"Pistekikkailusta tehdään loppu lukioissa: Näin yliopistojen todistusvalinta muuttuu"
Hesarissa. Nyt uudistetaan niin, että äidinkielestä ja vieraista kielistä saa enemmän pisteitä tietyillä aloilla. Että nuoret saavat opiskella sitä mitä huvittaa eivätkä taktikoi. Onkohan uudistuksessa yhtään otettu huomioon tekoälyn nopea kehittyminen? Saa nähdä kuinka paljon vieraiden kielten osaajilta leikkaantuu työt lähivuosina, kun voit esimerkiksi lyödä kässärin vain kääntö-ohjelman kautta joka kääntää tekstin sekunneissa. Sitten vaan luet läpi ja teet tarvittavat muokkaukset. Nytkin monet kommunikoivat kännyköiden kääntö-ohjelmien kautta, tuskin ollaan kovin kaukana siitä että saadaan reaaliaikaiset kääntäjät joko muuttamaan puhujan tai kuulijan tuottamat sanat toiselle ymmärrettävään muotoon.
Aina tietyt koulutetut ulisevat kun ovat kouluttautuneet alalle jolta ei saa työtä. Toivottavasti kielien opiskelijoille on otettu puheeksi että jos kiinnostaa urana, on tulevaisuudennäkymät tällaiset.
Kommentit (25)
Tyttöjen lisääntynyt pitkän matematiikan osaaminen on lisännyt naisopiskelijoiden määrää tekniikan alalla. Poijaat on helisemässä.
Onkohan äidinkielen osaamisen painottumisella minkälaista merkitystä työmarkkinoiden kahtiajakoon?
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjen lisääntynyt pitkän matematiikan osaaminen on lisännyt naisopiskelijoiden määrää tekniikan alalla. Poijaat on helisemässä.
Ei kyllä konetekniikassa
Naiset lukee tekniikassa kun lähinnä biotekniikkaa josta ei työllisty.
Se on niitä harvoja aloja tekniikassa jossa ei ole töitä 🙈😂
On kyllä harvinaisen väsynyt tuo Stuppin "mä en niinku sit vastaa Putelle"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä konetekniikassa
Eikä sähköllä/elektroniikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä konetekniikassa
Mun luokalla oli konetekniikassa jo 5 naisopiskelijaa 2000-luvun alkupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä konetekniikassa
Eikä sähköllä/elektroniikalla
Vaan niillä 😂🙈🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä konetekniikassa
Okei, no mun luokalla ei ole. Vissiin vähentynyt...
Naiset menee biolle kun niin hienoa 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä konetekniikassa
Nyt sitten oot sähköllä...
Ei biotekniikka työllistä
Valitettavasti
Vierailija kirjoitti:
Vois ihan yhtä hyvin mennä lukemaan naistutkimusta. Työllisyysnäkymät on samat.
Vierailija kirjoitti:
Linkkarissa näkyy paljon kiertotalouden osaajia hakemassa työtä. Väitettiin joskus tulevaisuuden alaksi.
Tosin asiaa taitaa hoitaa nykyisin ihan muun koulutustaustan ingenjööraret muiden tehtäviensä ohella.
Vierailija kirjoitti:
Höpötystä. Teknologia on täysin miesvaltainen ammattikoulusta teknillisiin yliopistoihin kaikkialla maailmassa. Menkää te akat lukemaan vaan niitä pehmojuttuja pehmotieteissä, sopii luonteellenne parhaiten.
Miehet ovat keksineet tietokoneen, internetin ja tekoälyn. Ei teknologia naisia kaipaa. Haittaa niistä vain olisi.
En keksi tänä päivänä äidinkielen opiskelusta kuin sen hyvän puolen, että osaa ehkä loogisemmin antaa keskustelevalle tekoälylle kuten ChatGPT:lle parempia ohjeita. Tällä tavoin tekoälystä voi saada enemmän irti.
Jutussa mainittiin, että psykologian tutkimuksessa lyhyt matikka olisi oleellisempaa kuin pitkä matikka. Tätä on vaikea uskoa. Teen työtä, jossa käytetään samantyyppistä matikkaa kuin psykologiassa. Olen vakuuttunut siitä, että jos olisin suorittanut lyhyen sijaan pitkän matikan, olisin ymmärtänyt käyttämäni matemaattiset tavat nopeammin ja syvällisemmin.
Muutenkin jutussa oli ihan omituisia neuvoja. Nykytilanteessa kuulemma venäjän opiskelu olisi erityisen hyödyllistä. Miksi? Kauppasuhteet ja kaikki muutkin suhteet Venäjälle ovat tukossa todella pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En keksi tänä päivänä äidinkielen opiskelusta kuin sen hyvän puolen, että osaa ehkä loogisemmin antaa keskustelevalle tekoälylle kuten ChatGPT:lle parempia ohjeita. Tällä tavoin tekoälystä voi saada enemmän irti.
Jutussa mainittiin, että psykologian tutkimuksessa lyhyt matikka olisi oleellisempaa kuin pitkä matikka. Tätä on vaikea uskoa. Teen työtä, jossa käytetään samantyyppistä matikkaa kuin psykologiassa. Olen vakuuttunut siitä, että jos olisin suorittanut lyhyen sijaan pitkän matikan, olisin ymmärtänyt käyttämäni matemaattiset tavat nopeammin ja syvällisemmin.
Muutenkin jutussa oli ihan omituisia neuvoja. Nykytilanteessa kuulemma venäjän opiskelu olisi erityisen hyödyllistä. Miksi? Kauppasuhteet ja kaikki muutkin suhteet Venäjälle ovat tukossa todella pitkäksi aikaa.
Samaa mieltä jutun sisällöstä. Minulla on muutama opettaja (sekä luokan- että aineenopettaja) kaverina ja tuntuvat olevan keskimäärin todella pihalla työelämästä. Ajatusmalli tuntuu olevan, että aineita opetetaan vaan oppimisen vuoksi. Keskusteluissa ei nouse esiin, miten maailma muuttuu ja sen myötä osaamisen painottuminen, jos haluttaisiin suomalaisista ihmisiä joiden taidot ovat merkittäviä globaalilla tasolla. Juu kyllä Irmeliinin kannattaa ottaa espanja ja ranska sivuaineiksi kun ne on niin ihania kulttuureja ja ihania kieliä. Mitä me millään matikalla tai luonnontieteillä kyllä burgerilafkan vuoropäälliköksi mennään elämänkoululla
Vierailija kirjoitti:
Aha. Olen tyystin eri mieltä.
Uudistajat ovat n. 25-30 vuotta jäljessä. Sitäpaitsi poukkoilu sinne tänne ja tonne ei tee hyvää. Juuri kun joku on opiskellut jotain tähtäimessä jokin tutkinto tai ammatinalaa niin taas muutetaan kohta pisteytystä. Ja taas ja taas ja taas. Pitäisi olla yksi linja ja pitäytyä siinä järjestelmällisesti eikä aina vähintään 5 vuoden välein uudistaa vain uudistamisen vuoksi.
Eli pitkän matematiikan pisteiden ylivoimaa lasketaan.
Aiemmin oltiin huolissaan yliopisto-opiskelijoiden naisistumisesta. Haluttiin tasa-arvon nimissä parantaa ylioppilaspoikien opiskelemaan pääsyä.
Asia ei onnistunut. Tytöt lukioissa rupesivatkin enemmissä määrin opiskelemaan pitkää matematiikkaa.