Mitä olen HS:n keskiluokka mittarin mukaan 7/15 keskiluokkaonen :O!
Mun mielestä noi kysymykset on enemmän yläluokkaisia esim. Juon viiniä sunnuntain pääaterialla, Olen kuullut Miles Davisin Kind of Bluen ja pidän siitä, Olen nähnyt Frida Kahlon teoksia ja pidän niistä, Olen kiinnostunut Pedro Almodóvarin elokuvista Olen lukenut Gustave Flaubertin Rouva Bovaryn.
Siis mitä! Ei noi ole keskiluokkaisia kommentteja ollenkaan vaan jonku hienosto taiteilijasuvun kysymyksiä.
Keskiluokkaiset on niitä, joilla on omakotitalo, auto, koira ja lapsia kuskataan harrastuksiin.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin olettanut, että tuossa kysyttäisiin jotain "onko sinulla Lokki-valaisin?" -tyyppisiä juttuja. Kirjallisuus ja taide eivät mielestäni kuulu yhteiskuntaluokkaan vaan sivistykseen.
Hesarin artikkeli perustuu keskiluokkaiseen kulttuuriin ja sen käyttöön, ei omistukseen. Nuo omistamiseen perustuvat asiat ovat aika karkeita. Keskiluokkaisuus on kuitenkin laajempi asia. Myös suht pienituloiset kirjastonhoitajat ovat keskiluokkaa par excellence. Artikkelinsa Hesari perustaa pitkälti keskiluokan makutottumuksia käsittelevään tutkimukseen.
Kyllä keskiluokkaisuuden kovinta ydintä on omistaminen ja ajan ja energian uhraaminen rahan ja statuksen hankkimiseksi, usein harrastusten ja sivistyksen kustannuksella. Keskiluokkaisuus tiivistyy keskihintaiseen designiin taiteena, erikoiso
Olipa hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No viininjuontia lukuun ottamatta ihan yleissivistykseen kuuluvia juttuja, ainakin tietää/tuntea nuo, pitäminen sitten tietysti asia erikseen.
En kyllä itsekään tunne tuota Miles Davisin kappaletta, mutta olen nähnyt Kahlon teoksia ja todellakin pidän niistä, olen kiinnostunut Almodóvarin elokuvista ja olen lukenut Madame Bovaryn.
Ja en ole keskiluokkaa todellakaan, elän työkyvyttömänä Kelan tuilla.
Keskiluokkaisuus on myös henkistä ilmapiiria, kulttuuri- ja sosiaalista pääomaa, ei vain tulotasoa tai sitä mitä vanhempasi tekevät työkseen.
Kulttuurista pääomaa voi olla kaikissa yhteiskuntaluokissa.
Voi, mutta se on erilaista pääomaa eri yhteiskuntaluokissa.
Miten niin erilaista? Eikö klassikkon lukeminen ole klassikon lukemista kaikissa yhteiskuntaluokissa?
"Lukeeko duunarit sinusta paljonkin klassista kaunokirjallisuutta nykyisin? Että jos menen juttelemaan vaikka sen Alepan kassan tai Alkon vartijan kanssa Flaubertistä, se onnistuu?"
Itse asiassa todennäköisesti onnistuu, sillä noissa ammateissa toimii paljon yliopisto-opiskelijoita jotka viettävät päivänsä opiskellen noita.
Näin ainakin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaisuuden ydintä on palju pihalla.
Palju on duunarin talon pihalla. Keskiluokkaisella on ulkoporeamme patiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettei keskiluokkaisuudessa näkyisi tänäpäivänä ekologisuus.
Tiettynlainen keskiluokkaisuus taitaa hävitä pois suurten ikäluokkien mukana. Nuoremmat menestyneet ihmiset eivät enää tavoittele samoja asioita tai pyri näyttäytymään samojen esineiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tiettynlainen keskiluokkaisuus taitaa hävitä pois suurten ikäluokkien mukana. Nuoremmat menestyneet ihmiset eivät enää tavoittele samoja asioita tai pyri näyttäytymään samojen esineiden kanssa.
Millaisia asioita tai esineitä tarkoitat? Olen itse 50 -vuotias ja tuttavapiirissä näkee hyvin samankaltaista elintason ja keskiluokkaisuuden näyttämistä. Myös kymmenen vuotta nuorempien kodit ovat hyvin samankaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
En ole tarpeeksi rahakas näkemään testiä.
En minäkään. Tai pitäisikö sanoa, etten ole ideologisesti samoin suuntautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia asioita tai esineitä tarkoitat? Olen itse 50 -vuotias ja tuttavapiirissä näkee hyvin samankaltaista elintason ja keskiluokkaisuuden näyttämistä. Myös kymmenen vuotta nuorempien kodit ovat hyvin samankaltaisia.
Mitkä ne esineet, joilla keskiluokkaisuutta näytetään, ovat? Marimekko, Aarikka?
Mitkä ne esineet, joilla keskiluokkaisuutta näytetään, ovat? Marimekko, Aarikka?
Ennemmin varmaan kirjahylly, piano, aito taide seinillä.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla tuo on keskiluokkaisuutta? Aitoa taidetta on eniten yläluokilla.
Käypä tyypillisen keski-ikäisen keskiluokkaisen kotona? Taatusti on kirjahylly ja joko itse kerättyä tai perittyä taidetta.
Minua oudoksuttaa luokkakeskustelussa yläluokan puuttuminen koko käsitteistöstä. Tämkin kysely oli tyyppiä mitä ylempiluokkainen, sitä keskiluokkaisempi. Siis mitä, jossainhan se keskiluokan ylärajakin menee.
Vierailija kirjoitti:
Käypä tyypillisen keski-ikäisen keskiluokkaisen kotona? Taatusti on kirjahylly ja joko itse kerättyä tai perittyä taidetta.
En ole varma tunnenko ketään keskiluokkaista. Vaikea sanoa kun sille ei ole määritelmää.
Joten kerro, mikä on keskiluokkainen niin voin käydä tsekkaamassa asian.
Tosin, riittääkö että se taide on aitoa vai pitääkö sen olla myös arvokasta?
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä ovat keskiluokkaisuutta, mikä on yläluokkaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on terassiin upotettu, lämmitetty uima-allas. Kirjoja on, mutta ne on vanhassa talonpoikaiskaapissa piilossa auringolta ja pölyltä.
Astiat on lähes kaikki Iittalaa ja Marimekkoa, mutta ei ole mitään erillistä juhla-astiastoa. Vähemmän on enemmän, näissäkin. Lokki-valaisimen olen tietoisesti jättänyt hankkimatta, sillä se on tylsä ja se näkyy olevan puolella meidän naapureistakin.
Aitoa taidetta ei ole, mitä sillä sitten tarkoitetaankaan. Ellei sellaiseksi lasketa minun itse ottamia, itse tauluiksi teettämiäni valokuvia (matkoilta, luontoa ja arkkitehtuuria).
Pihassa on ladattava hybridi. Lapset harrastaa ratsastusta, koripalloa ja cheerleadingia.
Mihinkään en koe pyrkiväni, kaikki mitä on, on siksi että ne voi olla ja koska olen ne voinut valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on terassiin upotettu, lämmitetty uima-allas. Kirjoja on, mutta ne on vanhassa talonpoikaiskaapissa piilossa auringolta ja pölyltä.
Astiat on lähes kaikki Iittalaa ja Marimekkoa, mutta ei ole mitään erillistä juhla-astiastoa. Vähemmän on enemmän, näissäkin. Lokki-valaisimen olen tietoisesti jättänyt hankkimatta, sillä se on tylsä ja se näkyy olevan puolella meidän naapureistakin.
Aitoa taidetta ei ole, mitä sillä sitten tarkoitetaankaan. Ellei sellaiseksi lasketa minun itse ottamia, itse tauluiksi teettämiäni valokuvia (matkoilta, luontoa ja arkkitehtuuria).
Pihassa on ladattava hybridi. Lapset harrastaa ratsastusta, k
Tuo kyllä kuulostaa hyvin keskiluokkaiselta. Sinä olet varmaan tradenomi ja miehesi insinööri (ei DI)? Tai jotain vastaavaa.
Kyllä keskiluokkaisuuden kovinta ydintä on omistaminen ja ajan ja energian uhraaminen rahan ja statuksen hankkimiseksi, usein harrastusten ja sivistyksen kustannuksella. Keskiluokkaisuus tiivistyy keskihintaiseen designiin taiteena, erikoisoluisiin tai viineihin kulttuuriharrastuksena ja pidennettyihin kaupunkimatkoihin maailmankansalaisuutena. Jos sitä ei voi ostaa, se ei ole keskiluokkaista. Huom. Jopa pianotunnit voi ostaa.
Suomessa sivistyksellään erottuu lähinnä ylin luokka.