Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vedenkestävät ulkovaatteet lapsilla, eikö ole enää niin must kuin ennen?

Vierailija
25.01.2024 |

Nyt en puhu päiväkotien käytännöistä vaan ihan vapaa-ajan käytännöistä. Oltiin pienellä mammaporukalla eilen loskaisessa puistossa ja siinä pieni pulkkamäki myös, lapsia yhteensä vaille 10 ja iät 5-8v, äitien iät 30:n tienoilla. Niin se mihin kiinnitin huomiota tuossa, että meidän lapsi oli ainoa ns. tavallisessa (tietysti vedenkestävässä) haalarissa, hanskoissa, kengissä. Kaikilla muilla lapsilla oli kurahousut, kurarukkaset, kumisaappaat. Väkisinkin tuli vähän huono äiti -fiilis, vaikka ei meidän lapsi ollut yhtään kastunut, kun sisälle tultiin. Niin onkohan tämä nyt jonkinlainen ekologinen, säästäväinen tms. trendi, että ei ostetakaan sitä kaikkien hienointa vedenpitävintä haalaria? Eihän siitä ole kauaa, kun nämä reimatecit tms. oli must ihan kaikilla.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kenenkään kouluikäinen käytä enää kurahousuja? Eikun, täällä palstallahan oli joku joka haluaa jankata kurahousuista, ettei ap vaan olisi sama henkilö.

En tiedä jankkaajista, mutta eikö teillä muka koululaiset laita kotona pihaan koskaan kurahousuja? Meillä kyllä laittavat, enkä tiennyt, että siinä olisi jotain outoa.

Niin meilläkin, kakkosluokkalainen tyttö leikki ihan antaumuksella lätäkköhyppyjä tuossa joku aika sitten. Siinä ois ollut perus kuorivaatteet aika karsean näköiset äkkiä, onneksi oli kumpparit ja kurikset. Eikä nää oo mikään ongelma koskaan hänelle ollut. Kouluunkin laittaa sadetakin ihan mieluusti. 

Nykyaikana kuriksetkin on kivan näköisiä ja pehmeitä, ja niitä on mukava pitää. Ei mitään minun lapsuusajan tönkköjä koppuroita. 

Juu-u. Surullista ne, jotka ei anna tuon ikäisten enää leikkiä, eikä hanki kunnollisia vaatteita.

Vierailija
22/47 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ymmärtänyt, että vettä pitävät talvivaatteet kestää sen kosteuden mitä pakkaskelillä lumesta tulee, mutta vetiseen märkään tarvitaan kuravaatteet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko ap sen teidän haalarin lahkeet yhtä tiiviiksi kuin kuriksien lahkeet saa? Silloin kun loskassa kahlaa, se on aika tärkee, että kurahousun lahje on tiiviisti saappaan päälle ja lenkki saappaan alla.

Vierailija
24/47 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omat lapset ei yhtään tykkää niistä teknisistä vaatteista päällään. Toppahaalarit ja kaikki pitää olla ihan ilman mitään ominaisuuksia, jotta ne ovat riittävän pehmeitä ja kevyitä päällä. Märkinä päivinä siis käytetään kuravaatteita. Onneksi tänä talvena sellaisia päiviä ei ole ollut paljoa.

Vierailija
25/47 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun omat lapset ei yhtään tykkää niistä teknisistä vaatteista päällään. Toppahaalarit ja kaikki pitää olla ihan ilman mitään ominaisuuksia, jotta ne ovat riittävän pehmeitä ja kevyitä päällä. Märkinä päivinä siis käytetään kuravaatteita. Onneksi tänä talvena sellaisia päiviä ei ole ollut paljoa.

Okei... ensimmäisen kerran kuulen, että joku lapsi laittaa enemmin kurikset kuin tavalliset vaatteet.

Mikä niissä teknisissä varsinaisesti tuntuu ikävältä? Se kova pinta vai? Mitä mallia se teidän pehmeä haalari on?

Vierailija
26/47 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei... ensimmäisen kerran kuulen, että joku lapsi laittaa enemmin kurikset kuin tavalliset vaatteet.

Mikä niissä teknisissä varsinaisesti tuntuu ikävältä? Se kova pinta vai? Mitä mallia se teidän pehmeä haalari on?

Kova pinta ja se vaatteen kankeus. Mulla on itselläni paljon teknisiä vaatteita eikä ne omasta mielestäni kankeita ole, mutta toki kankeampia kuin ihan ilman ominaisuuksia olevat. Meidän haalari on joku citymarketista ostettu, olisikohan cittarin omaa merkkiä? Ns. kunnon ulkovaatemerkeillä ei näitä pehmeitä haalareita ole, ollaa kyllä käyty sovittelemassa antaumuksella.

Eihän hän mielellään niitä kuriksia laita päälleen, mutta on pienempi taistelu vääntää muutaman kerran talvessa kuriksista kuin joka päivä epämukavasta haalarista.

Vierailija
27/47 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova pinta ja se vaatteen kankeus. Mulla on itselläni paljon teknisiä vaatteita eikä ne omasta mielestäni kankeita ole, mutta toki kankeampia kuin ihan ilman ominaisuuksia olevat. Meidän haalari on joku citymarketista ostettu, olisikohan cittarin omaa merkkiä? Ns. kunnon

Joo no kyllä tavallaan ymmärrän. Itse käyttänyt nyt päivän sään mukaan joko ei-teknistä toppatakkia tai teknistä välikausitakkia ja kyllähän se toppatakki on paljon kivempi ja pehmeämpi.

Miten meinaatte kevään lätäkkökaudella tehdä sitten, kun melkein päivittäin on märkää?

Vierailija
28/47 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova pinta ja se vaatteen kankeus. Mulla on itselläni paljon teknisiä vaatteita eikä ne omasta mielestäni kankeita ole, mutta toki kankeampia kuin ihan ilman ominaisuuksia olevat. Meidän haalari on joku citymarketista os

Lätäkkökaudella kumpparit ja kuravaatteet on mielestäni joka tapauksessa parhaat. Välikausivaatteista kelpaa semitekniset. Mitkään täysin vedenpitävät kuorivaatteet ovat lapselle no-no, mutta jonkunlaisia ominaisuuksia suostuu sentään välikaudella päällensä laittamaan.

Vierailija
29/47 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova pinta ja se vaatteen kankeus. Mulla on itselläni paljon teknisiä vaatteita eikä ne omasta mielestäni kankeita ole, mutta toki kankeampia kuin ihan ilman ominaisuuksia olevat. Meidän haalari on joku citymarketista ostettu, olisikohan cittarin omaa merkkiä? Ns. kunnon

kävisikö näille erityisherkille vuorillinen pehmeävuorinen kurahaalari?

Vierailija
30/47 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan ne muut tulleet autolla? Meillä lapset 6 ja 8, eikä useinkaan lähipihaan kuriksia laiteta jos on vain märkää eikä kovin likaista. Mutta jos mennään autolla johonkin kauemaksi ulkoilemaan, silloin käytetään usein kuriksia, jotka saa helposti pois kun tulee takaisin autoon.

Vierailija
31/47 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä silti olet huono äiti, ei voi mitään.

Vierailija
32/47 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä aika herkästi kumpparit ja kurarukkaset on käytössä nollassa ja plussalla. Kurahousuja ei niin usein, mutta jos on likaista lunta tai oikein märkää, ne myös. Lapset kouluiän molemmin puolin.

Vierailija
33/47 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuravaatteet on hyvä suoja ulkona.

Vierailija
34/47 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään on syytä olla verenkestävät vaatteet, koska voi saada röädmäneiltä puukkoa. Eihän ne voi myydä takkia eteenpäin jos niissä on verta! Ajatelkaa nyt. Kauhea vääryys.

Vierailija
35/47 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme pointtia:

- juu luulen, että äideillä ei ole nykyään niin suurta pätemistarvetta jostain merkkihaalarista kuten oli joskus aiemmin, kun se oli uusi juttu, että haalarissa oli kuravaatteen ominaisuuksia

- myös kuravaatteet on kehittyneet, ovat aika joustavia eikä kovaa muovikangasta, lapset pukee yleensä mielellään ne

- luulen, että myös ekologisuutta ajellaan enemmän nykyään, tulee vähemmän pesemistä, kun voi huuhtaista kurahousuista enimmät kurat pois, eikä haalari mene heti pesuun

Vierailija
36/47 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nykyään on syytä olla verenkestävät vaatteet, koska voi saada röädmäneiltä puukkoa. Eihän ne voi myydä takkia eteenpäin jos niissä on verta! Ajatelkaa nyt. Kauhea vääryys.

Reimatec Bloodproof...

Vierailija
37/47 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks tuo ole vähän samanlainen makuasia kuin haalari vai kaksiosainen, rukkaset vai sormikkaat jne. pääasia, että lapsella on lämmin ja kuiva olla, tyyli on vapaa

Vierailija
38/47 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhempi on kahdeksan ja tollaseen tavanomaiseen puisto-ulkoiluun pukisi kurahousut ja -rukkaset vain jos tosi vetistä ja pitkäksi aikaa menee pulkalla sinne laskemaan, muuten riitäisi saappaat.

Vierailija
39/47 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä mitä muut ajattelee? Ne juoruilee joka tapauksessa, ei siihen tarvita mitään varsinaista syytä.

Vierailija
40/47 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapoja on monia. Esim. me käytetään lapsilla kosteaan aikaan melkein vaan lapaset-kurarukkaset-yhdistelmää, vaikka varmasti hyvät talvi- tai vk-rukkaset toimisi myös. Tuo on siitä jäänyt tavaksi, koska on innokkaita lapasten tekijöitä suvussa, ja lapasia siis enemmän kuin riittävästi. Ja tykkään siitä, ne saa näppärästi kuivaksi, kun saa sen kuraosan ja lapasen irti toisistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän