Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset kertovat, miten tiukka rahatilanne heijastuu juhlamenoihin, jotkut eivät käy juhlissa enää lainkaan

Vierailija
19.07.2026 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5dede496-a9cc-4f95-83f7-5876dfe74b09

Olen itsekin sairas vähävarainen. Jutusta tuli päällimmäisenä mieleen, että ääliöitä ei kannata elämässään katsella. Jos joku on niin typerä ettei ymmärrä toisen vaikeaa tilannetta, jopa suuttuu, niin mitä sellaisilla ihmisillä edes tekee!

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös meidän pitäisi olla Euroopankin mittapuulla melko ostovoimainen kansa? Vai olenko tulkinnut tilastoja väärin?

Vierailija
2/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä itsekään tosiaan katselisi kummia, joka jättää kaikki lapsen juhlat väliin sen takia, että joku satunnainen VIERAS oli kommentoinut hänen antamaansa lahjaa. Hitsi mikä lumihiutale.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys vaikuttaa myös kutsujen määrään. Ei mulla ole enää oikein ihmissuhteita eikä myöskään juhlakutsuja. Äkkiä syrjäytyy, kun jää pois työelämästä eikä ole varaa tehdä yhtään mitään.

Vierailija
4/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä jutusta huomaa, miten tärkeää materia on köyhille, toki kun sitä ei liiemmin ole. Ei voida käsittää, että varakkaalle sukulaiselle olisi vain ihana saada väkeä juhliin, eikä niihin lahjoihin tai niiden puutteeseen kiinnitetä mitään huomiota.

Vierailija
5/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä jutusta huomaa, miten tärkeää materia on köyhille, toki kun sitä ei liiemmin ole. Ei voida käsittää, että varakkaalle sukulaiselle olisi vain ihana saada väkeä juhliin, eikä niihin lahjoihin tai niiden puutteeseen kiinnitetä mitään huomiota.

Kyllä se nimenomaan varakkaille on yleensä vielä tärkeämpää. Nälkä kasvaa aina syödessä.

Vierailija
6/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"eikä niihin lahjoihin tai niiden puutteeseen kiinnitetä mitään huomiota"

Luitko tuota artikkelia ollenkaan?

Vierailija
7/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille ainakin saa tulla mihin tahansa juhliin ihan ilmaiseksi ja ilman lahjaa. Pidän juhlat koska haluan juhlia ystävien kanssa, en saadakseni tavaroita tai rahaa.

Vierailija
8/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kannata yleistää. Mä tunnen useammankin varakkaan joille tärkeintä on että lahja on jotain kallista merkkiä.

Vierailija
9/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kannata yleistää. Mä tunnen useammankin varakkaan joille tärkeintä on että lahja on jotain kallista merkkiä.

Sitten on parempi olla viemästä lainkaan lahjaa, kortti riittää.

Vierailija
10/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😄 3/5, vielä petrattavaa, mutta ei kuitenkaan surkea tälle palstalle

Vierailija
11/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi varaa käydä juhlissa, mutta en saa koskaan kutsuja ja jos pidän omat juhlat, niin viimeisetkin vieraat peruvat kalkkiviivoilla. Olisi joskus kiva kokea esim. häät.

Vierailija
12/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta. Ei juhlia!

Vierailija
13/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suinkin pystyy niin 20 e on täysin sopiva muistiainen joka juhlaan.Jos ei pysty niin riittää 10 e.

Aivan hullua viedä 50 e tai sitten niin et joku ilmoittaa etukäteen mitä haluaa lahjaksi, esim.hääparit, lista jossakin et voi valita.

Niin noloa!

Ihmisiltä kadonnut normaalius, semmonen et viedään itse valitsema lahja eikä kerjätty.

Vierailija
14/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissäni on pari vähävaraista. Molemmat olen valinnut lasteni kummeiksi heidän lämminhenkisyytensä ja ystävyytensä vuoksi, en rahan takia. Tämän olen myös heille sanonut ja toinen sen ymmärtääkin. 

Toinen on nuorempi, ja hänen lapsuuttaan olen itsekin työssä käyvänä pienituloisena rahoittanut muun muassa hyödyllisillä ja kivoilla syntymäpäivälahjoilla (esim lahjakortteja vaatekauppaan hänen teini-iässään). 

Jälkimmäinen kokee jotain selittämätöntä "huonoutta" aina ja kaikessa, ehkäpä se on hänen heikko itsetuntunsa. Hän tuntuu olettavan, että odotamme häneltä lahjoja,vaikka sanomme että asia ei ole niin. Tämä henkilö on ikävä kyllä jättänyt lapsen juhlia väliin useimmiten heikkoon rahatilanteeseen vedoten. Lapseni on myös itse sanonut ettei toivo kummiltaan mitään muuta kuiin läsnäoloa ja osallistumista vaikka leikkipuistoon viemällä. Kumni itse toivoo enemmän ja jättää sitten luomatta siteen lapseen kokonaan. 

Toinen kummi tulee paikalle ja kukaan ei ole koskaa ihmetellyt hänen lahjoja tai tuomatta jättämisiä. 

Usein tuo varattomuuden häpeä on vain ihmisen omassa mielessä.

Vierailija
15/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat ovat kivoja, joten ne eivät kuulu suomalaisille. Mikään määrä ankeutta ei ole riittävästi tälle kansalle.

T: Riikka

Vierailija
16/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"eikä niihin lahjoihin tai niiden puutteeseen kiinnitetä mitään huomiota"

Luitko tuota artikkelia ollenkaan?

Luin, ja mieleen jäi kauhistus siitä, että haastateltu hylkäsi kummilapsen, kun joku satunnainen ihminen loukkasi hänen lahjaansa. Olisin lapsena tosi surullinen ja ihmeissäni, jos läheinen ihminen ei koskaan halua juhlia minua. Syy, ettei voi antaa kallista lahjaa, on aivan naurettava. Omat "kultapossu"lapseni ovat aivan täpinöissään, kun vähävarainen eno tuo heille perus-Tuplat. Eikä tarvisi sitäkään tuoda.

Tämän haastateltavan sukulainenhan oli suoraan sanonutkin, että ei loukkaa lahjan antamatta jättäminen, vaan yhteisen ajan puute (eli se, että hän ei vaivaudu tulemaan juhliin).

Vierailija
17/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa toki nyt. varmasti korostuivat ne ihmiset, joiden lähipiiri odottaa arvokkaita lahjoja yms. Omassa lähipiirissä ei tulisi mieleenkään, että jonkun pitäisi jättää juhlat väliin, kun ei ole rahaa lahjaan tai uusiin juhlavatteisiin tms.

Vierailija
18/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehkä itsekään tosiaan katselisi kummia, joka jättää kaikki lapsen juhlat väliin sen takia, että joku satunnainen VIERAS oli kommentoinut hänen antamaansa lahjaa. Hitsi mikä lumihiutale.

Eihän kummia tarvii katsella kun hän ei mene juhliin.

Vierailija
19/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suinkin pystyy niin 20 e on täysin sopiva muistiainen joka juhlaan.Jos ei pysty niin riittää 10 e.

Aivan hullua viedä 50 e tai sitten niin et joku ilmoittaa etukäteen mitä haluaa lahjaksi, esim.hääparit, lista jossakin et voi valita.

Niin noloa!

Ihmisiltä kadonnut normaalius, semmonen et viedään itse valitsema lahja eikä kerjätty.

Mä taas en ymmärrä mikä idea on viedä 10 e rahaa. Mieluummin kortti tai kukka. 

Vierailija
20/65 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on parempi olla viemästä lainkaan lahjaa, kortti riittää.

Mä teen niin että ostan alesta. Se on sama miten hyödytön ja ruma se lahja on kunhan on merkkituote. Mun tapauksessa tämä varakas ääliö on sukulainen ja juhlissa on vähän "pakko" käydä, mutta kun varautuu ajoissa niin ei se mulle paljon maksa.