Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harkitsen kierukan ottamista. Olisi kysymyksiä!

Vierailija
04.09.2008 |

Pillerit aiheuttavat mulla pahasti haluttomuutta joten olen alkanut miettimään kierukan ottamista. Aiheuttaako kierukka haluttomuutta? Kuinka kauan tiputteluvuotoa yleensä tulee asentamisen jälkeen?

Mulla on nyt viimeaikoina tullut normaalia enemmän näppyjä naamaan ja luulen sen johtuvan ihan stressistä. Lisääkö kierukka vain tuota näppyjän tuloa?

Niin ja voiko kierukan kanssa käyttää tampoonia vai ei?

Hormoonikierukkaa olen siis ajatellut kun kuparikierukka ymmärtääkseni aiheuttaa runsaammat ja epäsäännöllisen vuodon.

Asentaminen saattaa ilmeisesti sattua todella paljon, mutta kai senkin kestää kun sitten ei tarvitse pitkiin aikoihin (toivottavasti) huolehtia koko asiasta.

Kokemuksia kaipailisin kierukan käyttäjiltä!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hormonikierukka.

t. 2

Vierailija
2/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierukka ei aiheuttanut haluttomuutta. Tiputteluvuotoa oli viikkokaupalla, mutta nyt ei oo kahteen vuoteen ollut menkkoja ollenkaan (tai joskus vähän punaista tuhrua). Ei siis ole tarvinnut käyttää tamponeja, joten niistä en tiedä.

Näppyjä tuo varmaan aiheuttaa, mulla ei oo koskaan aiemmin ollut finnejä myös niskassa. Lihonutkin olen hieman (voi johtua muustakin, mutta en sulje pois sitä mahdollisuutta).

Asennus on ihan ok, kun itse on mahdollisimman rentona. Se nipisti vähän, mutta kipu kesti noin minuutin. Asennuksen jälkeen mahaa kyllä juili menkkamaisesti jonkin aikaa.

Oman kokemukseni mukaan suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttomuus on kai aika yksilöllistä. Tiputtelua minulla oli melkein päivittäin puolen vuoden ajan, ennen kuin kierukka poistui itsestään. Näppyjä ei sinä aikana ollut normaalia enempää, mutta sekin on hyvin yksilöllistä. Tutullani naama kukkii kuin teinillä. Asentaminen ei sattunut juurikaan. Hiukan nipisti, mutta muuten aika kivuton toimenpide.

Vierailija
4/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo laiton sattuminen on aika yksilöllistä, itellä se ainakin sattui niin maan perkeleesti mutta sitten on näitäkin tarinoita, että ei se tunnu kummemmalta kuin papakokeen otto - jos siltäkään.

Mulle laitettiin hormonikierukka viime keväänä enkä voisi siihen tyytyväisempi olla. Tiputteluvuotoa ei ole ollut kertaakaan, enkä ole muutenkaan huomannut MITÄÄN sivuvaikutuksia. Toki ne voi vielä tulla myöhemminkin, mutta ainakin tähän asti sujunu loistavasti. Menkat on jääneet kokonaan pois.

Laittamisen lisäksi toinen miinus on melko tyyris hinta, mutta toisaalta jos pidät sitä useita vuosia niin ei se hintakaan kovin paha ole. Menisihän muihinkin ehkäisyvälineisiin rahaa. Hormonikierukka on minusta ainakin tosi vaivaton ehkäisymuoto, että olen kyllä ite tosi tyytyväinen että päädyin siihen.

Vierailija
5/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuitenkin yksilöllistä. Jotku eivät kuulemma tunne mitään. Muuten hormonikierukka on kätevä ja huoleton ehkäisykeino.

Vierailija
6/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat kolme kuukautta se tiputteli mutta sitten vuodot loppui kokonaan. Ehkä kerran pari vuodessa oli parin päivän vuoto. Nyt kun 5 vuotta laitosta alkoi tulla täyteen ehkä vuotoakin tuli hiukan useammin. Ei edes joka kuukausi kuitenkaan.

Laitto ei käynyt kipeää (olin kyllä ottanut 800mg Buranaa alle) eikä poisottokaan kirpaissut kuin hetken.

Ajattelin aina että kierukka passasi minulle loistavasti ja olin siihen tyytyväinen. Mutta kun se otettiin pois minulta loppui migreeni. Hetken päästä tajusin että siinä mun migreenissä oli selvä syy-yhteys kierukkaan. Nyt olen raskaana (ihan suunnitellusti ja toivotusti) mutta jatkossa en kyllä uskalla enää kierukkaa ajatella tuon migreenin takia. Sen verran kovaa se särky oli.

Vierailija
7/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ei tuota yleensä myönnä, mutta hormonikierukasta sain ihan samat vaikutukset kuin pillereistä, pahin oire tuo totaalinen haluttomuus. Kivaa oli että kuukautiset loppui heti, eikä edes tiputellut. Mutta olin kuin persuksille ammuttu karhu 3 viikkoa kuukaudesta ja naama täynnä finnejä. Lopulta vaihdoin kuparikierukkaan ja halutkin palasi. Kuukautiset tosin tulee aika tiheällä kierrolla eli 3 viikon välein ja pari päivää on aika runsaat, sitten vähenee 2-3 päiväksi.

Vierailija
8/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle pillerit aiheuttivat haluttomuutta joka jo jossain vaiheessa vaikutti suhteeseemme.

minulle laitettiin syyskuussa 07 hormonikierukka (mirena) ja noin puolessa vuodessa huomasin itse jälleen olevani samassa tilanteessa. eli kierukan hormonit vaikuttavat pienemmällä alueella mutta eiheuttivat mnulle haluttomuutta.

ensimmäiset 3kk meni hyvin (aika jolloin tulevat suurimmat tiputteluvuodot). sen jälkeen alkoivat kuukautiseni pidetä. ensimmäiset 3kk lyhenivät/niukkenivat.

kierukka poistettiin elokuussa 08 koska kuukautiseni kestivät noin 14 päivää. vuoto ei ollut kokoajan kovaa vaan tipsutellen mutta huomasi kuitenkin vuotavan eikä ilman sidettä pärjännyt. TÄMÄ oli ehkä suurin syy pois ottamiseen. toisaalta ei raskauskaan pahalta kuulosta.

olen tullut siihen tulokseen että minulle kaikki hormoonipohjaiset ehkäisymenetelmät aiheuttavat haluuttomuutta eli nyt mietitään mikä olisi sopiva seuraavaksi.

Vierailija
9/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuoden ja sit otettiin pois,aivan kamalaa aikaa:

lihoin

olin pirun kiukkunen

hiukset alkoivat lähteä

jatkuvaa päänsärkyä

halut katosivat täysin

ainoa hyvä asia oli et menkat loppuivat täysin

tiedän kyl monia joille sopii tosi hyvin,mulle se vaan oli terveysriski,sanoi lääkärikin,mut ei mulle mikään muukaan hormonaalinen ehkäisy sovi.

Vierailija
10/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kierukka aiheuttaa haluttomuutta. Kuitenkin tuon laitatin itelleni, ja tottahan se oli se haluttomuus. Ensin tiputteluvuoto kesti 6 viikkoa, eli siitäkin alussa haluttomuus johtui. Sitten alkoi lihominen, ja mies sanoi nyttenkin kauhulla muistellen että olin kuin persiille ammuttu karhu. Eli äksy kun mikä.

Nyt mulla on sitten ehkäisykapseli ihon alla, ja olen tähän erittäin tyytyväinen. Mitään tuollaisia "oireita" ei ole vuoteen ilmaantunut ja haluttomuuskin on tipotieddään, päinvastoin tuntuu että joka päivä pitää seksiä saada=)

Kannattaa silti keskustella neuvolassa, ja lääkärisn kanssa, kun kaikki ehkäisymenetelmät eivät käy kaikille.

Vierailija
11/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten jos kierukasta on tullut oireita, tulee myös kapselista! Taitaa useimmiten olla kuvittelua että kaikki mahdolliset oireet liittyvät kierukkaan. Todellisuudessa sen vereen erittymä hormonipitoisuus on niin pieni, ettei siitä yleensä mitään oireita tule.

Vierailija
12/27 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatin pois kun kohtauksia alkoi olla parin viikon välein. Lääkäri sanoi että 1/10 000 tai 1/100 000 voi tulla migreeniä hormonikierukasta joten se on ilmeisesti aika harvinaista. Vaihdettiin kuparikierukkaan ja voi luoja näitä kierron 2-3 päivää! Vuodan kuin seula vaikka on ultrasuperhyperimukykyinen tampooni ja normaali terveysside, eivät pidä paria tuntia pidempään. Noita päiviä lukuunottamatta ihan hyvä.

Vierailija
13/27 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut noin 5kk, vielä silloin tällöin tiputteluvuotoa, pikkuhousunsuojalla pärjää hyvin. Aikaisemmin cerazette, joka teki raivopäiseksi, itkuiseksi ja haluttomaksi. Nyt halut palanneet ja olokin paljon tasaisempi. Aikaisemmin kärsin todella runsaista ja pitkään kestävistä menkoista, nyt selviää 4 päivän niukalla vuodolla.

Vierailija
14/27 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toinen kuparikierukka menossa (otin vuosi ensimmäisen lapsen jälkeen ja 3 kk toisen jälkeen). Mieti sitäkin, se on totta, että se ei sovi kaikille, mutta JOS se sopii, se on loistava kapine. Sataprosentttisen varma se ei ole, mutta eipä juuri mikään muukaan ehkäisykeino.

Minulla ensimmäinen oli täysi oireeton, kuukautisissakaan ei tullut juuri muutosta (pari ekaa kk oli vähän runsaammat, minulla on aika niukat luonnostaan). Toinen on ollut nyt joulukusta ja kk-kierto alkoi kesällä. tämä on aiheuttanut vähän tiputteluvuotoa kierron alettua ja niagaraoireita, mutta nyt tuntuu tasoittuvan.

Laitto oli hyvin helppo, ei tosiaan papaa kummempi. Se kohdunkaulan koskeminen on aina vähän ikävää, mutta ei voi sanoa kivuksi. pois ottaminen ei tunnu missään. Eli mieti, kannattaako kokeilla. ja jos kokeilet, pidä ainakin kolme kuukautta, sitten näät mitä todennäköisesti se on jatkossa. Tietysti ontapauksia, joissa alku on niin vaikeaa, että joutuu keskeyttämään, mutta ei sekään iso operaatio ole.

Vierailija
15/27 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukkaa en uskalla ottaa sillä olen aina kärsinyt migreenistä. Ja sitä enemmän kärsinyt jos on käytössä ollut pillerit, ehkäisyrengas tai joku muu hormonivaihtoehto.

Kuparikierukkaa taas en halua koska vuodan ilmankin kuin pistetty sika, luoja jos se vuodon määrä vielä lisääntyisi.

Tässä kohtaa olen päätynyt siihen etten uskalla ottaa kumpaakaan ja kumin tai ehkäisyvaahtokapseleiden kanssa pelaaminen jatkuu.

Vierailija
16/27 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden ollut:

- Ei haluttomuutta, päinvastoin kun ei tarvitse kumien kans pelata

- Ei pelkoa raskaudesta, sopii huonomuistiselle!

- Menkat oli alussa 3kk putkeen (pientä tiputtelua) mutta sitten ne jäivät pois joskus tuossa keväällä.

- Tottakai voi käyttää tamponeja.

- Näppyjä oli alussa naamassa enemmän, sitten se tasaantui.

- Alavatsakipuja oli alussa, sitten ne jäi pois.

- Alussa kierukka tuntui yhdynnässä, mutta enää ei huomaa.

- Valkovuoto lisääntyi, tuntuu että joutuu käyttämään pikkuhousun suojaa lähes aina, jos ei halua että valkoiset housut tahriintuu, tai sitten joutuu vaihtamaan alushousuja tiuhaan ja käymään alapesulla vähintään 2krt päivässä.

- Hiivatulehdukset on jääneet pois, en tiedä onko yhteyttä asialla!

- Asennus korkeintaan nipisti, vaikka se luiskahti ulos 3 kertaa ennenkuin pysyi sisällä, asentaja kämmäili jotakin.

- Muista asentaa kierukka menkka-aikaan.

Minä tulin jostain syystä raskaaksi kun asennettiin väärään aikaan jotenkin, mutta se raskaus meni heti kesken spontaanisti. Oli vaan "hieman" ikävää rampata lääkärissä sen takia, kierukka pysyi paikoillaan.

Vierailija
17/27 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit vei minulta jo kuukautiset, aiemmin minulla oli todella epäsäännölliset ja pitkät kuukautiset. Jouduin usein syömään hormoneja kuukautisvuoden lopettamiseksi.

Kierukan laitto sattui ja alkuun oli tuhruvuotoa, ekat kuukaudet mietein , oliko tää fiksu tikki ollenkaan.Mutta sen jälkeen on sopinut loistavastai. Seksuaaliset halut palasi pian, en enää muistanutkaan halujen voimakkuutta.

Minulle ei ole tullut näppyjä, eikä finnejä. Paino ei ole noussut, ja muutenkin oli on pikemminkin energinen ja iloinen.

Olen tosi tyytyväinen, ja aion jatkaa h-kierukan käyttöä vaihdevuosiin asti.

Vierailija
18/27 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kuparikierukassa reilu sentti. Ei kommentteja miehen puolelta. Lyhyeksi trimmatuista ei tietoa

Vierailija
19/27 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillereissä en huomannut haluttomuutta. Mutta ainakin tänä aikana olen ajatellut seksiä ehkä kerran? Normaalisti ainakin kerran päivässä. Ehkä tämä tuhruttelu vaikuttaa. Olen vuotanut koko ajan vähän.

Otin puolivuotta toisen lapsen syntymän jälkeen. Itselläni tuntui ilkeältä tuo laitto. Mutta haluan kysyä teiltä miten ne langat teillä jätettiin? Leikattiinko?

Kävin yksityisellä gynellä joka suositteli lämpimästi niiden leikkaamista aivan "juuresta" Eli niin syvältä kun voi. Vähentää tulehdusten määrää.

No näin sitten tehtiin. Well kotona kokeiltiin sekstailla ja mies huuti että aivan kuin painaisi nitojaa vasten! Tässä sitten ollaan seuraavat 5 vuotta. =(

Eli älkää antako leikata!

Vierailija
20/27 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin sitten tehtiin. Well kotona kokeiltiin sekstailla ja mies huuti että aivan kuin painaisi nitojaa vasten! Tässä sitten ollaan seuraavat 5 vuotta. =(

Anteeksi, että hymyilen mutta kun tuo on aika koomisen kuuloinen tilanne.

Mies ja nitoja.

Toivottavasti nitojan painaminen muuttuu jonkin muun laiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä