Miten sitä omaa aikaa saa, kun lapsi jatkuvasti kipeänä?
Miten tämä teillä muilla sujuu? Minulla olisi iso halu saada vähän omaa aikaa ja rauhassa nukuttuja öitä, eikä parisuhdeaikakaan pahaa tekisi. Meidän kaksivuotiaalla on ihanat isovanhemmat jotka mielellään ottaisivat viikonloppuina lapsen yökylään, mutta kun lapsi on jatkuvasti flunssassa tai jossain muussa taudissa, joka päiväkodista tarttuu.
Juuri jouduttiin perumaan sovittu yökyläily, ja sen myötä meille vanhemmille varattu ravintolapöytä. Terveitä viikonloppuja ei oikein tunnu olevan, eikä yökylään menoa näin ollen voi oikein etukäteen sopia, vaikka yritetty on. Pieleen menee. Harmittaa, koska itse olen odottanut näitä hetkiä kuin kuuta nousevaa, eivätkä ne sitten kuitenkaan onnistu.
Kesällä varmaan on tautien suhteen helpompaa, mutta nyt ollaan vasta tammikuussa!
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä teille. Itse olen hieman alle 2-vuotiaan isovanhempi. Ymmärrän ettet halua isovanhempien sairastuvan. Nukkuuko lapsi kipeänä ollessaankin hyvin? Jos isovanhemmat tulisi vahtimaan nukkuvaa lasta hetkeksi ja te pääsisitte jonnekin.
Aikoinaan meillä ei ollut tukiverkostoa. Nyt yritän mahdollisuuksien mukaan auttaa lapseni perhettä. Tosin olen jo eläkkeelle enkä kovin notkea ja nopea enää, mutta yritän pysyä pienen perässä
Kiitos tsempeistä! Ja olet aivan ihana, kun haluat olla lapsellesi apuna. Jo pelkkä tieto halukkaista apukäsistä on iso juttu, minulle ainakin!
Valitettavasti lapsemme nukkuu huonosti sekä terveenä että kipeänä. Mutta tuo ajatus nukkuvan lapsen vahtimisesta voisi ehkä kuitenkin toimia, pitääpä ehdottaa sitä! Yleensä lapsi on levoton lähinnä loppuyöstä, ei niinkään alkuyöstä.
Ap
Jos kerran isovanhemmat asuvat lähellä, niin hyödyntäkää heitä juurikin vaikka siinä, että lapsen ollessa päiväunilla pääsette miehen kanssa kahdestaan kahville, kävelylle, syömään tai saunaan. Sen ei todellakaan tarvitse olla mitään erikoista. Olisihan se ihana päästä hotelliin yöksi ja hyvälle illalliselle mutta helposti se jää toteutumatta. Niiden aika tulee sitten myöhemmin. Jos lapsi on vasta aloittanut hoidossa, niin niitä sairastumisia tulee enemmän. Meillä ne helpottivat, kun päiväkodissa oltiin oltu 9 kk.
Ja sen lapsen isän tulisi mahdollistaa sinulle sitä omaa aikaa. Joko mahdollistamalla sinulle päiväunet kotona ja lähtemällä lapsen kanssa kahdestaan ulos leikkimään, hoploppiin, kirjastoon tms tai sitten niin, että sinä saat lähteä tekemään omia juttujasi yksin ja vaikka kaverin kanssa kahville.
Mä en jaksa näitä oma-aika kouhkaajia. Jos hommaa lapsia, niin pitää hyväksyä se fakta, että sitä omaa aikaa ei välttämättä hetkeen ole tai sitten se on sellaista lyhkäistä. Jos lapsi sairastelee paljon, eikä sen vuoksi voi mennä hoitoon, niin nyt sitten jaatte sitä omaa aikaa miehen kanssa. Yhtenä iltana sinä lähdet vaikka jumpalle/kahville/ leffaan ja toisena sitten mies. Tai menet ruokaostoksille yksin. Ne on nyt niitä oman ajan hetkiä joita voit saada ja koitat ottaa niistä kaiken irti. Ei se lapsi sairastele ikuisesti ja ole pieni, kyllä sekin aika tulee kun voi mennä isovanhemmille yökylään. Siihen asti tsemppiä
Juu, vahteja olisi useimmille viikonlopuille. En ole ihan varma kuitenkaan onko lapsi epänormaalin paljon kipeänä, koska ilmeisesti näin pienillä voi olla infektioita jopa kuukausittain, ja meillä ne ainakin kestävät aina viikon tai pari. Ja ne terveet hetket eivät tunnu koskaan sattuvan viikonlopuille! Ainakaan sellaisille, kun hoitajilla olisi hyvin vapaata. Huonoa tuuria siis, mutta voihan se olla että jotain muutakin, vaikka sitä hometta... lapseni päiväkodissa sairastellaan kyllä paljon.
Ap