3v 10kk oppi lukemaan
Pari päivää sitten luki kännykän näytöltä (minun) lohikäärmeen ja tänään jääkaappimagneeteista kirjoitetun veneen.
Kommentit (34)
Lapsilla on herkkyyskausia oppimisen suhteen, kts. Montessori- metodi.
Meillä lapset kaikki kolme oppivat lukemaan 3-4 vuoden välillä. Se vaan kiinnosti silloin. Ihan normaali koulumenestys heillä on ollut, eivät mitään huippuneroja.
Meidän flikka oppi lukemaan 2v ja 11kk ikäisenä. Ja laski kertolaskuja kolmen vanhana. Voitin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset pillastuu kun joku kertoo tämän tyyppisen jutun? Eikö voi ottaa ihan vaan mielenkiintoisena juttuna, että tällaistakin voi olla vaikka suuri osa oppii lukemaan vasta 6-8v? Minusta hauska kuulla ap! Mä salaa toivoin että lapseni olisi ollut noin "etevä", mutta hän oppi lukemaan ekaluokalla. Hyvä sekin.
On normisettiä oppia lukemaan 3v iässä, joten en keksi, mitä mielenkiintoista on tavallisessa.
Meidän älykkö huusi synnärillä: en halua tulla tähän maailmaan, sukellan takaisi moikka
Kiva juttu.
Meilläkin oppi samaikäisenö eli hieman vajaa 4 v.
Ekat sanat oli kyllä ihan lyhyitä, tavuja oikeastaan.
Lapsi itse hakusi kovasti oppia joten opetin. Ei siis oppinut "itsekseen".
Vierailija kirjoitti:
Antakaahan lapsen olla lapsi.
Lapsemme oppi lukemaan juuri kolme vuotta täytettyään ja yllätti meidät vanhempansa täysin, kun asia selvisi meille.
Oli oppinut seuratessaan isomman sisaruksen, ekaluokkalaisen läksyjen tekoa. Oppi, koska kertomana mukaan halusi oppia.
Me vanhemmat emme olleet harjoituttanneet häntä,koska oletimme olevan liian aikaista. No,lapsilla on yksillöllinen herkkyyskausi lukemaan oppimisessa, tosilla aiemmin kuin toisilla. Tutkijoiden mukaan erot ovat tasoittuneet kolmannella luokalla.
Kyllä fiksut lapset oppii. YH-mammojen kakakarat ei osaa lukea vielä aikuisiälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Antakaahan lapsen olla lapsi.
HÄPEÄ!
Vierailija kirjoitti:
Niin oppi meidänkin pojista yksi. Olikin sitten nepsy.
Meidän esikoinen oppi myös 3-vuotiaana lukemaan, ikä oli lähempänä kolmea kuin neljää. Hänellä ei ole diagnoosia, mutta on kyllä mielestäni vahvasti piirteitä autismin kirjosta. Aikaisin meidän muutkin lapset oppivat lukemaan, 4 - 5-vuotiaana, ja yksi heistä on kirjolla, mutta sai diagnoosin vasta aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oppi meidänkin pojista yksi. Olikin sitten nepsy.
Meidän esikoinen oppi myös 3-vuotiaana lukemaan, ikä oli lähempänä kolmea kuin neljää. Hänellä ei ole diagnoosia, mutta on kyllä mielestäni vahvasti piirteitä autismin kirjosta. Aikaisin meidän muutkin lapset oppivat lukemaan, 4 - 5-vuotiaana, ja yksi heistä on kirjolla, mutta sai diagnoosin vasta aikuisena.
Mikä diagnoosi ja missä kohtaa kirjoa? Adhd vai autismi vai jokin muu?
Mä opin aikoinaan lukemaan 3v 11kk vanhana ja esikoiseni oppi 2-vuotiaana. Ei olla nepsyjä kumpikaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sen kuuluukin mennä. Sitten jotkut isänmaan toivot eivät lukea vielä esikoulussa kauan, jotkut eivät edes ekalla!
Minä opin aikanaan (-60-luvulla) lukemaan vasta ekalla, silti olen pärjännyt erittäin hyvin elämässäni.
90-luvulla kaikki luokkalaiseni oppivat lukemaan vasta ekalla, minä mukaan lukien.
Kun sanotte että paljastui nepsyksi, niin tarkoitatteko adhd:ta vai autismia vai mitä?