Miksi jotkut vetävät herneet nenään päivähoito vs. kotihoito-keskusteluissa?
Eikö se ole ihan jokaisen äitin ja isän päätös, minkä ikäisenä heidän lapset menevät päivähoitoon!
Kommentit (71)
Anteeksi nyt vain nro 22, mutta äidinkielenopettajaksi sinulla on erityisen huono sisälukutaito. Missä minä argumentoin, että lapsen päiväkotiin vieminen tai viemättömyys on ok. Sanoin, etten tiedä kumpiko on parempi ja sitten totesin ettei Belgiassa tasapainottomias lapsia sen kummemmin ole kuin Suomessakaan.
Oman subjektiivisen näkemykseni mukaan Belgiassa ei vietetä lasten kanssa aikaa sen tiiviimmin tai enemmän kuin Suomessakaan. Mutta sitä on vaikea sanoa sillä en ole asunut Suomessa vuoden 1995 jälkeen joten suomalaiset lapsiperhetutut rajoittuvat muutamaan perheeseen. Kuten sanoi, työpäivät täällä ainakin ovat pidemmät joten teoreettisesti aikaa lasten kanssa olemiselle on vähemmän.
Olen asunut useissa euroopan maissa. Eipä juuri muualla äidit hoida lapsiaan kotona niin pitkään kuin Suomessa. Eikä tiettävästi ole olemassa mitään tutkimuksia siitä, että suomalaiset lapset voisivat henkisesti paremmin sen johdosta, että heitä hoidetaan pidempään kotona.
Mutta annas kun arvaan, sinä hoidit lapsiasi kotona 3-veeksi asti?
Vierailija:
Lapsen mielenterveyteen ja kasvuun vaikuttaa todella moni asia. Psykologien mukaan pieni lapsi tarvitsee primäärisuhdetta vanhempiinsa, jotta turvallisuuden tunne ja kiintymyssuhde kehittyisivät. Mutta voi olla, että esim. Belgiassa on keskimäärin tiiviimmät perhesuhteet ja lasten kanssa ollaan sitten vapaa-aikana enemmän kuin keskimäärin Suomessa.TIETENKÄÄN tässä ei puhuta yksittäisistä perheistä, ethän sinäkään sitä tee, kun väität belgialaislasten olevan yhtä tasapainoisempia ja ehkä jopa tasapainoisempia kuin suomalaislapset. Puhutaan laajoista, jopa kansakunnan kokoisista otannoista ja keskiarvoista.
Kyllä se muuten voi olla joko lapsen tarhaan vienti tai vieminen.
-äikän ope vm. 73-
Vierailija:
Miten samanlainen päivähoitojärjestelmä Belgiassa on kuin Suomessa? Ryhmäkoot, hoitajien määrät? Hoitopäivän pituus?
Varmasti aika vaikea mitata lasten häiriintyneisyyden määrää eri kansakuntien välillä. Kotiolot voivat poiketa suurestikin, ja kompensoida toisaalta turvattomuutta, jota ehkä 4-kuisena hoitoon vienti lapselle aiheuttaa.Belgiassa yleisesti tarhassa ollaan 4kk-2,5 vuotiaaksi. 2,5-vuotiaana aloitetaan kunnallinen koulu, ecole maternelle. Maternellea käydään 6-vuotiaaksi, jolloin alkaa peruskoulu.
Työpäivät ovat täällä yleisesti ottaen pidempiä kuin Suomessa. Harva pääsee töistä ennen klo 18. Ryhmäkoot vaihtelevat, pienemmillä noin 12 lasta, isommilla voi olla 20 mutta yleisesti ne ovat 4 tai 5 lasta/hoitaja.
En väittänytkään, että lasten häiriintyneisyyden määrää voi mitenkään kansakuntina mitata. Tarkoitin nyt sitä, että eivät belgialaiset lapset vaikuta yhtään sen epätasapainoisemmilta kuin suomalaisetkaan. Päinvastoin, käytöstavat ovat täällä paljon paremmat.
Tätä lausettasi en ymmärrä:Kotiolot voivat poiketa suurestikin, ja kompensoida toisaalta turvattomuutta, jota ehkä 4-kuisena hoitoon vienti lapselle aiheuttaa.
Kotiolot voivat poiketa mistä? Toisistaanko? Kyllähän ne Suomessakin poikkeavat. Eivät kaikkien kotiolot ole samanlaisia. Vai tarkoitatko että Belgiassa noin yleisesti kotiolot olisivat paremmat kuin Suomessa? Jos et tarkoita kumpaakaan, lauseesi on täysin irrelevantti, sillä minä en vienyt lapsiani hoitoon 4-kuisena.
Oletko varma, että se on tarhaan vienti eikä tarhaan vieminen? (Kun kerran tykkäät viilata).
Olen asunut useissa euroopan maissa. Eipä juuri muualla äidit hoida lapsiaan kotona niin pitkään kuin Suomessa. Eikä tiettävästi ole olemassa mitään tutkimuksia siitä, että suomalaiset lapset voisivat henkisesti paremmin sen johdosta, että heitä hoidetaan pidempään kotona.
Mutta annas kun arvaan, sinä hoidit lapsiasi kotona 3-veeksi asti?
se 22 joka asuu englannissa...ei aikan ope
Enpä ole mitään tuollaisia tuoreita tilastoja nähnyt. Luulettekote että ainoastaan Suomessa naiset käyvät töissä?
