Suomessa on Euroopan köyhin keskiluokka
Kun vertaillaan keskiluokan käteenjääviä tuloja kun tuloista on vähennetty asumiskulut, auto, bensiini, sähkö, päivähoitomaksut, ruokakulut niin Suomessa käteen jäävät tulot ovat Euroopan pienemmistä.
Miksi Suomen päättäjät eivät puutu keskiluokan etenevään köyhtymiseen?
Kommentit (487)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taidan kuulua keskiluokkaan? Tienaan kuukaudessa noin 3300e ja käteen jää se noin 2200e.
Palkasta asumiskulut ja auto vie ihan liian osuuden. Ja siihen päälle sitten se että kaikki on suomessa kallista.
Asuminen maksaa mulla sen 800 euroa kuukaudessa ja auto vie sen 300 euroa kuukaudessa.
Kaikki laskut vielä tohon päälle niin ei tässä nyt ainakaan rikastumaan pääse, itseni suht ok elätän kyllä mutta kaikkiin isompiin hankintoihin pitää ottaa velkaa.
M34
Oletko sama, joka kertoo toisessa ketjussa, ettei koskaan äänestä?
Kyllä :)
Eli et äänestä mutta valitat. Sehän loogista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se huomaa kun ei asunnoistakaan ole varaa maksaa mitään. Lisäksi monilla vain lainaa, ei mitään pääomia. Sitten kulutetaan kaikkeen turhaan krääsään ja matkustellaan. Eikö kannattaisi aloittaa siitä pesämunan säästämisestä ja käyttää se asuntoon niin ei tarvis olla miin persauki vielä viiskymppisenä.
En kuuna päivänä haluaisi asuntoa Suomesta! Mieluummin matkustelen Euroopassa ja ehkä löydän sieltä vielä paikkani. En todellakaan jää tänne maksamaan veroja, jos on jokin muu mahdollisuus.
Juuri tuon "oma asunto pitää olla" -ajattelutavan vuoksi suomalaiset on niin köyhiä.
Ei pidä paikkaansa.
Olen asunut Saksassa useamman vuoden. Muutin sieltä takaisin Suomeen kun kuvittelin että lapset saisivat täällä paremman koulutuksen.
Saksassa maksoin vuokr
Terveydenhuolto ja lääkkeetkin taitavat olla siellä edullisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
keskiluokka on siitäkin niin hyvä verotuksen kohde, koska keskiluokka harvoin lähtee kadulle riehumaan tai ottaisi lopputilin töistä. Ei, keskiluokka odottaa seuraavia vaaleja ja valitsee taas uudet poliitikot nostamaan veroja
Keskiluokkaa verotetaan monessa Euroopan maassa huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Esim. Belgia, Saksa, Tanska. Suomessa käteen jää enemmän.
Mutta ostovoima on vuomattavasti heikompi.
Jännä dilemma!
Ei meillä ole varaa käyttää palveluita kuten muissa maissa: esim ystävämme Ruotsissa ja Saksassa pesettävät ja silityttävät miehen paidat pesulassa viikoittain. Muutama vuosi sitten 5 paitaa maksoi Ruotsissa 5e yhteensä. Suomessa 1 paidan pesetys on 5e!!
Sama kaikessa. Meillä käy Italiassa puuta
Sellainen että on koti ja ruokaa, esim Italiassa omat talot, vaimot voi olla kotona eikä ole pakko mennä töihin kuten meillä. Varaa parempaan ruokaan kuin meillä keskiluokalla ikinä. Varaa tehdä viikonloppureissuja ja syödä ravintolassa isonkin perheen voimin
Mullekin tuo riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taidan kuulua keskiluokkaan? Tienaan kuukaudessa noin 3300e ja käteen jää se noin 2200e.
Palkasta asumiskulut ja auto vie ihan liian osuuden. Ja siihen päälle sitten se että kaikki on suomessa kallista.
Asuminen maksaa mulla sen 800 euroa kuukaudessa ja auto vie sen 300 euroa kuukaudessa.
Kaikki laskut vielä tohon päälle niin ei tässä nyt ainakaan rikastumaan pääse, itseni suht ok elätän kyllä mutta kaikkiin isompiin hankintoihin pitää ottaa velkaa.
M34
Minusta tuo on outoa. Jos on surkeita ehdokkaita ja puolueita niin miksi niitä pitäisi äänestää? Eikö juuri äänestämättä jättäneet ole niitä jotka saa valittaa? Miksi äänestätte ihmisiä jotka haluaa köyhdyttää ja kurjistaa keskiluokkaa?
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ITSE olette tehneet sen eteen että ette olisi niin persaukisia?
No keskiluokka nyt tyypillisesti on tehnyt just sen eteen todella paljon. Olet väärässä ketjussa, jos haluat haukkua ihmisiä laiskoiksi.
Kyllä se köyhempi voi tehdä ihan yhtä paljon ja enemmän, mutta tulotaso +elämän muuttujat + elämisen taidot on se mikä ratkaisee.
Näillä on köyhä rikastunut ja rikas köyhtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se huomaa kun ei asunnoistakaan ole varaa maksaa mitään. Lisäksi monilla vain lainaa, ei mitään pääomia. Sitten kulutetaan kaikkeen turhaan krääsään ja matkustellaan. Eikö kannattaisi aloittaa siitä pesämunan säästämisestä ja käyttää se asuntoon niin ei tarvis olla miin persauki vielä viiskymppisenä.
