Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: 9-vuotias töhri syöpäpotilaan auton spray-maalilla! Lapsen huoltajat pesivät kätensä. Miten sinä toimisit tällaisessa tilanteessa?

Vierailija
25.01.2024 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d9aaf201-a11a-40f2-aea9-c4ea9f0498b0

Vanhemmat pesevät kätensä, koska eivät ole mielestään tehneet mitään.

Minä veisin asian oikeuteen ja maksaisin tietysti kulut, koska eihän 9-vuotiaalla ole sellaisia rahoja. Tietysti oikeus tuomitsisi 9-vuotiaan korvausvelvolliseksi eli voisin laittaa asian ulosottoon.

Siinäpä olisi 9-vuotiaalla ja hänen vanhemmilla kivat ajat edessä, kun tuo 200 euron vaatimus olisi pompannnut muutamaan tonniin ja viivästyskorko nostaisi summaa satasilla vuodessa seuraavan 20 vuoden ajan.

Mitä sinä tekisit? Nuolisitko haavat ja ottaisit kulut takkiisi vai veisitkö asiaa eteenpäin? Palkkaisitko moottoripyöräjengiläisiä?

Kommentit (241)

Vierailija
161/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä antaa niiden pershedelmiensä pers*ilemän eikä pidä itsekään pers*ilemän. Kun tekee päätöksen käyttäytyä tietyllä tavalla, päättää myös seurauksista. 

Ihan sama vaikka olisi norsunpilluhetelmä tai sun paskakikkareen hetelmä, miksi mulle ei makseta kahta sataa kun siivoan spray-töhryn kerrostalon ovesta pois tai että siivoan noita kymmenittäin päivän aikana?

Missä mun kaksisataa on?

Kysymys kuuluu että onko vähän liian suuri korvaussumma kyseessä?

Kun päivän palkka ylitöineen on hädintuskin 100e kun verot pois ja kymmenittäin töhryjä pyyhitty seinästä?

Kuka vetää valistä ja onko tämä oikeuslaitoksen juoni rahastaa?

Mehän noi sakot lopulta maksetaan omista verovaroista. Ehdoton ei.

En halua maksaa veroja ja ei sakkoja tulottomille vanhemmille lapsen töhrystä.

Työntekijöille rahat ja lakimiehet hoitakoon oikeita rikoksia!

Vierailija
162/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoa töhrineen pojan seurassa oli ollut hänen 9-vuotias kaverinsa, joka odotti Rytkösen auton vierestä alkavan oikopolun päässä. Hän yritti puhua kaverinsa pois pahanteosta, tuloksetta. 

En minäkään tätä asiaa ihan purematta nielisi, kun lapsi ei ole ollut tilanteessa yksin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä antaa niiden pershedelmiensä pers*ilemän eikä pidä itsekään pers*ilemän. Kun tekee päätöksen käyttäytyä tietyllä tavalla, päättää myös seurauksista. 

Ihan sama vaikka olisi norsunpilluhetelmä tai sun paskakikkareen hetelmä, miksi mulle ei makseta kahta sataa kun siivoan spray-töhryn kerrostalon ovesta pois tai että siivoan noita kymmenittäin päivän aikana?

Missä mun kaksisataa on?

Kun päivän palkka ylitöineen on hädintuskin 100e kun verot pois ja kymmenittäin töhryjä pyyhitty seinästä?

En halua maksaa veroja ja ei sakkoja tulottomille vanhemmill

Erittäin hyvä ulostulo ja asiallinen kommentti. Keskustelu jatkukoon tästä. Nyt on oikea tunnelma.

Totuus on ettei noilta vanhemmilta tai lapselta rahoja saa koskaan takaisin ja me veronmaksajat maksamme tämän myös muille tahoille kuin rikoksen uhrille, jopa nelinumeroisina lukuina.

Äärimmäisen kallis systeemi.

Vierailija
164/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai auton töhryt saisi poistettua ilkivaltavakuutuksesta vaikka syyllinen tiedettäisiinkin? Itselle riittäisi että auto tulisi samaan kuntoon kuin ennen ilkivaltaa, toki varmaan ilkivaltavakuutuksessa on ainakin omavastuu jonka haluaisin tekijän kyllä maksavan. On sitten vakuutusyhtiön asia periä korvaukset tekijältä ja minun ei varmaan tarvitsisi siihen puuttua millään tavalla.

Vierailija
165/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai auton töhryt saisi poistettua ilkivaltavakuutuksesta vaikka syyllinen tiedettäisiinkin? Itselle riittäisi että auto tulisi samaan kuntoon kuin ennen ilkivaltaa, toki varmaan ilkivaltavakuutuksessa on ainakin omavastuu jonka haluaisin tekijän kyllä maksavan. On sitten vakuutusyhtiön asia periä korvaukset tekijältä ja minun ei varmaan tarvitsisi siihen puuttua millään tavalla.

Kun siinä vakuutuksessa on omavastuuosuus, se 200€. Osaako täällä kukaan lukea?

Vierailija
166/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasu tästä, lasu siitä että lapsi kulkee ilman pipoa kouluun pakkasella, lasu ensi kesänä kun lapset on yksin uimassa, ja lasu 3 vuoden päästä kun tenava on kännissä juhlimassa seiskaluokan loppua. Kännissähän tuollainen wt-tenava luultavasti on jo nyt, joten vähän stalkkausta ja poliisit aina paikalle kun tenava kännissä. Eiköhän sossu pilaa tuon perheen elämän.

Lasu myös siitä että kolmetoista vanhana pyörittelee sinua kuralätäkössä ja nauraa partaansa. Just nämä pojat kovalla asenteella aikoinaan puolusti maata venäjältä. Tarvitaan tiettyä luonnetta olla törkeä. wt-porukka on aina pitänyt tän maan pystyssä niin hyvässä kuin pahassakin. Heissä on se selkäranka. Myös Rokka oli sopivan wt, kun ei pokkuroinunt herrojen edessä.

Sitä on joissain pojissa hyvässä ja pahassa. Tämän huomasi aikoinaan edesmennyt isäni, joka oli opettajana. Hän aina nä

Tuollainen vaatii tiettyä luonnetta ja erityistä rohkeutta jota suurimmassa osassa suomalaisissa ei ole.

Se että lähtee noin vain maalaamaan jonkun autoa ja kirjoittaa siihen herjoja. Tuollaista luonnetta tarvitaan yrittäjyydessä. Riskinottokykyä ja erityisesti sodassa tai taistelussa. Tuo röyhkeys voi olla oikeissa olosuhteissa juuri tarvittu ja haluttu persoonallisuuden piirre. Nyt tässä tapauksessa se on epätoivottu ja poika joutuu kärsimään että hänellä on tämmöistä röyhkeyttä omassa olemuksessa. Harmillista kun saisi pojan suuntaamaan erittäin rohkean ja julkean luonteen oikeaan toimeen. Kyllä me tarvitaan kaikenlaisia tapauksia yhteiskunnassa. Poika pitää ohjata oikeaan. Varmasit hyvä tyyppi ja hieno mies hänestä kasvaa tulevaisuudessa. Pidetään kaikki peukkuja tän jannun puolesta. Me tiedetään suurin osa sydämissämme että emme ikinä uskaltaisi tehdä tuollaista edes aikuisina.

Hänessä on tiettyä, miten sen sanoisi. Hänessä on ballsseja, kuten amerikkalaiset serkkuni sanoisi asiasta. He got balls to do that. jea mää jea mää yo mää. Näin he sanoisi.

Vierailija
167/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymästä saakka väärämielinen, äitinsä kohdusta on valehtelija eksyksissä.

Pahaksi syntynyt ei muutu.

Vierailija
168/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se lapsi oppii ottamaan vastuuta, jos vanhemmat maksaa törttöilyt?

Hyvä että vanhemmat ei maksa. Kyllä pojan pitää itse korvata omalla työllään aiheuttamansa vahingot.

Juuri näin. Hyvä että vanhemmat ottaa vastuun ja kasvattaa lasta.

Vastaus ap;n kysymykseen. Niin en kyllä jaksaisi asiasta vääntää. Mulle ton maalaus olisi pikkuraha ja vakuutus korvais sen kuitenkin. Et jos vanhemmille sopii niin poika voisi itse pyytää anteeksi ja korvata tekonsa vaikka käymällä mun luona siivoomassa tai jotain. Voisi kolata parkkipaikan parin viikon ajan. Asioista voi aina sopia kun on yhteinen kieli ja kultuuri.

En kantaisi kaunaa. Etenkin jos mulla olisi syöpä, niin ei tuollainen kyllä olisi ensisijaisesti huolen aiheena. Jotkut lapset tekee tyhmyyksiä, mut suurin osa on kunnolla. Uskon että kaikilla on kuitenkin hyvä sydän ja tahto elämässään.

Onko noilla vanhemmilla edes varaa. Tätäkin voi miettiä ja auttaako joku oikeusjuttu yhtään enempää. Lasut ja muut voisi aiheuttaa enemmän kiusaa vaan. Kertoo vähän enemmän ihmisistä se mitä haluavat perheelle ja lapselle, kun kyse on autosta ja maalaamisesta lähinnä. Maalit päälle ja se on siinä. No problem. Tullaan takas maanpinnalle sieltä vihasta, vai mitä? Tosi pikku juttu.

Vierailija
169/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntymästä saakka väärämielinen, äitinsä kohdusta on valehtelija eksyksissä.

Pahaksi syntynyt ei muutu.

Sanotaan että Jumala tuomitsee ja tietää kaiken. Sinä taidat olla Jumala ja jos et ole, niin teet hyvin vakavaa syntiä kun tuomitset lähimmäistäsi.

Joudut todennäköisesti Jumalan edessä tuosta edesvastuuseen kun jaetaan viimeisiä tuomioita.

Vierailija
170/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mun kaksisataa on?

En halua maksaa veroja ja ei sakkoja tulottomille vanhemmill

Mikäli siivoat työksesi, se 200 on sinun palkassasi. Jos taas huvin ja harrastuksen vuoksi olet päättänyt siivoilla ja säästää siivoojilta tuon työn, se katsotaan vapaaehtoistyöksi eikä siitä kuulukaan sinulle mitään maksaakaan. Jos taas siivoilet itsesi tai perheenjäsenesi aiheuttamia jälkiä, sinun ei kuulu saada siitä mitään palkkaa vaan kannat vastuusi mikä sinun kuuluukin. Kenenkään toisen omaisuutta ei tärvellä. Ei koskaan eikä mistään syystä. Jos niin käy, siihen tulee seurauksena myös korvausvelvollisuus mahdollisten muiden vastuiden lisäksi. Pitäisi olla ihan itsestäänselvyys.

Vierailija
171/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset asiat pitäisi voida ratkaista kansliapäätöksellä ilman oikeudenkäyntiä ja suuria kuluja. Lasku vanhemmille ja jos eivät maksa niin ulosottoon, karhutkoon sitten lapseltaan kun menee töihin. Ei ole rikoksen uhrin asia käydä oikeutta omin kuluin itsestäänselvistä asioista.

Vierailija
172/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea juttu. Tavallaan omaisuuttani ei olisi tuhottu, mutta kirjoitettu tai väritetty.

Ei ole kovin vakava juttu. Sama kuin lintu olisi paskantanut konepellille. Maalaus maksaa aika vähän siihen nähden että jaksaisi alkaa vääntämään tai tappelemaan asiasta.

En lähtisi tappelemaan tuollaisesta. Täyttä energian haaskausta.

Kun tappelen, niin pitää olla oikea syy. Tuo ei ole riittävä syy, enkä sitä paitsi tappele lapsia vastaan edes oikeusteitse. Olen verrattavan korkean iän ylittänyt mieshenkilö (51v) ja minulla on kunniaa. 

En kyllä häpäisisi itseäni lähtemällä tuollaisesta inisemään. Pojat on mielestäni poikia. Toiset on enemmän kuin toiset.

Vierailija
173/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se lapsi oppii ottamaan vastuuta, jos vanhemmat maksaa törttöilyt?

Hyvä että vanhemmat ei maksa. Kyllä pojan pitää itse korvata omalla työllään aiheuttamansa vahingot.

Juuri näin. Hyvä että vanhemmat ottaa vastuun ja kasvattaa lasta.

Vastaus ap;n kysymykseen. Niin en kyllä jaksaisi asiasta vääntää. Mulle ton maalaus olisi pikkuraha ja vakuutus korvais sen kuitenkin. Et jos vanhemmille sopii niin poika voisi itse pyytää anteeksi ja korvata tekonsa vaikka käymällä mun luona siivoomassa tai jotain. Voisi kolata parkkipaikan parin viikon ajan. Asioista voi aina sopia kun on yhteinen kieli ja kultuuri.

En kantaisi kaunaa. Etenkin jos mulla olisi syöpä, niin ei tuollainen kyllä olisi ensisijaisesti huolen aiheena. Jotkut lapset tekee tyhmyyksiä, mut suurin osa on kunnolla. Uskon että kaikilla on kuitenkin hyvä sydän ja tahto elämässään.

"Maalit päälle ja se on siinä", Voi hyvä lapsi, tiedätkö paljonko auton maalaaminen maksaa? Ei todellakaan mikään pikkujuttu.

Vierailija
174/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea juttu. Tavallaan omaisuuttani ei olisi tuhottu, mutta kirjoitettu tai väritetty.

Ei ole kovin vakava juttu. Sama kuin lintu olisi paskantanut konepellille. Maalaus maksaa aika vähän siihen nähden että jaksaisi alkaa vääntämään tai tappelemaan asiasta.

En lähtisi tappelemaan tuollaisesta. Täyttä energian haaskausta.

Kun tappelen, niin pitää olla oikea syy. Tuo ei ole riittävä syy, enkä sitä paitsi tappele lapsia vastaan edes oikeusteitse. Olen verrattavan korkean iän ylittänyt mieshenkilö (51v) ja minulla on kunniaa. 

En kyllä häpäisisi itseäni lähtemällä tuollaisesta inisemään. Pojat on mielestäni poikia. Toiset on enemmän kuin toiset.

Hauska kuulla oikean miehen mielipide asiasta. Tuossa iässä miehellä on varallisuuttakin ja pikkumaisuus on karissut luonteesta pois. Olet oikea tahdikas herrasmies. Kiitos vastauksestasi.

Vierailija
175/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Maalit päälle ja se on siinä", Voi hyvä lapsi, tiedätkö paljonko auton maalaaminen maksaa? Ei todellakaan mikään pikkujuttu.

Köyhille kaikki maksaa aina liikaa. Ammatinvalinta kysymys sanoisinko.

Sitten asiasta kolmanteen. Suhteillakin nämä onnistuu. Minä tunnen automaalareita ja ei se välttämättä maksa niin paljon, jos asioista voi neuvotella. Kyllä se on oma häpeä jos elämästä tekee vaikeaa ja on köyhä.

Sulla on oma vapaus valita haluatko olla köyhä ja tehdä elämästäsi vaikeaa.

Vierailija
176/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten asiasta kolmanteen. Suhteillakin nämä onnistuu. Minä tunnen automaalareita ja ei se välttämättä maksa niin paljon, jos asioista voi neuvotella. Kyllä se on oma häpeä jos elämästä tekee vaikeaa ja on köyhä.

Ei elämäni ole lainkaan vaikeaa, ja jos autoni töhrittäisiin voisin ajaa sillä silti. Auto ei ole minulle niin tärkeä että tuhlaisin rahaa sen ulkonäköön, en viitsisi vaivautua. Mutta kyse on periaatteesta ja monille auton siisteys on tärkeää, ei kellään ole oikeutta turmella toisen omaisuutta tai aiheuttaa turhaa rahanmenoa.

Vierailija
177/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos auton omistaja olikin pesunkestävä homo, nin eihän kyseessä ole kunnianloukkaus eikä 9-vuotias voi aina tietää onko auton omistajalla syöpä?

Vierailija
178/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva lapselle, kun ulosotossa odottaa vahingonkorvaukset ennen kuin lapsi on ehtinyt tehdä päivääkään töitä. 9v voi toimia ajattelemattomasti eikä osaa nähdä kokonaiskuvaa. Vanhemmilla viiraa pahemman kerran päässä, kun laittavat lapsensa tuollaiseen tilanteeseen parin satasen takia. 

Ihan oikein hänen vanhemmilleen että suuttunut pentu aikuisena tulee vetämään heitä kaaliin.

Vierailija
179/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämäni ole lainkaan vaikeaa, ja jos autoni töhrittäisiin voisin ajaa sillä silti. Auto ei ole minulle niin tärkeä että tuhlaisin rahaa sen ulkonäköön, en viitsisi vaivautua. Mutta kyse on periaatteesta ja monille auton siisteys on tärkeää, ei kellään o

Neuvoisin sulle ja sun kaltaisille että menkää töihin tai etsikää sellainen työ itselle ettei tämmöisestä pikkuasiasta tule "periaatekysymystä". Kyllähän sulla päässä vippaa pahasti, kun tähän kuluttaisit energiaasi. Samassa ajassa kun tuollaista lähtee setvimään tekee paljon rahaa. Ihan sama mulle käytännösä mihin aikaasi kulutat mutta samassa ajassa tekee aika monta kertaa voittoa.

Se on sun asias ja yksilönvapautes tuhlata aikaa moiseen tappeluun lähinnä lapsen kanssa. En kyllä arvosta yhtään tuollaista. Saanko arvata sukupuolta? Nainen otaksun? Pitää laittaa maailman realiteetit kuntoon elämässä hei.

Vierailija
180/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos auton omistaja olikin pesunkestävä homo, nin eihän kyseessä ole kunnianloukkaus eikä 9-vuotias voi aina tietää onko auton omistajalla syöpä?

Entäjos auton omistaja ei olekaan pesunkestävä homo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän