IL: 9-vuotias töhri syöpäpotilaan auton spray-maalilla! Lapsen huoltajat pesivät kätensä. Miten sinä toimisit tällaisessa tilanteessa?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d9aaf201-a11a-40f2-aea9-c4ea9f0498b0
Vanhemmat pesevät kätensä, koska eivät ole mielestään tehneet mitään.
Minä veisin asian oikeuteen ja maksaisin tietysti kulut, koska eihän 9-vuotiaalla ole sellaisia rahoja. Tietysti oikeus tuomitsisi 9-vuotiaan korvausvelvolliseksi eli voisin laittaa asian ulosottoon.
Siinäpä olisi 9-vuotiaalla ja hänen vanhemmilla kivat ajat edessä, kun tuo 200 euron vaatimus olisi pompannnut muutamaan tonniin ja viivästyskorko nostaisi summaa satasilla vuodessa seuraavan 20 vuoden ajan.
Mitä sinä tekisit? Nuolisitko haavat ja ottaisit kulut takkiisi vai veisitkö asiaa eteenpäin? Palkkaisitko moottoripyöräjengiläisiä?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Kakaran vanhemmatko täällä alapeukuttaa kaikkia, jotka sanovat, että vastuu on vanhemmilla :D
Tai kakaran vanhempien kaltaiset vanhemmat jotka itse kasvattaneet kakarastaan/kakaroistaan yhtä välinpitämättömiä törkyp*rseitä kuin itse ovat. Luonnollisestikin pitävät omanlaistensa puolia. Jopa silloinkin kun olisivat väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Viestittäisin frendeilleni lain toiselle puolelle että olis yks pikku homma ja antaisin heidän hoitaa parhaaksi katsomalla tavalla asian.. Jos vanhemmat eivät vaivaudu kasvattamaan pikku p*skiaistaan ja yhteiskunta viranomaisineen on totaalisen kädetön niin sitten on tartuttava oman käden oikeuteen ja värvättävä koko kylä kasvattamaan sillä tuollainen pikku raggarinalku ei ole kovinkaan kauaa pieni..
Eipä kai tässä tiedä miten pahoillaan ja katuva lapsi on, mutta ei sillä ole rahaa maksaa. Ongelma on vanhemmat, jotka eivät korvaa lapsensa aiheuttamaa vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä 9 vuotias on saanut spraymaalia. Sen ikäisellä ei pitäisi sellaista olla. Vanhempien tulee korvata tuollainen. Toisten omaisuutta ei töhritä.
Kuka suostuu myymään lapselle tavaroita joita käytetään ilkivaltaan? Hän on syypää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestittäisin frendeilleni lain toiselle puolelle että olis yks pikku homma ja antaisin heidän hoitaa parhaaksi katsomalla tavalla asian.. Jos vanhemmat eivät vaivaudu kasvattamaan pikku p*skiaistaan ja yhteiskunta viranomaisineen on totaalisen kädetön niin sitten on tartuttava oman käden oikeuteen ja värvättävä koko kylä kasvattamaan sillä tuollainen pikku raggarinalku ei ole kovinkaan kauaa pieni..
Eipä kai tässä tiedä miten pahoillaan ja katuva lapsi on, mutta ei sillä ole rahaa maksaa. Ongelma on vanhemmat, jotka eivät korvaa lapsensa aiheuttamaa vahinkoa.
Tuskin on kovinkaan katuva. Sellainen kakara kuin vanhempansakin. Kotoa opittua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä 9 vuotias on saanut spraymaalia. Sen ikäisellä ei pitäisi sellaista olla. Vanhempien tulee korvata tuollainen. Toisten omaisuutta ei töhritä.
Kuka suostuu myymään lapselle tavaroita joita käytetään ilkivaltaan? Hän on syypää.
Mistä se myyjä voi tietää, mihin maalia käytetään? Voihan niillä tehdä ihan sallittuakin taidetta.
Faija sais kaivaa sen 200 euroa vaikka persiistään.
Lastensuojeluilmoitus lapsesta niin lähtee iso pyörä pyörimään jos hyvin käy. Todennäköisesti ovat jo lasu asiakkaita, mutta ehkä joku huostaanotto tai sen uhka voisi hieman ravistella tämmöisiä törppövanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläänhän niitä vakutuutusmaksujakin maksellaan jotta jotkut voi törttöillä ja antavat lapsensakin törttöillä.
Joo mutta kaikkihan tietää että tollanen maali lähtee tinnerillä alle viidessä toista minuutissa kun hankaa pois. Ei maksa satasia tai edes kymppiä. 15 min hankaa, niin korvaus korkeintaan viisi euroa, mieluummin kaksi ja tinnerit kaupanpäälle.
Ei todellakaan siivoustyössäkään maksella satasia tuollaisesta töhrystä ja siivoustyössä noita pyyhitään päivittäin halvemmallakin!
Tää pitää muistaa nyt. Vähän realismia näihin maksuihin. Ei ole kova työ pyyhkiä pois ja ei maksa kymppiäkään.
Tämä oli hyvä muistutus siivousalan ammattilaiselta tuon töhryn todellisuudesta! Hieno juttu ammattilaisen käsistä. Kiitos kommentista. Halutaanko tässä töhry pois vai aiheuttaa vihaa ja vaivaa vanhemmille sekä lapselle?
Anteeksi pyyntö ja töhryn pyyhintä riittäisi varmasti jos sydän on ihmiselle paikallaan. Tuon ikäiset ei ajattele välttämättä jos luonne on vallaton.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että auton omistaja vie jutun oikeuteen ja nämä töhrijän kusipäävanhemmat saavat maksettavakseen korvausten lisäksi mojovat oikeudenkäyntikulut. Todennäköisesti näin tulee käymään. Siinähän oppivat kasvattamaan lapsensa.
Tää mummeli romuauton omistajan syöpä ehtii uusiutumaan ennen kuin pääsee mitään korvauksia oikeudessa vaatimaan. Kantsis nyt vaan keskittyä tärkeämpiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinnerillä pesee värit pois. Ei ole vaikeaa.
Spraymaali lähtee tosiaan helpolla.
Joo tinnerillä lähtee, mutta kun siinä lähtee myös se auton og lakkapinta ja pintaväri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakaran vanhemmatko täällä alapeukuttaa kaikkia, jotka sanovat, että vastuu on vanhemmilla :D
Tai kakaran vanhempien kaltaiset vanhemmat jotka itse kasvattaneet kakarastaan/kakaroistaan yhtä välinpitämättömiä törkyp*rseitä kuin itse ovat. Luonnollisestikin pitävät omanlaistensa puolia. Jopa silloinkin kun olisivat väärässä.
Kerroppa se että miksi enemmistö lapsista ja aikuisista käyttäytyy hyvin, vaikkei meidän vanhemmat kerenneet kasvattaa meitä muulla kuin ruualla ja tarjoamalla kodin pään päälle?
Suurin osa meistä vetää varsin rauhallista elämää ja ei sekoile. Aina lapsuudessa oli koululuokassa noin neljä jukuripäätä jotka koetteli rajojaan ja sekoili. Väitän että heitäkin kasvatettiin kotona ja yritettiin kurittaa, kun tapahtui sekoiluja.
Suurin osa meistä kasvoi normaaleiksi ilman mitään erityistä mystistä kasvatusta. Ruoka, rakkaus ja koti riitti hyvin.
Älä laita vanhempien syyksi, jos lapsi on villimpi kuin muut on. Ei kukaan vanhempi toivo lisää rasitusta elämään sillä että "koutsaa" lapsistaan kriminaaleja. Toi on sun päässä vikana että ajatelet muista pahasti.
Hei mä haluun siivoojana kanssa pari sataa tuollaisen töhryn pyyhinnästä. Pyyhin noita päivittäin ja siivoan ulosteitakin lattioilta.
Missä mun rahat? Show me the money! :D
Miksi tuollaisen töhryn pyyhintä maksaa korkeintaan 2e?
Kertokaa mulle missä mun rahat on?
Kuka vetää välistä rahaa?
shöyy mii te manii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tinnerillä lähtee, mutta kun siinä lähtee myös se auton og lakkapinta ja pintaväri.
Ei tosiaan lähde. Nykyiset akryylimaalit kestävät tinneriä todella hyvin.
t: automaalari
Vierailija kirjoitti:
Hei mä haluun siivoojana kanssa pari sataa tuollaisen töhryn pyyhinnästä. Pyyhin noita päivittäin ja siivoan ulosteitakin lattioilta.
Missä mun rahat? Show me the money! :D
Miksi tuollaisen töhryn pyyhintä maksaa korkeintaan 2e?
Kertokaa mulle missä mun rahat on?
Kuka vetää välistä rahaa?
shöyy mii te manii
Joku laittaa sut siivoomaan kahdella eurolla spray-töhryn ja ottaa kaksi nollaa itselleen. Aika törkeetä sanoisinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että sä et ole siivonnt ja osaa hommia. Jätä ammattilaiselle hommat jos et osaa muuta kuin pyytää rahaa :) Rahaahan sinä vain haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että sä et ole siivonnt ja osaa hommia. Jätä ammattilaiselle hommat jos et osaa muuta kuin pyytää rahaa :) Rahaahan sinä vain haluat.
Näinhän se on, kun löytyy pelit ja vehkeet. Helpompi on vetää alle parillakympillä maalit päälle kuitenkin. Ei kyllä maksa pariasataa ellei ole ahne ja pyydä. Voihan tosta paritonniakin pyytää jos on oikein ahne.
t. ammattitasoinen automaalari
Vierailija kirjoitti:
Itse kohottaisin kädet vapariasentoon ja sanoisin että tulkaa hakee jos uskallatte. Hyppelehtisin siinä vakavasti leuka rintaan vedettynä uhmakas katse silmillä. En maksais. Poika saisi itse mennä töihin ja korvata mokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa muiltakin löytyy sopivassa iässä oleva jonka tekemisistä ei olla vastuussa.
Tuohon logiikkaanhan katujengiläiset nojaavat. Värvätään alle 15-vuotiaita, koska heillä ei ole rikosoikeudellista vastuuta ja vahingonkorvauksille voi nauraa paskaisesti.
Nauraa kuka nauraa. Isosta vahingosta varmasti haetaan maksaja sen aiheuttajalle. Korvaukset tulee maksuun täysi-ikäisenä. Mukava lahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kohottaisin kädet vapariasentoon ja sanoisin että tulkaa hakee jos uskallatte. Hyppelehtisin siinä vakavasti leuka rintaan vedettynä uhmakas katse silmillä. En maksais. Poika saisi itse mennä töihin ja korvata mokansa.
Kommunistit haluaa aina toisten rahat.
Joo mutta kaikkihan tietää että tollanen maali lähtee tinnerillä alle viidessä toista minuutissa kun hankaa pois. Ei maksa satasia tai edes kymppiä. 15 min hankaa, niin korvaus korkeintaan viisi euroa, mieluummin kaksi ja tinnerit kaupanpäälle.
Ei todellakaan siivoustyössäkään maksella satasia tuollaisesta töhrystä ja siivoustyössä noita pyyhitään päivittäin halvemmallakin!
Tää pitää muistaa nyt. Vähän realismia näihin maksuihin. Ei ole kova työ pyyhkiä pois ja ei maksa kymppiäkään.