Pysyykö sinun päivittäinen sokerin syönti alle sen mitä kansalliset ravintosuositukset suosittavat?
Suurin osa nauttimastamme sokerista on piilotettu elintarvikkeisiin, emmekä usein edes ymmärrä miten paljon sitä saamme.
Ravintosuosituksen mukaan enintään 10 prosenttia päivittäisestä energiansaannista voi olla sokeria. Maailman terveysjärjestön WHO:n suositus on puolet pienempi, vain alle 5 prosenttia.
Henkilöllä, jonka päivittäinen energiantarve on 2000 kilokaloria, suositusten mukainen 10 prosentin enimmäismäärä tarkoittaa noin 50 grammaa sokeria. Määrä tulee täyteen jo aamupalasta, kun syödään maustettua jogurttia ja muromysliä sekä juomaksi lasillinen tuoremehua.
Jos joka päivä syö lisäksi noin 100 grammaa irtokarkkeja tai juo puoli litraa limsaa, sokeria saadaan tuplamäärä suositukseen nähden.
Kommentit (45)
Pysyy, koska lopetin kaiken makean syömisen. Helppo juttu, koska en muutoinkaan ole perso makealle. Samoin olen jättänyt lähes kokonaan ultraprosessoidun ruoan.
Sama juttu niin paljon lihaa et ilmasto lämpenee
Rehellisesti sanottuna ei mitään käsitystä. En laske kaloreita enkä grammoja enkä prosentteja. Syön mitä mieli tekee, kohtuudella kuitenkin kaikkea. Painokin pysynyt hyvin kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Pysyy, koska lopetin kaiken makean syömisen. Helppo juttu, koska en muutoinkaan ole perso makealle. Samoin olen jättänyt lähes kokonaan ultraprosessoidun ruoan.
Voit silti saada piilosokeria yli suositusten esimerkiksi täysmehuista ja ketsupista ym.
Pysyy. En syö makeaa ja teen kaiken ruoan itse tuoreista raaka-aineista, joten ei tule piilosokeriakaan. Sen sijaan olen juustohiiri ja jonain päivänä saattaa tulla syötyä liikaa rasvaa.
Jo päivän hedelmistä tulee tuo sokerimäärä täyttymään, joten ei pysy.
Teen ruuat alusta asti itse ja syön aamupalaksi maustamatonta kaurapuuroa ja teetä ilman sokeria.
jugurtit, mehut yms onkin täysiä sokeripommeja. Keinonamakeutetut vielä pahempia.
T. 35 normaalipainoinen
Tarkkana saa olla. Jopa tavallisessa ruisleivässä on sokeria ja sen maistaa myös. Kun en juo tuoremehuja, käytä ketsuppia, ei sokeria kahviin. Harvoin suklaata tai kakkuja on jonkinlainen mahdollisuus pysyä rajoissa. Mutta kuka tuota noin tarkkaan pystyy laskemaan, menee jo neuroosin puolelle.
En syö lisätty sokeria, en jogurteissa enkä missään valmiskastikkeissa.
Hedelmien sokeria tulee, mutta enköhän jää alle suositusten.
Yritin syödä vanhaa herkkuani Runebergin torttua, enkä enää pysty siihen sokeriin ätläkkään manuun.
Tosi vaikea arvioida. Jätetäänkö luontaiset sokerit ulkopuolelle: hedelmät, marjat, maitotuotteet?
Sokeria on ainakin leivissä ja kastikkeissa.
Haluaisin kyllä tietää, paljonko kertyy ihan tavallisena päivänä.
Pysyy. Syön sokeriherkkuja todella harvoin, ja ruoat kokkaan itse tuoreista raaka-aineista eli piilosokeritkin jää syömättä. Veriarvot pelkkää priimaa, ja veren rasva-arvot ikäiselleni suorastaan legendaarisen hyvät, joten terveelliset elämäntavat palkitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit silti saada piilosokeria yli suositusten esimerkiksi täysmehuista ja ketsupista ym.
Ei ole mitään piilosokeria. Kyllähän noistakin tietää että sokeria tai sanotaanko hiilihydraattia löytyy yllinkyllin.
Nämä sokeri/hiilihydraattiuusavuttomat ovat samankaltaista väkeä kuin ne jotka ei millään uskoneet tupakoinnin epäterveellisyyteen.
En pärjää 2000 kcal. Energiatarve on lähempänä 3000 kcal. Siihen skaalattuna sokeria ei kulu liikaa. Suurin yksittäinen tarpeeton lähde taitaa olla jäätelö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piilosokeri on lisättyä sokeria. Mutta olet oikeassa, että sitä on monessa eli tarvikkeesaa, juurikin ketsupissa todella paljon ja lähes kaikissa valmiskastikkeissa, valmisruoissa, joissakin leivissä jne. Täysmehussa on toki hedelmäsokeria, mutta se ei ole piilosokeria, vaan luontaisesti hedelmässä olevaa sokeria. Suositukset koskevat lisättyä sokeria ja sen määrää. Mutta tietenkään luontaisesti esiintyvää hedelmäsokeriakaan ei kannata nauttia liikaa, korkeintaan kolmasosa puoli kiloa päivässä suosituksesta, joka koskee kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Eli käytännössä korkeintaan pari desiä marjoja tai yksi tai kaksi hedelmää (riippuen koosta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juo mehuja lainkaan. Kannattaa lukea mitä kukin ruokatuote pitää sisällään. Sokeria on lisätty moneen prosessoituun tuotteeseen, kuten myös siirappia.
Muromysliä pitää syödä 200 tai jopa 300 gramaa, mikä on yksinään 700-1000 kcal. Ei ole tuollaisella syöntimäärällä varmasti hoikka poika tai tyttö.
Ei pysy, vaikka en mehuja tai limuja juo.
Sokeria ja ylipäätään hiilihydraatteja syön aivan liikaa. Ja sen näkee.
Olen aloittanut tutkimaan näitä asioita nyt vähän tarkemmin ja pian tulen tekemään isoja korjauksia elintavoissani.
Vähän harhaanjohtava toikin kun puhutaan vaan "sokerista". jotkuthan voivat syödä ton alle sokeria, mutta vetävät sitten senkin edestä hiilaria joka muuttuu kehossa sokeriksi. Sama asia syökö hiilaria vai sokeria.
Fineli.fi löytyy hyvä laskuri, jolla voi tehdä ruokapäiväkirjan ja saa tiedot sokerimäärästä (ja tietysti kaikesta muustakin). Paljon löytyy sieltä tuotteita ihan tuotenimillä, mutta ei tietenkään kaikkia, mutta saa kyllä melko tarkasti laskettua mitä se oma ruokavalio sisältää. Myös vitamiinit ja hivenaineet. Kannattaa vaan olla tarkkana kun kirjaa että kirjaa määrät mahdollisimman tarkasti.
Syön pelkkää lihaa ja eläinrasvaa niin sokerit ei vaivaa! Nykyihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva eikä muuta ravintoa tarvita.