haavaumat peräaukon suulla
Inha aihe, mutta mulla ongelmana nykyään kipeät haavaumat peräaukossa. onko yleistäkin? Peräpukamavoidetta olen käyttänyt, mutta aina vaan ongelma jatkuu.. onko muita apukeinoja?
Kommentit (23)
pukamavoiteen kortisoni vaan ohentaa limakalvoa ja vaikeuttaa paranemista.
pidä kakka sopivan notkeena. kova kakka repii lisää ja ripuli polttaa happamuudellaan.
terv. viime kesänä pukamat ja haavaumat leikattu ja sitä ennen vuoden niistä kärsinyt
ne ohentavat limakalvoja. Aivan kuin liian ohut jää, joka ei kestä kuormistusta. :)
Minulla on ollut ko. kiusa jo 20v ja lopetin voiteiden käytön 10v sitten ja oireet paranivatkin joksikin aikaa.
Kyse voi olla allergiasta, hiivasta, liiallinen sokeri ja viljatuotteet. Nämä pahentavat minun kohdallani tilannetta.
Apua olen saanut lämpimistä suihkutteluista ja etikkahuuhtelusta, sattuu, mutta helpotus on suuri sen jälkeen.
Kokeile laittaa vaselinia ennen ulostamista, ettei haavoihin mene sitä.
Auttaiskohan Betaglucan niminen kauran jotain ainesosaa sisältävä voide. Saa apteekista ilman reseptiä. Kannattaa kysyä apteekissa, mitä mieltä ovat.
Mulla on kanssa välillä tämä ongelma ja kutina peräaukossa. Olen saanut apua Linolasta ja Dermagiq Proct -voiteesta. Peräpuakamasalvoja kannattaa välttää, koska niiden sisältämä kortisoni ohentaa ihoa. Tärkeää olisi saada uloste pysymään sopivana. Ei liian kovaa tai ei liian löysää. Löysä yleensä rikkoo peräaukon ihon ja kova myös rikkoo. Löysä on ilmeiseti niin vahvaa jotenkin, että rikkoo sen takia.
Tällä hetkellä on tilanne rauhoittanut, mutta koskaan ei tiedä, milloin taas alka ongelmat.
Ehkä kerran kuussa ulosteessa on verta mukana, tätä ei ennen ole ollut (olen 49v mies). Huuhtelen aina ulostamisen jälkeen huolellisesti käsisuihkulla, ei kutinaa tms mutta siitä huolimatta näitä verisiä ulosteita on välillä, en tiedä miksi. Aina kannattaa kokeilla?
Mulla on todella surkea IBS maha. Samalla istunnolla voi tulla sekä kovaa että löysää.
Mulle pahaan peräpukamaan kirjotettiin voidetta mikä vaan pahensi tilannetta.
Lopuksi sain pahan haavan peräaukon suulle.
Uudestaan lääkäriin, uudet lääkkeet. Eivät tehonneet itse haavaan. Kokeilla piti pari kuukautta.
Totesivat lopuksi että peräaukko oli melkein koko aika kramppitilassa.
Minulle laitettiin lopuksi botoxia, kramppi lähti ja haava parani pikkuhiljaa.
Siintä kun vaiva puhkesi niin kun haava oli suht parantunut meni melkeenpä vuosi.
Mulla auttanut perus Bepanthen. Joka kauan jälkeen suihkuttelu ja sen jälkeen Bepanthenia. Toimii nyös hyvänä ennaltaehkäisynä.
Mulla parani pukamat/haavaumat kun lopetin paperilla pyyhkimisen kakkoshädän jälkeen. Huolellinen pesu pelkällä vedellä pillupuhelinta käyttäen. Ja sitten paperilla taputellaan kuivaksi, ei pyyhitä.
Muista sitten pestä kädet kunnolla.
Neoproct puikkoja kuurina resepti ja ohjeet lääkäriltä. Suihkuttelu, taputellen kuivaksi. Kesäaikaan kun hikoiluttaa, kuivaan suihkuttelun jälkeen peräpään ja nivuset föönillä! Näin myös peräp. leikkauksen jälkeen, kun kipu oli kova kipugeelistä huolimatta. Paranee haavat nopeemmin, kun ilmavirralla kuivattelee välillä peräpään. Kokeilkaapa ja aina ilman alkkareita ja housuja, kun vain voi olla. Esim. öisin.
lääkäriltä voidetta jossa myös kortisonia ja jotain mikä tappaa hiivan ja muita pöpöjä...meinasi, et ois tulehtunut...muita kellä ko. ongelmaa?