Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettakaapa lapsillenne, ettei uimahallin suihkutiloissa tai pukuhuoneissa käytetä puhelinta!

Vierailija
27.01.2024 |

Ko. tiloissa on kamerakielto. Harva varmaan takoituksella muita kuvaa, mutta koskaan ei voi muut tietää onko kamera päällä, jos kännykkä on esillä. Olen todistanut kahdessa eri uimahallissa tilannetta, jossa lapset katsoi Youtube-videoita suihkutiloissa puhelimelta ja toisessa uimahallissa kaksi teiniä puhui videopuhelua ja kävelivät ohitseni, että varmasti näyin alasti siellä puhelun taustalla. Olen tilanteissa myös huomauttanut kyseisille lapsille/nuorille, että puhelimen käyttö on suihku/pukutiloissa kiellettyä, koska niissä on kamerat. Ne puhelimet pidetään taskussa siihen asti, kun pukuhuoneen ovista päästään ulos. Tai sitten käytetään kameratonta kapulapuhelinta, jos pukuhuoneesta on välttämätöntä päästä soittelemaan tai viestimään. Jos on välttämätöntä soittaa tai viestiä esim. vanhemmille pukuhuoneesta, niin mene tekemään se vaikka vessaan, ettei muiden tarvitse pelätä tulevansa salaa kuvatuiksi. Kannustan muitakin puuttumaan kyseiseen käytökseen, jos kohtaatte tällaista uimahalleissa!

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee ihan pakollinen tarve käyttää puhelinta uimahallin pukuhuoneessa, niin sitten vessakoppiin sen kanssa. Kyllä älypuhelimeen kiinnikasvaneen nykyihmisenkin täytyy pystyä olemaan ilman puhelinta sen tunti- puolitoista, mitä uimahallissa ollaan. 

No ei nyt uimahallin ainoaan wc-koppiinkaan voi lukittautua puhelimen kanssa! Kyllä puhelimen voi ottaa käsiin sitten uimahallin aulatiloissa, jäädä vaikka sinne hetkeksi hengaamaan. Pukuhuoneet ja niiden yhteydessä olevat vessat on tehty lähinnä läpikäyntiä varten. Ei mulla ois ainakaan mitään kiinnostusta hengata ylimääräistä aikaa ankeissa nahkeissa pukutiloissa, missä muut ihmiset riisuutuu vieressä (haluan antaa niillekin rauhan, siinä missä itsekin haluan). Nykyään ihmiset notkuu ihme paikoissa puhelimien kanssa, esimerkiksi kirjastossa nuoret naureskelivat ja hyppivät kovaan ääneen ja kuvasivat jotain tiktok-videota. Että tiktok-videoita vaan uimahalleihinkin, että saa kaikki tietää mitä milloinkin tekee... 

Vierailija
42/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskaaks se sulle kuuluu? Siellä on kuvauskielto muta puhelinta saa käyttää.

Kukaan ei tunne olevansa turvassa, jos siellä heilutaan puhelimien kanssa. Tuskin itsekään haluat, että teinit kuvaavat sinua salaa ja jakavat kuviasi ties missä?

Jos on pakko somettaa, eikö se voi odottaa kunnes pääsee uimahallin aulaan, missä kaikki ovat pukeissa? Tai hirmu hädässä menee vaikka vessakoppiin vastailemaan niille hätääntyneille lapsilleen tai puolisolleen. Pieni vaiva kaikkien turvallisuudesta.

Ei mua haittaa vaikka joku kuvaisikin. Itse en kuvaa ja en todellakaan lopeta puhelimen käyttämistä jos koen sille tarvetta vain joidenkin heikon itsetunnon omaavien takia.

No, toivotaan siis, että paikkakuntasi nuoret toivot laittavat alasto

Ei haittaisi. En puuttuisi edes asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää vaan per siistä kun se luuri raahataan joka paikkaan mukaan. Kun mulla oli lankapuhelin niin en mää sitäkään kantanu mukanani ja nyt kun on känny niin monesti jätän kotia jos käyn kaupassa tms.

Vierailija
44/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykät liimautuivat suomalaisten käteen niin nopeasti ja kokonaisvaltaisesti, ettemme ole oikein oppineet vielä etikettiä niiden käyttämisessä. Kun meillä muutenkin on kansakuntana ihailtu moukkamaisuutta, muista piittaamattomuutta ja kaikenlaista metsäläisyyttä, puhelimien kanssa ei osata eikä ehkä edes haluta osata olla huomaavaisia. 

