Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella elatusmaksut määrätään, jos on vuoroviikkosysteemiä?

28.01.2024 |

Kysymys otsikossa. Mä olen kuullut, että vaikka lapset olisi vanhemmillaan vuoroviikoin, niin silti isotuloisempi vanhempi on maksanut exälle elareita vaikka lapset hoidetaan fifty-fifty. Miksi tällöin pitää maksaa elareita?

Kommentit (82)

1/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja?

Vierailija
2/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan elatus hoidetaan elatuskyvyn puitteissa. Jos toisella on parempi elatuskyky, hän on siis lain mukaan velvollinen kantamaan suuremman vastuun elatuksesta. 

Toki vanhemmat voivat sopia asioista myös yhteisymmärryksessä ilman vahvistettuja sopimuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule netissä ihmiset voi kertoa vaikka mitä, mutta todennäköisesti heidän kertomansa ei ole totta.

Puhumatta siitä, että nuo systeemit on aina kahden vanhemman sovittuja juttuja. 

Enpä ole kuullut tilanteesta, jossa vuoroviikoilla se toinen maksaisi toiselle.. Paitsi jos tilanne on se, että toinen vanhempi on työtön ja se toinen tienaa jotain 10 000e kuussa. 

Vierailija
4/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule netissä ihmiset voi kertoa vaikka mitä, mutta todennäköisesti heidän kertomansa ei ole totta.

Enpä ole kuullut tilanteesta, jossa vuoroviikoilla se toinen maksaisi toiselle.. Paitsi jos tilanne on se, että toinen vanhempi on työtön ja se toinen tienaa jotain 10 000e kuussa. 

Siinä vaiheessa jos tienaisin 10 000e,ottaisin lapset pysyvästi, enkä maksaisi toisen kotona lorvimista. Toisella olis hyvin aikaa etsiä töitä, eikä käyttää tekosyynä, et lapset " on tiellä", eikä ehdi haastatteluissa käydä. 

Vierailija
5/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä voi kertoa kaikenlaista joten et varmaan usko minuakaan kun kerron että minä maksan lasten toiselle vanhemmalle (joka sattuu vielä olemaan etä) vuoroviikoista huolimatta. Koska olen huomattavasti parempituloisempi ja aidosti ajattelen lapsiani. En lasteni isää, vaan lapsiani. 

Vierailija
6/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta elatusapulaskuri ja laita sinne tällaista tilannetta koskevat tiedot, niin saat vastauksen.

Vaikka kyseessä olisi viikko-viikko-systeemi, elatusapu virallisesti lasketaan niistä lähtökohdista, että on etä- ja lähivanhempi ja lähivanhemmalle maksetaan elatusapua. Etävanhemman maksuista sitten vaan vähennetään luonapitovähennys, joka toki on suuri tuossa kohtaa, kun lapset on puolet ajasta etällä, mutta ei välttämättä nollaa kokonaan elareita. Elareillahan lähivanhemman olisi ohjeiden mukaan tarkoitus tehdä lapselle sellaisia hankintoja, joita ei molempien vanhempien tarvitse tehdä, esim. vaatteet ja harrastusvälineet. Näihin kuluvaa rahaa ei vähennä se, kuinka paljon lapsi on etällä. Toki viikko-viikko-systeemeissä saatetaan sopia, että näitä hankintoja tehdään yhdessä, mutta silloin ei kannata kyllä suostua enää mitään elareita maksamaan.

Vierailija
7/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelliseen vastaukseen vielä täydennyksenä, että lapsellahan on aina virallinen lähivanhempi, eli se, jonka luona lapsen osoite virallisesti on, vaikka käytännössä olisi vanhempiensa luona yhtä paljon.

Vierailija
8/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa jos tienaisin 10 000e,ottaisin lapset pysyvästi, enkä maksaisi toisen kotona lorvimista. Toisella olis hyvin aikaa etsiä töitä, eikä käyttää tekosyynä, et lapset " on tiellä", eikä ehdi haastatteluissa käydä. 

Fiksu vanhempi ajattelee tuota siltä kannalta, että kuka pystyy ne lapset kasvattamaan ja olemaan läsnä. Jos sulla on paljon töitä, et kerkeä lapsiasi kasvattamaan. Silloin työtön vanhempi voi olla parempi vaihtoehto. 

Vierailija
9/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä voi kertoa kaikenlaista joten et varmaan usko minuakaan kun kerron että minä maksan lasten toiselle vanhemmalle (joka sattuu vielä olemaan etä) vuoroviikoista huolimatta. Koska olen huomattavasti parempituloisempi ja aidosti ajattelen lapsiani. En lasteni isää, vaan lapsiani. 

AP:n tekstistä tuli sellainen kuva, että kyse on siitä että toinen vanhemmista pakotetaan maksamaan elareita vaikka ovat vuoroviikoin. Tuossa aiemmassa tekstissä mainitsin jo, että jos ollaan sovittu niin tottakai sitten se on mahdollista (eli sinun tapauksesi). 

Vierailija
10/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksu vanhempi ajattelee tuota siltä kannalta, että kuka pystyy ne lapset kasvattamaan ja olemaan läsnä. Jos sulla on paljon töitä, et kerkeä lapsiasi kasvattamaan. Sill

Juuri näin. Lapselle on parempi että lähivanhempana aikuinen joka ehtii olla läsnä. Se tienaavahan on töissä, eikä lasten kanssa.

Vierailija
11/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen se joka hoidan kaikki lapsen vaatteiden, kenkien ja muiden varusteiden oston. Minulle tulee myös lapsen harrastusmaksut, lapsen puhelinliittymä on nimissäni, samoin lapsen lapsivakuutus.

Sekö sitten olisi tasapuolista, ettei toinen osallistu mitenkään näihin kustannuksiin, koska lapsi viettää puolet ajasta hänen luonaan?

Vierailija
12/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä olen se joka hoidan kaikki lapsen vaatteiden, kenkien ja muiden varusteiden oston. Minulle tulee myös lapsen harrastusmaksut, lapsen puhelinliittymä on nimissäni, samoin lapsen lapsivakuutus.

Sekö sitten olisi tasapuolista, ettei toinen osallistu mitenkään näihin kustannuksiin, koska lapsi viettää puolet ajasta hänen luonaan?

No miksi vi..ssa maksat kaiken itse?

Mikset pyydä sitä toista osapuolta osallistumaan kustannuksiin?

13/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Kommentteja?

Ketään?

Vierailija
14/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tienaat 10 000 euroa kuussa, olet todennäköisesti työssä jossa työviikon pituus on 70-100 tuntia.

15/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku on varsin isotuloinen ja hän on tullut vaimonsa jättämäksi ja heillä on alaikäisiä lapsia jotka aikovat jatkossa asua vuoroviikoin vanhempien luona ja toinen vanhemmista on melko pienituloinen, niin mietin uteliaisuuttani vaan, että pitääkö serkkuni alkaa maksaa elareita ex-puolisolle?

Vierailija
16/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lapsen etu, että hänen elintasonsa kahden kodin välillä ei ole liian erilainen. Voi olla vaikea sopeutua tilanteeseen, jossa toinen vanhempi kykenee antamaan kaikkea, viemään harrastuksiin ja jossa on/ei ole esim omaa huonetta. 

Itse kuitenkin vuoroviikkosysteemissä luovuin elatusavun vaatimuksesta (oma netto n1500/kk, sis lapsilisän) ja toisen vanhemman netto n4000/kk, koska en yksinkertaisesti jaksanut enää tapella rahasta ex-puolisoni kanssa. Enkä kuunnella vuosia siitä, kuinka hän maksaa kaiken ja ivallisuutta siitä, mihin ne rahat muka menevät. Riitely oli lapsellekin tukalaa. 

Vierailija
17/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jolla on rahaa elättää lapset 

Vierailija
18/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lorvimista.

Eli perskokkare tässä asialla.

Vierailija
19/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroviikkosysteemissä reilut vanhemmat sopivat, että elatusmaksuja ei makseta. Silloin kumpikin vanhempi hoitaa suoraan oman osuutensa elatuksesta.

Vierailija
20/82 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mun serkku on varsin isotuloinen ja hän on tullut vaimonsa jättämäksi ja heillä on alaikäisiä lapsia jotka aikovat jatkossa asua vuoroviikoin vanhempien luona ja toinen vanhemmista on melko pienituloinen, niin mietin uteliaisuuttani vaan, että pitääkö serkkuni alkaa maksaa elareita ex-puolisolle?

Ei kuulu sinulle 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi