Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: 9-vuotias töhri syöpäpotilaan auton spray-maalilla! Lapsen huoltajat pesivät kätensä. Miten sinä toimisit tällaisessa tilanteessa?

Vierailija
25.01.2024 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d9aaf201-a11a-40f2-aea9-c4ea9f0498b0

Vanhemmat pesevät kätensä, koska eivät ole mielestään tehneet mitään.

Minä veisin asian oikeuteen ja maksaisin tietysti kulut, koska eihän 9-vuotiaalla ole sellaisia rahoja. Tietysti oikeus tuomitsisi 9-vuotiaan korvausvelvolliseksi eli voisin laittaa asian ulosottoon.

Siinäpä olisi 9-vuotiaalla ja hänen vanhemmilla kivat ajat edessä, kun tuo 200 euron vaatimus olisi pompannnut muutamaan tonniin ja viivästyskorko nostaisi summaa satasilla vuodessa seuraavan 20 vuoden ajan.

Mitä sinä tekisit? Nuolisitko haavat ja ottaisit kulut takkiisi vai veisitkö asiaa eteenpäin? Palkkaisitko moottoripyöräjengiläisiä?

Kommentit (241)

Vierailija
181/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että auton omistaja vie jutun oikeuteen ja nämä töhrijän kusipäävanhemmat saavat maksettavakseen korvausten lisäksi mojovat oikeudenkäyntikulut. Todennäköisesti näin tulee käymään. Siinähän oppivat kasvattamaan lapsensa.

Eihän vanhemmat sitä autoa töhrineet. Lapsi maksaa sitten ensimmäisistä kesätyöpalkoistaan lähtien.

Vierailija
182/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vassari näkee näissä aina mahdollisuuden tienata korvauksina, mutta oikeistolainen punnitsee ajankäytön. Kannattaako käyttää aikaa pikkurahaan, vai käyttää se aika tienaamiseen. Tulee monta kertaa enemmän voittoa kuin rahastaa veronmaksien rahoilla korvauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että auton omistaja vie jutun oikeuteen ja nämä töhrijän kusipäävanhemmat saavat maksettavakseen korvausten lisäksi mojovat oikeudenkäyntikulut. Todennäköisesti näin tulee käymään. Siinähän oppivat kasvattamaan lapsensa.

Eihän vanhemmat sitä autoa töhrineet. Lapsi maksaa sitten ensimmäisistä kesätyöpalkoistaan lähtien.

Juuri näin. Parasta kasvatusta on että lapsi itse korvaa asiat. Jo viisitoistavuotiaana voi mennä kesätöihn ja tienata kuukaudessa noin kolmesataa. Sakkoja tulee noin muutamia kymppejä maksettavaksi ja se tuntuu tilipussista.

Vierailija
184/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi mun lapsi, niin mä todellakin maksaisin tuon summan ja lapsi maksaisi sen takaisin. Pisteyttäisin kotityöt ja laittaisin sitten tienaamaan ylimääräisillä kotitöillä rahat, jotka sitten maksettaisiin auton omistajalle. Paras olisi, jos osissa maksaminen kävisi auton omistajalle. Sillon laittaisin lapsen ihan henkilökohtaisesti viemään ansaitsemansa rahat joka kuukausi suoraan käteisellä, jotta lapsi hahmottaisi kuinka valtavan paljon sotkun pesettämiseen oli mennyt rahaa. 

Vaikea ymmärtää tämän lapsen vanhempia, mutta ei kai sitä voi muuta todeta kuin että minkä taakseen jättää, sen edestään vielä löytää. Kyllä mä miettisin mikä lapsella on hätänä, kun tuollaisia tekee. Vanhempien olisi hyvä ymmärtää, että jos ei nyt jaksa kasvattaa lasta, niin kuuden vuoden päästä voi olla jo myöhäistä yrittää katkaista huonoa kierrettä ja siinähän sitten voi ihmetellä lopputulosta. Rajat on rakkautta. 

Vierailija
185/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vihainen lapselleni. Hän saisi kuulla kunniansa. Ja opastaisin että ei näin saa tehdä, perustelisin miksi ei saa. Sitten tarjoutuisin korvaamaan oman lapseni tötöilyt ja häpeisin silmät päästäni, kun mennään yhdessä lapsen kanssa tämän ihmisen koti-oven taakse ja hän saa pyytää anteeksi. 

Tämän jälkeen asia on käsitelty ja voidaan hyvin mielin jatkaa eteenpäin, toivon ettei vastaavanlainen tötöily toistu.

Vierailija
186/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se top tarkoittaa mitä oli töhertänyt auton peltiin? 

Vierailija
187/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se top tarkoittaa mitä oli töhertänyt auton peltiin? 

Ettei ao. ole bottom.

Vierailija
188/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä olisi mun lapsi, niin mä todellakin maksaisin tuon summan ja lapsi maksaisi sen takaisin. Pisteyttäisin kotityöt ja laittaisin sitten tienaamaan ylimääräisillä kotitöillä rahat, jotka sitten maksettaisiin auton omistajalle. Paras olisi, jos osissa maksaminen kävisi auton omistajalle. Sillon laittaisin lapsen ihan henkilökohtaisesti viemään ansaitsemansa rahat joka kuukausi suoraan käteisellä, jotta lapsi hahmottaisi kuinka valtavan paljon sotkun pesettämiseen oli mennyt rahaa. 

Vaikea ymmärtää tämän lapsen vanhempia, mutta ei kai sitä voi muuta todeta kuin että minkä taakseen jättää, sen edestään vielä löytää. Kyllä mä miettisin mikä lapsella on hätänä, kun tuollaisia tekee. Vanhempien olisi hyvä ymmärtää, että jos ei nyt jaksa kasvattaa lasta, niin kuuden vuoden päästä voi olla jo myöhäistä yrittää katkaista huonoa kierrettä ja siinähän sitten voi ihmetellä lopputulosta. Rajat on r

Suurin osa nuorista tai lapsista käyttäytyy tosi hyvin vaikka vanhemmat tekee pitkää päivää ja kerkeää lähinnä kasvattamaan viikonloppusin. Oma siskoni kasvattaa hyvin lapsia ja vain yksi on perinyt meidän äidin luonteen ja näyttäisi ehkä tekevän pikkurikoksia tulevaisuudessa. Toivottavasti ei, mutta näyttäisi luonne olevan enemmän yrittäjän kuin duunarin kiltti luonne. Selvästi yritää rajojaan ja on röyhkeä luonne. Ihan kuin meidän äiti. Loput kaksi sisarta on kilttejä kun me molemmat. Tulee selvästi isämme. Ei se kasvatus kaikkea anna. Toisilla on röyhkeämpi luonne. Toiset on syntyneet ottamaan sen minkä heille kuuluu ja toiset palvelemaan yhteisöä.

Vierailija
189/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten syöpäpotilaisuus liittyy tähän? Sympatiapisteitä? Skidille propsit, osaa sentään kirjoittaa, toisin kuin monet muut ikäisensä enää nykyään.

Niin, syöpäpotilaan auto! Ajattelepa, jos kyseessä olisikin ollut verenpainetautia sairastavan tai aknepotilaan auto.

Vierailija
190/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Maalit päälle ja se on siinä", Voi hyvä lapsi, tiedätkö paljonko auton maalaaminen maksaa? Ei todellakaan mikään pikkujuttu.

Köyhille kaikki maksaa aina liikaa. Ammatinvalinta kysymys sanoisinko.

Sitten asiasta kolmanteen. Suhteillakin nämä onnistuu. Minä tunnen automaalareita ja ei se välttämättä maksa niin paljon, jos asioista voi neuvotella. Kyllä se on oma häpeä jos elämästä tekee vaikeaa ja on köyhä.

Sulla on oma vapaus valita haluatko olla köyhä ja tehdä elämästäsi vaikeaa.

Ei elämäni ole lainkaan vaikeaa, ja jos autoni töhrittäisiin voisin ajaa sillä silti. Auto ei ole minulle niin tärkeä että tuhlaisin rahaa sen ulkonäköön, en viitsisi vaivautua. Mutta kyse on periaatteesta ja

Mitä ihmettä horiset? Nimenomaan sanoin että ajaisin sillä töhrityllä autolla, en kuluttaisi aikaa ja rahaa asiaan. Ja jos minun lapseni olisi se töhrijä niin tottakai maksaisin, ja asia käsiteltäisiin kotona. Vanhemmille pitäisi määrätä kovat sakot jos eivät maksa, mutta itse en lähtisi asiaa ajamaan. Jos koirani puree vierailijan lenkkikengät niin korvaan, jos ajan autolla naapurin postilaatikon lyttyyn niin korvaan, ja jos penskani töhrii naapurin auton niin korvaan. Mikä siinä on vaikea ymmärtää, onko sinulla joku asenneongelma? 

Vierailija
191/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoa töhrineen pojan seurassa oli ollut hänen 9-vuotias kaverinsa, joka odotti Rytkösen auton vierestä alkavan oikopolun päässä. Hän yritti puhua kaverinsa pois pahanteosta, tuloksetta. 

En minäkään tätä asiaa ihan purematta nielisi, kun lapsi ei ole ollut tilanteessa yksin. 

Yritti puhua muka kaverinsa pois pahanteosta, niin varmaan. Tais molemmat maalata sitä autoa.

Vierailija
192/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on ihan sama töhriikö syöpäpotilaan auton vai jonkun muun auton, pitää korvata. Miksi tuo syöpä piti ollenkaan ottaa esiin? Tyypillinen roskalehden sensaatiouutinen, täysin turha.

Koska sanoi olevansa väsynyt hoitojen jälkeen ja kun ei ole ollut töissä niin ei ole palkkaakkaan kertynyt.

Vierailija
193/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakaran vanhemmatko täällä alapeukuttaa kaikkia, jotka sanovat, että vastuu on vanhemmilla :D

Kommentteja lukiessa tulee tunne, että tenavan koko suku on täällä kommentoimassa ja puolustelemassa: Tekoa ja vastuuvelvollisuutta vähätellään, syöpäsairauden mainitseminen on säälipisteiden kerjäämistä, uhri oli varmasti itse edesauttanut omilla toimillaan siihen, että auto töhrittiin, niin ja se autokin on ihan halpa vanha romu. Jäikö jotain vielä mainitsematta?

Vierailija
194/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten syöpäpotilaisuus liittyy tähän? Sympatiapisteitä? Skidille propsit, osaa sentään kirjoittaa, toisin kuin monet muut ikäisensä enää nykyään.

Niin, syöpäpotilaan auto! Ajattelepa, jos kyseessä olisikin ollut verenpainetautia sairastavan tai aknepotilaan auto.

Syöpäpotilailla voi olla useiden kuukausien sairausloma. Sairaus kaiketi mainittiin, koska se on vaikuttanut henkilön tulotasoon ja silloin 200 euroakin voi olla iso summa. Paljonko siitä aknesta tai verenpainetaudista saakaan sairauslomaa?

Vierailija
195/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpäpotilailla voi olla useiden kuukausien sairausloma. Sairaus kaiketi mainittiin, koska se on vaikuttanut henkilön tulotasoon ja silloin 200 euroakin voi olla iso summa. Paljonko siitä aknesta tai verenpainetaudista saakaan sairauslomaa?

Jos verenpaineet ovat korkealla siitä saa sairaslomaa. Korkea verenpaine voi johtaa esimerkiksi aivohalvaukseen.

Vierailija
196/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeisin silmät päästäni, kun olisin kasvattanut moisen pennun ja maksaisin mukisematta mitä pyydetään. Vituttaa tuollaiset paskaperseet ja tulevat epäonnistujat. Ei ole omena kauas pudonnut.

Vierailija
197/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se lapsi oppii ottamaan vastuuta, jos vanhemmat maksaa törttöilyt?

Hyvä että vanhemmat ei maksa. Kyllä pojan pitää itse korvata omalla työllään aiheuttamansa vahingot.

Juuri näin. Hyvä että vanhemmat ottaa vastuun ja kasvattaa lasta.

Vastaus ap;n kysymykseen. Niin en kyllä jaksaisi asiasta vääntää. Mulle ton maalaus olisi pikkuraha ja vakuutus korvais sen kuitenkin. Et jos vanhemmille sopii niin poika voisi itse pyytää anteeksi ja korvata tekonsa vaikka käymällä mun luona siivoomassa tai jotain. Voisi kolata parkkipaikan parin viikon ajan. Asioista voi aina sopia kun on yhteinen kieli ja kultuuri.

En kantaisi kaunaa. Etenkin jos mulla olisi syöpä, niin ei tuollainen kyllä olisi ensisijaisesti huolen aiheena. Jotkut lapset tekee tyhmyyksiä, mut suurin osa on kunnolla. Uskon että kaikilla on kuitenkin hyvä sydän ja tahto elämässään.

Mitä jos tekijä ei pyytäisi anteeksi tai kävisi siivoamassa luonasi vaan jos vanhempia tai tekijää ei vähempää voisi kiinnostaa?

Vierailija
198/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koko totuuttahan me ei täällä palstalla tietenkään voida tietää, mutta jos lapsi on töhrinyt auton ja vanhemmat kieltäytyvät korvaamasta lapsen aiheuttamat kulut, niin kyllä se antaa lapselle viestin, että tämmöisiä juttuja saa tehdä ja seurauksista voi päästä kuin koira veräjästä. Kyllä vanhempien esimerkillä on suuri vaikutus. 

Kasvattamisella tarkoitan, että lapselle pyritään  opettamaan oikea ja väärä. Tottakai voi käydä niin, että vanhemmat ovat kyllä yrittäneet, mutta lapsi silti luisuu huonolle polulle. Noin pienelle kuin 9v sattuu vielä toisinaan arviointivirheitä ja niistä voidaan ottaa opiksi. Olennaista onkin se, miten asia käsitellään ja miten lapselle opetetaan tekojen seuraukset. 

Vierailija
199/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos verenpaineet ovat korkealla siitä saa sairaslomaa. Korkea verenpaine voi johtaa esimerkiksi aivohalvaukseen.

Olen eri kommentoija, mutta olisikohan se kysymys ollut vaan sarkastinen heitto noille, joista on okei ilkkua tuohon tapaan syöpäsairaudesta? Näin syöpäsairaan omaisena on ikävä lukea kommentteja sympatiapisteistä yms. Henkilöhän oli vain todennut, että oli ollut syövän takia sairaslomalla ja rahaa oli siksi vähemmän käytössä.

Vierailija
200/241 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koko totuuttahan me ei täällä palstalla tietenkään voida tietää, mutta jos lapsi on töhrinyt auton ja vanhemmat kieltäytyvät korvaamasta lapsen aiheuttamat kulut, niin kyllä se antaa lapselle viestin, että tämmöisiä juttuja saa tehdä ja seurauksista voi päästä kuin koira veräjästä. Kyllä vanhempien esimerkillä on suuri vaikutus. 

Kasvattamisella tarkoitan, että lapselle pyritään  opettamaan oikea ja väärä. Tottakai voi käydä niin, että vanhemmat ovat kyllä yrittäneet, mutta lapsi silti luisuu huonolle polulle. Noin pienelle kuin 9v sattuu vielä toisinaan arviointivirheitä ja niistä voidaan ottaa opiksi. Olennaista onkin se, miten asia käsitellään ja miten lapselle opetetaan tekojen seuraukset. 

Kai ne maksais autopesun jos niillä ois rahaa? Miten puristat köyhältä rahat ulos? Kerro se?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän