Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metallialalla pulaa työntekijöistä

Vierailija
30.01.2024 |

https://yle.fi/a/74-20071839

Mikä on kun ei metallityöt maistu? Tälle alalel meni kaikki 5 ja 6 oppilaat 20 vuotta sitten. Vai eikö nykyjonnet enää kykene noita hommia tekemään kun kaikki aika räpelletään älypuhelimia somessa?

Kommentit (274)

Vierailija
241/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitajat on palkkakuopassa, niin aika moni vasta onkin metallialalla. Varsinkin syrjemmässä itä-Suomessa 10-12 euroa tunti ei ole mikään ihme ammattitaitoiselle asentajalle/hitsaajalle/koneistajalle. Ihan puhdasta hulluutta, kun teet 11 euroa tunti satojen tuhansien laitteilla itse ohjelmoiden ohjelmat kymmenien tuhansien osia.

Koneistajalta vaaditaan todella suurta taitoa, jos todella on kyseessä työ, jossa lyödään piirustukset eteen, että teepä tuollainen. Automaattisorvin kappaleenvaihtaja on erikseen...

Ammattitaitoinen manuaalisorvari/jyrsijä tuntuu saavan hieman ennen eläköitymistään n. 2500€ btuttopalkan.

Mun isäukko oli ammattitaitoinen manuaalisorvari ja kyllä se kk-palkka oli reippaasti yli 2500e, mielestäni lähempänä neljää tonnia (oli saanut neuvoteltua itselleen urakkapalkkauksen, jossa tuntipalkaksi jäi n. 22-24e). Ennen eläköitymistään hänellä oli "vierihoidossa" nuorempi koneistaja, jolle pyrki siirtämään osaamistaan, kun niitä töitä ei kuka tahansa kyennyt tekemään. Tuohon urakkapalkkaukseenkin työnantajan oli käytännössä pakko suostua noiden "korvaamattomien" tekijöiden kanssa, vaikka se tulikin kalliimmaksi firmalle.

Vierailija
242/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäukko oli ammattitaitoinen manuaalisorvari ja kyllä se kk-palkka oli reippaasti yli 2500e, mielestäni lähempänä neljää tonnia (oli saanut neuvoteltua itselleen urakkapalkkauksen, jossa tuntipalkaksi jäi n. 22-24e). Ennen eläköitymistään hänellä oli "vierihoidossa" nuorempi koneistaja, jolle pyrki siirtämään osaamistaan, kun niitä töitä ei kuka tahansa kyennyt tekemään. Tuohon urakkapalkkaukseenkin työnantajan oli käytännössä pakko suostua noiden "korvaamattomien" tekijöiden kanssa, vaikka se tulikin kalliimmaksi firmalle.

Tuossa vielä edellinen viestini kopioituna, kun näköjään ei onnistunut lainaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt selvitetään, miksi Suomessa niin moni valmistuneista on työttömänä vuosi koulun loppumisen jälkeen."

Mksi ihmeessä tätä selvitetään vasta nyt?

Olisiko syynä yksinkertaisesti se, että yritykset haluavat (halpoja) päteviä ammattimiehiä vaikka ns. hevon kuusesta sen sijaan, että olisivat valmiita itse panostamaan koulusta tulevien nuorten opettamiseen ammattimiehiksi ja -naisiksi?

Minun nuoruudessani, josta tosin on jo 50 vuotta aikaa, oli selvää, että ammattikoulusta valmistunut nuori pantiin aluksi työskentelemään vanhemman ammattimiehen kanssa ja kasvamaan sen myöstä ammattimieheksi.

Vierailija
244/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on se, että ei kannata opiskella alalle, jolla pystyisi jopa työllistymään, koska ne tuet..

Metallimiehille maksetaan huomattavasti parempaa palkkaa kuin mitä työehtosopimukseen on kirjattu. Hyvistä metallimiehistä on pulaa ja yritykset ovat valmiita maksaman sellaiselle kunnon palkan, jos sellainen vaan jostain löytyy. 

Vierailija
245/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millasta se metallityö on? Kiinnostunut kouluttamaton työtön.

Sitä on monenlaista: Koneistuksesta luokkahitsariin.. Kaikista on kova pula 

Hitsareita tarvitaan telakalta lääketeollisuuteen 

Käy tutustumassa TE-toimistojen työllistämiskursseihin 

Vierailija
246/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt selvitetään, miksi Suomessa niin moni valmistuneista on työttömänä vuosi koulun loppumisen jälkeen."

Olisiko syynä yksinkertaisesti se, että yritykset haluavat (halpoja) päteviä ammattimiehiä vaikka ns. hevon kuusesta sen sijaan, että olisivat valmiita itse panostamaan koulusta tulevien nuorten opettamiseen ammattimiehiksi ja -naisiksi?

Minun nuoruudessani, josta tosin on jo 50 vuotta aikaa, oli selvää, että ammattikoulusta valmistunut nuori pantiin aluksi työskentelemään vanhemman ammattimiehen kanssa ja kasvamaan sen myöstä ammattimieheksi.

Ilmankos sulla ei ole mitään käsitystä nykyisistä työoloista. Lopeta sa syrjäkylillä jankkaaminen ja hörpi vaikka eläkekahvisi 

Vierailija
247/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekin kiinnostunut pikakoulutuksesta ja kyselin kaverilta miten meni. Niin hän totesi että kukaan ei ottanut hommiin vaikka koulu oli käyty. Palkkaavat puolalaisia metallihommin, kun ovat halvempaa työvoimaa.

Ei ole tulevaisuutta tarjolla nuorille miehille tässä maassa.

Vierailija
248/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikuisena ammattikoulussa ja kauhulla katson sitä nuorten "opiskelua". Puolet opiskelusta on odottelua ja tyhjän tekemistä. Aamulla odotetaan hallilla opettajaa/opettajia jotka vääntäytyvät kahvikuppien kanssa omaan toimistoon klo.8 mutta meillä alkaisi opetus silloin. Lähemmäs yhdeksää aletaan saada työtehtäviä ja opastuksia niihin. Kohta taas kahvitauko ja sitten taas odotellaan. Ruokatauolla sama homma. Oppilaita ihan liikaa että opettajilla olisi aikaa neuvoa joten nuoret tuskastuu ja silloin taskusta kaivetaan se kännykkä tai osa lähtee lähikauppaan ostamaan limuja ja eväitä. Osa häviää kotiin kun eivät ole puoleen päivään tehneet yhtään mitään järkevää.

Sivusta näen myös toisen alan opiskelijoiden työskentelyä ja siellä sama homma. Opettajia ei näy mailla eikä halmeilla. Pojat tekevät keskenään mitä tekevät. Kun työt loppuvat tai tulee ongelma niin alkaa odottelu ja siinähän keksivät sitten vaikka mitä tyhmää puuhastelua. Työkalut siellä sun täällä kun opettajatkaan välitä järjestyksestä.

Näin niitä kännykän räplääjiä ja hällä väliä-asenteella tekeviä työntekijöitä syntyy. Jo koulussa niille nuorille pitäisi opettaa miten siellä työelämässä toimitaan. Amiksessa opettajina entisiä duunareita joilla ammattillinen osaaminen voi olla huipussa mutta opettaminen ei. Ilmeisesti paljon on myös kaikenlaista turhaa paperihommaa ja palaveria. 

Sitten työntävät oppisopimuksiin nuoria joilla ei ole perusasiatkaan kunnossa. Nuorille joilla ei ole vielä selvää halua tietylle alalle pitäisi enemmän tarjota "kymppiluokkia" eikä sitä raksa- tai metallialaa. Pääsevät amiksen läpi rimaa hipoen ja valmistuvat alalle joka ei kiinnosta pätkääkään. Ketä tuollainen palvelee. Sitten jäävät ajelehtimaan työkkärin listoille.

Vierailija
249/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten yrittäjillä ei ole tajota vakituista työtä vaan tilauskanta vaihtelee ja työt sen mukaisesti. Välillä tarvitaan 25 miestä töihin ja välillä pärjätään 7 voimin. Ja kun yhtiö sijaitsee jossain perämettän perällä, niin ei niitä tulijoita jonoksi saakka 12 euron tuntipalkalla ole.

Vierailija
250/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi metallialalla työskentelevä tuttu on sanonut, että nykyään ammattikouluista valmistuineiden osaamistaso on sellainen, että hyvin rajallisesti pystyvät tekemään eri työtehtäviä. Noiden joukosta firman pitäisi osata tunnistaa "kehityskelpoiset" ja motivoituneet yksilöt ja kouluttaa heidät vähänkään vaativampiin työtehtäviin. Tämä on oikea ongelma, kun suuren ikäluokkien osaajat ovat jäämässä eläkkeelle (tai jo jääneet), eikä niille manuaalisorveille sun muille meinaa löytyä osaavaa pyörittäjää.

Eli työvoimaa kyllä sinänsä saattaisi löytyä, mutta oikeasti osaava työvoima on kiven alla. Pahimmillaan tuo vaikuttaa esim. siihen, mitä töitä firma voi ottaa vastaan. Ammattilaisille maksetaan hyvin, huomattavasti paremmin kuin tessin minimi.

Vierailija
251/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itsekin kiinnostunut pikakoulutuksesta ja kyselin kaverilta miten meni. Niin hän totesi että kukaan ei ottanut hommiin vaikka koulu oli käyty. Palkkaavat puolalaisia metallihommin, kun ovat halvempaa työvoimaa.

Ei ole tulevaisuutta tarjolla nuorille miehille tässä maassa.

Miksi valehtelet 

Vierailija
252/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten yrittäjillä ei ole tajota vakituista työtä vaan tilauskanta vaihtelee ja työt sen mukaisesti. Välillä tarvitaan 25 miestä töihin ja välillä pärjätään 7 voimin. Ja kun yhtiö sijaitsee jossain perämettän perällä, niin ei n

Ei edes silloin 50 vuotta sitten olleet asiat noin. Sinut on helppo tunnistaa noista väitteistä, joissa valehtelet kaikkien metallialan työpaikkojen sijaitsevan syrjäkylillä.

Ok, niitä ei ole Helsingin keskustassa 

Vierailija
253/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole näihin hommiin appia tehty, niin ei nuorisoa kiinnosta. 

Vierailija
254/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeasti ymmärrä, miksi metallilalla on maine, että kuka tahansa voi niitä hommia tehdä. Itse tarvitsen jokapäiväisessä työssä mm. laskutaitoa (kulmien laskeminen jne.) ja ihan "vain" duunari olen.

Vierailija
255/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea muuta on kokeiltu, paitsi parempaa palkkaa :D

Ennemmin järjestetään vaikka rekrykampanja pimeimmän viidakkon asukkaille, kuin maksetaan kotimaiselle ammattimiehelle paremmin.

Tämä on kyllä niin totta melkein millä tahansa alalla Suomessa.

Sitten ihmetellään seuraavaksi, kun se euron suutari on aiheuttanut 10 000 euron vahingon. Kaikki firman pomot neukkarissa ihmettelee, että kuinka näin nyt pääsi käymään. :)

Sitä kukaan ei mieti, jos olisi raaskinut palkata ammattimiehen, niin homma olisi onnistunut, ja katettakin olisi jäänyt.

Tämä kuulostaa oudolta, koska mun ymmärtääkseni sellaiselle ammattimiehelle (tai -naiselle) maksetaan, kuka osaa tehdä vaativampia hommia. Esim. manuaalikoneiden käyttö tai alumiinin hitsaaminen. Noista jälkimmäinen on sellainen taito, jonka meidän kioskin n. 30-40 levyseppähitsarista kaksi hallitsee. Molemmat lähentelevät eläkeikää.

Vierailija
256/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää ohjelmien kanssa puleeraustahan koneistus nykyään on.

Vierailija
257/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos sulla ei ole mitään käsitystä nykyisistä työoloista. Lopeta sa syrjäkylillä jankkaaminen ja hörpi vaikka eläkekahvisi 

Ja mikä niissä "nykyisissä työoloissa" estää tuon vanhemmalta työntekijältä oppimisen?

Vai oliko kyse omasta kuvitteellisesta maailmankuvastasi jossa ei nyt vaan voi toimia yrittäjänä muuten kuin siten miten sinä harhoissasi kuvittelet yrittämisen nykyään toimivan? Olethan kuitenkin vaan trolli jonka ainoa panos kaikkin yrittämistä ja työttömiä koskeviin ketjuihin on loputon työttömien solvaaminen. Vuosia tuota jatkettuasi luulisi että olet saanut sanottua jo kaiken tarvittavan mutta niinpä vaan vuodatuksesi jatkuu aina ja ikuisesti.

Eli hanki itsellesi elämä, hyvä ihminen. Ei palstaspämmi ole elämä. 

Vierailija
258/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikki koneistus. Osa koneista on ns. manuaalisia ja niiden käyttö just vaatii sitä ammattiosaamista. Ainakaan meidän firmassa kaikkia töitä ei voi hoitaa ohjelmilla toimivien koneiden kanssa (hallista löytyy koneita sekä että).

Vierailija
259/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pulaa vai "pulaa"??

Osaajista/tekijöistä on pulaa.  "Työn"tekijöitä löytyy kyllä.

Edes osaajista/tekijöistä ei ole oikeasti pulaa. Pulaa on palkanmaksajista niille osaajille/tekijöille. Nämä työvoimapulasta vinkuvat idioottipelletyönantajat haluaisivat palkata tes-minimillä vuosikausien kokemuksella olevan osaaavan työntekijän ja sitten kun jostain täysin käsittämättömästä syystä sellaisia ei ilmestykään ovelle, ulisevat "työvoimapulaa". 

Ainoa pula on halpatyövoimaosaajista näillä. 

Vierailija
260/274 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤦

Näin se on kun sokea neuvoo kuuroa...

Tuo CAMin tekeminen on aika pieni osa koneistuksessa.

CAM avusteista ohjelmointia on ollut jo 30v ja silti suurin osa tehdään vielä g-koodilla näppälemällä tai käyttöliittymä avusteisesti.

Eikä CAM poista sitä tosiasiaa,että sun pitää edelleenkin osata valita/laskea kierrokset ja lastuamisnopeudet, soveltuvat tapit/terät/palat. Miten kiinnität kappaleen. Missä järjestyksessä kiinnität kappaleen. Missä järjestyksessä työstät.

Näitä asioita ei sulle CAM kerro, sun pitää ihan itse ratkoa nämä ongelmat aivan kun manuaali koneistuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme