En siedä vanhempiani
Asun toistaiseksi vanhemmilla, vaikka olenkin täysi-ikäinen. Muutto tapahtuu sinä syksynä, jona saan opiskelupaikan (tänä vuonna tai seuraavana). Tässä pitäisi kärvistellä ainakin puolikas VUOSI.
En koskaan ole pitänyt vanhemmistani, mutta nyt vähän vanhempana olen alkanut suorastaan inhoamaan heitä. Aina riitaantuessa vanhemmat pitää toistensa puolia, ja täten riidan aihe ei koskaan ratkea. He eivät voi kuunnella tai ymmärtää, sillä vanhemmuuden auktoriteetti on liian läsnä.
Samalla heidän oma toiminta (ja eläminen) ajaa mut suorastaan hermoraunioksi. Toisella vanhemmalla on rahaongelmia ja toinen on suoranainen jääräpää. Molemmat vaatii lapsiltaan (tai entisiltä lapsiltaan) kohteliasta käytöstä, mutta sikailevat itse mm. olemalla alasti ja elämällä sotkuisesti. Kotona ei ole koskaan siistiä.
Ruokapöytäkeskustelut ovat luokkaa: "romaneihin ei kannata luottaa", "venäläiset on kieroja", "lestadiolaisuus pitäisi lakkauttaa" ja "tuokin bimbojulkkis telkkarissa on ihan kamala akka!". Sitten ihmetellään, että minkä takia mä en halua keskustella niitten kanssa tai miksi viihdyn paremmin muussa seurassa. Ne luulee, että mä oon joku antisosiaalinen ja keskustelutaidoton, vaikka en mä jaksa väitellä JOKA PÄIVÄ.
Kotona on suorastaan masentava tunnelma. Voisitteko tsempata mua, että jaksaisin asua kotona katkaisematta välejä lopullisesti.
Kommentit (30)
Voisit opetella kunnioittamaan vanhempiasi enemmän. En itse kehtaisi kirjoittaa tuollaista jos asuisin vanhempieni nurkissa. On heissä varmasti paljon hyviäkin puolia, antavat sinun asua luonaan ja sinä inhoat heitä. Heidän koti, joten heidän elämäntyyli ja heidän säännöt ja tavat. Sinun ei auta kuin sopeutua tai muuttaa.
20 jatkaa. Älä vaan toista sitä mallia miten minulle kävi, eli koska olin tottunut kieroutuneeseen elämään, niin otin itselleni tietenki Narsisti miehen. Hänessä oli hyvin paljon samaa kuin äidissäni, mutta myös isässäni. Hän alkoi haukkumaan minua ihan muutaman kk tuntemisen jälkeen ja se paheni pahenemistaan. Hän ostatti minulla kalliita lahjoja, sanomalla esim, että on ostanut minulle hienon joululahjan. Jouluna sitten sanoi kuin ohimenne, että ai niin, en mä ostanu sulle mitään ja nauroi ivallisesti. Kertoi aina säälitarinoita köyhästä lapsuudestaan ja kamalista vanhemmistaan ja näillä tarinoillaan "oikeutti" aina käytöksensä. Varasti minulta pyörän, ja toki ihmettelin kun avainkin oli kadonnut. Syytti minua siitä, kuinka epäilin häntä. Lopulta kuin ohimennen tunnusti aivan kuin kehuen, että oli myynyt sen jollekkin työkaveri naiselle. Petti minua useasri, ja sillekkin löytyi aina muka jokin syy... Lopulta en enää edes välittänyt, olin niin rikki. Enää en ole missään tekemisissä hänen kanssaan. Tässä oli hyvin pieni osa tapahtuneista.
20 ja 23: sinulle on sattunut kammottavat kortit käteen kaltoinkohtelevien ja seksuaalisesti ahdistelevien vanhempien muodossa, mutta ap:n kuvauksesta ei saanut samanlaista kuvaa. Lähinnä vaikuttaa siltä että ap:lla ja vanhemmilla on eroja arvoissa ja siisteyskäsityksessä. Tosin ap ei ole ottanut kantaa siihen siivoaako hän itsekään, vai valittaako vain sotkusta.
On aivan luonnollista, että jos täysi-ikäinen lapsi asuu kotona, hermot kiristyvät puolin ja toisin. Lasten kuuluu muuttaa kotoa ja aloittaa oma elämänsä.
Lapsilla on omat arvonsa ja kiinnostuksen kohteensa ja ne eroavat usein vanhempien vastaavista. Tällaisen välivaiheen voisi ottaa harjoituksena, elämässä joutuu usein tulemaan toimeen ihmisten kanssa, joiden mielipiteet ja tapa elää ärsyttävät. Ja onhan puoli vuotta loppujen lopuksi lyhyt aika, pian pääset elämään omanlaistasi elämää itsenäisesti. Ja ehkä huomaat, että asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia.
Ap, vastaisitko sinulle esitettyihin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olet oikealla palstalla. Täällä jokaisen vanhemmat ovat kelvotonta jätettä.
Vanhukset ovat ahneita jätettä
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olet oikealla palstalla. Täällä jokaisen vanhemmat ovat kelvotonta jätettä.
😂😂😂
Tää on niiiin totta! Vanhempien haukkuminen ja syyllistäminen on yks tän palstan vakio 😄
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä asut kotona. Jos muutat ,voit tehdä töitä ja lukea pääsykokeisiin kunnolla, saat asumistukea jne.
Huomaa, että silloin kotisi on siisti. Teet itse ruuat ostaen prisman tai cittarin omia xtra, rainbow, k-menu tai pirkka-tuotteita. Rahaa ei mene paljon, kun tekee kerralla enemmän ja pakastaa annoksi.
Huomaa, kuin helppoa ja mukavaa elämä on.
VASTAA ,MIKIS ET TOIMI NÄIN.
Lukio on kesken. En ala nyt tässä välissä muuttamaan, kun syksyllä olisi oikea muutto. Töitä oon hanekut, eli käytännössä säästän rahaa ja luen ylppäreihin
AP
Sinuna muuttaisin pois jo nyt. Eihän sun ole pakko heidän kanssaan asua. Varsinkin, kun erot persoonallisuuksissa ja elämäntavoissa poikkeaa toisistaan, niin voi mennä hyvinkin hankalaksi. Ja vielä, kun sinulta odotetaan tietynlaista käytöstä, mutta kuitenkin vanhemmat käyttäytyvät omaa lasta kohtaan mielialojensa mukaan. Tuttua.
Itse en mistään hinnasta muuttaisi saman katon alle vanhempieni kanssa. Isäpuoli aina huonolla tuulella ollessaan piikittelee minua ja äitinikin on aina väheksynyt tunteitana. Isäpuolen lapsia kohtaan eivät käyttäydy noin. Vastaan en voi sanoa, koska ovat toistensa puolella ja minulle suututaan. Minulle siis puhutaan mitä sylki suuhun tuo, mutta joudun vaikenemaan. Kuitenkin minulta aina odotetaan, että tulen auttamaan, ja minulta odotetaan auttamista heidän vanhuuden päivinään, myös taloudellista auttamista. Tässäkin on ristiriita, sillä minulle on aina sanottu, että jokaisen aikuisen tulee tulla toimeen omillaan. Huoh..
Pääset ap huomattavasti helpommalla, kun vaan lähdet meneen. Vanhempasi ei arvosta lapsiaan. On myös ihan ok katkaista välit vanhempiinsa, jos oikein kunnolla ahdistaa.