Miten joku kehtaa valittaa normaalista sairaalaruoasta
Reilun 20 euron vuorokausimaksulla saa operaatiot, ammattilaisten antaman muun hoidon ja ruokien osalta täysihoidon. Ihan asialliset sapuskat minusta tuohon hintaan tarjolla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/soisitko-itse-potilas-kuvasi-helsin…
Kommentit (60)
Ensi kerralla omat eväät mukaan jos tietää joutuvansa sairaalaan useammaksi päiväksi.
40 vuotta sitten synnytyssairaalassa ruoka on todella hyvää ja annokset tarpeeksi suuria. Lisäksi saimme valtavan määrän tuoreita hedelmiä, kallista tuontitavaraa keskellä talvea. En tiedä minkälaista ruokaa nykyisin siellä tarjotaan. Toivottavasti yhtä hyvää kuin ennenkin, synnyttänyt ja imettämistä aloittava äiti tarvitsee kunnolla ravintoaineita.
Nyt alkoi huolettaa. Toivottavasti en koskaan joudu sairaalaan. Mulla on imeytymishäiriö. Otetaankohan tämmöiset asiat siellä huomioon potilasruokailussa?
Muutama vuosi sitten olin ranneleikkauksessa Peijaksen sairaalassa. Olin silloin vielä kasvissyöjä ja kun kerroin tämän osastolla ollessani, sain pelkkää leipää syödäkseni.
Tuntui ettei minusta oikein tykättu siellä kun en suostunut ottamaan kipulääkkeitä enkä saanut lämmintä ruokaa ollenkaan.
Lähdin pois omin luvin ilmoittamatta kenellekään.
Jouduin sairaalaan kaksi vuotta sitten ja odotin terveellistä, joskin vähän yksipuolista, ruokaa jota sain 10 vuotta sitten ollessani pitkään vuodeosastolla.
En yleensä valita ruuasta, mutta yksi lounas veti kyllä sanattomaksi; noin 4dl makaronia, sen seassa tomaattikastikkeessa jauhettuna jotain, mistä en saanut selville oliko se lihaa vai kalaa. Sekä kaksi(!) pientä, lusikkaan mahtuvaa porkkanan palaa, ei muita vihanneksia. Lisäksi lasi maitoa.
Samaan aikaan sain neljä lisäravinnejuomaa päivässä, sekä juomaan sekoitettuna laksatiivia ja lisäkuituja.
Kauhistuttaa ajatellakin, kuinka halpaa sairaalaruuan on nykypäivänä oltava ja mietin miten se vaikuttaa esim. leikkaushaavojen paranemiseen.
Ymmärrän, että pitää säästää, mutta missä vaiheessa se alkaa kääntyä itseään vastaan ja vaarantaa potilaiden terveyden?
Mietin myös onko tässä isoja eroja sairaaloiden välillä. Kokemukseen vaikuttaa varmasti myös se, kuinka kauan on osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin ällöttäis jos saisin tuollaisen epämääräiseltä sotkulta näyttävän annoksen eteeni. En ole koskaan sellaista saanut.
Osa ruuista saattanut olla vieläpä erikseen kipoissa. Se mulle tuli mieleen että olisikohan tuossakin ja tyyppi lapannut kaiken tuohon lautaselle jotta näyttäisi mahdollisimman epämiellyttävältä?
Olen aikoinaan joutunut olemaan paljon sairaalassa ja aina ei ole ollut omasta mielestäni hyvää ruokaa tarjolla, mutta oon silloin vaan syönyt sen mikä on maittanut.
Niin mulle kotonakin opetettiin ettei kaikesta tarvitse pitää, eikä syödä mitä ei halua, mutta Ilman pulinoita. Eri asia jos ruuassa on oikeasti jotain vialla.
Ai niin. Olen minä joskus saanut sairaalassa väärän ruuan, mutta siitä selvittiin sillä että ilmoitti henkilökunnalke niin keittiöltä toivat oikean annoksen.
