Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella elatusmaksut määrätään, jos on vuoroviikkosysteemiä?

28.01.2024 |

Kysymys otsikossa. Mä olen kuullut, että vaikka lapset olisi vanhemmillaan vuoroviikoin, niin silti isotuloisempi vanhempi on maksanut exälle elareita vaikka lapset hoidetaan fifty-fifty. Miksi tällöin pitää maksaa elareita?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla aivan erityisellä tavalla tyhmä, jos suostuu vuoroviikkosysteemissä maksamaan elareita. Kuka hitto sellaiseen lähtisi? 

Sitten kumpikin vanhempi ostaa lapselle vaatteet, oman puhelin liittymineen, pyörät, sukset, liustimet ja kaikki harrastuksiin liittyvät maksut omille luonapitoviikoilleen. Meneehän siihen rahaa, mutta mitäpä sitä ei tekisi, kun ei tarvitse maksaa elareita.

Oletko jotenkin hidas ja yksinkertainen?

Voin kertoa, että itse usein joudun ostamaan kolminkertaiset kamppeet lapsille vuoroviikkosysteemin takia, koska kamppeet aina jotenkin unohtuu exältä kotiinsa, enkä välikausivaatteissa talvella lapsia päiväkotiin vie.

Unohtelu toki toimii exän kiusantekona ja taloudellisena väkivaltana, harrasti sitä myös liittomme aikana.

Vierailija
42/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tarvitsee edelleen muutakin kuin ruoan ja asunnon. Miten nämä muut hankinnat jyvitetään? Haalariostotko ja muut ostot osuvat aina kätevästi äidin viikolle? 

Mistä sinä äidin tähän tempaisit? Miksei isän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli niin ku käytte lastenvalvojalla niin kaikki on äidin puolella, isällä ei ole mitään arvoa. Toki maksaa saat paljon.

Tämä on niin totta. Ja äitihän maksattaa kaiken mitä pystyy, mieluiten elareina jotta saa täyden kontrollin rahoista.

Vierailija
44/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla aivan erityisellä tavalla tyhmä, jos suostuu vuoroviikkosysteemissä maksamaan elareita. Kuka hitto sellaiseen lähtisi? 

Sitten kumpikin vanhempi ostaa lapselle vaatteet, oman puhelin liittymineen, pyörät, sukset, liustimet ja kaikki harrastuksiin liittyvät maksut omille luonapitoviikoilleen. Meneehän siihen rahaa, mutta mitäpä sitä ei tekisi, kun ei tarvitse maksaa elareita.

En ole. Sinusta on ok, että toinen ostattaa kaikki lapsen tavarat ja itse vaan märisee, jos lapselta puuttuu jotain?

Vierailija
45/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoroviikkosysteemissä on tottakai elarit, jos toinen huolehtii kaikki laskut ja ostokset. Jo puhelinlasku on n 20e, harrastuskulut voi olka mitä vain vaikka 0-200e/k, kuka ostaa bussiliput, maksaa hiustenleikkuun ostaa vaatteet ym. Kyllä lapsen asumisen ja ruokakulujen lisäksi rahaa menee hankintoihin. 

Olisi aivan käsittämättömän hölmöä toimintaa hyvätuloisemmalta jakaa kuluja maksamalla elatusmaksuja pienituloisemmalle, koska silloin maksaja menettää kaiken kontrollin maksetuista rahoista. Kuluja voi jakaa monella tavalla, ja fiksu ihminen varmistaa että rahat menevät aina varmasti 100% lapsen hyväksi eikä esim. pienituloisemman oman elintason parantamiseen tai omiin menoihinsa.