#1 Sweden: 76
#2 Denmark: 74
#3 Norway: 73
#4 Portugal: 70
#5 Belgium: 66
#6 Netherlands: 66
#7 Austria: 66
#8 United States: 61
#9 Finland: 59
#10 France: 59
#11 Luxembourg: 57
#12 United Kingdom: 55
#13 Germany: 53
#14 Poland: 48
#15 Italy: 47
#16 Greece: 47
#17 Australia: 45
#18 Ireland: 44
#19 Spain: 43
#20 Slovakia: 41
#21 Japan: 34
#22 Hungary: 33
#23 Czech Republic: 32
Joskus olen tästä jotain tilastoja nähnyt.
Ja nimenomaan subjetiivisen päivähoito-oikeuden ansiosta.
Hei!
Onko tuossa tilastossa työssäkäyvät äidit, työssäkäyvät naiset? Ja onko osa-aikatyö mukana, sen tekeminen on euroopassa huomattavasti yleisempää kuin muualla.
Vierailija:
eikö se ole jokaisen oma asia käykö töissä vai ei ja millon lapset menee hoitoon. kaikki ei ehkä ole niin hyvin toimeentulevia tai on yksinhuoltajia, että kotiin jääminen kolmeksi vuodeksi onnistuu. Muualla viedään lapset huomattavasti ennemmin hoitoon kuin Suomessa ja ei niistä lapsista sen kummempia kansalaisia kasva...päinvastoin voisin sanoa että paljon avoimempia eikä jurottavia suomi tyyppejä. hävetkää!
Vierailija:
Me emme asu suomessa. Täällä Belgiassa äitiysloma on 4kk. Sitten on pakko palata töihin. Omat lapseni ovat menneet tarhaan toinen 18kk iässä ja toinen 20kk iässä. Siihen asti lapsia hoisi au-pair kotona.Mikä lie sitten parmpi, en tiedä, mutta täällä on yleistä, että lapset menevät tarhaan ihan pikkuvauvoina. Eivätkä belgialaiset vissiin sen häiriintyneempiä ole kuin suomalaisetkaan.
Omista lapsistani molemmat tottuivat tarhaan hyvin ja halusivat sinne jopa vapaapäivinä. Ehkäpä meillä on kotona niin kamalaa...
Mutta millään en ymmärrä missä kohtaa tuota viestiä sanottiin belgialaisten lasten olevan " terveempiä" kuin suomalaisten. Tai ylipäätänsä että aikainen hoitoon vienti olisi sen parempi systeemi.
Käsittäisin vaan että tämä belgian mamma halusi avata silmiä sillä että eri maissa tähänkin asiaan suhtaudutaan eri lailla. Että kaikkialla ei nähdä itsestään selvyytenä lasten kotihoitoa 3v asti. Ja kuitenkaan tuo aikainen hoidonaloitus ei näy siinä että koko sukupovi olisi jotenkin häiriintynyttä.
En osaa itsekään sanoa mikä on parasta. Asun Ruotsissa ja täällä lapset aloittavat päivähoidon yleensä 1-1,5v iässä. Alkuun ajattelin että vaikka hammasta purren venytellään tuota hoidon aloittamisikää vähintään sinne 2,5v asti, mutta nyt tuntuisi siltä että seurataan paikallista mallia. Kuopuksemme aloittaa päivähoidon 1,5v iässä, aivan kuin muidenkin tuttavaperheiden lapset.
SOURCE
OECDDEFINITION
Working proportion of mothers with children under 6 years old 2001Labor Statistics > Working mothers by country
VIEW DATA: Totals
Definition Source Printable version
Bar Graph Map Correlations
Rank Countries Amount (top to bottom)
Weighted average: 54.3
DEFINITION: Working proportion of mothers with children under 6 years old 2001
Ja näyttää Suomi olevan vasta sijalla 9. Ruotsissa on eniten työssäkäyviä äitejä ja jopa tuolla Belgiassa josta näköjään yksi mamma kirjoitti on enemmän työssäkäyviä kuin meillä.
Eli töihin vain siskot!!!
Vierailija:
Ja näyttää Suomi olevan vasta sijalla 9. Ruotsissa on eniten työssäkäyviä äitejä ja jopa tuolla Belgiassa josta näköjään yksi mamma kirjoitti on enemmän työssäkäyviä kuin meillä.Eli töihin vain siskot!!!
että ruottalaismuksut on hullumpii ku suomalaiset. Nämäki mammat jotka täällä roikkuu av:lla ja mesettää voisivat olla luomassa sitä hiton primäärisuhdettaan lapsiinsa. Kun mä meen kotiin duunista mä oon täysillä muksujen kanssa.
(siinä 1-1,5v), on todellakin mahdollisuus joustavampiin työaikoihin. Meidän tuttavapiiristä en ihan heti muista yhtään perhettä kenen lapset olisivat täyttä päivää hoidossa. Lähinnä on käytössä tuo osa-aikahoito, mikä tarkoitaa max.30h/viikko.
pahoinvointi ja psyykkiset ongelmat ovat huomattavasti suurempia kuin muissa euroopan maissa...
Vierailija:
. Nämäki mammat jotka täällä roikkuu av:lla ja mesettää voisivat olla luomassa sitä hiton primäärisuhdettaan lapsiinsa. Kun mä meen kotiin duunista mä oon täysillä muksujen kanssa.
Miten te perfect housewives täällä ehditte roikkua päivät???? Mäkin luen tätä palstaa töistä käsin ja kun meen kotiin ei mulla vaan oo aikaa tapella vauva lehden palstoilla. töihin vaan mars mars siitä tai lapsien kans olemaan
palsta on täynnä idiootteja