Naiset sitä ja tätä... Miehet sitä ja tätä...
Lopettakaa yleistäminen ja puhukaa ihan vain omasta puolestanne.
Ei ihme että porukka julistautuu muunsukupuolisiksi koska kukaan ei halua olla osallisina tuohon leimaamiseen ja stereotypioihin.
Kommentit (55)
Esimerkki omasta puolestani puhumisesta jos joku ei ymmärrä mitä se tarkoittaa:
Olen nainen. Olen 40-vuotias. Olen parisuhteessa työttömän lyhyen miehen kanssa jolla ei ole laatikkoleukaa. Ikinä ei ole kiinnostanut pitkät tummahiuksiset miehet joilla on korkea asema työelämässä tai isot lihakset.
Miehessä kiinnostaa eniten hyvä kiltti luonne, yhteensopiva huumorintaju, yhteiset mielenkiinnonkohteet ja korkea empatiakyky, reiluus ja rehellisyys.
Ei kiinnosta kenen kanssa muut ihmiset haluaa seurustella tai elämänsä viettää.
En ole maksattanut koskaan elämääni miesten rahoilla. Olen maksanut juomani itse ja elämäni itse omalla työnteolla. Enemmänkin on mies ollut työttömänä mun rahoilla, mutta mä en välitä siitä.
Nuorempana olin mallina ja muutenkin aina ollut monen mielestä kaunis jopa siihen pisteeseen, että olen tullut torjutuksi koska mua on pelätty.
Olen lihonut viimeisen viiden vuoden aikana paljon ja suhteessani mies on se jota ei huvita sänkypuuhat. Ollaan oltu melkein 10v yhdessä.
En ole vihervasemmistolainen enkä persu. En fanita mitään poliitikkoja. Kaikki puolueet ovat oman etunsa tavoittelijoita enemmän tai vähemmän ja saan aina vaalikoneissa tuloksia joissa tyyliin on joku persu 69% samaa mieltä mun kanssa ja joku vasemmistolainen myös 69% samaa mieltä.
Meillä on yksi lapsi. Enempää ei haluta. Emme halua asua omakotitalossa. Ei ole lemmikkejä.
Ihan tarkoituksellista riidankylvämistä. Parasta kun kukaan ei kommentoi mitään niihin trolliketjuihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä ettei kumpikaan sukupuoli kykene seurustelemaan. Naisilta kuulee pehmeästä elämästä ja miehet taas haikailee tienaavaa kotirouvaa.
Ja taas se alkaa! Mitähän me sitten mun miehen kanssa ollaan kun kyetään seurustelemaan?
Mun mies ei ole ikinä haikaillut tienaavaa kotirouvaa. Hän tekee kotitöitä oma-aloitteisesti ja enemmän kuin minä. Hoitaa lastakin enemmän kuin minä.
Mitä ihmettä on pehmeä elämä?
Ehkä me sitten todella ollaan niitä muunsukupuolisia kun ei mene lainkaan yksiin nämä palstojen jutut meihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarkoituksellista riidankylvämistä. Parasta kun kukaan ei kommentoi mitään niihin trolliketjuihin.
Joo en mä kommentoikaan. Ärsyttää nähdä jo otsikot. Lisäksi kyllä muistan jo 2000-luvulta että oli vaikeaa tutustua miehiin kun heillä oli niin kovasti ennakkoluuloja. Tuli olo että haloo, oletteko minuun ihmisenä tutustumassa vai yritättekö päälleliimata minuun jotain väkisin, mitä en kertakaikkiaan ole!
Ei ole kenenkään etu se ettei avaa silmiään ja kuuntele toista vaan elää ennakkoluulojensa vankina.
Siinä kävellään oman onnen ohi ihan omasta syystä.
Mun mielestä ne jutut halventaa yhtä lailla miehiä kuin naisiakin. Joku on joskus pettynyt ihmissuhteissa eikä tajua että nuorena se on ihan kaikille sääntö eikä poikkeus että niin käy. Sitten katkeroituneena huutelevat yleistyksiään. Itsekin olin pitkälle yli 30-vuotias ennen kuin löysin pysyvän suhteen. Eikä ollut ulkonäöstäni kiinni todellakaan tai jostain omasta " nirsoudesta " tms. Satuin monta kertaa ihastumaan johonkuhun jolle olin vain laastari eron jälkeen yms. Kaikenlaista. Kerran treffeillä en saanut suun vuoroa kun mies vain tilitti katkeruuttaan. Yritin huudella väliin että on muakin petetty, jopa naiset, koska olen bi, mutta ei hän päässyt siitä kuplastaan ulos. Säälitti ja turhautti.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen. Olen 40-vuotias. Olen parisuhteessa työttömän lyhyen miehen kanssa jolla ei ole laatikkoleukaa. Ikinä ei ole kiinnostanut pitkät tummahiuksiset miehet joilla on korkea asema työelämässä tai isot lihakset.
Miehessä kiinnostaa eniten hyvä kiltti luonne, yhteensopiva huumorintaju, yhteiset mielenkiinnonkohteet ja korkea empatiakyky, reiluus ja rehellisyys.
En ole maksattanut koskaan elämääni miesten rahoilla. Olen maksanut juomani itse ja elämäni itse omalla työnteolla. Enemmänkin on mies ollut työttömänä mun rahoilla, mutta mä en välitä siitä.
Nuorempana olin mallina ja muutenkin aina ollut monen mielestä kaunis jopa siihen pisteeseen, että olen tullut torjutuksi koska mua on pelätty
Ketään ei kiinnosta poikkeukset, kaiken maailman vammasia on mutta se ei tarkoita että se on joku normi ja 99% ihmisistä täytyy siihen suuntaan kumarella
Vierailija kirjoitti:
Voi nyyh
No mikä etu siitä on sun mielestä kenellekään, että eletään omissa kuvitelmissa ja harhoissa katkerina?
Silloin ei edes uskalla lähestyä ketään eikä voi tutustua keneenkään ja antaa aitoa tilaisuutta ITSELLEEN.
Yleistäminen on ihan normaalia koska se koskee SUURINTA OSAA. Poikkeus vahvistaa säännön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi nyyh
No mikä etu siitä on sun mielestä kenellekään, että eletään omissa kuvitelmissa ja harhoissa katkerina?
Silloin ei edes uskalla lähestyä ketään eikä voi tutustua keneenkään ja antaa aitoa tilaisuutta ITSELLEEN.
Jos elää harhoissa niin ei tietenkään ole kenenkään etu, silloin voi hakea apua. Ja jos oikeasti pelkää lähestyä toisia niin silloinkin psykoterapia on varmasti oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana olin mallina ja muutenkin aina ollut monen mielestä kaunis jopa siihen pisteeseen
Siis sun mielestä me ollaan jotenkin poikkeus kun ei käytetä toisiamme hyväksi ja ollaan jotain vammaisia kun ei ole stereotyyppisiä ulkonäkövaatimuksia?
En ole vaatinut meitä kumartelemaan. En ymmärrä sua ollenkaan, että miten sellaisen käsityksen sait.
Ei kuule tarvitse kuin mennä lähimarkettiin ja avata silmänsä, niin huomaa että suurin osa pariskunnista on ihan tavallisia eikä mitään missejä ja laatikkoleukoja. Ihan tavallisia ihmisiä, niin kuin mekin.
Ei mitään poikkeuksia tai vammaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi nyyh
Jos elää harhoissa niin ei tietenkään ole kenenkään etu, silloin voi hakea apua. Ja jos oikeasti pelkää lähestyä toisia niin silloinkin psykoterapia on varmasti oikea paikka.
Niin no sehän on harhoissa elämistä että olettaa ihmisten haluavan tiettyjä asioita ja olevan tietynlaisia pelkän sukupuolen tai ulkonäön perusteella. Psykoterapiaan voi olla aika vaikeaa päästä, mutta voi itsekseenkin jotain asialle tehdä kuten esimerkiksi lukea ja sivistää itseään monin tavoin. Avata silmänsä. Mennä vaikka sinne lähimarkettiin katsomaan, että miltä ne perheet ja pariskunnat oikeasti näyttää. Jos istuu vain täällä ja Ulilaudalla sekä aikuisviihdesivuilla niin ei ihmekään jos mielikuvat vääristyy. Se on ihan oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Yleistäminen on ihan normaalia koska se koskee SUURINTA OSAA. Poikkeus vahvistaa säännön.
keskustelupalstalla se on vain sun mielipide ja sun mielestä saattaa koskea suurinta osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
keskustelupalstalla se on vain sun mielipide ja sun mielestä saattaa koskea suurinta osaa.
Ei tietenkään, ihan tilastoista puhun nyt en mielipiteistä millä ei ole mitään väliä. Vain faktoilla on.
Vierailija kirjoitti:
Yleistämisellekin täytyy olla faktoja perusteiksi alla. Niitä omia faktoja on silloin tällöin hyvä tarkistaa. Esim. Luin joskus että stereotyyppistä kauneusihannetta vastaavat ihmiset ovat useammin sinkkuja. Ihan tavallisen näköiset ihmiset useammin parisuhteissa.
Lisäksi kenenkään yksilön elämää ei voi elää niin että kuvittelee itse vastaavansa jotain keskiarvoa kun ikinä ei voi tietää onko oma elämä poikkeuksellista. Ei voi katsoa peiliin ja todeta, että 100% varmasti tämän näköiseen ihmiseen ei kukaan ikinä rakastu, kun ei sitä voi tietää.
Tosin, jos sitä hokee itselleen riittävästi niin sehän viestii sitten taas huonosta itsetunnosta joka ei viehätä ketään. Silloin jo itse vääristää tilastoja ihan sillä omalla huonolla asenteellaan.
Se mitä kukakin pitää kauniina perustuu genetiikkaan. Esim. Siihen miltä omat vanhemmat näyttää koska omat vanhemmat on ihmisen elämän eka rakkaus. Sitten jos siinä suhteessa on ollut vakavia puutteita, se vaikuttaa heti asiaan.
Pelkkä sukupuoli ja ulkonäkö ovat siis hyvin pieniä tekijöitä kun on hirveästi muita muuttujia.
Esim. Ihmisen psykologian ja kehityspsykologian opiskelu saattais avartaa mieltä jolloin pääsis eroon haitallisista ajatusvääristymistä jotka luovat sitä todellisuutta missä luulee elävänsä. Vahvistusharha ym.
Vierailija kirjoitti:
No nää vauvapalstan tyypillisimmät yleistykset ei kyllä edes koske suurinta osaa, vaan jotain pientä ääripäiden joukkoa. Siis just nämä "naiset haluaa miehestä elättäjän ja miehet haluaa kotirouvan"-tyyppiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, ihan tilastoista puhun nyt en mielipiteistä millä ei ole mitään väliä. Vain faktoilla on.
Tilastot ja faktat on keskiarvoja.
Silti jokainen elämä on yksilöllinen ja täynnä muuttujia.
Esim. Itselleni on tapahtunut paljon asioita, joita ei stereotypioiden mukaan olisi pitänyt olla mahdollista tapahtua. Ja kun olen kuvitellut olevani poikkeus, olenkin löytänyt kohtalotovereita.
Ei koskaan voi lokeroida itseään ja muita tilastojen mukaan. Se on järjetöntä koska silloin alkaa itse toteuttamaan niitä stereotypioita jolloin ne tottakai myös helpommin toteutuu.
Jos ympäröi itsensä samoin ajattelevilla ja mähii omassa kuplassaan, toki kaikki näyttääkin sitten siltä millaisen kuplan on valinnut tai mihin ajautunut. Koko totuus se ei ole kuitenkaan.
Ketään ei kiinnosta poikkeukset, kaiken maailman vammasia on mutta se ei tarkoita että se on joku normi ja 99% ihmisistä täytyy siihen suuntaan kumarella
Mutta kun ei tuo kuvauksen pariskunta ole mikään poikkeus vaan ihan normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nää vauvapalstan tyypillisimmät yleistykset ei kyllä edes koske suurinta osaa, vaan jotain pientä ääripäiden joukkoa. Siis just nämä "naiset haluaa miehestä elättäjän ja miehet haluaa kotirouvan"-tyyppiset.
No niinpä. Uskallan väittää ihan tällee mutuna ja mitä nyt ihmisiä tunnen, että suurin osa ihmisistä kokis turvattomuuden, ahdistuksen, toisen omistuksessa olemisen ja kiitolllisuuden velan tunteita jos tilanne suhteessa olisi se, että jompi kumpi on elättäjä.
Itse ainakaan en pystyisi siihen koska olis koko ajan olo, että se jolla raha, sillä valta. Se minkä toinen antaa, hän voi myös ottaa pois. Olis sellainen olo ettei elä todellisuudessa vaan vähän niin kuin lainaksi ja että se loppuu ennemmin tai myöhemmin. Mikään ei olis oikein omaa vaan kaikki olis toisen ja itse olis siinä vain joukon jatkona kuin joku nukke.
Sitten taas jos itse elättää niin tuntee kuinka toinen on kiusaantunut ja kokee alemmuutta. Sit itsellekin voi tulla tunne, että ikävää maksaa aina enemmän.
Minä ja mun naispuoliset ystävät oltais kaikki myös tosi huonoja kotirouvia... Kaikki ollaan aika sotkuisia ihmisiä. 😬
En tunne yhtäkään tällaista paria vaan oma stereotyyppinen kuva suomalaisista pariskunnista on se, niin kuin suomalaisista yksilöinäkin, että jokainen haluaa maksaa tasavertaisesti. Meillä kun oli se tilanne että elätin miestä, niin käytiin keskustelua että tulevaisuudessa voi olla että hän sitten elättää mua, jos vaikka sairastun tms. Kun ikinä ei tiedä mitä käy. Sillä lailla yritettiin molemmille saada parempi olo tilanteesta.
Kyse on siitä ettei kumpikaan sukupuoli kykene seurustelemaan. Naisilta kuulee pehmeästä elämästä ja miehet taas haikailee tienaavaa kotirouvaa.