Mä ajattelen sen niin että pienituloisemman elintason parantaminen parantaa MUN OMIEN lasten elintasoa joka toinen viikko. Ei se raha tietenkään ole korvamerkittyä mutta se on rahaa joka varmistaa toivottavasti sen että mun lapsilla on parempi olla siellä toisessa kodissaan kuin ilman sitä rahaa. Jos jostain syystä mun lapset alkaisi jäädä ilman ruokaa joka toinen viikko, tai heidän tarpeistaan ei muuten huolehdittaisi, silloin kävisin sen keskustelun lasteni toisen vanhemman kanssa. Koska näin ei kuitenkaan ole, vaan voin elää ne joka toisetkin viikot tietäen, että lapsillani on hyvä olla, aion jatkossakin maksaa lasteni toiselle vanhemmalle enkä kysele mihin rahat menevät. Minun mielestäni se on ihmisyyttä ja inhimillisyyttä ja vastuullista vanhemmuutta. Ei hölmöyttä. 

Vierailija
46/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Sinusta on ok, että toinen ostattaa toisella kaikki lapsen tavarat ja itse vaan märisee, jos lapselta puuttuu jotain?

Vierailija
47/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että itse usein joudun ostamaan kolminkertaiset kamppeet lapsille vuoroviikkosysteemin takia, koska kamppeet aina jotenkin unohtuu exältä kotiinsa, enkä välikausivaatteissa talvella lapsia päiväkotiin vie.

Unohtelu toki toimii exän kiusantekona ja taloudellisena väkivaltana, harrasti s

Tämä ei ole sinun henkilökohtainen terapiaketjusi. Voit mennä märisemään itse valitsemiesi ex-kumppaneiden perseilyistä johonkin muualle.

Vierailija
48/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoroviikkosysteemissä reilut vanhemmat sopivat, että elatusmaksuja ei makseta. Silloin kumpikin vanhempi hoitaa suoraan oman osuutensa elatuksesta.

Joo. Sitten, kun lapsi sairastuu ja hänelle määrätään lääkkeitä, kummatkin vanhemmat menee samaan aikaan apteekkiin ja kumpikin maksaa lääkkeistä puolet. Puhelinoperaattorit ja vakuutusyhtiöt hyvin mielellään laskuttavat omat laskunsa puoliksi vanhempien kesken.

Et ole kuullut mobiilimaksamisista ja muista moderneista rahansiirtomenetelmistä? Kestää noin neljä sekuntia siirtää esim. puolet lääkekuluista saman tien sille joka apteekissa asioi. Ja kuittia vastaan tietysti. Älä edes yritä hokea sitä ahneiden (tyypillisesti äitien) mantraa jolla yritetään saada omalle tilille joka kuukausi mukava kiinteä ylimääräinen summa rahaa.

Mun kaverillani on tuollainen systeemi ja on kyllä ihan älytön. Siis että exän kanssa pitää käydä keskustelua ihan joka ikisestä ostoksesta. Että kun äiti ostaa lapselle 40e kengät, isä vinkuu, että miten ne nyt on noin kalliit (oikeasti todella halvat). He käyvät hirveää vääntöä kokoajan. Ihan sairas systeemi, että joka ikisestä ostoksesta lapselle oltava yhteydessä exään. 

Vierailija
49/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että harvalla etävanhemnalla on haluja maksaa, vaikka olisi kuitit näyttää kuluista. Voin kuvitella väännön hiustenleikkuun maksusta tai vaatehankinnoista. Jos etä vain sanoo, että ei ole tarve ostaa tai sanoo, että housut saa maksaa maks 15 euroa niin lähi ei voi mitään. Elatusmaksu on turva tai ainakin on syytä se lastenvalvojalla laskettaa varmuuden vuoksi, jos tulee ongelmia.

Itse jouduin hakee elatustuen kelalta, kun etä vain jätti maksamatta usean kuukauden elatuksen. Mitään käyttörahaakaan ei teineille maksanut eikä kutsunut luokseen. Elatustuki oli turva. Se elatustukikin oli isompi, minkä ex maksoi, kun olin suostunut maksun kohtuullistamiseen. 

Vierailija
50/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohtelu toki toimii exän kiu

Eli sinulla ei ole mitään omakohtaista kokemusta, josta puhua. En tarvitse terapiaa, kiitos. Siitä olisi enemmän apua exälleni, jotta kasvaisi vastuulliseksi ihmiseksi. 

Lasten kulujen jakaminen reilusti ei ole helppoa, jos toinen ei sitä halua.

Vierailija
51/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluja voi ja pitää jakaa. Mutta parempituloisen ei todellakaan ole mitään järkeä maksaa niitä elatusmaksujen muodossa, koska tällöin niiden maksujen saaja kontrolloi rahoja ja voi käyttää niitä mielensä mukaan myös omiin menoihinsa.

Tässä ketjussa äidit alapeukuttavat näitä faktoja, koska he haluavat kaikin keinoin jatkuvan ilmaisen tulovirran elatusmaksuista itselleen ja säilyttää rahallisen kontrollin ja kuristusotteen isän lompakosta.

Vierailija
52/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa elareita puolisolle makseta, vaan lapselle. 

Meillä lapsi asuu vuoroviikoin ja molemmat vanhemmat, sama tulotaso, laitamme lapsen kulutilille 200€ + lapsilisä, josta maksetaan hoitomaksu, harrastukset, lääkkeet, vakuutukset, vaatteet, kengät, polkupyörät jne. 

Ja sen luona, jonka luona lapsi on, maksaa asumisen, ruuan, vesimaksun ja muut arkeen liittyvät jutun. 

Ja me vanhemmat ollaan tämä sovittu sovussa ja kulut perustuvat siihen, kun koko perhe asui yhdessä ja oltiin ydinperhe ja lapselle halutaan tarjota lähes sama elintaso ja harrastusmahdollisuudet ja elämä. Molemmilla tilin käyttöoikeus ja teemme hankintoja yhdessä. 

Vierailija
53/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi parisuhteeni ja ydinperheeni on ehjä

Vaalikaa sitä mitä on ettei käy kuin ap:n tilanne

Vierailija
54/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuluja voi ja pitää jakaa. Mutta parempituloisen ei todellakaan ole mitään järkeä maksaa niitä elatusmaksujen muodossa, koska tällöin niiden maksujen saaja kontrolloi rahoja ja voi käyttää niitä mielensä mukaan myös omiin menoihinsa.

Tässä ketjussa äidit alapeukuttavat näitä faktoja, koska he haluavat kaikin keinoin jatkuvan ilmaisen tulovirran elatusmaksuista itselleen ja säilyttää rahallisen kontrollin ja kuristusotteen isän lompakosta.

Ilmallako ne lapset elää, kun äiti voi mielestäsi käyttää elatusrahat itseensä? Vai onko äidin palkkatulot kaikki korvamerkitty lapsille, mutta isä saa käyttää palkkaansa myös omiin menoihinsa?

Vierailija
55/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoroviikkosysteemissä reilut vanhemmat sopivat, että elatusmaksuja ei makseta. Silloin kumpikin vanhempi hoitaa suoraan oman osuutensa elatuksesta.

Aika harvoin se osoitteen perusteella etävanhempi osallistuu lasten todellisiin menoihin 50/50. Lähi ostaa lähes kaikki kamppeet lapselle ja maksaa laskut. Etä kuvittelee katon pään päälle ja ruuan olevan oma osuutensa.

Aika harvoin etävanhempi pääsee vaikuttamaan siihen hintatasoon mitä hän on halukas lapselle kustantamaan.

Kotimaiset, eettiset lastenvaatteet houkuttavat äitejä: Joskus meinaa mennä tili nollille (iltalehti.fi)

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/31f735bb-e1d8-469a-a1df-d864…

Vierailija
56/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi asuu vuoroviikoin ja molemmat vanhemmat, sama tulotaso, laitamme lapsen kulutilille 200€ + lapsilisä, josta maksetaan hoitomaksu, harrastukset, lääkkeet, vakuutukset, vaatteet, kengät, polkupyörät jne. 

Ja sen luona, jonka luona lapsi on, maksaa asumisen, ruuan, vesimaksun ja muut arkeen liittyvät jutun. 

Ja me vanhemmat ollaan tämä sovittu sovussa ja kulut perustuvat siihen, kun koko perhe asui yhdessä ja oltiin ydinperhe ja lapselle halutaan tarjota lähes sama elintaso ja harrastusmahdollisuudet ja elämä. Molemmilla tilin käyttöoikeus ja teemme hankintoja yhdessä. 

Suomessa elatusmaksut maksetaan tyypillisesti lähivanhemman tilille, ja hän kontrolloi niiden käyttöä. Elatusmaksujen maksajalla ei ole mitään takeita mihin ne maksetut rahat milloinkin käytetään, äidin meikkeihin vai lapsen vaatteisiin.

Vierailija
57/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmallako ne lapset elää, kun äiti voi mielestäsi käyttää elatusrahat itseensä? Vai onko äidin palkkatulot kaikki korvamerkitty lapsille, mutta isä saa käyttää palkkaansa myös omiin menoihinsa?

Älä esitä tyhmempää kuin mitä olet. Elatusvelvollisuus on yhteinen, mutta elatusmaksujen käyttöä kontrolloi tyypillisesti lähivanhempi joka tyypillisesti on äiti. Tapauksia joissa äiti on ohjaillut rahoja omiin kuluihinsa on lukemattomia.

Vierailija
58/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverillani on tuollainen systeemi ja on kyllä ihan älytön. Siis että exän kanssa pitää käydä keskustelua ihan joka ikisestä ostoksesta. Että kun äiti ostaa lapselle 40e kengät, isä vinkuu, että miten ne nyt on noin kalliit (oikeasti todella halvat). He käyvät hirveää vääntöä kokoajan. Ihan sairas systeemi, että joka ikisestä ostoksesta lapselle oltava yhteydessä exään. 

Voihan sitä maksaa 100% jolloin toisen mielipidettä ei tarvita.

Vai onko se nyt siitä 20€ kiinni ?

Vierailija
59/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa elatusmaksut maksetaan tyypillisesti lähivanhemman tilille, ja hän kontrolloi niiden käyttöä. Elatusmaksujen maksajalla ei ole mitään takeita mihin ne maksetut rahat milloinkin käytetään,

Haluaisit siis kontrolloida entisen puolisosi rahankäyttöä? Mikä vastuuton ja itsekäs työtön juoppo tekokynsi/-ripsi ja hiustenpidennysihme lastesi äiti on, kun pelkäät elatusavun menevän muualle kuin lapsiin? Miten uskallat antaa lastesi asua sellaisen ihmisen kanssa?

Vierailija
60/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ero tapahtui ex.n aloitteesta, luult hänellä oli toinen nainen silloin.

Ero oli minulle iso romahdus ja viimeiseen asti pidin kodista kiinni, että saatiin pitää ympäristö. Sain pidettyä.

Ex oli alusta asti sijoittanut lapsilisät, mutta lapset olivat minulla kirjoilla, sain yh korotuksen.

Joka 2 joulu lapset olivat minulla ja monena jouluna heidän isä, kuten myös minun ex appivanhemmat olivat meillä. Ex maksoi joulusta aina kunnolla, esim antoi 500 euroa ja osti lapsille toivejoululahjat, tai jos minä ostin, maksoi joskus kokonaan tai vähintään puolet. Ex kun meni naimisiin 2 kerran, ex.n uudet appivanhemmat asuivat meillä. 

Minun ystävälläni on vanhempia lapsia, olen saanut sieltä paljon ns peruskäyttövaatetta, huolsin lähes kokonaan vaatehuollon, kausivaatteet olivat minun luona varastossa, järjestin synttärit jne juhlat.

Meillä tämä toimi näin. Nyt kuopus asuu isänsä kanssa, isän uuden tyttöystävän luona. Siellä on hevostalli ja tyttären mielestä olisi rangaistus tulla äidin luo. Joulun oli täällä. 

Tämä järjestely toimi meillä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan