Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettakaapa lapsillenne, ettei uimahallin suihkutiloissa tai pukuhuoneissa käytetä puhelinta!

Vierailija
27.01.2024 |

Ko. tiloissa on kamerakielto. Harva varmaan takoituksella muita kuvaa, mutta koskaan ei voi muut tietää onko kamera päällä, jos kännykkä on esillä. Olen todistanut kahdessa eri uimahallissa tilannetta, jossa lapset katsoi Youtube-videoita suihkutiloissa puhelimelta ja toisessa uimahallissa kaksi teiniä puhui videopuhelua ja kävelivät ohitseni, että varmasti näyin alasti siellä puhelun taustalla. Olen tilanteissa myös huomauttanut kyseisille lapsille/nuorille, että puhelimen käyttö on suihku/pukutiloissa kiellettyä, koska niissä on kamerat. Ne puhelimet pidetään taskussa siihen asti, kun pukuhuoneen ovista päästään ulos. Tai sitten käytetään kameratonta kapulapuhelinta, jos pukuhuoneesta on välttämätöntä päästä soittelemaan tai viestimään. Jos on välttämätöntä soittaa tai viestiä esim. vanhemmille pukuhuoneesta, niin mene tekemään se vaikka vessaan, ettei muiden tarvitse pelätä tulevansa salaa kuvatuiksi. Kannustan muitakin puuttumaan kyseiseen käytökseen, jos kohtaatte tällaista uimahalleissa!

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja, ja me käymme tämän säännön tarkkaan läpi nuorten kanssa jo koululla ennen uimaopetuskertoja. Kysyn aina nuorilta, kuinka moni haluaisi joutua tietämättään jonkun ventovieraan videolle tai facetimeen riisuutuessaan. Ymmärtävät hyvin, kun asia on käyty läpi.

Vierailija
2/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Outoa ettei lapsia ohjeisteta, paitsi osalla ohjeet, unohtuuko se. Onko osa ulkomaalaisia, miten selität heille vieraalla kielellä ettei bussin tila ole sopiva melutoosan huudattamiseen. Puhelimissa on mikrofoni ja kamera, on ikävää vakoilua niiden kautta, oli se mainostaja tai selain tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä henkilökuntaa jotta ilmoitus heti jos näkee jonkun kädessä kännykän, kuvasi tai ei.

Vierailija
4/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kaltaisesti kusiset vatipäiset idioottivajakkiperäröörit menevät vinkumaan puhelimen käytöstä myös lapsille, joilla on oikea tarve käyttää sitä puhelinta. Sillä puhelimella nimittäin mm. ohjataan välttämätöntä lääkinnällistä laitetta, lähipiirissä on tällainen tapaus. Ja ei, sitä ei ohjata muulla kuin sillä puhelimella.

Mikä se laite on, mitä pitää ohjata uidessa?

Vierailija
5/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä henkilökuntaa jotta ilmoitus heti jos näkee jonkun kädessä kännykän, kuvasi tai ei.

Se henkilökunta on paikallisen urheiluseuran 17-v kloppi. Itse se puhelin on pois otettava. 

Vierailija
6/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kaltaisesti kusiset vatipäiset idioottivajakkiperäröörit menevät vinkumaan puhelimen käytöstä myös lapsille, joilla on oikea tarve käyttää sitä puhelinta. Sillä puhelimella nimittäin mm. ohjataan välttämätöntä lääkinnällistä laitetta, lähipiirissä on tällainen tapaus. Ja ei, sitä ei ohjata muulla kuin sillä puhelimella.

Kauniimminkin voi toisista puhua. Siihen ohjaamme myös lapsia.  

Lääkinnällistä laitetta voi hyvin käyttää puhelimen avulla esim. WC-tiloissa tai kaikessa rauhassa liikuntaesteisten pukuhuoneessa. Lapsikin tämän ymmärtää, kun asian toinen puoli selitetään hänelle. Yksikään lapsi (sen enempää kuin aikuinenkaan) ei halua alastomana toisen uimahallikäyttäjän puheluun tai videolle.

Vierailija
7/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun lapsi tahtoo ottaa kuvia, kuinka sen voisi kieltää. Lapsi pahoittaisi mielensä, eikä enää tahtoisi tulla uimahalliin. Me kaikki joskus keräämme jotakin, ei kai siitä voi pahastua jos lapsi tahtoo kerätä uimahallikuvia?

Vierailija
8/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheessäni on tälläinen tapaus ja kyllä sitä lääkinnällistä laitetta ohjataan ihan toisella puhelimella, jonka hakkerointi on tehty mahdottomaksi, ettei kukaan muu pääse sitä ohjailemaan jos puhelin vaikka katoaisi. 

Vierailija
9/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mutta kun lapsi tahtoo ottaa kuvia, kuinka sen voisi kieltää. Lapsi pahoittaisi mielensä, eikä enää tahtoisi tulla uimahalliin. Me kaikki joskus keräämme jotakin, ei kai siitä voi pahastua jos lapsi tahtoo kerätä uimahallikuvia?

Säännöt sen voi kieltää, ymmärrätkö. Jos joku puhelinta käyttää uimahallissa niin infoa kassaa tai uinninvalvojaa niin tulee porttikieltoa.

Vierailija
10/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kannattaisi oppia myös monen aikuisen. Monille ihan varttuneillekin naisille tunti altaalla ja saunassa näyttää aiheuttavan niin kovat vieroitusoireet kännykästä, että sitä joutuu sitten hivelemään puolikin tuntia siellä pukuhuoneessa.

Kaiken huippu oli yksi mamma, joka oli tuonut lapsensa uimakouluun ja asetti läppärinsä pukuhuoneen peilin edessä olevalle tasolle pitääkseen työpalaveria. Kamera osoitti suoraan meihin riisuuntuviin uimareihin. Onneksi lähinnä riisuutuva sai nopeasti suunsa auki ja mamma painui puhisten kahvion puolelle.

Vierailija
11/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt puhelinta , mutta en ole kuvannut. Olen aikuinen. Varmasti tulevaisuuessakin puhelin on tietyissä tilanteissa käsillä 

Vierailija
12/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt puhelinta , mutta en ole kuvannut. Olen aikuinen. Varmasti tulevaisuuessakin puhelin on tietyissä tilanteissa käsillä 

Sinua ei siis haittaa, jos joku puhuu vaikka facetimea samalla kun itse riisuudut? Edes se mahdollisuusko ei häiritse sinua?

Jos haluat muiden olevan huomaavaisia sinua kohtaan, osoita samaa huomaavaisuutta myös heille. Tila tuntuu turvalliselta, kun kenenkään ei tarvitse miettiä, kuvaakohan tuo ihminen vai ei. Ja sen voi välttää hoitamalla puhelimensa hivelemisen jossain muualla kuin tilassa, jossa joku muu riisuu vaatteitaan.

Vierailija
13/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaaks se sulle kuuluu? Siellä on kuvauskielto muta puhelinta saa käyttää.

Vierailija
14/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaaks se sulle kuuluu? Siellä on kuvauskielto muta puhelinta saa käyttää.

Kukaan ei tunne olevansa turvassa, jos siellä heilutaan puhelimien kanssa. Tuskin itsekään haluat, että teinit kuvaavat sinua salaa ja jakavat kuviasi ties missä?

Jos on pakko somettaa, eikö se voi odottaa kunnes pääsee uimahallin aulaan, missä kaikki ovat pukeissa? Tai hirmu hädässä menee vaikka vessakoppiin vastailemaan niille hätääntyneille lapsilleen tai puolisolleen. Pieni vaiva kaikkien turvallisuudesta.

Vierailija
15/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinta ei ole mitään tarvetta käyttää sellaisissa tiloissa, missä on alastomia tai vähäpukeisia ihmisiä. 

Vierailija
16/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinta ei ole mitään tarvetta käyttää sellaisissa tiloissa, missä on alastomia tai vähäpukeisia ihmisiä. 

Tämä on totta.

Vaikka joskushan voi tullakin tarvetta. Pitää vaikka laittaa viesti kumppanille, että puolen tunnin päästä voit tulla hakemaan, tai lapselle, että kyllä voit pyytää kaverin meille.

Silloin kuitenkin jokainen vähänkään älykäs ja empaattinen ihminen vetäytyy viestittelemään sellaiseen paikkaan (vaikka sinne pukutilojen vessaan), ettei kenenkään muun tarvitse miettiä, pääsinkö juuri alushoususillani jonkun videolle. 

Jos ajattelee hetkenkin muita kuin vain itseään, ymmärtää miksi joissakin tilanteissa sääntöjen on hyvä olla ihan kaikille ihmisille samat, vaikka juuri itsellä ei olisikaan tapana toimia muita vahingoittavalla tavalla. 

Vierailija
17/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kyllästynyt näihin itsekkäisiin paskoihin, jotka eivät ole olemassa, jos ei puhelin ole kädessä. Soitan poliisin jatkossa joka kerta, kun näen pukuhuoneessa tai suihkussa puhelimen ja pyydän poliisin ratsaamaan sen. Saapahan idiootti haluamaansa huomiota.

Vierailija
18/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä puhelinta tai kuvata sillä muita ihmisiä yhtään missään on aika luvatonta, saati vielä uimahallissa. Olen ihan samaa mieltä. Ihmisillä ei ole nykyisin käytöstapoja,ollaan vain se 'minä itse".

Vierailija
19/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se henkilökunta on paikallisen urheiluseuran 17-v kloppi. Itse se puhelin on pois otettava. 

Voin kertoa, että sinä kun menet lapseltani puhelinta repimään pois, selvitän kuka olet ja jatkat sen jälkeen elämääsi ilman omia hampaita silmåt mustana. Kaltaisellasi jätteellä ei ole mitään oikeutta mennä repimään mitään keneltekään väkisin. Jos sen teet, sitten menetät oman koskemattomuutesi samoin tein. 

Surullista, että näinkin aggressiivisesti ja törkeästi puhuvat ja ajattelevat ihmiset kasvattavat lapsia tähän maailmaan. Vai voisiko olla trolli.

Vierailija
20/56 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat puhelimen ja heität seinään jos ei usko. Ainakin jos mun lapset noin tyhminä käyttäytyis, en katsoisi pahalla jos joku nakkena ensin pyytää laittamaan puhelimen pois ja jos ei usko saa heittää puhelimen seinään. Enkä vaadi mitään. Saa mun pilteillä paha mieli tullakkin,jos eivät usko.