Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lokintytär meni nimilautakunnassa läpi :(

Kommentit (230)

Vierailija
161/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan kiva että vanhemmat nimeää lapsiaan eri tavoin. Mitä se nimi muita ihmisiä haittaa.

Tietty jokainen voi nimetä lapsensa Johannes Juhaniksi niin että on varmasti niin neutraalia että.

On eri asia nimetä lapsia eri tavoin kuin altista lapsensa tietoisesti kiusaamiselle. Faksa on kuitenkin se, että muita ihmisiä haittaa ja ihmiset osaavat olla todella julmia liian erikoisia nimiä omaavia kohtaan. Persoonallinen voi olla myös hyvän maun rajoissa. 

Vai kannattaisiko mieluummin opettaa niille lapsille, että kenenkään nimestä kiusaaminen on tylsää ja ihan turhaa hommaa?

Vierailija
162/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkkari? Mitä porukkaa siinä nimilautakunnassa oikein istuu? 

Taistolaisten viimeinen taisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin ihan hyvin kuvitella pienen vauvan, jolle vanhemmat ovat antaneet nimen Onni Odotettu <3 Niin paljon rakkaudellista latausta tuossa :)

Vierailija
164/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmulla on jo vakiintunut kirjoitusmuoto siksi ei Walmu käy. "Valmu kaksoisveellä" olisi lapsen etunimi joka ikisessä paikassa jossa pitää ilmoittaa oma nimi. 

Onhan myös Wilma, Weera ja Wiivi.

Tyttäreni nimi on Vilma. Silti joka paikassa aina saa erikseen sanoa, että nimi on "Vilma yksöisveellä". W pitäisi kieltää nimissä, kun se aiheuttaa pelkkää sekaannusta. Itselläni on myös nimi, joka voidaan kirjoittaa eri tavoilla ja olen koko elämäni inhonnut sitä, että joudun tavaamaan periaatteessa ihan tavallista nimeä joka paikassa. Kuvittelin, että tyttäreni olisi tältä välttynyt.

Kuulostaa oudolta, että W olisi oletusarvoinen kirjoitusasu. Varsinkaan noin tavallisessa nimes

Itse asiassa W-kirjoitusasu on vanhempaa perua kuin V-muoto. Jos mennään 1800-luvun puolelle Wilhelmiina, Wivi, Wera jne. ovat yleisempiä kuin Vilhelmiina, Viivi, Veera jne. Oma isomummoni äiti (s.1860-luvulla) oli Wendla. 

Vierailija
165/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan kiva että vanhemmat nimeää lapsiaan eri tavoin. Mitä se nimi muita ihmisiä haittaa.

Tietty jokainen voi nimetä lapsensa Johannes Juhaniksi niin että on varmasti niin neutraalia että.

On eri asia nimetä lapsia eri tavoin kuin altista lapsensa tietoisesti kiusaamiselle. Faksa on kuitenkin se, että muita ihmisiä haittaa ja ihmiset osaavat olla todella julmia liian erikoisia nimiä omaavia kohtaan. Persoonallinen voi olla myös hyvän maun rajoissa. 

Vai kannattaisiko mieluummin opettaa niille lapsille, että kenenkään nimestä kiusaaminen on tylsää ja ihan turhaa hommaa?

Kannattaa toki, mutta ei se kiusaamista lopeta. Älä ole naiivi. 

Vierailija
166/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tytär on Wilma. Itse olen suomenkielinen, mutta mieheni äidinkieli on norja. Päädyimme em. koska se nyt vaan sopii paremmin norjalaiseen sukunimeen (tyyliin Andersen) ja on valmiiksi kansainvälisempi. Ulkomaan Vilmat kirjoitetaan aina tuplaweellä. Tytär opiskelee lakia Norjassa, ja ainakin itse on ollut tyytyväinen nimeensä.

Erittäin harvoin olen joutunut sanomaan "Wilma tuplaweellä". Ja mitä siitä, vaikka joutuu niin tekemäänkin. Enemmän olen joutunut tavaamaan omaan ruotsalaista sukunimeäni, joka on ihan perusnimi (tyyliin Holmberg), mutta tuntuu olevan ylivoimainen suomalaisille (wt:teille ?).

Vierailija
167/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tytär on Wilma. Itse olen suomenkielinen, mutta mieheni äidinkieli on norja. Päädyimme em. koska se nyt vaan sopii paremmin norjalaiseen sukunimeen (tyyliin Andersen) ja on valmiiksi kansainvälisempi. Ulkomaan Vilmat kirjoitetaan aina tuplaweellä. Tytär opiskelee lakia Norjassa, ja ainakin itse on ollut tyytyväinen nimeensä.

Erittäin harvoin olen joutunut sanomaan "Wilma tuplaweellä". Ja mitä siitä, vaikka joutuu niin tekemäänkin. Enemmän olen joutunut tavaamaan omaan ruotsalaista sukunimeäni, joka on ihan perusnimi (tyyliin Holmberg), mutta tuntuu olevan ylivoimainen suomalaisille (wt:teille ?).

Eli nimesi kirjoitetaan Holmbäri? 

t. wt eli Wilma Törrönen

Vierailija
168/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wilma ei kyllä ole millään tasolla kansainvälinen nimi. Enemmänkin vanhakantainen suomalainen versio Vilmasta eli ikään kuin Vilman esiäiti. Wilhelmiina lempinimi. 

Vierailija
169/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reps! Vain av-mamman mielestä nimen kirjoittaminen w:llä tekee siitä kansainvälisen :D Vai onko mielestäsi Waltterikin kansainväinen nimi? :D Siis Waltteri, ei Walter. 

Vierailija
170/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin ihan hyvin kuvitella pienen vauvan, jolle vanhemmat ovat antaneet nimen Onni Odotettu <3 Niin paljon rakkaudellista latausta tuossa :)

Minäkin. Ja pystyn myös ihan helposti kuvittelemaan teini-ikäisen Onnin häpeämässä toista nimeään, josta kaveri kuittailevat jatkuvasti. Siksi en ikinä rankaisisi lastani tuollaisella nimellä. Pitää älytä, että se lapsi ei ikuisesti ole pikkuvauva. 

Vierailija
171/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyttäisiinköhän Mode lautakunnassa...?

Vierailija
172/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naakanpentu :( 

Nuo nimilautakunnan jäsenet pitäisi julkaista ja ottaa mukaan jutuntekoon antamaan selityksensä näihin kaameuksiin.

Miksei Vasala mennyt läpi, kun Kilves meni mutta Vasara ei? 

Vasara on sukunimi. Käsittääkseni sukunimeä ei voi hyväksyttää etunimeksi. Poikkeuksena toki esim. Tapio jne vanhat nimet. Lisänä toki käyttötarkoitus. Itsekään en haluaisi olla Ruuvimeisseli, Sähkövatkain tai Siivilä :D

Kilves taas on eri asia koska ei ole Kirves. Varmaan Vasala olisi voinut läpi mennäkin..

Vierailija
173/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla ruotsalainen nimi, joka lausutaan Muude

Vierailija
174/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvii kyllä ihmetellä, miksi ihminen vihaa lastaan noin paljon. Tuolla toki hylättyjen puolella vielä rajumpia ehdotuksia kuten esim. Kukkuböö. Siis millainen ihminen edes harkitsee tuollaisen nimen antamista lapselleen. Ymmärtäisin jos olis kyse kissasta tai huonekasvista. Halooo!!!

Oletko varma, että kyse on lapselle annetusta nimestä? Aikuiset voivat vaihtaa nimeään ja haluta jonkin erikoisen nimen. 

Vierailija
175/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin 80-luvulla on hyväksynyt. Silloin nimen Mode on saanut alle 5 poikalasta ja alle 5 tyttölasta. Kenties nämä nykyiset modet :D

Vierailija
176/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänsä on siis Marvel-sarjoista tuttu Loki?

Vierailija
177/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ilman muuta. Mutta kaikki eivät niin tee ja lasta on turha tahallaan altistaa kiusaamiseen esim. naurettavan nimen muodossa. 

Vierailija
178/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan outo kun tuo Lokintytär kuulostaa viehättävältä nimeltä?

Ei minustakaan tuo ole niin erikoinen. Varsinkin jos vanhemman nimi on Loki. 

Loki-nimisiä on suomessa alle 50.

Vierailija
179/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänsä on siis Marvel-sarjoista tuttu Loki?

Tai äitinsä on isän lopakolla loisiva Lokki. 

Vierailija
180/230 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naakanpentu :( 

Nuo nimilautakunnan jäsenet pitäisi julkaista ja ottaa mukaan jutuntekoon antamaan selityksensä näihin kaameuksiin.

Miksei Vasala mennyt läpi, kun Kilves meni mutta Vasara ei? 

Vasara on sukunimi. Käsittääkseni sukunimeä ei voi hyväksyttää etunimeksi. Poikkeuksena toki esim. Tapio jne vanhat nimet. Lisänä toki käyttötarkoitus. Itsekään en haluaisi olla Ruuvimeisseli, Sähkövatkain tai Siivilä :D

Kilves taas on eri asia koska ei ole Kirves. Varmaan Vasala olisi voinut läpi mennäkin..

Kuitenkin Soini on sekä etumini että sukunimi. Samoin kuin Tuomi.