Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö teitä, kun ventovieras ihminen käy jatkuvasti "stalkkaamassa" facebook-sivuanne?

Vierailija
27.01.2024 |

Eräs henkilö, jota en tunne, en ole ikinä tavannut eikä hän käsittääkseni oli lähipiirissäni olevien ystävieni tuttava, käy joka päivä katsomassa facebook-profiiliani. Minulla on aika rajattu profiili, eli vain facebook-ystäväni näkevät päivityksiäni, joten siinä mielessä on outoa, että tämä henkilö (ulkomaalainen) vierailee joskus jopa usemman kerran päivässä sivullani. Ja tätä on jatkunut kohta vuosi. Kertaakaan hän ei ole laittanut minulle viestiä eikä häiriköinyt. Olen yhden kerran käynyt katsomassa hänen profiiliaan, siinä vaiheessa kun hänestä tuli jatkuva vierailija minun sivullani. Vaikuttaa ihan "normaalilta" tyypiltä, mutta ihmettelen vaan...

Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä siis tiedät että tämä tuntematon käy lukemassa sivuasi päivittäin?

Vierailijat näkyvät kaveriehdotuksissa.

Sinun kaveriehdotuksissa näkyy ihmiset jotka on jonkun listalaisesi kavereissa tai kavereiden kavereissa tai yhteystiedoissa. Heillä voi olla aktiivista tekemistä keskenään, mutta se ei tarkoita sitä että ehdotettu henkilö kävisi sivuillasi.

Vierailija
62/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta mulla on näkynyt myös

-naapureita

-henkilöitä jotka ovat käyneet samaa koulua ja samaa yliopistoa

-duunikavereita

-puolison kavereita, pulison työtovereita, 

Ja ei, en usko että läheskään kaikki ovat käyneet stalkkaamassa profiiliani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on facebookin idea. Että voit käydä kenen tahansa sivulla. Jos se sinua häiritsee, niin lopeta käyttö. 

Mieti, miltä koko face näyttäisi, jos jokainen käyttäjä rajaa oman sivunsa pois näkyviltä? Tai että näkyy vain omille kavereille.

Vierailija
64/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsityksessä että Metalla on tekoäly ja aivan jäätävä, vuosia kerätty tietokanta. Tehoa löytyy ja oletan että sitä kantaa jyrätään 24/7/365, rahaa firmalla on panostaa tuotekehitykseen, innovointiin, ohjelmistoihin ja rautaan. Eli kansankielellä massaa, tai oikeammin muuttujia jyrätään jollain hehtaaritarkkuudella mallia vastaan yhä uudelleen niin kauan että tarkkuus paranee ja osutaan riittävän lähelle. Se on Metan tarkoin varjeltu kruununjalokivi ja erittäin tehokas, kuten tästäkin keskustelusta huomataan. Itsellä läheisiä ja kaukaisempiakin sukulaisia sekä vanhoja työkavereita on ilmestynyt ruudulle. Oletan eli en siis tiedä Kiinan yrittävän Tik-Tokin kanssa samaa kuin Face ja se voi olla osasyy kieltohaluihin. Voidaan esittää relevantti kysymys, halutaanko Euroopassakaan todellisuudessa rajoittaa Metan tai Googlen tiedonkeruuta, koska kysymyksessä on teknologiasota. Eurooppa ja USA ovat samalla puolella rintamaa, ellei muuten niin "Five Eyes" yhteistyön kautta viimeistään. USA:ssa New Yorkin pormestarin ajama alle 16 v some-kielto lienee jonkinlainen kulissi että jotain on ainakin yritetty tehdä. M57

Vierailija
65/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tätä Metan tiedonkeruuta niin korostetaan, ja jotkut jopa väittävät että Meta tietää minusta enemmän kuin läheiseni, niin siitä herää kyllä yksi kysymys. Miten voi olla, että Meta epäonnistuu jatkuvasti kohdennetussa mainonnassaan, eikä tunne minua sen vertaa että osaisi osoittaa minulle edes hitusen kiinnostavia mainoksia? Eikö se ole tuon tiedonkeruun päätarkoitus kuitenkin? Onko osaaminen niin heikkoa että sillä valtavalla tietomäärällä ei osata profiloida henkilöä lainkaan, vai miksi ammutaan summamutikassa ruohonleikkurimainoksia kerrostalossa asuvalle tai meikkimainoksia henkilölle joka meikkaa kerran vuodessa 10 vuotta vanhoilla meikeillä? Mainostetaan myös tuotteita, joita olen käynyt katsomassa jossain verkkokaupassa. Ei osata sen verran päätellä, että se ei ollut minulle mieleen, kun sitä kävin katsomassa enkä tilannut. Luulisi, että tuota tietomäärää haluttaisiin oikeasti käyttää tehokkaasti, mutta ei.

Vierailija
66/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaveriehdotuksissa näkyy ihmiset jotka on jonkun listalaisesi kavereissa tai kavereiden kavereissa tai yhteystiedoissa. Heillä voi olla aktiivista tekemistä keskenään, mutta se ei tarkoita sitä että ehdotettu henkilö kävisi sivuillasi.

Se on pääasiallinen totuus. Myös profiilia katsoneet voivat näkyä kaveriehdotuksissa, jos fb-kavereita on niin minimaalisesti, että voi tietää, ettei heillä ole mitään yhteyksiä tähän ihmiseen.

Jos on paljon fb-kavereita ja sovellus asennettuna kännykässä, on mahdoton päätellä, miksi kaveriehdotuksissa näkyy tuntemattomia ihmisiä.

Vierailija
67/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä Metan tiedonkeruuta niin korostetaan, ja jotkut jopa väittävät että Meta tietää minusta enemmän kuin läheiseni, niin siitä herää kyllä yksi kysymys. Miten voi olla, että Meta epäonnistuu jatkuvasti kohdennetussa mainonnassaan, eikä tunne minua sen vertaa että osaisi osoittaa minulle edes hitusen kiinnostavia mainoksia? Eikö se ole tuon tiedonkeruun päätarkoitus kuitenkin? Onko osaaminen niin heikkoa että sillä valtavalla tietomäärällä ei osata profiloida henkilöä lainkaan, vai miksi ammutaan summamutikassa ruohonleikkurimainoksia kerrostalossa asuvalle tai meikkimainoksia henkilölle joka meikkaa kerran vuodessa 10 vuotta vanhoilla meikeillä? Mainostetaan myös tuotteita, joita olen käynyt katsomassa jossain verkkokaupassa. Ei osata sen verran päätellä, että se ei ollut minulle mieleen, kun sitä kävin katsomassa enkä tilannut. Luulisi, että tuota tietomäärää haluttaisiin oikeasti käyttää tehokkaasti, mutta ei.

Siinä on ilmeisesti kaksi tilastollista asiaa, ensinnä minimum variance unbiased estimator, siis arvio jolla on jokin vaihteluväli. Toisena central limit theorem, eli tuo tahkoaminen tarkentaa vaihteluväliä joka kierroksella. Joku tilastomatikan varsinainen osaaja saa nuo suomentaa ja selittää tarkemmin, nuo olen aikoinaan käynyt firman koulutuksissa läpi muissa yhteyksissä. Isossa kuvassa esimerkiksi 50 000 käyttäjän massassa saadaan kohdennus tarkentumaan, vaikka useampikin yksittäinen käyttäjä kokee mainoksen menneen täysin penkin alle. Tuo MVUE ymmärtääkseni tarvitsee otannan epäonnistuneita kohdennuksia, eli tennismekkomainoksia minulle, jotta se unbias saadaan toimimaan oikein. Karkeasti näin, kuta isompi massa, kuta verkottuneempi ja kuta useampi tarkennuskierros, sitä parempi osumaprosentti. Oli se Meta, Google tai X, taitaa se pienin käsiteltävä yksikkö olla 10 000 käyttäjää tai jopa enemmänkin, eli yksittäinen käyttäjä ei ole heille merkityksellinen. M57 

Vierailija
68/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä Metan tiedonkeruuta niin korostetaan, ja jotkut jopa väittävät että Meta tietää minusta enemmän kuin läheiseni, niin siitä herää kyllä yksi kysymys. Miten voi olla, että Meta epäonnistuu jatkuvasti kohdennetussa mainonnassaan, eikä tunne minua sen vertaa että osaisi osoittaa minulle edes hitusen kiinnostavia mainoksia? Eikö se ole tuon tiedonkeruun päätarkoitus kuitenkin? Onko osaaminen niin heikkoa että sillä valtavalla tietomäärällä ei osata profiloida henkilöä lainkaan, vai miksi ammutaan summamutikassa ruohonleikkurimainoksia kerrostalossa asuvalle tai meikkimainoksia henkilölle joka meikkaa kerran vuodessa 10 vuotta vanhoilla meikeillä? Mainostetaan myös tuotteita, joita olen käynyt katsomassa jossain verkkokaupassa. Ei osata sen verran päätellä, että se ei ollut minulle mieleen, kun sitä kävin katsomassa enkä tilannut. Luulisi, että tuota tietomäärää haluttaisiin oikeasti

Siinä on ilmeisesti kaksi tilastollista asiaa, ensinnä minimum variance unbiased estimator, siis arvio jolla on jokin vaihteluväli. Toisena central limit theorem, eli tuo tahkoaminen tarkentaa vaihteluväliä joka kierroksella. Joku tilastomatikan varsinainen osaaja saa nuo suomentaa ja selittää tarkemmin, nuo olen aikoinaan käynyt firman koulutuksissa läpi muissa yhteyksissä. Isossa kuvassa esimerkiksi 50 000 käyttäjän massassa saadaan kohdennus tarkentumaan, vaikka useampikin yksittäinen käyttäjä kokee mainoksen menneen täysin penkin alle. Tuo MVUE ymmärtääkseni tarvitsee otannan epäonnistuneita kohdennuksia, eli tennismekkomainoksia minulle, jotta se unbias saadaan toimimaan oikein. Karkeasti näin, kuta isompi massa, kuta verkottuneempi ja kuta useampi tarkennuskierros, sitä parempi osumaprosentti. Oli se Meta, Google tai X, taitaa se pienin käsiteltävä yksikkö olla 10 000 käyttäjää tai jopa enemmänkin, eli yksittäinen käyttäjä ei ole heille merkityksellinen. M57 

Ahaa, kiinnostavaa. Ilmeisesti tuolla menetelmällä saataisiin sille isolle ryhmälle sitten todella osuvasti kohdennettuja mainoksia. Olisi mukava tietää, kokeeko joku, että Facebook osaisi kuin arvata, mitä käyttäjä haluaa ja saa mainoksia, joiden takia todella ostaakin asioita. 

Vierailija
69/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tätä Metan tiedonkeruuta niin korostetaan, ja jotkut jopa väittävät että Meta tietää minusta enemmän kuin läheiseni, niin siitä herää kyllä yksi kysymys. Miten voi olla, että Meta epäonnistuu jatkuvasti kohdennetussa mainonnassaan, eikä tunne minua sen vertaa että osaisi osoittaa minulle edes hitusen kiinnostavia mainoksia? Eikö se ole tuon tiedonkeruun päätarkoitus kuitenkin? Onko osaaminen niin heikkoa että sillä valtavalla tietomäärällä ei osata profiloida henkilöä lainkaan, vai miksi ammutaan summamutikassa ruohonleikkurimainoksia kerrostalossa asuvalle tai meikkimainoksia henkilölle joka meikkaa kerran vuodessa 10 vuotta vanhoilla meikeillä? Mainostetaan myös tuotteita, joita olen käynyt katsomassa jossain verkkokaupassa. Ei osata sen verran päätellä, että se ei ollut minulle mieleen, kun sitä kävin katsomassa enkä tilannut. Luulisi

Tuo arvaaminen onkin hankalampi ja siinä siis poikkeutetaan yleensä mallia, jolloin saadaan joko enemmän profiileita tai kohdennetumpaa. En ole tilastomatemaatikko, enkä matemaatikko ensinkään, mutta muissa yhteyksissä saamani ymmärrys on tämä. Tietyssä mielessä voisi sanoa poikkeuttamisen aiheuttavan sen, että ruohonleikkuria kaupataan heti rautakauppareissun jälkeen. Jos olisin Metalla, niin poikkeuttaisin moduloimalla esimerkiksi yllämainitulla geolokaatiodatalla. Siis jos se Facebook-profiilin laite on ollut WiFi:t, Bluetoothit ja/tai paikannukset sallittuna ja Metalle luvitettuna, niin voisin yrittää lähettää ruohonleikkuri- tai sammutuspeitemainoksia. Helpointa tämä on kai noiden verkkokauppaostosten ja arvostelusivustojen kautta toteuttaa, jolloin tieto menee varmasti esimerkiksi Metalle sitä kautta. Ne tosin poikkeuttaa sitä mallia varmaan useammalla painotetulla tekijällä, onhan tuo jonkinlainen liikesalaisuus, joten tarkan toiminnan analysointi voi mennä ihan arvailuksi. Joka tapauksessa tät ne tekee ihan 24/7/365 periaatteella. M57

Vierailija
70/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan kaikkia kavereideni kavereita tietänyt facessa.

Vierailija
71/80 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota kaveripyyntöjä ja oon kertonut . Silti pyyntöjä tulee. Miksi vaihtui mustaan?

Vierailija
72/80 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota kaveripyyntöjä ja oon kertonut . Silti pyyntöjä tulee. Miksi vaihtui mustaan?

Mustaan vaihtuu jos kirjoittaessa painaa control ja B samaan aikaan tai näpäyttää kommenttikentän vasemman ylälaidan B-nappia.

Minulle ei juurikaan tule kaveripyyntöjä, koska minulla ei ole Facebook-kavereita ja pyyntöjä voivat laittaa vain kavereiden kaverit. Ehdottamiseen ei Meta saa käyttää sähköpostiosoitettani eikä puhelinnumeroani. Läpipääsevät kaveripyynnöt olen toistaiseksi jättänyt huomiotta, ehkä joitain sukulaisia voisin jatkossa ottaa, edellyttäen että se sattuisivat minut löytämään. Facebookin ulkopuoliset hakurobotit ja näkyvyyden olen estänyt. Tosin minulla ei ole eikä todennäköisesti tule olemaankaan heitä (sukulaisiani) kiinnostavaa sisältöä Facebookissa. Facebook-tilini liittyy lähinnä niche harrastuksiin. M57

Vierailija
73/80 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt enää on facessa? Ehkä joku Pirkko tai Pertti nykyään. 

Vanhukset

Vierailija
74/80 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueppa netistä facebook sovelluksesta. Ei ole mahdollista mistään saada selvää kuka on käynyt katsomassa profiiliasi. Piste. 

Vierailija
75/80 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää nimi estetyt listalle, niin stalkkailu loppuu siihen.

Vierailija
76/80 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Minä estän kaikki kaveriehdotukset järjestelmällisesti! Loppuu se stalkkaus!

Vierailija
77/80 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Minä estän kaikki kaveriehdotukset järjestelmällisesti! Loppuu se stalkkaus!

Ei hyvän tähden 😳

Vierailija
78/80 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät ollenkaan ajattele miten vaarallinen facebook on. Sillä sovelluksella on lupa jopa sinun kännykän kuvagalleriaan.

Tuohon voi kyllä laittaa eston. Itse en puhelimella kyllä käy facebookissa vaan selaan vain tietokoneella.

Vierailija
79/80 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se pystyy sun facebook-profiilista mitään irti samaan, jos sulla on kaikki sun julkaisut rajoitettu sen suhteen kuka niitä näkee ja pääsee kommentoimaan.

Ja mistä sinä tiedät, kuinka usein se käy sua kattomassa. Ei mulle ainakaan mikään fb:n viesti kerro, kuka on ja milloin mun profiilia käynyt katsomassa.

Juu, ja niitä julkisiksi määritettyjä tekstejä pystyy ilmeisesti edelleenkin ruutukaappauksen avulla jakamaan ilman että profiilin omistaja tietää tästä mitään.

Sitten on tietysti se juttu, että jos on luonut itselleen jokin blogin, niin sitäkään ei välttämättä pysty muuta kuin täysin salaiseksi määrittämällä estämään että joku sairas lähtee sua stalkkaamaan. 

Riittää, että joku idiootti kertoo jollekin sairaalle, että tiiätkö sillä on blogi. Ai on vai, en mä ainakaan googlella löydä. No, et tietenkään kun se on hakukoneilta peitetty, mut kuule, mä annan sulle sen osoitteen.

Sitten vaikka siitä hakukoneilta suojatusta blogista olis estetty jakaminen suoraan, niin juu, ruutukaappaus... Siinä se taas on!

Sairalla on sairaitten harrastukset.

Tässäkin sairas vainoaja... osoitti tietävänsä erään blogin... SAIRAS ON SAIRAS, EIKÄ TOI TERVEYDENHOITO PYSTY SITÄ PARANTAMAAN, KOSKA SE SAIRAS ON TÄYSIN MIELISAIRAS JA KIINNITTYNYT SIIHEN KIUSAAMISEEN SYDÄMENSÄ KYLLYYDESTÄ. TOIVOTTAVASTI KYSEINEN VAINOAJA KUOLEE TOSI TUSKAISEN KUOLEMAN JA TOIVOTTAVASTI PIAN, TAI NO JAA, EIHÄN SE TUSKAINEN OLE VAAN ERITTÄIN MIELUINEN, JOS SE SAIRASTUU FYYSISESTI NIIN PAHOIN, ETTÄ MAKAA LASAREISSA KUSET JA PASKAT ALLAAN HYVIN HELLIEN HOITAJIEN HOIVASSA, NIIN SILLEHÄN SYÖTETÄÄN OPIAATTEJA KIPUIHIN... MIELISSÄÄNHÄN SE SIITÄ VAIN OLIS!

Vierailija
80/80 |
28.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

L Ä Ä K K E E T !

Mitä niistä? Oletko kadottanut vai resepti mennyt vanhaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme