Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä olen HS:n keskiluokka mittarin mukaan 7/15 keskiluokkaonen :O!

Vierailija
24.01.2024 |

Mun mielestä noi kysymykset on enemmän yläluokkaisia esim. Juon viiniä sunnuntain pääaterialla, Olen kuullut Miles Davisin Kind of Bluen ja pidän siitä, Olen nähnyt Frida Kahlon teoksia ja pidän niistä, Olen kiinnostunut Pedro Almodóvarin elokuvista Olen lukenut Gustave Flaubertin Rouva Bovaryn.

Siis mitä! Ei noi ole keskiluokkaisia kommentteja ollenkaan vaan jonku hienosto taiteilijasuvun kysymyksiä.

Keskiluokkaiset on niitä, joilla on omakotitalo, auto, koira ja lapsia kuskataan harrastuksiin.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin olettanut, että tuossa kysyttäisiin jotain "onko sinulla Lokki-valaisin?" -tyyppisiä juttuja. Kirjallisuus ja taide eivät mielestäni kuulu yhteiskuntaluokkaan vaan sivistykseen.

Vierailija
22/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin olettanut, että tuossa kysyttäisiin jotain "onko sinulla Lokki-valaisin?" -tyyppisiä juttuja. Kirjallisuus ja taide eivät mielestäni kuulu yhteiskuntaluokkaan vaan sivistykseen.

Tästä innostuneena, keksitään av:n testi keskiluokkaisuudelle! Ehdottakaa kysymyksiä!

Alku:

1. Onko sinulla Lokki-valaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä innostuneena, keksitään av:n testi keskiluokkaisuudelle! Ehdottakaa kysymyksiä!

Alku:

Tästä on jo pitkä ketju olemassa, en muista sen nimeä niin en voi linkata. 

Vierailija
24/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alku:

Onko sinulla terassi ja kaasugrilli?

Vierailija
25/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alku:

Palju tai ulkoporeamme (semmoisesta ilmatäytteisestä saa vain puoli pistettä)

Vierailija
26/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tai mitkä Arabian astiasarjat löytyvät kaapistasi?

Montako muumimukia sinulla on?

Vierailija
27/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No viininjuontia lukuun ottamatta ihan yleissivistykseen kuuluvia juttuja, ainakin tietää/tuntea nuo, pitäminen sitten tietysti asia erikseen.

En kyllä itsekään tunne tuota Miles Davisin kappaletta, mutta olen nähnyt Kahlon teoksia ja todellakin pidän niistä, olen kiinnostunut Almodóvarin elokuvista ja olen lukenut Madame Bovaryn.

Ja en ole keskiluokkaa todellakaan, elän työkyvyttömänä Kelan tuilla.

Keskiluokkaisuus on myös henkistä ilmapiiria, kulttuuri- ja sosiaalista pääomaa, ei vain tulotasoa tai sitä mitä vanhempasi tekevät työkseen.

Vierailija
28/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alku:

Onko sinulla palju?

Vierailija
29/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimittaja ei taida hahmottaa mitä keskiluokka oikeasti on.

Toimittaja teki leikkimielisen kyselyn joka perustuu v. 2014 julkaistuun kirjaan keskiluokkaisuudesta Suomessa.

Olen huolestunut lukutaidon ja tekstin sisäistämisen tasosta Suomessa.

Vierailija
30/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tuon testin myös, sain 10/15 tai 11/15. Kysymykset olivat tosiaan outoja verrattuna itse juttuun, jossa kerrottiin enemmänkin Iittala-astioiden ja Marimekon olevan keskiluokkaisuutta, ja sitten kysellään tällaisia taidekysymyksiä. Minusta ne on enemmän yleissivistystä. Lisäksi jutussa kerrottiin, että viimeisin keskiluokkaa koskenut tutkimus on tehty 2008, niin ilmeisesti nämä testin keskiluokkaisuutta kuvaavat asiat on ilmeisesti toimittajan kuvitelmaa omasta kuplastaan. 

Vierailija
31/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö Marimekon verhoja, tyynyliinoja tai pöytäliinoja? Rouvan vaatekaapissa kuinka monta Marimekon vaatekappaletta tai asustetta? 

Vierailija
32/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin artikkeli perustuu keskiluokkaiseen kulttuuriin ja sen käyttöön, ei omistukseen. Nuo omistamiseen perustuvat asiat ovat aika karkeita. Keskiluokkaisuus on kuitenkin laajempi asia. Myös suht pienituloiset kirjastonhoitajat ovat keskiluokkaa par excellence. Artikkelinsa Hesari perustaa pitkälti keskiluokan makutottumuksia käsittelevään tutkimukseen. 

Vierailija
33/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No viininjuontia lukuun ottamatta ihan yleissivistykseen kuuluvia juttuja, ainakin tietää/tuntea nuo, pitäminen sitten tietysti asia erikseen.

En kyllä itsekään tunne tuota Miles Davisin kappaletta, mutta olen nähnyt Kahlon teoksia ja todellakin pidän niistä, olen kiinnostunut Almodóvarin elokuvista ja olen lukenut Madame Bovaryn.

Keskiluokkaisuus on myös henkistä ilmapiiria, kulttuuri- ja sosiaalista pääomaa, ei vain tulotasoa tai sitä mitä vanhempasi tekevät työkseen.

Kulttuurista pääomaa voi olla kaikissa yhteiskuntaluokissa.

Vierailija
34/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurista pääomaa voi olla kaikissa yhteiskuntaluokissa.

Voi, mutta se on erilaista pääomaa eri yhteiskuntaluokissa. 

Vierailija
35/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tuon testin myös, sain 10/15 tai 11/15. Kysymykset olivat tosiaan outoja verrattuna itse juttuun, jossa kerrottiin enemmänkin Iittala-astioiden ja Marimekon olevan keskiluokkaisuutta, ja sitten kysellään tällaisia taidekysymyksiä. Minusta ne on enemmän yleissivistystä. Lisäksi jutussa kerrottiin, että viimeisin keskiluokkaa koskenut tutkimus on tehty 2008, niin ilmeisesti nämä testin keskiluokkaisuutta kuvaavat asiat on ilmeisesti toimittajan kuvitelmaa omasta kuplastaan.

Itseäni ihmetytti tuo moottoriurheilujuttu kysymyksesi. En ole koskaan mieltänyt sen liittyvän keskiluokkaan. Ennemminkin alempaan yhteiskuntaluokkaan.

Vierailija
36/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ihmetytti tuo moottoriurheilujuttu kysymyksesi. En ole koskaan mieltänyt sen liittyvän keskiluokkaan. Ennemminkin alempaan yhteiskuntaluokkaan.

Niin pisteen sai, jos vastasi inhoavansa moottoriurheilua. 

Vierailija
37/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarin artikkeli perustuu keskiluokkaiseen kulttuuriin ja sen käyttöön, ei omistukseen. Nuo omistamiseen perustuvat asiat ovat aika karkeita. Keskiluokkaisuus on kuitenkin laajempi asia. Myös suht pienituloiset kirjastonhoitajat ovat keskiluokkaa par excellence. Artikkelinsa Hesari perustaa pitkälti keskiluokan makutottumuksia käsittelevään tutkimukseen. 

Mun kirjastonhoitajatädillä (tosin nykyään jo eläkkeellä) on ainakin ihan vimpan päälle keskiluokkaisuutta huokuva artek-marimekko-koti. Puolisonsa oli rehtori. 

Vierailija
38/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituinen ajatus. Esimerkiksi Flaubertia lukevat kaikki, ei liity edes henkiseen käsitykseen yhteiskuntaluokasta.

Vierailija
39/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni Madame Bovaryn lukeminen kuului ainakin ysärillä lukion äidinkielen kurssiin. Että ei tuo minusta oikein kerro muuta kuin että todennäköisesti ihminen on käynyt lukion, ja suunnilleen muistaa mitä siellä on ollut ohjelmassa.

Minusta keskiluokkaisuus on asenne. Halutaan tiettyjä statuselementtejä elämään, oli ne sitten tavaroita (tietyn tasoinen auto, asunto, sisustus) tai asioita (tietyn tyyppiset lomamatkat, lasten harrastukset, omat harrastukset, mielenkiinnon kohteet) sen kummemmin miettimättä, nauttiiko itse juuri niistä. Tekee asioita siksi että niin "kuuluu" tehdä, jotta tuttava/ystäväpiirissä tai sukulaiset eivät kohottelisi kulmia ja ettei tulisi suljetuksi pois joukosta. Toki duunariluokassakin on tätä ryhmäpainetta, mutta siellä on kuitenkin enemmän sallittua poiketa siitä. Se, että automekaanikko pekka tykkää klassisesta musiikista, naurattaa kavereita ja aiheuttaa todennäköisesti jonkin verran naljailua, mutta kuitenkin pekka hyväksytään joukkoon sellaisenaan. "Pekka on pekka, sillä vain on tämä harrastus" Samoin sitten yläluokka, heitä ei kiinnosta mitä muut ajattelee.

Vierailija
40/102 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tai mitkä Arabian astiasarjat löytyvät kaapistasi?

Montako muumimukia sinulla on?

Mitä Aarikan esineitä omistat?

Onko sinulla kultainen noutaja?