Tai sitten sairaalassa on hajautettu ruoanjakelu, kuten meidän Taysin satelliitissa täällä Tampereella ajasta ikuisuuteen saakka. Silloin tyyppi joka lappaa kaiken kasaan lautaselle on osaston sairaalahuoltaja, terveisiä vaan vanhoille kollegoille. Syy tähän riemuun: liukuhihnat eivät mahdu keittiölle, kukaan ei maksa remonttia.
Ps. Lisäsuolaa saa ellei ole kielletty. Osastoilta löytyy myös pippuria, ketsuppia ja sinappia.
Olen joutunut olemaan Jorvin osastolla aika usein hajoavan kropan kanssa ja joka kerta yllätyn miten HYVÄÄ se ruoka on. Ja sitä saa usein. Ihanat pöperöt:)
Haukkujilla on erikoiset ruokamieltymykset..toki voi olla alue/sairaalakohtaistakin.
Olen pitkään ollut jo sitä mieltä, että kouluruuan ja äitiyspakkauksen voi lakkauttaa. Tähän voidaan lisätä nyt sairaalaruoka.
Suomalainen alkaa olla nariseva, hemmoteltu ja kiittämätön.
Ärsyttää nuo kitisijät. Sairaala ei ole mikään ravintola ja kuitenkin saa ruokaa viisi kertaa päivässä. Ihan ok laatuista perusruokaa. Mulle maistuu kun valmista saa eikä maksa mitään.
Söisin kaikki kuvatut annokset hyvällä ruokahalulla. Tuo keittokin oli ihanan tuhtia eikä pelkkää vettä. Ruoka on pienin murhe terveydenhuollon kriisissä ja henkilöstöpulassa muutenkin.
En valita, mutta totean, etten pidä sairaalan ruoista. Ne eivät ole maukkaita. Sama ongelma oli yliopiston ruokaloiden ruoissa ainakin 2000-luvulla. Aitoa ruoan makua ei saa edes lisäämällä suolaa ja mausteita. Olen päätellyt että jokin laitosruokien valmistusprosessissa tai lämpimänä pitämisessä vähentää maukkautta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olin kaksi viikkoa Meilahdessa keväällä ja vielä viikon perään Taysissa. Taysin ruoka voitti maussa 10-0. Eli eroja on ja paljon. Varsinkin Meilahden nestemäinen ruokavalio oli täysin mautonta ja maisui lähinnä huonosti kypsennetyltä ruskealta kastikkeelta, josta oli suola jätetty kokonaan pois.
Synnytin Jorvissa, ruoka oli ihan ok hyvää, ei valittamista maussa. Mutta ei se ravitsevaa ollut. Sitä oli kovin vähän, lisää ei saanut mistään ja sekin mitä oli oli lähinnä pelkkää hiilihydraattia ja sokeria, proteiinit ja rasvat loisti poissaolollaan. Oli koko ajan kamala nälkä. Onneksi mies kävi hakemassa minulle ruokakaupasta juustoa, rahkaa ym. Olen 176 cm / 73 kg kokoinen nainen, joka joutui olemaan rankan ja pitkäkestoisen synnytyksen vuoksi ensin kaksi vuorokautta täysin syömättä. Kun lapsi vihdoin syntyi ja sain luvan syödä ei se yksi peruna, nokare kastiketta lähes ilman lihaa, pieni leipä ja pieni kiisseli riittänyt ollenkaan viemään nälkää saati että maito olisi voinut nousta. Jouduin olemaan osastolla 5 vrk synnytyksen jälkeen, koko ajan hirmuinen nälkä.
Olin eräässä yksityisen puolen sairaalassa leikkauksessa ja siellä ruoka oli todella hyvää. Sitten taas kun olin Meilahden sairaalassa niin ruoka oli hmm.. erikoista. Maku ei ollut paha, mutta esim makaronilaatikossa ei ollut juurikaan lihaa vaan lähinnä pelkkä makaroonia. Ja lisukkeena oli pelkkää porkkanaa. Kouluruokakin on monipuolisempaa.
Vietin nyt joulun ja uuden vuoden sairaalassa. Ensimmäisenä päivänä totesin, että saan nyt ihan vääränlaista ruokaa. Joku oli keksinyt minulle maidottoman ruuan, joten ne vasta eksoottisia mössöjä olivatkin. Pyysin vaihtoa ja monta kertaa, joka kerta asia luvattiin vaihtaa. Lopulta se vaihto tapahtui kun oikeasti hermostuin, että näitä en pysty syömään. Mitä siitä seurasi? Suolisto jumittui, veriarvot putosivat ja paraneminen hidastui. Olen suolistovikainen ja imeytyminen on heikkoa, joten tarvitsen ruokaa kolmen tunnin välein ja yöt eivät saa olla liian pitkiä. Nyt ruokaa tuli viiden kuuden tunnin välein, yöt olivat 12 tuntisia ja välipaloista ei tietoakaan. eli ensi kerralla lähden eväskassin kanssa sairaalaan. Hauskinta tässä oli, että olin tulehduksen takia eristyksissä, joten en voinut edes hakea ruokaa mistään ja läheiset niin kaukana, etteivät pystyneet tuomaan. Tuon ruuan vaihtumiseen tavalliseen meni neljä päivää ja niitä välipaloja sain vasta viimeisenä päivänä, eli kahdeksantena päivänä sairaalaan joutumisesta. Sairaala on pahin paikka suolistovikaiselle ihmiselle ja sitä harva ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Olin Meilahdessa muutaman viikon ja ruoka oli ihan hyvää. Se ei ollut mautonta vaan itse asiassa ajankohtaan sattui aika maustepitoisia ruokia. Oli paljon currymaustettuja ja aasialaistyyppistä. Kyllä sitä söi ihan mielellään, vaikka kaikki eivät olleet omia lemppareita.
Minä olin husin sairaalassa melkein 3vkoa ja kaksi kertaa näin jotain muuta kun kalaa tai kanaa. Pastaa ei kertaakaan, iänikuista perunaa ja riisiä. Ei lihapullia, ei makaronilaatikkoa. Väritöntä ja mautonta. Vain raasteet ja salaatit houkuttelivat.
Pohjanoteeraus oli lounaaksi keitetty peruna, keitetty seiti, keitetty kukkakaali ja joku vaalea soosi. Nami. Ei hiventäkään väriä saati makua. Tuli siinä viikkojen kuluessa korvista jo ne neljä ainesta. Ei mulla edes mitään rajoitteita ole ja huonekaverit oli yhtä kypsiä tarjontaan. Toisessa sairaalassa taas oli vaihtelevampaa ja parempaa, en tiedä mikä juttu tuo huonoruoka oli.
Eihän niissä mitään makua ole, mutta yksi kiusaustyyppinen ruoka on jäänyt positiivisesti mieleen kun lapsena jouduin kolonoskopiaan ja sai sitten viimein operaation jälkeen syödä oikeaa ruokaa. Siitä asti sen tyylinen ruoka on ollut yksi mun lemppareita.
Vierailija kirjoitti:
Olin synnytyksen jälkeen 4 vrk osastolla ja ruoka oli hyvää, siis tosi maukasta ja kivannäköistä. Mutta sitä oli aivan liian vähän! Olin koko ajan nälkäinen. Pidin outona, että synnyttäneelle vuorokausi-energiansaanti on laskettu 1800 kcal mukaan. Tuostakin oli iso osa sokeria (jälkiruokana vanukas, aamupalalla jugurtti).
Nykyajan ongelma näyttää olevan se, että ruuista pitää tehdä kovin erikoisia. Vaikka eipä tuossa esimerkissäkään mitään muuta outoa ollut kuin härkis-juures -ruoka.
1800 on ihan reilu määrä normaalipainoiselle naiselle, jopa reilu (itse syön alle 1500/pvä). Ei sairaalat ole velvoitettuja ruokkimaan ylisuuria annoksia syövien lisäravintoa.
Olin sairaalassa leikkauksen takia ja ruoka oli aivan erinomaista, kävin vielä erikseen keittiössä kiittämässä. Mutta ilmeisesti tämä vaihtelee aika paljon sairaaloiden välillä
Itsellä on kokemusta sairaalaruoasta vain yhden aamiaisen verran. Söin pari lusikallista mautonta puuroa ja sitten riitti.