Monessa perheessä jokainen sivelee omaa laitettaan ruokaillessa, ulostaessaan, vierailuilla, häissä tai hautajaisissa. Onnettomuuspaikalla ei tule mieleen mennä apuun vaan alkaa kuvata. 

Ei se siksi mikään ihme ole, että nämä tilanteet, joissa moni kokee jo valmiiksi olonsa epävarmaksi, kuten riisuuntuminen vieraiden läsnäollessa, ovat hankalia. Luultavasti tarvitaan tässäkin kauheasti sääntöjä ja kieltokylttejä ja jopa rangaistuksia, ennen kuin asia menee perille.

Vierailija
45/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tunne olevansa turvassa, jos siellä heilutaan puhelimien kanssa. Tuskin itsekään haluat, että teinit kuvaavat sinua salaa ja jakavat kuviasi ties missä?

Jos on pakko somettaa, eikö se voi odottaa kunnes pääsee uimahallin aulaan, missä kaikki ovat pukeissa? Tai hirmu hädässä menee vaikka vessakoppiin vastailemaan niille hätääntyneille lapsilleen tai puolisolleen. Pieni vaiva kaikkien turvallisuudesta.

Ei mua haittaa vaikka joku kuvaisikin. Itse en kuvaa ja en todellakaan lopeta puhelimen käyttämistä jos koen sille tarvetta vain joidenkin heikon itsetunnon omaavien takia.

No, toivotaan siis

Entä jos kuvissa olisivat sinun lapsesi? Sisaresi lapset? 

Vierailija
46/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kaltaisesti kusiset vatipäiset idioottivajakkiperäröörit menevät vinkumaan puhelimen käytöstä myös lapsille, joilla on oikea tarve käyttää sitä puhelinta. Sillä puhelimella nimittäin mm. ohjataan välttämätöntä lääkinnällistä laitetta, lähipiirissä on tällainen tapaus. Ja ei, sitä ei ohjata muulla kuin sillä puhelimella.

Ja tämänkin viestin kähettäneellä on maassamme äänioikeus, ajokortti ja viestintälaite.

Vierailija
47/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia olen tyytyväinen asuessani ulkomailla, että täällä on jokaiselle omat kopit riisutumista ja pukemista varten. Suomessa on muutenkin outoa, ettei uimahalleissa ole mitään yksityisyyttä.

Vierailija
48/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia olen tyytyväinen asuessani ulkomailla, että täällä on jokaiselle omat kopit riisutumista ja pukemista varten. Suomessa on muutenkin outoa, ettei uimahalleissa ole mitään yksityisyyttä.

Olen asunut kahdessa Euroopan maassa Suomen lisäksi. Varsinkin toisessa niistä uimahallin säännöt olivat Suomeen verrattuna varsin ankarat: jos esimerkiksi yritit allasalueelle ilman uimalakkia, valvoja tuli huutaen hätistämään pois. Edes kaljut eivät saaneet uida ilman uimalakkia, koska sääntö koski kaikkia!

Sen sijaan aktiivisena harrastajana en koskaan ole häiriintynyt Suomen uimahallien pukuhuoneista. Kulttuuri uimareiden kesken on aina ollut hyvä. Ollaan kohteliaita, ei tuijotella, suhtaudutaan omaan ja muiden alastomuuteen rennosti. En ole kaivannut oman kopin suojaa.

Mutta ehkä suomalaisissa on viime vuosina tapahtunut jokin isompi muutos, jonka vuoksi joka paikassa alkaa olla näitä epämiellyttäviä ilmiöitä, kuten nyt vaikka toisia huomioimaton käytös esim. pukutiloissa ja törkeät puheet vähän joka puolella. 

Vierailija
49/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tää vaan per siistä kun se luuri raahataan joka paikkaan mukaan. Kun mulla oli lankapuhelin niin en mää sitäkään kantanu mukanani ja nyt kun on känny niin monesti jätän kotia jos käyn kaupassa tms.

Pidän kyllä taskussa mutta kaupassa ja autossa äänettömällä.

Vierailija
50/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken huippu oli yksi mamma, joka oli tuonut lapsensa uimakouluun ja asetti läppärinsä pukuhuoneen peilin edessä olevalle tasolle pitääkseen työpalaveria. Kamera osoitti suoraan meihin riisuuntuviin uimareihin. Onneksi lähinnä riisuutuva sai nopeasti suunsa auki ja mamma painui puhisten kahvion puolelle.

Olisitte käyneet joukolla pyllistelemässä selän takana, niin olis varmaan saanut huomautusta jo työnkin puolesta.

Vierailija
51/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mutta kun lapsi tahtoo ottaa kuvia, kuinka sen voisi kieltää. Lapsi pahoittaisi mielensä, eikä enää tahtoisi tulla uimahalliin. Me kaikki joskus keräämme jotakin, ei kai siitä voi pahastua jos lapsi tahtoo kerätä uimahallikuvia?

Kuvatkoon kännykällä kotikylppärissä. Minä haluan olla rauhassa kameroilta pukuhuoneissa. 

Vierailija
52/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, toivotaan siis, että paikkakuntasi nuoret toivot laittavat alasto

No, siinäpähän laittavat. Eipä tuo maailmaa kaataisi. Katsojan ongelma se olisi.

Vierailija
53/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee ihan pakollinen tarve käyttää puhelinta uimahallin pukuhuoneessa, niin sitten vessakoppiin sen kanssa. Kyllä älypuhelimeen kiinnikasvaneen nykyihmisenkin täytyy pystyä olemaan ilman puhelinta sen tunti- puolitoista, mitä uimahallissa ollaan. 

No ei nyt uimahallin ainoaan wc-koppiinkaan voi lukittautua puhelimen kanssa! Kyllä puhelimen voi ottaa käsiin sitten uimahallin aulatiloissa, jäädä vaikka sinne hetkeksi hengaamaan. Pukuhuoneet ja niiden yhteydessä olevat vessat on tehty lähinnä läpikäyntiä varten. Ei mulla ois ainakaan mitään kiinnostusta hengata ylimääräistä aikaa ankeissa nahkeissa pukutiloissa, missä muut ihmiset riisuutuu vieressä (haluan antaa niillekin rauhan, siinä missä itsekin haluan). Nykyään ihmiset notkuu ihme paikoissa puhelimien kanssa, esimerkiksi kirjastossa nuoret naureskelivat ja hyppivät kovaan ääneen ja kuvasivat jo

Meidän lähiuimahallissa ei edes ole vessaa pukuhuoneissa.

Vierailija
54/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä henkilökuntaa jotta ilmoitus heti jos näkee jonkun kädessä kännykän, kuvasi tai ei.

Se henkilökunta on paikallisen urheiluseuran 17-v kloppi. Itse se puhelin on pois otettava. 

Voin kertoa, että sinä kun menet lapseltani puhelinta repimään pois, selvitän kuka olet ja jatkat sen jälkeen elämääsi ilman omia hampaita silmåt mustana. Kaltaisellasi jätteellä ei ole mitään oikeutta mennä repimään mitään keneltekään väkisin. Jos sen teet, sitten menetät oman koskemattomuutesi samoin tein. 

Surullista, että näinkin aggressiivisesti ja törkeästi puhuvat ja ajattelevat ihmiset kasvattavat lapsia tähän maailmaan. Vai voisiko olla trolli.

Ole mielestäsi kuinka oikealla asialla vaan, mutta jos ryöstät lapselta puhelimen niin siitä myös seuraukset kärsit. 

Vierailija
55/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten peseytyminen sitten toimii, jos kaikki vaihtavat uikkareihin kopissa? Minne tavarat laitetaan, onko nuo kopit varattu koko käynnin ajan? Silloin täytyy olla aika valtava halli pelkästään noille kopeille. 

Vierailija
56/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimahallit pitäisi tällaisenaan kieltää.

Minusta tosi kammottavaa nakuilla, oli muut sitten vieraita tai tuttuja. Tätä mieltä olen ollut 80-luvulta asti. Eikö mikään mahti maailmassa saa aikaan "sovituskoppi"-tyylin pukeutumistiloja ja ovellisia suihkukoppeja? Onko muissakin maissa tällaista?

Miksi sinua häiritsee että muut käyvät uimahallissa, eihän sinun ole pakko sinne mennä? Ajatteletko useinkin muita alasti uimahallin suihkutiloissa?