Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En uskalla yksin kauppaan

Vierailija
27.01.2024 |

Mikä minua vaivaa??

En osaa jutustella ihmisten kanssa. En uskalla käydä edes kaupassa yksin, kaupassakin pakotan puolison maksamaan kortillani koska en halua puhua kassahenkilölle. Välttelen myös kaikella tavalla katsekontakteja. Eli miksi minä pelkään ihmisiä niin paljon?

En tiedä, luulen että pelkään että ihmiset leimaavat minut joksikin. En ole hyvännäköinen, en lihavakaan varmaan aika perus harmaata massaa mutta silti kaikki katsekontaktit vaikkapa kaupassa saa minut ahdistumaan jolloin välttelen viimeiseen asti kaikkia kontakteja

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin parikymppinen, yksi poikakaverini kavereista ei kyennyt sietämään sosiaalista arkuuttani alkuunkaan, vaan hän nauroi ja naljaili minun ujouttani, punasteluani ym. alinomaa. Se oli tosi raskasta ja häpeällistä. Tyyppi läksi lopulta Norjaan töihin ja asumaan, minkä kautta onneksi pääsin hänestä eroon. Hänenlaisensa on pahimpia tyyppejä, mitä olla voi, sosiaalisesti aran ihmisen näkökannalta.

Vierailija
22/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samanlainen mutta en halunnut elää niin . Otin tarjoilijan sijaisen työn vastaan kesäksi . Siinä on pakko kysyä ihmisiltä mitä haluavat . Aloin siedättää itseäni . Nykyisin en välitä yhtään mitä ihmiset ajattelevat minusta ja uskallan puhua jopa tuntemattomille enkä välitä katseista tai kommenteista .  Parhaiten viihdyn yhä omissa oloissani mutta lyhyesti siedän hyvin nykyjään ihmiskontaktejakin . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana sanoa näille ihme moikkaajille että:

- moi, tunnenko sut jostain?

En kyllä koskaan tervehdi tuntemattomia työssänikään. Turhaa meteliä ja teennäisyyttä. Palkat on pienet ja en ala teeskentelemään että ollaan suomalaisina jotain suurta perhettä. Ette te välitä yhtään mun hyvinvoinnista.

Tosi huonoa palkkaa saa kaupankassana. Haistakaa pitkät. Tervehtiminen maksaa. En kyllä ymmärrä miksi joku sellaisesta haluaisi maksaa, mutta ok jos on niin fiksoitunut siihen. Ota puheeksi ja esittele itsesi, niin sovitaan kympistä että tervehdin kuukauden ajan ja sitten uusi maksu.

Vierailija
24/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittäjän vika on siinä, että hän keskittyy itseensä; mitä muut minusta ajattelevat, miksi he katsovat minua jne.

Pitää ruveta tieten tahtoen kiinnittämään huomiota ympäristöön ja muihin ihmisiiin. Kaupassa keskitä koko huomiosi siihen hyllyväleillä kävelyyn ja tuotteisiin, siihen, mitä haet. Sama kassalla. Voi vaikka mielessään ihan puhua itselleen, mitä parhaillaan tekee. Aivot ei kykene samaan aikaan ajattelemaan niitä muita ihmisiä, jos aivot keskittää johonkin muuhun.

Vierailija
25/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tapana sanoa näille ihme moikkaajille että:

- moi, tunnenko sut jostain?

En kyllä koskaan tervehdi tuntemattomia työssänikään. Turhaa meteliä ja teennäisyyttä. Palkat on pienet ja en ala teeskentelemään että ollaan suomalaisina jotain suurta perhettä. Ette te välitä yhtään mun hyvinvoinnista.

Tosi huonoa palkkaa saa kaupankassana. Haistakaa pitkät. Tervehtiminen maksaa. En kyllä ymmärrä miksi joku sellaisesta haluaisi maksaa, mutta ok jos on niin fiksoitunut siihen. Ota puheeksi ja esittele itsesi, niin sovitaan kympistä että tervehdin kuukauden ajan ja sitten uusi maksu.

Aivan. Ei ne moikkaajat oikeasti välitä susta tai muistakaan. Ihan turha etiketti mielestäni.

Vierailija
26/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se varmasti raskasta olla sosiaalisesti vammainen, mutta on se raskasta muillekin osapuolille. Tätä porukkaa on Suomessa aivan valtavasti. Olen huomannut, ettei kassatyöntekijääkään osata tervehtiä eikä kiitosta sanoa. Järkyttävää käytöstä. Kehitysvammaisilta ja mielenterveyspotilailta tällaista voi vielä ymmärtää, mutta ei se voi olla noin yleistä? Miten jotkut suomalaiset ovat noin selkärangattomia, etteivät osaa edes tervehdykseen vastata?

Suomessa on tasa-arvo.

Ei tarvitse hakea hyväksyntää olemassaololleen muilta tervehtimällä heitä. Sulla on oma tila tässä maailmassa ilman muilta haettua hyväksyntää. Tervehtimisistä voisi luopua täysin. Tykkään siitä kun kassa tai bussikuski ei tervehdi. Se kertoo terveestä itsetunnosta. Ei ole mitään järkeä sanoa tuntemattomille mitään. Ei välttämättä tarvitse edes katsoa tätä. Turhaa meteliä ja turhi

Kuulostaa siltä, että sinulla on aika vakavia mielenterveysellisiä haasteita. Sinun kaltaisia ihmisiä on vaikea pitää edes ihmisinä, kun alkeellisimmatkin käytöstavat puuttuvat. Taidat edustaa roskaporukkaa aika tukevasti?

Vierailija
27/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotonani extrovertti-isäni vaati aina katsomaan silmiin sitä, jolle puhutaan. Olinkin täysin esiintymispeloton murrosikään asti, jolloin kaikki arkuudet nousivat pintaan kun tyhjästä. Siihen auttoi aika, empaattinen työpaikka, jossa ei pilkattu punastumisesta tms. eli olivat täyspäisiä aikuisia. Poikaystävä taasen aina hymyili ilkeästi, jos jotain pelkäsin tai punastelin. Hänen asenne oli todella ylimielinen, mutta arkuus ei suinkaan tarkoittanut, etten uskaltaisi puolustaa itseäni, joten riitaa riitti, kunnes katkaisin välit tajuttuani, ettei tuo ainakaan minua rakastanut vaan itseänsä. Halusi painaa minua alemmas.

Seuraava pidempiaikainen seurustelukaveri taasen rohkaisi ja sain itseni takaisin myös seurustelun suhteen. Tajusin, että parisuhteessa kuuluu tukea toisiaan eikä hymyillä iloisesti, kun toinen töppää jollain tavalla tai nolaa itsensä.

Ikä auttaa myös, mutta sitä on pitkä aika odottaa, jos on nuori. Neuvoni on, että hakeudu seuraan, joka hyväksyy sinut sellaisena kuin olet ja tukee tarvittaessa sinua. Sinulla tuntuu olevan jo hyvä mies, joten sano hänelle, että seuraavalla kerralla kaupassa haluat itse käyttää korttiasi. Hän on siinä vierelläsi ja hyväksyy sinut, muulla ei ole väliä.

Suomalaiset noin ylipäätään eivät useinkaan ole kovin avoimia ja extroverttejä vaikka meistä hyvää vauhtia ollaan tekemässä sellaisia. Iät ajat on ollut enemmän tai vähemmän arkoja ihmisiä ja se ei ole häpeä vaan kansallisominaisuus.

Ajattelepa kuinka moni julkkis on jäänyt esiintymisjännitykseensä tai sen jälkeiseen rentoutumiseen ottamiinsa huumeisiin koukkuun ja osa jopa kuollut niihin. Johtopäätös on, että jos joutuu ylittämään rajansa tavalla tai toisella, siihen tarvitaan lääkkeitä tai huumeita ja se ei ole alkuunkaan hyvä juttu.

Ole oma arvokas itsesi. Useimmat pitävät aikuisenkin ujoutta hellyttävänä piirteenä.

Vierailija
28/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

18: Jos asiakaspalvelutyö eli kassalla oleminen on noin vaikeaa ja kehtaat palkastakin valittaa, niin on turha ihmetellä miksi ulkomaalaiset tulevat ja vievät työt. Nämä kantasuomalaiset luuserit sietääkin jättää työttömiksi minimaalisille tuille miettimään asioita. Mikä ihme siinä on, että esimerkiksi thaimaalainen jaksaa painaa duunia pienellä palkalla ja silti hymyilee ja on kohtelias? 

Vierailija
29/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, ei mt-onhelmia, mutta koska tarvitsen kyydin kauppaan en yleensä ole yksin, jos paljon kannettavaa.

Ai eikö ole ajokorttia? Kyllä on, mutta koska erään törkeän väkivaltaisen selkkauksen johdosta sain pahan silmävamman, en ole pystynyt ajamaan autoa. Valiyettavasti silmälääkäreiden taso myös sysipaska Suomessa, jote silmvammaisena jo pari vuotta. 

Vslitettavasti silmävamman aiheuttajat eivät ole joutuneet vastuuseen rikoksistaan. Osa kovin koulutetussa ja arvostetussavirassa No shit sherlock uhri valehtelee....

Vierailija
30/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärtänyt miksi täälä jotkut luulee etten tervehtisi tai omaisi käytöstapoja kassahenkilöä kohtaan. Tottakai tervehdin ja kiitän, mutta mielummin pakkaan vain ostokset kun puoliso hoitaa maksutapahtuman.

-ap

Vierailija
31/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista, ei mt-onhelmia, mutta koska tarvitsen kyydin kauppaan en yleensä ole yksin, jos paljon kannettavaa.

Ai eikö ole ajokorttia? Kyllä on, mutta koska erään törkeän väkivaltaisen selkkauksen johdosta sain pahan silmävamman, en ole pystynyt ajamaan autoa. Valiyettavasti silmälääkäreiden taso myös sysipaska Suomessa, jote silmvammaisena jo pari vuotta. 

Vslitettavasti silmävamman aiheuttajat eivät ole joutuneet vastuuseen rikoksistaan. Osa kovin koulutetussa ja arvostetussavirassa No shit sherlock uhri valehtelee....

Olen erittäin pahoillani puolestasi, jouduit luopumaan paljosta toisten tekojen tähden. Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti olet saanut elämäsi sujumaan uudella tavalla!

Vierailija
32/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18: Jos asiakaspalvelutyö eli kassalla oleminen on noin vaikeaa ja kehtaat palkastakin valittaa, niin on turha ihmetellä miksi ulkomaalaiset tulevat ja vievät työt. Nämä kantasuomalaiset luuserit sietääkin jättää työttömiksi minimaalisille tuille miettimään asioita. Mikä ihme siinä on, että esimerkiksi thaimaalainen jaksaa painaa duunia pienellä palkalla ja silti hymyilee ja on kohtelias? 

Heillä se kuuluu kulttuuriin hymyillä ja sillä tavalla tienaa enemmän. Taasen Thaimaassa asuvat suomalaiset ovat kertoneet, mitä kaikkea halveksuvaa he puhuvat turistien heidän kieltään ymmärtämättä. Eivät he ole sen ystävällisempiä kuin muunkaan maalaiset, he hymyilevät rahan takia, jota huijata turisteilta.

Vierailija
33/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo, jotka palstalla pullistelevat, että he eivät ilmaiseksi hymyile eivät taida hymyillä muutenkaan siviilielämässä.  Heitä ei oteta kauppoihin, joissa kaupan kulttuuriin kuuluu tervehtiä asiakkaita ja sanoa kiitos. Ole hyvä on näköjään jäänyt joka puolella käytöstä, valitettavasti. Noita hymyttömiä ei taideta palkata menestyviin kauppoihin töihin vaan niihin, joissa on ihan sama hymyileekö vai ei.

Vierailija
34/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan sairaalassa töissä. En vaan pystynyt menemään muiden kanssa syömään ruokalaan. Nyt vanhemmiten tuo sosiaalisten tilanteiden pelko on mennyt ohi.

Silti vieläkään en hakeudu mihinkään tilanteeseen, jossa joutuisin olemaan isossa porukassa.

Vierailija
35/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikoinaan sairaalassa töissä. En vaan pystynyt menemään muiden kanssa syömään ruokalaan. Nyt vanhemmiten tuo sosiaalisten tilanteiden pelko on mennyt ohi.

Silti vieläkään en hakeudu mihinkään tilanteeseen, jossa joutuisin olemaan isossa porukassa.

Mulla oli tuo sama nuorena, mutta onneksi iän myötä on helpottanut. 

Vierailija
36/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytä kaupassa itsepalvelukassaa, itse teen niin vaikkei sosiaalisia pelkoja olekaan

Vierailija
37/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tuntematon sinut kaupassa nähnyt ei ajattele sinua seuraavana päivänä. Tuskin olet niin erikoinen.

Vierailija
38/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi teke sinulle karhunpalveluksen kun tekee nuo asiat sun puolesta.

Ja sinä kun vierität vastuun sen puolisolle.

Vierailija
39/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sinulla on aika vakavia mielenterveysellisiä haasteita. Sinun kaltaisia ihmisiä on vaikea pitää edes ihmisinä, kun alkeellisimmatkin käytöstavat puuttuvat. Taidat edustaa roskaporukkaa aika tukevasti?

Niin jos haluat tavata mun kaltaisia ihmisiä, niin nähissä merkeissä yleensä. Sitten katotaan kuka on roska ja kuka ei. Me wiikinkityyliset ihmiset ei kuunnella mitään leukojen louskutusta turhaan.

Vierailija
40/46 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteisee suomalaisuuteen ei kuulu korulauseet ja tervehdykset. 

Herrojen ja porvareiden tapoja joita on ulkomailta yritetty tänne tuoda väkipakolla. Normaali nuori suomalainen ei koulussakaan mielellään luontaisesti tervehdi opettajiaan vaikka siihen yritetään pakottaa. Meillä on ihmeellistä pakotusta sellaiseen mukä ei meidän kultuuriin kuulu. Suomalaiset on metsäläisiä ja ei metsäläiset ole mitään kenelelkään sanoneet.

Siitä pitää olla ylpeä. Sulla se päässä vika on kun muita pakotat muun kultuurin tavoille.