Miten lapset viedään päiväkotiin ilman autoa?? 4-vuotias ja vauva!
Miten olisi helpoin kulkea päiväkotimatka (reilu 1 km) 4-vuotiaan ja vauvan kanssa? Matka ei ole kovin pitkä mutta kuitenkin niin pitkä (ja sisältää ylämäen), että juuri 4 vuotta täyttänyt usein hyytyy.
lähdemmekö vaan niin aikaisin että on varaa välillä makoilla ja kiukutella kadulla jos kävely ei suju vai millä kulkupelillä olisi paras?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Tuon nelivuotiaan hyytyminen kilometrin matkalla on hälyttävää! Älä missään nimessä hanki mitään helpottavia apuvälineitä tai kyytejä, vaan nosta lapsen fyysistä kuntoa.
Lapsuuden ja nuoruuden aikana kasvatetaan se lihassolumäärä, jolla loppuelämä eletään. Samoin luuston tiheys määräytyy pitkälti nuoruusiässä. Heikko fyysinen kunto tulee tulevaisuudessa olemaan yksi eniten ihmisten elinikää lyhentävä asia.
Eiköhän ne lapset hyydy kaikenlaisia asioita ihmettelemään, leikkimään, tai vain tylsistymistään. Mutta mikäpä siinä jos vanhemmalla on lehmän hermot ja koko päivä aikaa. Monilta puuttuu ainakin toinen.
Tämmöinen persetuherokin on päässyt lisääntymään. Suomi nousuun kun kilometrikin on liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoja voi kyllä ostaa jos sellaista kokee tarvitsevansa
Tätä olin sanomassa, kipaset äkkiä ostamassa lähiautokaupasta Audin tai Mersun. Ei tässä ole mitään ongelmaa.
Miehenä katson mihin meisselini tuikkaan koska tällä hetkellä minulla ei ole mahdollisuuksia hankkia autoa.
Vierailija kirjoitti:
Kärryllinen polkupyörä.
Helsingin kadut kyllä niin huonosti aurattu, että itse en ainakaan kykenisi. Joku vauvapulkka?
Miksi viet lapset vieraiden kasvatettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vähän ärsyttää tämä nykyinen valitus että ei pysty ja sitä ja tätä. Kilometrin matka sujuu jos se on näin kertaluontoinen siten, että heräätte aiemmin ja varaatte aikaa kulkemiseen esim. 45 minuuttia tai vaikka tunnin. Jos vaunuissa on seisomalauta, sellainen käyttöön. Jos on lumista, pulkka. Kävellenkin pääsee. Ennen koronaa oli ihan yleistä, että toinen vanhemmista heräsi viideltä jotta ehti töihin seitsemäksi, että ehti lähteä kolmelta, että ehti hakemaan lapsen neljältä hoidosta. Toinen vanhempi sitten vei aamulla ja oli töissä myöhempään jne. Ei se kivaa ollut mutta pakkohan se oli kun oli se 8 tuntia oltava toimistolla oli työ mitä hyvänsä. Nyt on niin mukavaa kun saa monena päivänä jäädä etätöihin. Että eiköhän kertaluontoisesti pysty vähän pidemmän kaavan kautta menemään tuon päiväkotimatkan.
Minua taas ärsyttää, kuinka tämä palsta, joka otettiin käyttöön jo 90-luvulla, huokuu nykyään pahansuopaisuutta ja ilkeilyä ja hienotunteisuuden puutetta. Ja ihanko oikeasti, kertoisitte ap.lle samat asiat kasvatusten.
Ap. kysyy asiallisesti ja ystävällisesti
"Miten olisi helpoin kulkea päiväkotimatka (reilu 1 km) 4-vuotiaan ja vauvan kanssa?"
Vain muutanäman asiallisen vastauksen ap. on saanut, loput keskittyvät ap. kuinka kelvoton äiti hän on ja laiska ja myös lapsensa kasvattanut samanlaisensa. Ihanko oikeasti se ratkaisee kysymyksen ongelman, vai halutaanko purkaa omia ongelmia.
Itse olen satunnaisesti ollut palstalla jo kymmeniä vuosia ja ennen ap. ongelmasta keskusteltiin asiallisesti ja annettiin hyviä vinkkejä, nyt ne täyttyvät törkyviesteistä, eikä asialliseen keskusteluun pystytä. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärryllinen polkupyörä.
Helsingin kadut kyllä niin huonosti aurattu, että itse en ainakaan kykenisi. Joku vauvapulkka?
