Ärsyttääkö teitä, kun ventovieras ihminen käy jatkuvasti "stalkkaamassa" facebook-sivuanne?
Eräs henkilö, jota en tunne, en ole ikinä tavannut eikä hän käsittääkseni oli lähipiirissäni olevien ystävieni tuttava, käy joka päivä katsomassa facebook-profiiliani. Minulla on aika rajattu profiili, eli vain facebook-ystäväni näkevät päivityksiäni, joten siinä mielessä on outoa, että tämä henkilö (ulkomaalainen) vierailee joskus jopa usemman kerran päivässä sivullani. Ja tätä on jatkunut kohta vuosi. Kertaakaan hän ei ole laittanut minulle viestiä eikä häiriköinyt. Olen yhden kerran käynyt katsomassa hänen profiiliaan, siinä vaiheessa kun hänestä tuli jatkuva vierailija minun sivullani. Vaikuttaa ihan "normaalilta" tyypiltä, mutta ihmettelen vaan...
Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä siis tiedät että tämä tuntematon käy lukemassa sivuasi päivittäin?
Vierailijat näkyvät kaveriehdotuksissa.
Kyllä, mutta mistään et tiedä onko se käynyt vain kerran katsomassa. Joku tietysti heti päälteää, että oon niin ainutlaatuisen kiinnostavana, että on oikein oma stalkkeri. Että oikein monta kertaa päivässä käy katselemassa jotain nobodyn nobody-päivityksiä
...tuskin. Joku kerran erehtynyt klikkaamaan sun profiilia, jos olet vaikka jossain jotain kommentoinut tai peukuttanut.
Tämä. Kännykällä tulee joskus klikattua vahingossa profiilia kun ryhmässä lukee kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista tietää kuka on käynyt katsomassa profiiliasi. Se mitä face ehdottaa kaveriksi ei kerro siitä hölkäsen pöläystä.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Olen tavannut uusia ihmisiä, joiden kanssa minulla ei ole yhteisiä tuttuja. Kuitenkin hyvin nopeasti facebook on keksinyt ehdottaa näitä henkilöitä kaverikseni.
Toki älylaite varmasti kerää tietoa muutenkin, mutta jos on tavannut ihmisen esimerkiksi messuilla, jossa on huima määrä ihmisiä, niin miten muuten facebook tietäisi ehdottaa kaveriksi juuri kyseistä henkilöä, ellei hän ole ensin käynyt vilkuilemassa minun profiilia?
Totta kai facebook ehdottaa tätä ihmistä kaverikseni juuri siksi, että hän käy sivullani.
Onko puhelimessasi sijaintitiedot päällä ja saako facebook nähdä ne? Jos si
Tämä ei selitä sitä, että facebook yhdistää minut juuri tähän yksittäiseen henkilöön. Jos esimerkiksi messuilla tapaan kymmeniä ihmisiä, niin miksi facebook ehdottaa vain yhtä näistä? No. Juuri sitä ihmistä tietysti, joka on käynyt vilkuilemassa minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista tietää kuka on käynyt katsomassa profiiliasi. Se mitä face ehdottaa kaveriksi ei kerro siitä hölkäsen pöläystä.
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Olen tavannut uusia ihmisiä, joiden kanssa minulla ei ole yhteisiä tuttuja. Kuitenkin hyvin nopeasti facebook on keksinyt ehdottaa näitä henkilöitä kaverikseni.
Toki älylaite varmasti kerää tietoa muutenkin, mutta jos on tavannut ihmisen esimerkiksi messuilla, jossa on huima määrä ihmisiä, niin miten muuten facebook tietäisi ehdottaa kaveriksi juuri kyseistä henkilöä, ellei hän ole ensin käynyt vilkuilemassa minun profiilia?
Totta kai facebook ehdottaa tätä ihmistä kaverikseni juuri siksi, että hän käy sivullani.
Sama asia esimerkiksi ikivanhojen tuttujen suhteen, joita ei ole vuosikymmeniin
Siis tähän riittää se, että jollain sun vanhalla kaverilla on sinun puhelinnumero hänen puhelimessaan ja samassa puhelimessa facebookin sovellus ja jos hänellä on itsellään facessa teidän yhteiset vanhat kaverit, niin facebook yhdistää siten teidät ja ehdottaa kaveriksi. Kokeilkaa vaikka huviksenne laittaa teidän kännykkään jonkun toisen simkortin ja koko teidän kaveriehdotukset menee aivan sekaisin :D Edellyttäen tietysti, että olette asentaneet tuon vakoilevan facebookin.
Ette vissiin ole ollenkaan perehtynyt kuinka facebook toimii? Kuinka uskallatte käyttää sitä jos ette tiedä sen toimintalogiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt kertoa, että mistä sen näkee kuka on käynyt katsomassa omaa facebookkia? Miten tarkistan ja mistä kohdasta omaa facebookkia? Olen sen verran tumpelo facebookin käytössä, etten tajua että mistä.
Ei sitä näe mistään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että jos älypuhelimeen on tallennettu puhelinnumero ja puhelimelle on annettu "Facebook-lupa", niin se tarjoaa kaveriehdotuksena tuota tallennettua numeroa. Itselläni on FB-tili, eikä yhtään kaveria kun en ole järin aktiivinen siellä. Kuulin yllättäen että profiiliani ehdotetaan sukulaisille ja tuttaville. Joku sukulainen väitti minun käyneen katselemassa profiiliaan, mutta en edes tiennyt henkilön olevan Facebookissa. Facebookin tukikeskus kertoo että profiilissa vierailua ei pysty näkemään ja jos sellaisia soveluksia mainostetaan, pyytää Meta ilmiantaman ne. Kaupallisesti Meta varmaan haluaa että kaikki olisivat kaikkien kavereina, eli mahdollisimman isoa verkostoa, ja siksi tarjoaa noita ehdotuksiaan. M57
Juurikin näin.
Kysyin eräältä, jolla on facebook-tili, että näkeekö sen, jos hänen sivullaan käydään. Hän väitti ettei näe. Siis jos vain nimen perusteella hakee tilin ja katselee sitä, mitä kirjautumatta ja reksteröitymättä tilistä näkee.
Jos katsojalla ei ole omaa facebook-tiliä, niin eihän siitä käynnistä jää kuin ip-osoite, jota ei varmastikaan tilinomistaja mistään itse näe, vaan ainoastaan facebookin ylläpitäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko puhelimessasi sijaintit
Facebook kerää ja käyttää valtavan isoja datamääriä ihmisestä. Missä on töissä, missä liikkuu, mistä tykkää, ketä kavereina, millaisia mainoksia katsoo, mitä ostaa jne. Ja näistä tiedoista se yhdistää ihmisiä, jotka ovat olleet samassa paikassa, tykkää samoista asioista tai joilla saattaa olla joku yhteinen tuttu vaikka ihan todella kaukaisesti, tai olette jossain samassa ryhmässä, ostaneet samasta kaupasta, katsoneet saman mainoksen jne täysin triviaalia periaatteessa, mutta facebookille arvokasta materiaalia, jota se käyttää hyväkseen.
Jos yhtään välitätte omasta tietoturvasta, niin ei kannata käyttää facebookia ollenkaan.
Minulla oli fb vähän aikaa taannoin. Kävin katselemassa vanhojen tuttujen profiileja ja ainakin minulle miltei heti pari katsottua kaveriehdotusta tuli fb:n toimesta. Pelästyin, kun olin kurkkinut entisen heilojen profiileita ja en halunnut heidän sitä tietävän ja lopetin fb:n. Tai siis se meni jotenkin vanhaksi kun en tahallani vahvistanut jotenkin sähköpostissani.
Aina kun painaa kakkoseen niin kertoilee sivuistani. AP
Minulla käy kolme prinssi Andrewia, kaikki asuu Syyriassa.
Kannattaako olla jossakin Facebookissa.. varsinkaan omalla nimellä ja naamalla. Fiksu pysyy poissa tai tekee feikkitilin.
En huomaa tuollaista, jos joku seurailee. Mutta jos joku epämääräinen alkaa seuraamaan siten, että on merkannut itsensä tilini seuraajaksi, nii laitan eston, ellei ole joku tuttu.
Jotkut seuraaajat ovat jostain tuttuja mutta en ota kaveriksi kaikkia eikä kaikki pyydä.
Myös vieraat viestipyynnöt menee useimmiten pikaisen tsekkauksen jälkeen täysestoon.
Julkinen profiili on mutta kommentoida voi vain kaverit tai kaverin kaverit. Alle sata kaverilistassa.
En juuri selaa kaveriehdokasnauhaakaan. Joskus jonkun nimen huomaan siellä kärjessä useasti, sen saatan huomioida mutten juuri aktiivinen niidenkään suhteen.
Ihmiset eivät ollenkaan ajattele miten vaarallinen facebook on. Sillä sovelluksella on lupa jopa sinun kännykän kuvagalleriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä siis tiedät että tämä tuntematon käy lukemassa sivuasi päivittäin?
Vierailijat näkyvät kaveriehdotuksissa.
Kaveriehdotukseen voi tulla ketä tahansa, jos teillä on yhteisiä tuttuja tai kiinnostuksen kohteita. Ja siihen riittää, vaikka olette vierailleet samalla sivustalla tai yrityksen sivuilla.
Todennäköisesti on vaan Fb:n ehdottama, voi olla vaikka jos on lähettänyt ystäväpyynnön joillekin tutuillesi, vaikka ei ystävä olisikaan. Tai samoissa ryhmissä.
Asiattomin kuulemani reaktio on LinkedInin perusteella. Sain kontaktipyynnön työpaikkani työntekijältä, jota en itse tuntenut. Arvelin, että se liittyi päivitykseeni, josta jotkut olivat pitäneet ja joka kiinnosti pyynnön lähettänyttä. Järjen mukaan olisi kiinnostanut, sillä olin ollut aktiivinen työyhteisössä.
Myöhemmin kuulin, kun kyseinen henkilö ehkä kertoi käytävällä muille, että muka minä olin flirtannut hänelle LinkedInissä, eikä hän suinkaan ollut työmielessä kiinnostunut, vaikka oli lähettänyt minulle kontaktipyynnön. Eikä tietenkään ollut käynyt katsomassa profiiliani.
Ihan kuin minun työ-CV:ni katsominen olisi ollut asiatonta, mutta minun väittäminen seksuaalisesti aktiiviseksi netissä tai hänen sellaisen kiinnostuksensa kohteeksi tuntemattomana olisi normaalia. Vaikka emme olleet puhuneet työpaikalla eikä valokuvassani ollut mitään flirttaavaa enkä ollut häntä lähestynyt.
Piinallisemmaksi asia muuttui, kun kyseisestä naishenkilöstä tuli esihenkilö. "Ei tietenkään" taaskaan käynyt katsomassa CV-profiiliani, enkä saanut hakemaani työpaikkaa. En sentään kuullut, että olisi ainakaan avoimesti kytkenyt asiaa kuviteltuun seksuaaliseen LinkedIn-profiiliini. Palkkasi sitten nuoren ja kokemattoman kauniin työntekijän, jota olin opastanut.
Ehkä nuori kuitenkin oli edustavana vakavasti otettava, eikä mikään LinkedInissä näkyvä heitukka, jolle oli päätynyt lähettämään kontaktipyynnön.
Nyt olemme yhä LinkedIn-kontakteja pyynnön lähettäneen esihenkilön kanssa ja siis olen jotenkin "saastunut" oudosta kontaktista, jonka kanssa minulla ei ole mitään henkilökohtaisia välejä. Eikä selvästi ole ainakaan minusta koskaan ollut kiinnostunut eikä ole yrittänyt lähestyä muuten.
Mistä sen näkee, et kuka on vieraillut omilla sivuilla?
Jos tyypillä on vielä nykyäänkin julkinen Facebook-profiili omalla nimellä, niin tulee mieleen että henkilö on jotenkin tyhmä. Poislukien sellaiset, joilla pitää olla profiili julkisuudessa, kuten poliitikot, sponsoreita tarvitsevat urheilijat jne. Näilläkin profiilissa on vain tarkkaan harkittuja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti on vaan Fb:n ehdottama, voi olla vaikka jos on lähettänyt ystäväpyynnön joillekin tutuillesi, vaikka ei ystävä olisikaan. Tai samoissa ryhmissä.
Asiattomin kuulemani reaktio on LinkedInin perusteella. Sain kontaktipyynnön työpaikkani työntekijältä, jota en itse tuntenut. Arvelin, että se liittyi päivitykseeni, josta jotkut olivat pitäneet ja joka kiinnosti pyynnön lähettänyttä. Järjen mukaan olisi kiinnostanut, sillä olin ollut aktiivinen työyhteisössä.
Myöhemmin kuulin, kun kyseinen henkilö ehkä kertoi käytävällä muille, että muka minä olin flirtannut hänelle LinkedInissä, eikä hän suinkaan ollut työmielessä kiinnostunut, vaikka oli lähettänyt minulle kontaktipyynnön. Eikä tietenkään ollut käynyt katsomassa profiiliani.
Ihan kuin minun työ-CV:ni katsominen olisi ollut asiatonta, mutta minun väittäminen seksuaalisesti aktiiviseksi netissä tai hänen sellaisen kiinnostuksensa kohteeksi
Hieman epäselvästi kyllä ilmaiset itseäsi tässäkin, ei ihme jos olet tullut väärinymmärretyksi.
Siis kollega lähetti sinulle yhteyspyynnön ja hyväksyit sen. Kirjoittelitteko sitten jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin minun työ-CV:ni katsominen olisi ollut asiatonta, mutta minun väittäminen seksuaalisesti aktiiviseksi neti
Emme kirjoitelleet. Olin työhön liittyvällä asialla esillä LinkedInissä. En muista painoiko suoraan tykkäystä kirjoitukseeni ennen kontaktipyyntönsä lähettämistä. Ilman muuta liitin pyynnön kyseiseen asiaan tai vastaavaan kuitenkin.
Oletukseni yleensä on, että kontaktipyyntö liittyy asiallisesti työhön. Yllättävän usein kuulee, että juoruilevat tai oman viehättävyytensä korostamiseen tottuneet antavat ymmärtää, että kyse olisi jostain muusta. En ole erityisen kaunis ja jonkun verran vanhempi kuin osa työkavereista. Nimenomaan yritän olla työssä aikaansaavuudella esillä.
Kyseinen LinkedInissä lähestynyt ei edes haastatellut minua myöhemmin avautuneeseen työpaikkaan. Eikä mitenkään halunnut keskustella kanssani. Sentään puhui lyhyesti, että haastattelee hakijoita, kun näin livenä työpaikalla ja kysyin. Toiselle ei vastannut työhakemukseen mitään ja kyseinen sivuutettu reagoi, että ai minulle vastasi jotain työpaikalla.
Sitten kyseinen minulle LinkedIn-pyynnön aiemmin lähettänyt tosiaan otti työhön kokemattomamman, kuten aiempaankin paikkaan noustuaan esihenkilöksi.
Jos puhelimelle annetaan tuo "Facebook-lupa", sen Bluetooth- ja WiFi tiedot- sekä mahdollisesti geolokaatiotiedotkin lähtevät tässä tapauksessa Metalle. Eli olen älypuhelimeni kanssa jossain juhlissa ja "luvat on päällä", niin linkityn kaikkien muiden "luvat päällä olevien" paikallaolijoiden kanssa. Tätä ennen toki linkityn lupien päällä ollessa puhelu- ja SMS/MMS-lokien sekä puhelinmuistion kautta. Se on sitten Metan hallussa ja asia miettiä ketä tarjoaa kenellekin kaveriksi. M57