Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sitä omaa aikaa saa, kun lapsi jatkuvasti kipeänä?

Vierailija
27.01.2024 |

Miten tämä teillä muilla sujuu? Minulla olisi iso halu saada vähän omaa aikaa ja rauhassa nukuttuja öitä, eikä parisuhdeaikakaan pahaa tekisi. Meidän kaksivuotiaalla on ihanat isovanhemmat jotka mielellään ottaisivat viikonloppuina lapsen yökylään, mutta kun lapsi on jatkuvasti flunssassa tai jossain muussa taudissa, joka päiväkodista tarttuu. 

Juuri jouduttiin perumaan sovittu yökyläily, ja sen myötä meille vanhemmille varattu ravintolapöytä. Terveitä viikonloppuja ei oikein tunnu olevan, eikä yökylään menoa näin ollen voi oikein etukäteen sopia, vaikka yritetty on. Pieleen menee. Harmittaa, koska itse olen odottanut näitä hetkiä kuin kuuta nousevaa, eivätkä ne sitten kuitenkaan onnistu. 

Kesällä varmaan on tautien suhteen helpompaa, mutta nyt ollaan vasta tammikuussa!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helkkarin omaa aikaa? Jos on lapsia hankkinut, niin sellaista ei ole, ennen kuin ne lapset muuttaa pois kotoa.

Ei ihme, että kaikki on päin helvettiä.

Vierailija
2/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietin omaa vanhempaani niin kyllä hän vaan jaksoi jatkuvia korva- ja nielutulehduksiani ja kuskasi jopa 50 km sairaalaan usein. Tosin ajat olivat sillä tavalla erit eli muistan että joskus olin yksin kotona kipeänä päivällä kun vanhempi oli töissä. Mutta ei olisi käynyt lapsena mielessäkään ettei vanhempi minua jaksa kun olen kipeä. Eihän se lapsen vika ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte käyttäneet ehkäisyä niin ei tarvitsisi täällä märistä. Miksi ihmiset ei mieti näitä asioita ennen kuin tuuttaavat rojut ränniin? Ei se vanhemmuus ole pelkkiä instakuvien ottamista suloisesta paaperosta.

Vierailija
4/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lapsi adoptoitavaksi ja laittakaa aasinhatut päähän.

Vierailija
5/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa aikaa ja lapsi kipeä? 

huh huhsanattomaksi vetää! 

Vierailija
6/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helkkarin omaa aikaa? Jos on lapsia hankkinut, niin sellaista ei ole, ennen kuin ne lapset muuttaa pois kotoa.

Ei ihme, että kaikki on päin helvettiä.

Mitä ihmettä :D Lapsella on muitakin läheisiä kuin vanhemmat, jotka haluavat luoda häneen suhdetta ja pitää hyvänä. Eikä sitä lapsiraukkaa viitsi raahata mukaan kaikkialle, kuten kampaajalle, ruuhkaisiin kauppoihin jne. Johan hän siellä tylsistyisi. Paljon parempi, jos joku muu voi hänet ottaa ja leikittää. 

Lapsi saisi myös niiltä vanhemmilta parempaa läsnäoloa, jos vanhemmat saisivat joskus nukkua katkeamattomat yöunet. Tämä meidän mukula nukkuu hyvin huonosti nimittäin. Vanhemmaksi tuleminen ei tee superihmiseksi.

Ap

Vierailija
7/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa aikaa ja lapsi kipeä? 

huh huhsanattomaksi vetää! 

Niin siis sitä omaa aikaa nimenomaan ei ole, koska lapsi on usein kipeä. En tietenkään ole häntä kipeänä mihinkään viemässä. Tästä syystä kaikenlaisten asioiden hoitaminen on hankaloitunut, ja isovanhempiakin harmittaa kun asuisivat lähellä, mutta toiveista huolimatta lapsenlapsi ei voi tulla kylään. 

Ap

Vierailija
8/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne helpottaa, kun lapsi kasvaa ja vastustuskyky paranee. Ensi talvi on jo varmaan helpompi. Eikö isovanhempi voi tulla teille hoitamaan, jos lapsi sairaana vai pelkääkö tartuntaa? Eikä tarvitse olla välttämättä yötä. Muutaman tunnin vapaakin auttaa. Kesä tulee pian, tsemppiä!

Vierailija
9/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisia vastauksia olet saanut, ap. Meillä oli pikkulapsiaikana täsmälleen sama ongelma, ja ymmärrän täysin miten kuormittavaa on koko ajan sairasteleva lapsi. Töiden teko mahdotonta jne. Ainoa mitä voin sanoa, on, että tilanne loppujen lopuksi helpottuu nopeasti lapsen kasvaessa, vaikka tuntuu ikuisuudelta! Mutta lapsen vastustuskyky kasvaa koko ajan, usko vaan.

Ja ihan totta. Kautta aikojen on lapsia kasvattanut isompi joukko kuin vain omat vanhemmat. Miksi vanhemmilla ei saisi muka olla YHTÄÄN omaa elämää? Jos en itse olisi saanut käydä säännöllisesti juoksemassa kun lapset olivat pieniä, en tiedä miten olisin jaksanut. Meillä oli (ja on) upeat tukiverkot, ja lapsilla läheiset suhteet niin isovanhempiin, täteihin, setiin kuin kummeihinkin.

Ei ihme että koko yhteiskunta menee pieleen, kun ihmisiä ei nähdä ihmisinä, ja oletetaan pikkulapsiperheiden eristäytyvän omiin kupliinsa pärjäämään yksin. Hävetkää te, jotka näin ajattelette!

