Suomessa on Euroopan köyhin keskiluokka
Kun vertaillaan keskiluokan käteenjääviä tuloja kun tuloista on vähennetty asumiskulut, auto, bensiini, sähkö, päivähoitomaksut, ruokakulut niin Suomessa käteen jäävät tulot ovat Euroopan pienemmistä.
Miksi Suomen päättäjät eivät puutu keskiluokan etenevään köyhtymiseen?
Kommentit (487)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokalta myös viedään sosiaaliturva, jos joutuu työttömäksi. Ansiosidonnaista pienennetään ja lyhennetään ja asumistukea ei saa, jos asuu omistusasunnossa. Kokoomuksen ja persujen tavoittelemassa yhteiskunnassa keskiluokkaan ei kannata kuulua: on oltava joko rikas tai niin köyhä, että Kela ja sossu elättävät kehdosta hautaan. Keskiluokkaan kuuluvalla on vain rahoittajan ja palkkaorjan rooli.
Keskiluokkainen ihminen ei saa mitään hemmetin tukia.
Jos on keskiluokkainen, ei tarvitse tukia.
Sitten kun tarvitsee, ei ole enää keskiluokkaa.
Siihenhän nämä uudet säästösäädökset tähtää. Maksat elämisesi omaisuudellasi työttömyyden kohdatessa.
Kun olet omaisuutesi käyttänyt, pääset alaluokkalaisena tukien piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Peruspäivärahaa en voi edes saada puolikkaan eläkkeen takia. Joudun siis pärjäämään minieläkkeellä, joka on takuueläkettä pienempi.
Oikeus
Miksi et hae takuueläkettä? Olet oikeutettu siihen.
Veroille pitää elättää liikaa työttömiä, joista suurin osa muualta tulleita.
Jos halutaa enemmän varallisuutta ja vaurautta Suomeen niin Suomeen pitää luoda lisää työpaikkoja ja kehittää vientiä. ;)
No mitä ITSE olette tehneet sen eteen että ette olisi niin persaukisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut hyvin pitkään vallalla läpitunkeva kaikki köyhille -pölhöpopulismi. Nykyhallitus on pyrkinyt hieman poikkeamaan tuosta typeryydestä, ja hirveä ulinahan siitä heti syntyi.
Suomessa on aivan liian pienet palkat, eikä kaikki köyhille populismi, sitä huutaa vaan nykyhallituksen pölhöpopulistit.
Kaikesta pitää säästää ja leikata.
Taloudesta en ymmärrä paskaakaan, mutta minulla on pieniä summia parissa rahastossa, jotka sijoittavat ihan erilaisiin kohteisiin, kummankin viime vuoden tuotto on ollut noin 10% eli ihan sama mihin sijoitat rahaa on tullut rahan luo tästä kurjuuden huudosta huolimatta.
Mistä rahastosta? Viimeksi kun katsoin kaikki pankkine rahastot tuottaa 0-1%
Lammin kivitalo maksaa 500000€ .100 m2. Puutalot maksaa 350000€ 100m2. Siinä on perusmaksajalla näillä koroilla maksamista. Sitten ihmetellään kun raksa ei vedä rahaa. Kellään ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokalta myös viedään sosiaaliturva, jos joutuu työttömäksi. Ansiosidonnaista pienennetään ja lyhennetään ja asumistukea ei saa, jos asuu omistusasunnossa. Kokoomuksen ja persujen tavoittelemassa yhteiskunnassa keskiluokkaan ei kannata kuulua: on oltava joko rikas tai niin köyhä, että Kela ja sossu elättävät kehdosta hautaan. Keskiluokkaan kuuluvalla on vain rahoittajan ja palkkaorjan rooli.
Keskiluokkainen ihminen ei saa mitään hemmetin tukia.
Jos on keskiluokkainen, ei tarvitse tukia.
Sitten kun tarvitsee, ei ole enää keskiluokkaa.
Siihenhän nämä uudet säästösäädökset tähtää. Maksat elämisesi omaisuudellasi työttömyyden kohdatessa.
Kun olet omaisuutesi käyt
Muilta tätä vaaditaan. Itse ei siihen tahtoisi ryhtyä.
Merkillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se huomaa kun ei asunnoistakaan ole varaa maksaa mitään. Lisäksi monilla vain lainaa, ei mitään pääomia. Sitten kulutetaan kaikkeen turhaan krääsään ja matkustellaan. Eikö kannattaisi aloittaa siitä pesämunan säästämisestä ja käyttää se asuntoon niin ei tarvis olla miin persauki vielä viiskymppisenä.
En kuuna päivänä haluaisi asuntoa Suomesta! Mieluummin matkustelen Euroopassa ja ehkä löydän sieltä vielä paikkani. En todellakaan jää tänne maksamaan veroja, jos on jokin muu mahdollisuus.
Juuri tuon "oma asunto pitää olla" -ajattelutavan vuoksi suomalaiset on niin köyhiä.
Ei pidä paikkaansa.
Olen asunut Saksassa useamman vuoden. Muutin sieltä takaisin Suomeen kun kuvittelin että lapset saisivat täällä paremman koulutuksen.
Saksassa maksoin vuokraa kerrostalohuoneistosta yli 2000 €/kk. Suomessa maksan ok-talosta asuntolainaa 800 €/kk. Muut asumiskulut ovat n. 500 €/kk, ml. sähkö, vesi, kiinteistövero, tonttivuokra, ymv.
Saksassa piti vuokran lisäksi maksaa sähkö, vesi ja autopaikka sekä ostaa kiinteät kalusteet, tapetit ja lattiat. Vuokra-asuntoon kuuluu siellä vain seinät, betonilattia ja katto sekä liitynnät vesipisteille. Jos haluaa parketin tai edes muovimaton lattiaan ja tiskialtaan ja jääkaapin keittiöön, niin ne täytyy ostaa ja asentaa itse. Kaikki tämä maksaa.
Toki tämän käytännön ansiosta myös vuokrakoti tuntuu omalta kun sinne saa itse valita kaapit ja kalustuksen, seinien värin, tapetin ja ihan kaiken. Se tekee vuokra-asumisesta houkuttelevampaa.
Maksoin Saksassa asumisesta enemmän, mutta ruoka, vaatteet ja liikkuminen oli siellä halvempaa. Nettopalkkani oli kuukausitasolla yli 1000 € suurempi kuin Suomessa. Tämä siitä huolimatta että kummassakin maassa tein samaa työtä samalle työnantajalle.
Elintasoni oli Saksassa paljon parempi, eikä se johtunut siitä että Suomessa asun omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikataan ja soviteltua päivärahaa leikataan ja ihmiset eroavat liitoista ja silloin saa poistaa vuorolisät.
Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä.
Mä niin nautin kun hoitajilta lähtee vuorolisät.
He voivat irtisanoutua, mutta kun ei ole liittoja niin ei ole ansiosidonnaista.
On työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Hoitajana totean että jos hoitajilta lähtee vuorolisät niin tämä hoitaja lähtee hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos halutaa enemmän varallisuutta ja vaurautta Suomeen niin Suomeen pitää luoda lisää työpaikkoja ja kehittää vientiä. ;)
Sepä se, että vientiyrityksiä ei ole. Ne on myyty ja lopetettu.
Eikä uusia perusteta, kun asioista päättävät saiturit eivät sijoita ja panosta niihin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeistohallituksen toimet ei tee kumpaakaan. Kun suomalaisten koulutustaso laskee, ei ole osaamista eikä kilpailukykyä pärjätä muita kehittyneitä maita vastaan.
Voidaan kilpailla kohta kehitysmaiden kanssa halvimpien hikipajarättien viennissä, kun tarpeeksi kurjistetaan kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Tänäänkin (sunnuntaina) opiskelen 3D tulostusta ja uusia suunniteluohjelmia, tämä lisäävä-valmistus on tulevaisuutta.
Itse taidan kuulua keskiluokkaan? Tienaan kuukaudessa noin 3300e ja käteen jää se noin 2200e.
Palkasta asumiskulut ja auto vie ihan liian osuuden. Ja siihen päälle sitten se että kaikki on suomessa kallista.
Asuminen maksaa mulla sen 800 euroa kuukaudessa ja auto vie sen 300 euroa kuukaudessa.
Kaikki laskut vielä tohon päälle niin ei tässä nyt ainakaan rikastumaan pääse, itseni suht ok elätän kyllä mutta kaikkiin isompiin hankintoihin pitää ottaa velkaa.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kaikessa. Meillä käy Italiassa puutarhuri siistimässä pihan kerran kesässä (sen jälkeen normi ruohonleikkuu itse) ja maksamme 2 miehelle päivästä kuitilla 300e. He eivät jää tappiolle emmekä me maksa itseämme tärviölle. Suomessa 1 miehen työpäivä maksaisi 440e!
Kotitalousvähennykseen olisi maksanut 265 e.
Teoriassa. Lopullisessa verotuksessa hyöty on muutaman kympin luokkaa
Vierailija kirjoitti:
No keskiluokka nyt tyypillisesti on tehnyt just sen eteen todella paljon. Olet väärässä ketjussa, jos haluat haukkua ihmisiä laiskoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspäivärahaa en voi edes saada puolikkaan eläkkeen takia. Joudun siis pärjäämään minieläkkeellä, joka on takuueläkettä pienempi.
Oikeus
Miksi et hae takuueläkettä? Olet oikeutettu siihen.
Takuueläkkeeseen ei ole oikeutta, jos saat pelkästään työuraeläkettä, osittaista varhennettua vanhuuseläkettä, osa-aikaeläkettä, osatyökyvyttömyyseläkettä tai perhe-eläkettä. Takuueläke myönnetään vasta, kun olet hakenut kaikki muut eläkkeesi.
Terveisin Kela
Vierailija kirjoitti:
Itse taidan kuulua keskiluokkaan? Tienaan kuukaudessa noin 3300e ja käteen jää se noin 2200e.
Palkasta asumiskulut ja auto vie ihan liian osuuden. Ja siihen päälle sitten se että kaikki on suomessa kallista.
Asuminen maksaa mulla sen 800 euroa kuukaudessa ja auto vie sen 300 euroa kuukaudessa.
Kaikki laskut vielä tohon päälle niin ei tässä nyt ainakaan rikastumaan pääse, itseni suht ok elätän kyllä mutta kaikkiin isompiin hankintoihin pitää ottaa velkaa.
M34
Oletko sama, joka kertoo toisessa ketjussa, ettei koskaan äänestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M34
Oletko sama, joka kertoo toisessa ketjussa, ettei koskaan äänestä?
Kyllä :)
On kyllä kummallinen ilmiö siten että tutkitusti keskiluokan köyhtyminen on avaintekijä monien historian vallankumouksien synnyssä. Ehkä ilmiö on niin hidas että kenenkään poliittisen päättäjän ei tarvitse välittää siitä vielä.