Helsingissä noita erilaisia pyöräsysteemeitä kyllä näkee tosi paljon. Ilmeisesti kaikki kadut ei ole niin huonosti aurattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hälyttävää, jos nelivuotias hyytyy ylämäessä noin lyhyellä matkalla.
Lapsuudessa rakennetaan pohja sille, miten myöhemmin suhtautuu liikkumiseen ja ihan ulkoiluun ja kunnon ylläpitoon. Ne, joiden kotona on liikuttu omin voimin vain pakolliset määrät ja oleskeltu paljon sisällä, joutuvat opettelemaan säännöllistä liikuntaa sitten aikuisiällä. Jos kuskataan herkästi apuvälilineillä, ei käydä yhdessä esim. retkillä ja hiihtämässä, ja lapsi ei näe vanhempiensa esimerkin kautta, että liikunta kuuluu elämään ja on mukavaa, lapsi joutuu aikuisena opettelemaan sen kaiken yksin.
Olen itse seurannut tätä vierestä puolisona. Miehen kotona ei koskaan liikuttu esim. perheenä eikä kannustettu ulkoilemaan/liikkumaan. Nyt hänelle on alkanut tulla ylipainon aiheuttamia sairauksia, ja opettelee käymään lenkillä, vaikka ei tykkä
"Mitä hassuttelet? Liikunta tulee normaalisti arkiliikunnasta kuten siitä, että ihmiset kävelevät eikä aja autolla lähikauppaan. Ei omassa lapsuudessani ihmiset ajelleet lähikauppaan autolla eikä automarketteja juuri ollut. Ihmiset kävelivät oman kaupunginosan kauppaan."
Arkiliikunta EI MITENKÄÄN RIITÄ terveyden ja kunnon ylläpitoon! Ei mitkään kauppaan kävelyt riitä!
Minun lapsuudessani kaikki menivät autolla kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi viet lapsen hoitoon, vaikka olet vauvan kanssa kotona?
Oikeesti? Älä nyt viitsi. Nelivuotias kotona kattomassa päivät pitkät kun vauvaa imetetään.
Ihmeen syyllistäviä kommentteja. Itse olen raskaana, lapsi voimakastahtoinen 4v. 20 kg jota ei aamut innosta. En todellakaan jaksa häntä kantaa kilsaa jos tekee tenän, ja samalla myöhästymme aamupalalta/aamupiiristä sekä töistä. Kävely saattaa kestään 15 -60 min, joten ennakointi on vähän stressaavaa. Sydäntalvella oli onneksi paljon pulkkakelejä, vaikkei pk-seudulla auratakaan liikoja. Nyt sitten vesistä muhkuraista jäätä satunnaisella soralla ja loskalla höystettynä taas pari kuukautta edessä. En todellakaan ihmettele että joku miettii tuota kuljetusta, enkä itsekään meinannut luopua 4-vuotiaan hoitopaikasta kokonaan. Vauvan piakkoin syntyessä mies kuskaa autolla silloin, kun keli ei suosi rattaiden astinlautaa tai lapsen pyöräilyä. Itse stressaan jo valmiiksi, miten hanskaan sekä vaunut että päättömän pyöräilijän vahtimisen
Vierailija kirjoitti:
Vähän ärsyttää tämä nykyinen valitus että ei pysty ja sitä ja tätä. Kilometrin matka sujuu jos se on näin kertaluontoinen siten, että heräätte aiemmin ja varaatte aikaa kulkemiseen esim. 45 minuuttia tai vaikka tunnin. Jos vaunuissa on seisomalauta, sellainen käyttöön. Jos on lumista, pulkka. Kävellenkin pääsee. Ennen koronaa oli ihan yleistä, että toinen vanhemmista heräsi viideltä jotta ehti töihin seitsemäksi, että ehti lähteä kolmelta, että ehti hakemaan lapsen neljältä hoidosta. Toinen vanhempi sitten vei aamulla ja oli töissä myöhempään jne. Ei se kivaa ollut mutta pakkohan se oli kun oli se 8 tuntia oltava toimistolla oli työ mitä hyvänsä. Nyt on niin mukavaa kun saa monena päivänä jäädä etätöihin. Että eiköhän kertaluontoisesti pysty vähän pidemmän kaavan kautta menemään tuon päiväkotimatkan.
Kaikki äidit eivät ole siellä toimistolla töissä, eikä kaikilla etätyömahdillisuutta tai itse päättää työajastastaan ja lähteä klo 15 lasta hakemaan päiväkodista esim. lääkärit, bussikuskit, kaupankassat, yrittäjä-äidit jne.
Suomen yrityselämässä puolet ovat naisyrittäjiä.
Kaikki tilastot kertovat, että lapset liikkuvat liian vähän, mutta AV pelastaa ja kertoo, että täällä kolmivuotiaat huiputtaa Mount Everestiä ja juoksee ultramatkoja umpihangessa. Ei hellanlettas.
Tällä hetkellä ainakaan Turussa lasten kuljettamiseen ei ole hyvää keinoa, jollei se keino ole auto. Kadut ovat luokattomassa kunnossa ja monesti ainakin iltapäivällä kävely kiukuttaa. Mä olen koittanut keksiä aina jotain haasteita ja tarinoita matkan varrelle, jolloin meidän noin samanpituinen kävelymatka sujuu edes jotenkin säällisessä ajassa. Ei se aina suju.
Olisi kiva tarjota jotain keinoja, mutta ei niitä varmaan ole. Aika ja lopulta syli auttavat, kun matka harmittaa. Ja toisin kuin tätä palstaa lukemalla luulisi, meitä lasten kanssa kävelijöitä ei ole kaupungin kadut täynnä. Autoissa ne vuorenvalloittaja-ultrapitkänmatkanjuoksijat näyttää kulkevan supervanhempiensa kanssa.
M43
Eikö sinun 4- vuotias osaa kävellä yhtä kilometria. 1- vuotiaan lykkäät rattaissa. Kilometri on lyhyt matka.
Paljon pidempää matkaa (yli 2km, joskus yli kolmekin) kuljetimme rattailla, pulkassa tai pyörän istuimella.
En kyllä yhden kilometrin matkan vuoksi autoa hankkisi enkä tuohon käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän 4v jaksaa kilometrin kävellä, mutta aamuvarhaisella ja pienessä aikataulupaineessa päiväkotiin mennessä voi olla turhan stressaavaa pakottaa lapsi kävelemään. Mukavampi molemmille jos on vaikka se seisomalauta tai pulkka vaihtoehtona, kotimatkalla voi sitten kävellä kun on aikaa.
Aamulla ei ole mitään aikataulu paineita eikä sen kiireempää kuin iltapäivälläkään, pitää herätä ajoissa ja antaa syötävää niille lapsille, niin ei ole ongelmia. Ajankäytön hallinta kohdilleen, niin ei mitään paineita. Minä käyn koiran kanssa aamulla puolesta tunnista tuntiin lenkin, ihan miten koira haluaa, ei ole koskaan kiire, kun herään niin aikaisin ettei tule kiire. Lasten ollessa pieniä, herättiin ajoissa, ei tullut kiirettä koskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärryllinen polkupyörä.
Helsingissä noita erilaisia pyöräsysteemeitä kyllä näkee tosi paljon. Ilmeisesti kaikki kadut ei ole niin huonosti aurattu.
Helsingissä niitä katuja aurataan eriasteisesti, mutta kyllä yleisesti se auraaminen on todella surkeaa.
Me asumme ns. ykkösprioriteetin kadulla (koska tästä ajaa bussit) ja tämäkin saattaa olla auraamatta vaikka miten kauan. Viereiset pienemmät kadut voi olla koko talven ilman auraamista, asukkaat itse lingoilla yms. pitävät ne joten kuten auki.
Ja jalkakäytäviä ei sitten aurata juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän 4v jaksaa kilometrin kävellä, mutta aamuvarhaisella ja pienessä aikataulupaineessa päiväkotiin mennessä voi olla turhan stressaavaa pakottaa lapsi kävelemään. Mukavampi molemmille jos on vaikka se seisomalauta tai pulkka vaihtoehtona, kotimatkalla voi sitten kävellä kun on aikaa.
Aamulla ei ole mitään aikataulu paineita eikä sen kiireempää kuin iltapäivälläkään, pitää herätä ajoissa ja antaa syötävää niille lapsille, niin ei ole ongelmia. Ajankäytön hallinta kohdilleen, niin ei mitään paineita. Minä käyn koiran kanssa aamulla puolesta tunnista tuntiin lenkin, ihan miten koira haluaa, ei ole koskaan kiire, kun herään niin aikaisin ettei tule kiire. Lasten ollessa pieniä, herättiin ajoissa, ei tullut kiirettä koskaan
Aikataulupaine on yhdyssana.
Ja aamu kyllä yleensä on lapsiperheissä juurikin se ajankohta, jolloin on kiire, vaikkei muulloin olisikaan.
Valjasta nelivuotias kiesien eteen ja käske vetää.