Koiran tiedot pois Kennelliiton rekisteristä?
Haluaisin poistattaa oman koiran tiedot Kennelliiton rekisteristä, mutta heidän mukaansa se ei ole mahdollista. Voiko tosiaan olla näin, että et saa tietoja pois tällaisesta ei-pakollisesta rekisteristä? Itse en aikanaan ole koiraa rekisteröinyt, vaan kasvattaja sen on tehnyt.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://tietosuoja.fi/kun-haluat-poistaa-tietosi
Lain mukaan heillä on velvollisuus poistaa tietosi rekisteristä jos sitä pyydät.
Mutta päteekö tämä myös omistamaani koiraan? Eli minun omia henkilökohtaisia tietojahan rekisterissä ei ole varsinaisesti, vain koiran tiedot.
Ap
Pitäisi varmaan kysyä mitä mieltä koira itse on asiasta.
Kasvattajan lomakkeessa, joka rekisteröit pentueen, lukee: Suostun siihen, että yllä olevat tiedot ovat julkisia ja Kennelliiton sekä rotuyhdistyksen käytettävissä.
Siinä on annettu allekirjootuksella oikeus Kennelliiton käyttöön. Ja ostaja tietää ostavansa rekisteröidyn koiran.
Tueha jupista pitempään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas joka tapauksessa mielenkiintoinen aihe! Mielipiteitä puolesta ja vastaan, ja hyviä pointteja noussut esille. Pitää selvitellä asiaa vielä ajan kanssa näemmä, kun ei ihan yksiselitteistä vastausta tähän taida ollakaan :)
Ap
Täysin yksiselitteistä kun luet Tietosuojavaltuutetun ohjeet. Kennelliitolla ei ole lain määräämää eritysoikeutta säilyttää rekisterissä sinuun liittyviä tietoja ilman hyväksyntääsi.
Koira on ESINE Suomen laissa ei henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Mitä täydellisempi jalostusrekisteri on, sen parempi vastuullisille kasvattajille. Jos haluaa koiran tiedot poistamalla levittää epäluuloa, se tuskin vastuuttomia kasvattajia estää jatkamasta toimintaansa.
Miksi sillä olisi merkitystä? Täysin yksityisenä toimijana oleva yhdistys voi toki tehdä hyödyllistä työtä ja saada aikaan hyviä asioita, mutta ei se tarkoita sitä, että sillä verukkeella saa tehdä mitä tahansa! Lakia täytyy noudattaa myös silloin kun lain rikkomisesta aiheutuu jotain hyvää.
Joten koiranomistajalla täytyy ehdottomasti säilyä oikeus päättää siitä haluaako koiransa tietoja olevan jonkun yhdistyksen papereissa vai ei. Tietojen kerääminen ja rekistereiden ylläpito ei ole sellainen asia mitä kuka tahansa saa tehdä ilman mitään rajoituksia. Tietojen keräämiseen tarvitaan lupa siltä kenen tietoja ne on.
moni eroaa eläin rääkkäys liitosta kennel liitto kun tukee täysin luola koirien kettujen raatelua. tarha kettu luolaan ja rakki perään todella perferssiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas joka tapauksessa mielenkiintoinen aihe! Mielipiteitä puolesta ja vastaan, ja hyviä pointteja noussut esille. Pitää selvitellä asiaa vielä ajan kanssa näemmä, kun ei ihan yksiselitteistä vastausta tähän taida ollakaan :)
Ap
Täysin yksiselitteistä kun luet Tietosuojavaltuutetun ohjeet. Kennelliitolla ei ole lain määräämää eritysoikeutta säilyttää rekisterissä sinuun liittyviä tietoja ilman hyväksyntääsi.
Aivan. Ja minun omistamaani esineeseen liittyvät tiedot ovat minun omaisuuttani. Kenelläkään ei ole oikeutta ylläpitää rekisteriä minun omaisuudestani, ilman minun hyväksyntääni. (Poislukien tietyt viranomaistahot, yms)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olet koira. ostanut, sinulle on annettu siitä sopimuskappale, jonka olet allekirjoituksellasi hyväksynyt. Olet myös,tietoisesti osatnut koiran, joka kasvattajan toimesta on rekisteröity rekisteriin.
Minä en ole ostanut koiraa kasvattajalta. Kyseessä kodinvaihtaja.
Kysymys on nyt siitä, että pitäisikö oman koiran tiedot saada halutessaan poistettua rekisteristä, joka ei ole minkään viranomaisen hallinnoima. Ei-pakollinen rekisteri siis kyseessä.
Vai löytyykö jostain laki, että rotukoirien on pakko olla Kennelliton rekisterissä?
Ap
Ei ole oikeutta. Kun koira on jo kasvattajan toimesta rekisteröity, niin ihan sama miten monta kertaa vaihtaa omistajaa..
Kennelliittoon rekisteröinti on kasvattajalta vapaaehtoista. Ja kun koira on rekisteröity, se on ja pysyy siellä. Olet hankkinut rekisteröidyn koiran. Kasvattajasopimuksessa lukee, että koiran tiedon annetaan kennelliiton käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu et saa. Kennelliitto ilmoittaa jalostustietokantasivuillaan, että se omistaa tiedot. Millä perusteella he näin väittävät, sitä en tiedä. Kasvattajat niiden tietojen laittamisesta Kennelliitolle kuitenkin maksavat suolaiset rahat.
No onpahan älytöntä! Etenkin kun et itse ole saanut tehdä sitä valintaa, että rekisteröidäänkö koira vai ei.
Ap
Sait valita ostatko vai etkö. Mitä haittaa sinulle on sirutetusta koirasta?
Oletko tyhmä vai esitätkö ? Kennelliittoon on saanut aina myös siruttamattoman koiran. Ruokavirasto on se joka vaatii sirutuksen ei Kennelliitto. Ilmeisesti et edes tiedä mikä on koko sirutus.
Mun ensimmäinen rotukoirani syntyi 20 vuotta sitten ja siihen aikaan koiran pystyi rekisteröimään ilman sirua, näyttelyihin, kisoihin ja kokeisiin ei tosin voinut ilmoittautua jos koiralla ei ollut sirua joten sirutin sen itse. Tästä ei mennyt kovin montaa vuotta kun sirua vaadittiin jo rekisteröinnin yhteydessä. Ilmeisesti sinä et tiedä mistä puhut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aivan. Ja minun omistamaani esineeseen liittyvät tiedot ovat minun omaisuuttani. Kenelläkään ei ole oikeutta ylläpitää rekisteriä minun omaisuudestani, ilman minun hyväksyntääni. (Poislukien tietyt viranomaistahot, yms)

Saat janakata miten kauan haluat.. Kasvattajanon sen koiran rekisteröinnyt ja antanut Kennelliiton oikeuden käyttää koiran tietoja. Jos sinulle ei asia kelpaa, olisi jättänyt hankkimatta Se on ihan sama kenellä se koira on, ei se uusi omistaja voi vaatia edellisiä sopimuksen purkamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä täydellisempi jalostusrekisteri on, sen parempi vastuullisille kasvattajille. Jos haluaa koiran tiedot poistamalla levittää epäluuloa, se tuskin vastuuttomia kasvattajia estää jatkamasta toimintaansa.
Miksi sillä olisi merkitystä? Täysin yksityisenä toimijana oleva yhdistys voi toki tehdä hyödyllistä työtä ja saada aikaan hyviä asioita, mutta ei se tarkoita sitä, että sillä verukkeella saa tehdä mitä tahansa! Lakia täytyy noudattaa myös silloin kun lain rikkomisesta aiheutuu jotain hyvää.
Joten koiranomistajalla täytyy ehdottomasti säilyä oikeus päättää siitä haluaako koiransa tietoja olevan jonkun yhdistyksen papereissa vai ei. Tietojen kerääminen ja rekistereiden ylläpito ei ole sellainen asia mitä kuka tahansa saa tehdä ilman mitään rajoituksia. Tietojen keräämiseen tarvitaan lupa siltä kenen tietoja ne on.
Näin itsekin ajattelen. Kyllä jokaisen koiran omistajan tulisi voida itse päättää, että kenen rekisterissä koiran tiedot on. Jotenkin pelottavaa kuinka iso valta Kennelliitolla on, vaikka se ei ole millään tasolla viranomaistaho.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan heillä on velvollisuus poistaa tietosi rekisteristä jos sitä pyydät.
Mutta päteekö tämä myös omistamaani koiraan? Eli minun omia henkilökohtaisia tietojahan rekisterissä ei ole varsinaisesti, vain koiran tiedot.
Ap
No niin varmaan pitäisi :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun se sun koirasi seuraava omistaja haluaa koiran rekisteriin niin mitäpä lottoat onnistuuko se? Tervetuloa aikuisten maailmaan, eihän rekisteri olisi missään määrin luotettava jos sieltä voisi äkäpäissään poistella koirien tietoja aina kun mielialat heittelee.
Mutta tämä ketju on pelkkää trollia, hauskaa oli ennenkuin alkoi puuduttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olet koira. ostanut, sinulle on annettu siitä sopimuskappale, jonka olet allekirjoituksellasi hyväksynyt. Olet myös,tietoisesti osatnut koiran, joka kasvattajan toimesta on rekisteröity rekisteriin.
Minä en ole ostanut koiraa kasvattajalta. Kyseessä kodinvaihtaja.
Kysymys on nyt siitä, että pitäisikö oman koiran tiedot saada halutessaan poistettua rekisteristä, joka ei ole minkään viranomaisen hallinnoima. Ei-pakollinen rekisteri siis kyseessä.
Vai löytyykö jostain laki, että rotukoirien on pakko olla Kennelliton rekisterissä?
Ap
Ei ole oikeutta. Kun koira on jo kasvattajan toimesta rekisteröity, niin ihan sama miten monta kertaa vaihtaa omistajaa..
Kennelliittoon rekisteröinti on kasvattajalta vapaaehtoista. Ja kun koira on rekisteröit
Miksi ei ole oikeutta poistaa jälkikäteen? Ymmärrän kyllä, että koira ostetaan rekisteröitynä ja sen ostaja hyväksyy. Mutta missä vaiheessa ostaja hyväksyy, ettei niitä tietoja saa ikinä poistettua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://tietosuoja.fi/mika-on-henkilotieto
Kun nuo sivut lukee läpi niin pitäisi olla kenelle tahansa selvää, että tiedot täytyy olla mahdollista poistaa.
Kuten ketjussa on jo sanottu, niin koira on lain mukaan verrattavissa esineeseen. Ilmeisesti näin ollen koiran tiedot on ja pysyy rekisterissä, mutta omistajan tiedot voi halutessaan poistattaa (mikäli tiedot Kennellittoon on itse alunperin antanut).
Ap
Esimerkkejä henkilötiedoista:
- kotiosoite
- puhelinnumero
- IP-osoite
- lemmikin eläinlääkäritiedot
Hyvin vaikea kuvitella, että yksityiskohtaiset tiedot lemmikkieläimestä olisi lain silmissä vähäpätöisempi henkilötieto kuin vaikka IP-osoite jota olen hetkellisesti käyttänyt nettisivun lataamiseen. Henkilö voidaan tunnistaa koiran tietojen perusteella. Jos joku tietää milloin olen hankkinut tietynrotuisen koiran niin sehän on täysin näkyvissä siellä rekisterissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koira ei ole oikeustoimikelpoinen henkilö. Koira on lakiteknisesti esine ja esineen omistaja päättää omistamansa esineen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jankkaaminen. Kennelliitto noudattaa lakia. Kennelliittoon kuuluminen on töysin vapaaehtoista. Ja kun kasvattaja kuuluu kennelliitoon ja rekisteröi pentueen, antaa hän kennelliitolle oikeuden käyttää tietoa haluammallaan tavalla - esim. jalostusrekisteri.
Seuraava omistaja ei voi vedota siihen, että edellinen sopimus olisi mitätön. Koiran myyvän tahon tehtävä on kertoa, että koira on rekisteröity. Ihan sama miten monta kertaa koira myydäön tai annetaan eteenpäin, vastuu siitä uudelle omistajalle on kertoa, että koira on rekisteröity. Jos tätä ei olla kerrottu, uusi ostaja voi löhteä köymäönnoikeutta edellistä omistajaa vastaan ja vedota, että kaikkea tietoa ei kerrottu kaupanteon hetkellä, mutta edelleenkään sillä ei kumota edellisiä sopimuksia jotka on aikoinaan tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yksiselitteinen vastaus on että koiran tietoja ei saa tuolta pois. Ainoa ongelma on sinun kognitiiviset kyvyt jotka eivät pysty käsittelemään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattajan lomakkeessa, joka rekisteröit pentueen, lukee: Suostun siihen, että yllä olevat tiedot ovat julkisia ja Kennelliiton sekä rotuyhdistyksen käytettävissä.
Siinä on annettu allekirjootuksella oikeus Kennelliiton käyttöön. Ja ostaja tietää ostavansa rekisteröidyn koiran.
Tueha jupista pitempään
Laki sanoo, että suostumuksen voi peruuttaa. Ei se niin mene, että kun kerran laittaa nimen paperiin niin Kennellitto saa ikuisesti tehdä tiedoilla mitä haluaa.
"Rekisterinpitäjän täytyy poistaa henkilötietosi näissä tapauksissa: Peruutat antamasi suostumuksen, eikä tietojesi käsittelylle ole muuta laillista perustetta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://tietosuoja.fi/mika-on-henkilotieto
Kun nuo sivut lukee läpi niin pitäisi olla kenelle tahansa selvää, että tiedot täytyy olla mahdollista poistaa.
Kuten ketjussa on jo sanottu, niin koira on lain mukaan verrattavissa esineeseen. Ilmeisesti näin ollen koiran tiedot on ja pysyy rekisterissä, mutta omistajan tiedot voi halutessaan poistattaa (mikäli tiedot Kennellittoon on itse alunperin antanut).
Ap
Esimerkkejä henkilötiedoista:
- kotiosoite
- puhelinnumero
- IP-osoite
- lemmikin eläinlääkäritiedot
Hyvin vaikea kuvitella, että yksityiskohtaiset tiedot lemmikkieläimestä olisi lain silmissä vähäpätöisempi henkil
Kennelliitto antaa siis mahdollisuuden poistaa omat omistajatiedot. Näin ollen vain koiran tiedot jää rekisteriin, ja tällöinhän koiran tietoja ei voida yhdistää minuun eli ilmeisesti kyse ei ole enää minun henkilötiedoista?
Tämä siis tämän ketjun viestien perusteella tulkittua.
Ap