En kuuna päivänä haluaisi asuntoa Suomesta! Mieluummin matkustelen Euroopassa ja ehkä löydän sieltä vielä paikkani. En todellakaan jää tänne maksamaan veroja, jos on jokin muu mahdollisuus.
Juuri tuon "oma asunto pitää olla" -ajattelutavan vuoksi suomalaiset on niin köyhiä.
Ei pidä paikkaansa.
Olen asunut Saksassa useamman vuoden. Muutin sieltä takaisin Suomeen kun kuvittelin että lapset saisivat täällä paremman koulutuksen.
Saksassa maksoin vuokr
Miksi sitten palasit Suomeen? Jotain täällä on paremmin, muuten olisit jäänyt Saksaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole liian hyvä sosiaaliturva, vaan liian pienet palkat.
Totta. Jos tuilla elää paremmin tai yhtä hyvin kuin minimipalkalla, minimipalkka on liian pieni.
Huoli pois, sama suunta on jokaisessa länsimaassa. Edelläkävijöinä ollaan sitten paremmin karaistuja kun nälkävuodet koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M34
Minusta tuo on
Jättämällä äänestämisen väliin annat muiden päättää puolestasi. Niin yksinkertaista. Huvittavaa, että iniset siitä, miten muut äänioikeuttaan käyttävät.
Demokratiassa jokaisella on ääni. Ihan itse valitset olla käyttämättä sitä.
Suomi on rikas valtio, Kansa ei niinkään.
EU siis vaatii todella paljon, huono diili.
Ihan höpöä. Suomessa ostovoima on euroopan yhdeksänneksi korkein. Nettopalkka ostovoimakorjattuna seitsemänneksi korkein joten turhaa kitinää.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ITSE olette tehneet sen eteen että ette olisi niin persaukisia?
40v töitä (-4 minimi äitiyslomaa), maksanut veroni ilman yhteiskunnan tukia, rakentanut 3 okt ja maksanut velkani. Netto-omaisuus n 600ke kokl perheen käytössä
Kasvattanut nuo 4 lasta täyspäisiksi kouluttautuneiksi veronmaksajiksi jotta kotonamakaajille riittäisi rahaa olueen ja tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättämällä äänestämisen väliin annat muiden päättää puolestasi. Niin yksinkertaista. Huvittavaa, että iniset siitä, miten muut äänioikeuttaan käyttävät.
Äänestäkööt muut itselleen presidentin ja eduskunnan. Minulla ei ole presidenttiä eikä eduskuntaa koska hyviä ehdokkaita ei ole. Minulla ei ole presidenttiä eikä eduskuntaa. Demokratia ei toimi koska hyviä ehdokkaita ei ole ja siinä ei ole mitään järkeä äänestää surkeaa vaihtoehtoa.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Olen asunut Saksassa useamman vuoden. Muutin sieltä takaisin Suomeen kun kuvittelin että lapset saisivat täällä pa
Paljon on kiinni siitä, miten ja mihin pääsee asumaan. Suomessa perustason asumista on parannettu. Se madaltaa montaa kynnystä ja vaikuttaa suoraan terveyteen, työssäkäyntiin jne.
Mikä puolue ajaa keskiluokan asioita? Ei mikään. Miten voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkööt muut itselleen presidentin ja eduskunnan. Minulla ei ole presidenttiä eikä eduskuntaa koska hyviä ehdokkaita ei ole. Minulla ei ole presidenttiä eikä eduskuntaa. Demokratia ei toimi koska hyviä ehdokkaita ei ole ja siinä ei ole mitään järkeä äänestää surkeaa vaihto
Demokratiassa jokainen voi asettua ehdolle itse.
Vierailija kirjoitti:
Huoli pois, sama suunta on jokaisessa länsimaassa. Edelläkävijöinä ollaan sitten paremmin karaistuja kun nälkävuodet koittaa.
"Tullaan, tullaan, toimehen me tullaan/vielä on viitonen kahviin ja pullaan./Päivä se on vielä huomennakin/ eletään me sitten vähän reilummin. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkööt muut itselleen presidentin ja eduskunnan. Minulla ei ole presidenttiä eikä eduskuntaa koska hyviä ehdokkaita ei ole. Minulla ei ole presidenttiä eikä eduskuntaa. Demokratia ei toimi koska hyviä ehdokkaita ei ole ja siinä
Niin voi. Mitä järkeä on asettua ehdolle kun kansa äänestää silti niitä surkeita vaihtoehtoja jotka haluaa vain köyhdyttää ja kurjistaa suomalaisten elämää?
M34
Vierailija kirjoitti:
Asuessani Espanjassa ja Isossa-Britanniassa jäi kulutukseen noin 30-40% enemmän kuin Suomessa. Suomalaiset eivät oikein edes tajua miten kallista kaikki on Suomessa.
Italiassa palkan verotus oli ihan sama kuin Suomessa. Toki ruoka halvempaa.
Opiskellut ja tehnyt töitä.
Mitä itse olet tehnyt?