huipputyö tarjottu ja olen raskaana. mitä teen??
minulle on tarjottu huipputyötä hyvällä palkalla ja eduilla ja tiedän, että olen 8 vkolla raskaana. mitä ihmettä tässä tekisi? tiesin asiasta jo työhaastattelussa. mutta mitä vastaan nyt, otanko vai jätänkö työn?
onko ketään työnantajien edustajia paikalla, tai onko jollakin ollut sama tilanne?
tietysti pakkohan ei ole kertoa yhtään mitään, mutta silti...
Kommentit (14)
rehellinen ja kertoisin, että nyt tilanne on tämä, mutta olen silti erittäin kiinnostunut paikasta. Silloin ei tulisi vaikutelmaa että " huijaat" . Ei senkään tunteen kanssa ole kiva elää.
Ilmoittaisin että kiitos loistavasta tilaisuudesta, otan paikan ilolla vastaan mutta elämä on järjestänyt minulle mullistuksen (vauva) ja toivon että vauva ei ole esteenä työn saamiselle. Olisin rehellinen siksi, koska ystäväni kokeili salata raskauttaan. Työ oli määräaikainen ja n. 25 viikolla paikka tuli vakituisena hakuun. Pomo antoi paikan hänelle mutta naureskeli raskauden salailu yrityksille. Minä jotenkin uskon vielä oikeuden voittoon, eli jos olet paras hakija, sinut valitaan raskaudesta huolimatta!
Mä en kyllä kertoisi noin varhaisilla viikoilla, varsinkaan jos sopimuksen allekirjoitus on hyvin pian ja homma alkaisi myöskin pian. Vaikka on todennäköistä, että raskaudessasi kaikki menee hyvin, niin keskenmenon mahdollisuus on silti olemassa.
Jos työ olisi alkamassa vasta vaikka huhtikuun alusta, niin sitten kyllä kertoisin.
Ei pidä olla liian sinisilmäinen. Jos työnantaja on ajatuksessa, että tarvitsevat jonkun vaikka kahdeksi vuodeksi, niin kyllä he saattavat kääntää päänsä ennen sopimuksen allekirjoitusta ja vielä aika helpostikin.
täälla kysymyksen esittäjä.
tilanne on vielä toistaiseksi auki, mutta ratkeaa puoleen tai toiseen lähiviikkoina. olen päättänyt, että kerron ennen sopimuksen allekirjoitusta reilusti tilanteen. meni sitten sinne tai tänne.
hyvä puoli tässä on se, että minun ei tarvitse loppukädessä tehdä päätöstä, he sitten päättävät pääsenkö töihin vai en.
voin kertoa lopputuloksen tänne sitten.
Itse en kertoisi raskaudesta, varsinkaan noin alkuvaiheessa. Ei kannata olla liian sinisilmäinen ja luottaa työnantajan reiluuteen, yritysmaailmassa ratkaisut tehdään hyöty- ei reiluusperiaatteella. Eli oma rehellisyys ei välttämättä todellakaan aiheuta työnantajan reiluutta.
Lasten saaminen on oikeus, johon ei tarvitse pyytää työnantajan lupaa. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen työnantajasi palkollinen, joka on jäänyt äitiyslomalle! Ja vielä, ajattele jos olisitkin tullut raskaaksi vasta 6kk myöhemmin: olisiko työnantajasi potentiaalinen reaktio yhtään sen positiivisempi kuin nyt?
Joskus tuntuu, ettei ole mikään ihme että naisten oikeuksia poljetaan surutta työelämässä. Jos me naiset itsekin jo etukäteen luovutaan omista oikeuksistamme, niin miksei työnantaja tee sitä samaa?
On _lainvastaista_, jos työnantaja muuttaa päätöstään kuullessaan sinun olevan raskaana. Miksi tarjoaisit hänelle mahdollisuuden tähän, ikään kuin antaisit hänelle luvan rikkoa lakia ja sinun oikeuksiasi?
Onko sinulla mitään ammattijärjestöä tms josta voisit saada vinkkejä ja vahvistusta toimillesi? Itse sairaanhoitajana sain omasta ammattijärjestöstä Tehystä tosi hyvää apua, kun ennen äitiyslomaa meinasi tulla ongelmia työnantajan kanssa.
Ei meidän tarvitse sääliä työnantajaa ja sitä, millaiset kustannukset heille mahdollisesti aiheutuu. Naisilla on oikeus käydä töissä JA saada lapsia. Samahan se on, jäisitkö äitiyslomalle pian valintasi jälkeen vai vasta vuoden, parin päästä. Et kai aio jättää lapsia kokonaan hankkimatta työnantajan vuoksi?
Lisäksi minusta on hyvä pointti se, jonka joku toinen toi jo esille, että raskauden ollessa noin alkuvaiheessa mikään ei ole vielä varmaa vaan mitä vain voi tapahtua. Toivon, että raskautesi menee hyvin (ja suurin osa raskauksista meneekin), mutta eikö olisi aika kova kolaus saada keskenmeno muutamaa viikkoa sen jälkeen kun on kieltäytynyt/laittomasti jätetty pihalle unelmien työpaikasta? Oletko muuten käynyt jo ultrassa (toisin sanoen onko raskautesi " oikea" ) vai oletko vasta tehnyt kotitestin?
Kaikkea hyvää sinulle!
Minun neuvoni olisi se, että kertoisit työnantajalle vasta siinä vaiheessa kun olet valmis muullekin maailmalle julistamaan onnestasi. Se ei ole keneltäkään pois. Eikä se ole myöskään salailua.
Olen itse esimiesasemassa naisvaltaisella alalla, joten tilanne on minulle tuttu työnantajan kannalta. Työhaastatteluissa perhesuunnitteluasioita tms. ei kysellä mutta yllättävän moni niistä kuitenkin kertoilee (esim. meillä on 4v tyttö ja suunnitelmissa on hänelle sisarus jossain vaiheessa tms.). Jokin aikaa sitten olin myös tilanteessa, jossa meille hakenut työntekijä kertoi ennen valintaansa olevansa raskaana rv 6... Hän oli kuitenkin paras haastattelemistamme henkilöistä, joten tieto raskaudesta ei vaikuttanut mitenkään päätökseemme palkata hänet. Luottamus kyseistä työntekijää kohtaan sen sijaan syntyi heti ja hän on ollut juuri oikea henkilö tehtäväänsä (ja on pian jäämässä äityislomalle). Silti raskaudesta tuskin kannattaa kertoa ennen tietoa valinnasta uuteen työtehtävään, koska silloin joku toinen työnantaja voisi päätyä toiseen valintaan eikä silloin ole kiistatta selvää, että raskaus on syy siihen ettei ko. henkilöä tehtävään palkattu... Mutta meidän tapauksessa lopputuloksena oli siis kaksi tyytyväistä osapuolta.
Itse uskon, että rehellisyys maan perii vaikka nykyään muuta toitotetaan. Oman edun tavoittelijat kyllä oppii tunnistamaan...
älä kerro työnantajalle mitään raskaudestasi.
Vaikka kaiken piti ollakin selvää, on tämä prosessi venähtänyt tänne asti. Tällä välillä on eteeni tullut muitakin mielenkiintoisia työtarjouksia ja toisaalta halu hypätä uusiin haasteisiin on luonnollisista syistä vähentynyt. Taidan siirtää tämän koko haasteen tuonnemmaksi, sitten kun on seuraava tilanne lähteä töihin, eli lapsen syntymän ja kasvamisen jälkeen.
Ilman muuta asiat kerrotaan niin kuin ne on. Ihmettelen suuresti joidenkin palstalaisten neuvoja jättää kertomatta.
Mikäli jätät kertomatta asia jättää sinuun ikävän leiman. Näin valitettavasti on käynyt henkilöille, jotka ovat salanneet raskautensa. Tällaista henkilöä pidetään muutenkin vähän vilunkiin taipuvaisena. Sen sijaan henkilö, joka on hakijoista parhaaksi todettu, saa vain plussapisteitä rehellisyydestään.
Näin peli on reilu myös sinua kohtaan
mulle kävi samoin, olin noin 12 vkolla raskaana, kun sain tarjouksen parhaasta työtehtävästä koskaan. Koska tehtävä oli sen luontoinen, että sijaisen hakeminen äitiysloman ajaksi olisi vähintään haastavaa, niin päätin kertoa raskaudesta. Käytännössä siis kiitin mahdollisuudesta. Sain lämpimän vastaanoton ja minua pyydettiin olemaan yhteydessä, kunhan palailen perhevapailta takaisin työelämään.
Jos tehtävä taas olisi helposti sijaistettavissa tai jos olisi tarkoitus, että palaisi pian (alle vuoden sisään) takaisin töihin, niin en ehkä kertoisi raskaudesta. Ehdithän joka tapauksessa olla monta kuukautta töissä ennen lapsesi syntymistä.
eli työnantajalle oli itsestään selvyys olla palkkaamatta minua puhtaasti siitä syystä, että olin raskaana. En saanut tehtävää, jota minulle oli jo heidän aloitteestaan tarjottu. Rehellisyyden hinta oli huipputehtävän menetys, MUTTA mahdollisuus siihen kenties tulevaisuudessa.
Moikka!
Eräs entinen työkaveri joutui myös samaan tilanteeseen aikanaan ja päätyi siihen ratkaisuun, että soitti ennen sopimuksen tekoa uudelle työnantajalle ja kertoi saaneensa juuri tietää, että on raskaana. Uuden työnantajan edustajat pohtivat tilannetta hetken ja ilmoittivat, että heidän puolestaan hän on kaikesta huolimatta tervetullut (osasivat ajatella asiaa myös pitkällä tähtäyksellä). Kyseessä oli talousalan konsulttifirma.
Kertomisessa olisi mielestäni se hyvä puoli, että olisit alusta asti rehellinen ja pallo olisi sen jälkeen työnantajalla. Mikäli pääsisit paikkaan siitä huolimatta, olisi molemminpuolinen kunnioitus ja luottamus edelleen voimassa. Mutta ainahan ei käy niin hyvin, valitettavasti. Ja jos paikan aivan ehdottomasti haluaa, niin silloinhan kertominen on iso riski. Toisaalta asian paljastuminen melkein heti aloituksen jälkeen on kyllä aika noloa.
Kerrohan myöhemmin miten hoidit tilanteen!!
elosyys