Ärsyttääkö teitä, kun ventovieras ihminen käy jatkuvasti "stalkkaamassa" facebook-sivuanne?
Eräs henkilö, jota en tunne, en ole ikinä tavannut eikä hän käsittääkseni oli lähipiirissäni olevien ystävieni tuttava, käy joka päivä katsomassa facebook-profiiliani. Minulla on aika rajattu profiili, eli vain facebook-ystäväni näkevät päivityksiäni, joten siinä mielessä on outoa, että tämä henkilö (ulkomaalainen) vierailee joskus jopa usemman kerran päivässä sivullani. Ja tätä on jatkunut kohta vuosi. Kertaakaan hän ei ole laittanut minulle viestiä eikä häiriköinyt. Olen yhden kerran käynyt katsomassa hänen profiiliaan, siinä vaiheessa kun hänestä tuli jatkuva vierailija minun sivullani. Vaikuttaa ihan "normaalilta" tyypiltä, mutta ihmettelen vaan...
Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (80)
Joo muistakaan ne yksityisyydet. Mulle kävi kerran niin, että olin käynyt katsomassa erään sairaanhoitajan facebook-profiilia (olin menossa hänen vastaanotolleen ja halusin tsekata millainen henkilö on vastassa). No sitten kun kävin siellä niin satuin ottamaan puheeksi erään asian (liittyi hänen sukulaiseensa, jonka ongelmia hän facessa oli vatvonut JULKISESTI) hänen kanssaan. Hän alkoi sitten syyttää minua hakkeriksi, koska omasta mielestään oli jakanut juttunsa vain kavereilleen eikä julkisesti. Hän sanoi tekevänsä minusta rikosilmoituksen. Minä tietysti säikähdin ihan hirveästi, vaikka mielestäni en ollut tehnyt mitään väärää. Ei hän kuitenkaan sitä rikosilmoitusta koskaan tehnyt.
Sähkölaitos laskee kaasua asuntooni pistorasioiden kautta, millä tämän voisi estää?
Ihan sama se ketä käy katsomassa mun etusivua, se ei näe mitään. Jaan sisältöä vain kavereilleni ja olen myös piilottanut kaverilistan. Muutenkin käyn Facebookissa tosi harvoin.
Jos et halua, että ulkomaalaiset tykkäilevät joka päivä julkaisemistasi uusista naamankuvista, laita kaikki julkaisusi näkymään vain kavereillesi ja tilisi asetukset niin, ettei sinua voi seurata. Ja hylkää kaikki turhat kaveripyynnöt, älä jätä niitä roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä siis tiedät että tämä tuntematon käy lukemassa sivuasi päivittäin?
Vierailijat näkyvät kaveriehdotuksissa.
höpö, höpö
Kuka nyt enää on facessa? Ehkä joku Pirkko tai Pertti nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä siis tiedät että tämä tuntematon käy lukemassa sivuasi päivittäin?
Vierailijat näkyvät kaveriehdotuksissa.
Eihän se kaveriehdotus kerro mitään. Sinne tulee kaikki ne joihin olet jotenkin linkitetty. Jos sulla on esim kännykässä asennettuna Facebookin sovellus, niin se vakoilee sun kaikki yhteyksiä (kopioi sun yhteystiedot itselleen) ja heidän yhteyksiään jne vaikka näillä etäisillä ihmisillä ei olisi mitään todellista yhteyttä tai mielenkiintoa juuri sinuun. Mitään vierailulokia ei sulle näytetä.
Itse en juuri tuosta syystä asenna kännykkään facea, vaan käytän sitä privaattina nettisovelluksella.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt enää on facessa? Ehkä joku Pirkko tai Pertti nykyään.
Reilut kolme miljardia ihmistä käyttää sitä. Kaikkien nimi ei mitenkään voi olla Pirkko tai Pertti.
En kyttää moista asiaa, niin ei ärsytä. En edes tiennyt, että tuollaisen voi sieltä nähdä. Siellähän voi kieltää/estää ihmisiä (olen tehnyt niin noille ulkolaisille selkeille huijareille).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista tietää kuka on käynyt katsomassa profiiliasi. Se mitä face ehdottaa kaveriksi ei kerro siitä hölkäsen pöläystä.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Olen tavannut uusia ihmisiä, joiden kanssa minulla ei ole yhteisiä tuttuja. Kuitenkin hyvin nopeasti facebook on keksinyt ehdottaa näitä henkilöitä kaverikseni.
Toki älylaite varmasti kerää tietoa muutenkin, mutta jos on tavannut ihmisen esimerkiksi messuilla, jossa on huima määrä ihmisiä, niin miten muuten facebook tietäisi ehdottaa kaveriksi juuri kyseistä henkilöä, ellei hän ole ensin käynyt vilkuilemassa minun profiilia?
Totta kai facebook ehdottaa tätä ihmistä kaverikseni juuri siksi, että hän käy sivullani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista tietää kuka on käynyt katsomassa profiiliasi. Se mitä face ehdottaa kaveriksi ei kerro siitä hölkäsen pöläystä.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Olen tavannut uusia ihmisiä, joiden kanssa minulla ei ole yhteisiä tuttuja. Kuitenkin hyvin nopeasti facebook on keksinyt ehdottaa näitä henkilöitä kaverikseni.
Toki älylaite varmasti kerää tietoa muutenkin, mutta jos on tavannut ihmisen esimerkiksi messuilla, jossa on huima määrä ihmisiä, niin miten muuten facebook tietäisi ehdottaa kaveriksi juuri kyseistä henkilöä, ellei hän ole ensin käynyt vilkuilemassa minun profiilia?
Totta kai facebook ehdottaa tätä ihmistä kaverikseni juuri siksi, että hän käy sivullani.
Sama asia esimerkiksi ikivanhojen tuttujen suhteen, joita ei ole vuosikymmeniin tavannut. Ei voi mitenkään facebook yhdistää meitä kahta, jos ei toinen ole ensin yrittänyt etsiä minua sieltä. 70- ja 80-luvun tapahtumista ei facebook tiedä mitään.
Miksi sinulla on facebook, jos et halua ihmisten käyvän sivullasi?
Teen sivun ja postaan kuvia, jotta ihmiset katsoisivat niitä ---> valitan, kun ihmiset katsovat niitä
Voisiko joku nyt kertoa, että mistä sen näkee kuka on käynyt katsomassa omaa facebookkia? Miten tarkistan ja mistä kohdasta omaa facebookkia? Olen sen verran tumpelo facebookin käytössä, etten tajua että mistä.
En usko, että se ehdottaa pelkästään stalkkereita kaveriks. Mulle on tullut monesti kaveriehdotuksiin mun työpaikalla asioineita ihmisiä, joiden kanssa en ole ollut edes tekemisissä. Nähnyt heidät vaan kaupan käytävällä. Luulen, että se ehdottelee sellaisia kavereiksi, jotka ovat olleet samassa paikassa samaan aikaan.
Olen ymmärtänyt että jos älypuhelimeen on tallennettu puhelinnumero ja puhelimelle on annettu "Facebook-lupa", niin se tarjoaa kaveriehdotuksena tuota tallennettua numeroa. Itselläni on FB-tili, eikä yhtään kaveria kun en ole järin aktiivinen siellä. Kuulin yllättäen että profiiliani ehdotetaan sukulaisille ja tuttaville. Joku sukulainen väitti minun käyneen katselemassa profiiliaan, mutta en edes tiennyt henkilön olevan Facebookissa. Facebookin tukikeskus kertoo että profiilissa vierailua ei pysty näkemään ja jos sellaisia soveluksia mainostetaan, pyytää Meta ilmiantaman ne. Kaupallisesti Meta varmaan haluaa että kaikki olisivat kaikkien kavereina, eli mahdollisimman isoa verkostoa, ja siksi tarjoaa noita ehdotuksiaan. M57
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt kertoa, että mistä sen näkee kuka on käynyt katsomassa omaa facebookkia? Miten tarkistan ja mistä kohdasta omaa facebookkia? Olen sen verran tumpelo facebookin käytössä, etten tajua että mistä.
Voin kertoa, että älä myöskään postaa kuvia, joissa näkyy salasanojasi ym. Luulet, etteivät ne näy, mutta kaikki missä on tekstiä, kalenterisi, muistilappusi ym saadaan näkymään kuvaa suurentamalla. Älä postaa autostasi kuvaa, jossa näkyy rekkari ja kerro, että olet poissa kotoa joulun, koska osoitteesi saa selville rekkarin perusteella. Näytät siis salasasanasi, tietokoneesi, kotisi esineet, ihmiset, osoitteesi jne. ja kerrot vielä varkaille milloin olet poissa. Tajutkaa jo, että on rikollisryhmiä, joiden toiminta perustuu tiedonetsintään netistä. Olette heille helppoja kohteita.
T. tietoturvahullu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko puhelimessasi sijaintitiedot päällä ja saako facebook nähdä ne? Jos sinulla on sijainti päällä ja sillä toisella myös, niin facebook linkittää teidät yhteen ja ehdottaa häntä kaveriksi jos olette olleet lähekkäin jossain paikassa.
Facebook on yksi pahimmista ihmisten tekemisten seuraajista. Toinen on instagram ja tietenkin tiktok. Älkää hyvät ihmiset käyttäkö näitä sovelluksia.
Mulle tuli heti kaveriehdotuksia kun liityin ja ihan tuntemattomia. Niitä tulee profiilin kävijöistä mutta myös kaverin kavereita, sanassa ryhmässä olijoita ja joku voi etsiä jotain toista samannimistä. Sitä et joku käy monesti päivässä ei näe mitenkään.
Kyllä, mutta mistään et tiedä onko se käynyt vain kerran katsomassa. Joku tietysti heti päälteää, että oon niin ainutlaatuisen kiinnostavana, että on oikein oma stalkkeri. Että oikein monta kertaa päivässä käy katselemassa jotain nobodyn nobody-päivityksiä
...tuskin. Joku kerran erehtynyt klikkaamaan sun profiilia, jos olet vaikka jossain jotain kommentoinut tai peukuttanut.