Vierailija
10/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et olisi tehnyt lasta niin olisi paljon omaa aikaa.

Vierailija
11/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitstte jostain flunssasta.

Vierailija
12/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne helpottaa, kun lapsi kasvaa ja vastustuskyky paranee. Ensi talvi on jo varmaan helpompi. Eikö isovanhempi voi tulla teille hoitamaan, jos lapsi sairaana vai pelkääkö tartuntaa? Eikä tarvitse olla välttämättä yötä. Muutaman tunnin vapaakin auttaa. Kesä tulee pian, tsemppiä!

Kiitos tsempeistä! En ole itse halunnut lapselle ulkopuolisia hoitajia kipeänä ollessa, koska en halua kenenkään sairastuvan meidän takia. 

Ap

Vierailija
13/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskemalla niitä odotuksia. Ei pety niin kovasti, kun ei odota jotain omaa aikaa kuin kuuta nousevaa. Jos sinulla olisi suuri tarve omalle ajalle ja täysille yöunille, niin mene yksin hotelliin ja puoliso jää hoitamaan lasta kotiin. Silloin ei haittaa vaikka lapsi olisikin kipeänä ja toisaalta on helppo järjestää vaikka päivän varoitusajalla. 

Parisuhdeaikaa voi järjestää myös päivisin. Käykää yhdessä lounaalla tai tehkää kotona jotain kahdestaan, kun lapsi on päiväunilla. Eihän se täysin sama ole mutta helpottaa, jos arkeen saa jotain yhteistä parisuhdeaikaa. Meillä on erikseen aikuisten saunavuoro, jolloin käydään kahdestaan saunassa lapsen nukkuessa. Tai katetaan illallinen kynttilänvalossa. 

Vierailija
14/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi tutkittu ettei ole mitään astmaa? tai vaikka hometta kotona/päiväkodissa?

Vierailija
15/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi tutkittu ettei ole mitään astmaa? tai vaikka hometta kotona/päiväkodissa?

En kyllä ihmettelisi jos lapsen päiväkotirakennuksessa olisi hometta... kotona toivottavasti sentään ei. 

Ap

Vierailija
16/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskemalla niitä odotuksia. Ei pety niin kovasti, kun ei odota jotain omaa aikaa kuin kuuta nousevaa. Jos sinulla olisi suuri tarve omalle ajalle ja täysille yöunille, niin mene yksin hotelliin ja puoliso jää hoitamaan lasta kotiin. Silloin ei haittaa vaikka lapsi olisikin kipeänä ja toisaalta on helppo järjestää vaikka päivän varoitusajalla. 

Parisuhdeaikaa voi järjestää myös päivisin. Käykää yhdessä lounaalla tai tehkää kotona jotain kahdestaan, kun lapsi on päiväunilla. Eihän se täysin sama ole mutta helpottaa, jos arkeen saa jotain yhteistä parisuhdeaikaa. Meillä on erikseen aikuisten saunavuoro, jolloin käydään kahdestaan saunassa lapsen nukkuessa. Tai katetaan illallinen kynttilänvalossa. 

Nämä olivat itse asiassa hyviä neuvoja, kiitos! Kun sitä omaa aikaa ei ole ollut, olen ehkä alkanut asettaa sille liikaa odotuksia ja toiveita.

Ap

Vierailija
17/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa tilanteessa se parisuhde-aika joutuu vaan sivuun hetkeksi.tai sitten ollaan kahden kun lapsi nukkuu:leffan kattomista,tilataan ruokaa kotiin ja syödään kahden tms.jos meinaa uupua toinen vahtii lasta ja toinen saa hengähtää hetken.muttakuten joku sanoikin,jos jatkuvasti sairastaa aina vaan miettisin tarviiko jotain tutkimuksia jo tehdä...

Vierailija
18/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tukiverkosto? Pakota kaikki auttamaan sinua. En ole pystynyt siihen kyllä itse mutta ehkä sinä sitten pystyt. Vaarana on se että jos tukiverkosto kokee ikäviä tunteita, saat pahaa karmaa lisää. Helpointa on hoitaa asiansa täysin itsenäisesti. Vaarana on väsyä lisää mutta haudassa ehtii levätä. Voimia.

Vierailija
19/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tukiverkosto? Pakota kaikki auttamaan sinua. En ole pystynyt siihen kyllä itse mutta ehkä sinä sitten pystyt. Vaarana on se että jos tukiverkosto kokee ikäviä tunteita, saat pahaa karmaa lisää. Helpointa on hoitaa asiansa täysin itsenäisesti. Vaarana on väsyä lisää mutta haudassa ehtii levätä. Voimia.

ap:llä on ilmeisesti lapselle vahteja viikonloppuisin, mutta ilmeisesti sinne ei voi viedä kipeää lasta hoitoon.

eli ongelman syy on lapsen kipeys, eli se kannattaisi selvittää mistä johtuu, ihan jo lapsenkin kannalta

Vierailija
20/24 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä teille. Itse olen hieman alle 2-vuotiaan isovanhempi. Ymmärrän ettet halua isovanhempien sairastuvan. Nukkuuko lapsi kipeänä ollessaankin hyvin? Jos isovanhemmat tulisi vahtimaan nukkuvaa lasta hetkeksi ja te pääsisitte jonnekin.

Aikoinaan meillä ei ollut tukiverkostoa. Nyt yritän mahdollisuuksien mukaan auttaa lapseni perhettä. Tosin olen jo eläkkeelle enkä kovin notkea ja nopea enää, mutta yritän pysyä pienen perässä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi