Koiran tiedot pois Kennelliiton rekisteristä?
Haluaisin poistattaa oman koiran tiedot Kennelliiton rekisteristä, mutta heidän mukaansa se ei ole mahdollista. Voiko tosiaan olla näin, että et saa tietoja pois tällaisesta ei-pakollisesta rekisteristä? Itse en aikanaan ole koiraa rekisteröinyt, vaan kasvattaja sen on tehnyt.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu et saa. Kennelliitto ilmoittaa jalostustietokantasivuillaan, että se omistaa tiedot. Millä perusteella he näin väittävät, sitä en tiedä. Kasvattajat niiden tietojen laittamisesta Kennelliitolle kuitenkin maksavat suolaiset rahat.
No onpahan älytöntä! Etenkin kun et itse ole saanut tehdä sitä valintaa, että rekisteröidäänkö koira vai ei.
Ap
Ei ole mitään älytöntä. Sen ansiosta selviää sukuhistoria, sisäsiitosårosentti, kasvattajat, koiran terveys, jos sitä köytetään jalostukseen
Jos sinua ei kiinnista eläimesi hyvinvointi ja se, mistä se pentu onnteetetty, osta koira, jota ei ole rekisteröity kennelliittoon.. Minä ainakin haluan tietää, kuka on ollut emä ja kuka isä ja millainen sukuhistoria ja kuinka löhellä toisiaan eli kuinka suuri sisäsiitosprosentti.&
Koirani on kodinvaihtaja, steriloitu eli pentuja ei ole tulossa. Toista koiraa en aio tämän jälkeen enää ottaakaan.
Kasvattajan tiedot olen saanut edelliseltä omistajalta. Kasvattajan kanssa ei ole juurikaan tarvinnut olla tekemisissä. Käytännössä kaikilla kyseisen pentueen koirilla on ollut jos jonkinmoista vaivaa (rodulle tyypillisiä) eli jalostus ei kyllä tässä ole ollut onnistunutta, vaikka kasvattaja on kyllä ihan vastuullisesti toiminut. Uskon, että parempaankaan ei näillä rotuominaisuuksilla pääsisikään eli liian pitkälle jalostettu rotu.
Minä en vaadi, että kenenkään muun tarvitsisi poistattaa koiransa tietoja eli kyllä te muut saatte hyödyntää sitä haluamallanne tavalla. Itse en halua olla millään tavalla tukemassa tällaisen liiton toimintaa, joka tukee eläinrääkkäystä monissa eri muodoissa. Näin ollen haluaisin saada oman koirani pois tuolta listoilta, ihan periaatteesta.
Ap
Tupuliini kirjoitti:
Ilmoita, että koirasi on kuollut, niin varmasti poistavat.
No eikä poista. Tämä koko viestiketju on niin sketsi, että suurella riemulla seuraisin aloittajan toimia livenä. Koiran tiedot voidaan poistaa rekisteristä vain, jos ne sukutaulutiedot eivät todistetusti pidä paikkaansa, onnea yritykselle ap.
Sitä en tosin tajua, miksi ne tiedot eivät saisi olla siellä? Kun kukaan ei tiedä että se Hilavitkuttimen Muppe on sinun koirasi, ellet anna lupaa julkaista omistajatietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niiden on pakko poistaa tiedot jos sitä vaadit. Perusteena EU:n tietosuoja-asetus.
"Sakot rikkomuksista jopa 20 miljoonaa euroa".
No ei nyt ihan niinkään. Siellä tiedoissa on kohta, jossa lukee "ei lupaa näyttää omistajatietoja", jollet ole siihen itse antanut lupaa. Koirien tiedot eivät ole salaisia sentään.
Jalostustietokanta palvelee rodunjalostusta, ja on sellaisena arvokas työkalu kasvattajille ja pennunostajille, vaikka Kl sanookin omistavansa tiedot.
Se on epäoleennaista lupaako Kennelliitto säilyyttää tiedot kertomatta niitä ulkopuolisille. Rekisterin olemassa olo riittää. Minkäänlaista rekisteriä ei saa pitää muulla tavalla kuin laissa määritellyllä tavalla. Ja laissa määritelty rekisteri on sellainen josta yksityishenkilö voi vaatia tietonsa
Kun kasvattaja rekisteröi pentueensa Kennelliittoon, sinne tietokantaan tulee ensin vain ja ainoastaan koiran tiedot. Kasvattajalle lähtee koko pentueen rekisteripaperit, jotka hän jakaa uusille omistajille. Papereiden mukana tulee omistajatodistus, jonka voi halutessaan täyttää ja lähettää Kennelliittoon, tai hoitaa omistajailmoituksen sähköisesti. Suuri osa ei koskaan lähetä ilmoitusta, joten mitään henkilörekisteriä ei näiden henkilöiden kohdalla edes synny. Eli ap:n tapauksessa hänen henkilökohtaisia tietojaan ei SKL:ssa ole, vain koiran tiedot, ja se ei ole mikään henkilörekisteri. Jos joku, joka on tietonsa lähettänyt, ja vaatii ne poistamaan, se varmasti onnistuu, mutta koiran tiedot jäävät. Siitähän tässä oli kysymys, koiran tietojen poistamisesta. Jos pennunostajat alkaisivat vaatia koiriensa tietojen poistamista, heräisi kyllä epäilys, mitä tämä tyyppi aikoo koiransa kanssa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu et saa. Kennelliitto ilmoittaa jalostustietokantasivuillaan, että se omistaa tiedot. Millä perusteella he näin väittävät, sitä en tiedä. Kasvattajat niiden tietojen laittamisesta Kennelliitolle kuitenkin maksavat suolaiset rahat.
No onpahan älytöntä! Etenkin kun et itse ole saanut tehdä sitä valintaa, että rekisteröidäänkö koira vai ei.
Ap
Sait valita ostatko vai etkö. Mitä haittaa sinulle on sirutetusta koirasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole mitään älytöntä. Sen ansiosta selviää sukuhistoria, sisäsiitosårosentti, kasvattajat, koiran terveys, jos sitä köytetään jalostukseen
Jos sinua ei kiinnista eläimesi hyvinvointi ja se, mistä se pentu onnteetetty, osta koira, jota ei ole rekisteröity kennelliittoon.. Minä ainakin haluan tietää, kuka on ollut emä ja kuka isä ja millainen sukuhistoria ja kuinka löhel
Kannattaa muistaa se, että ostajan ei tarvitse ilmoittaa omistajuutta Kenneliin. Hän on tehnyt sen vapaaehtoisesti. Hän on saanut rekisteröintipaperir, jotka halutessaan toimittaa Kennelille - tällöin henkilö on itse tehnyt valinnan ilmoittaa omat tietonsa rekisteriin. Koira tulkitaan Suomen laissa esineeksi, ei henkilöksi.
Sinä voit perustaa rekisterin, jonne toivot kaikki koirat ja omistajat. Kenenkäön ei kuitenkaan tarvitse sitä tehdä - Kenneliinkin omistajuuden ilmoitus on ollut aina vapaaehtoista! Kun ostat koiran, saat paperin sen mukana ja itse päätät, kenet ilmoitat koiran omistajaksi Kenneliin tai ilmoitatko ketään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä olisi ylläpitää rekisteriä, jolla voidaan seurata koiran sukuhistoriaa, jos sieltä poistettaisiin koiria?
Koko rekisterin idea on nimenomaan estää pentutehtailu, estää epäkelpojen vanhempien käyttö jalostukseen, seurata perinnöllisiä sairauksia ja rodulle tyypillisiä,sairauksia ja katkaista linjat, joissa sairaudet yleistynyt ja yksinkertaisesti kertoa pennun sisäsiitosprosentti. Kun sisäsiitosårosentti ylittää tietyn rajan, kannattaa pennut jättää teettämätt- (kasvattajille olennainen tieto, mutta myös ostajalle). Kertoa ostajalle nämä taustatiedot ennen ostopäätöksen tekemistä.
Kennelliitto on yhdistys jolla on omia itse määrittelemiään päämääriä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta osallistua tämän yhdistyksen toimintaan. Siihen otetaan kantaa jopa Suomen perustuslaissa "Jokaisella on yhdistymisvapaus. Yhdistymisvapauteen sisältyy oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan. "
Kenelläkään ei voi Suomen perustuslain mukaan olla velvollisuutta osallistua Kennelliton toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://tietosuoja.fi/kun-haluat-poistaa-tietosi
Lain mukaan heillä on velvollisuus poistaa tietosi rekisteristä jos sitä pyydät.
Mutta päteekö tämä myös omistamaani koiraan? Eli minun omia henkilökohtaisia tietojahan rekisterissä ei ole varsinaisesti, vain koiran tiedot.
Ap
Koira on sinun omaisuutta sinä päätät onko Kennelliiton rekisterissä vai ei, koska se ei ole pakollinen. Nyt otat sinne yhteyttä ja vaadit koirasi poistoa sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä olisi ylläpitää rekisteriä, jolla voidaan seurata koiran sukuhistoriaa, jos sieltä poistettaisiin koiria?
Koko rekisterin idea on nimenomaan estää pentutehtailu, estää epäkelpojen vanhempien käyttö jalostukseen, seurata perinnöllisiä sairauksia ja rodulle tyypillisiä,sairauksia ja katkaista linjat, joissa sairaudet yleistynyt ja yksinkertaisesti kertoa pennun sisäsiitosprosentti. Kun sisäsiitosårosentti ylittää tietyn rajan, kannattaa pennut jättää teettämätt- (kasvattajille olennainen tieto, mutta myös ostajalle). Kertoa ostajalle nämä taustatiedot ennen ostopäätöksen tekemistä.
Kennelliitto on yhdistys jolla on omia itse määrittelemiään päämääriä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta osallistua tämän yhdistyksen toimintaan. Siihen otetaan kantaa jopa Suomen perustuslaissa "Jokaisella on yhdistymisvapaus.
Sitten ratkaisu on yksinkertainen, et maksa enää jäsenmaksua. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan heillä on velvollisuus poistaa tietosi rekisteristä jos sitä pyydät.
Mutta päteekö tämä myös omistamaani koiraan? Eli minun omia henkilökohtaisia tietojahan rekisterissä ei ole varsinaisesti, vain koiran tiedot.
Ap
Koira on sinun omaisuutta sinä päätät onko Kennelliiton rekisterissä vai ei, koska se ei ole pakollinen. Nyt otat sinne yhteyttä ja vaadit koirasi poistoa sieltä.
Okei, mutta kun he eivät poista koiraa tuolta, ihan simppeli juttu vaikka kuinka saisi itkupotkuraivareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kennelliitto on yhdistys jolla on omia itse määrittelemiään päämääriä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta osallistua tämän yhdistyksen toimintaan. Siihen otetaan kantaa jopa Suomen perustuslaissa "Jokaisella on yhdistymisvapaus.
Sun ei koiranomistajana tarvitse osallistua Kennelliiton toimintaan. Se että koiralla on sukutaulut ei tarkoita, että osallistusit toimintaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko tyhmä vai esitätkö ? Kennelliittoon on saanut aina myös siruttamattoman koiran. Ruokavirasto on se joka vaatii sirutuksen ei Kennelliitto. Ilmeisesti et edes tiedä mikä on koko sirutus.
Vierailija kirjoitti:
Kun olet koira. ostanut, sinulle on annettu siitä sopimuskappale, jonka olet allekirjoituksellasi hyväksynyt. Olet myös,tietoisesti osatnut koiran, joka kasvattajan toimesta on rekisteröity rekisteriin.
Minä en ole ostanut koiraa kasvattajalta. Kyseessä kodinvaihtaja.
Kysymys on nyt siitä, että pitäisikö oman koiran tiedot saada halutessaan poistettua rekisteristä, joka ei ole minkään viranomaisen hallinnoima. Ei-pakollinen rekisteri siis kyseessä.
Vai löytyykö jostain laki, että rotukoirien on pakko olla Kennelliton rekisterissä?
Ap
Voi herranjumala tätä jankkauksen, väärinymmärtämisen ja lillukanvarsiin takertumisen määrää. Yksinkertaistettuna ja ratakiskosta väännettynä ap ja jokunen muukin: et saa koirasi tietoja pois Kennelliiton rekisteristä. Jos et ole omia tietojasi koskaan ilmoittanutkaan, mitään poistettavaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko tyhmä vai esitätkö ? Kennelliittoon on saanut aina myös siruttamattoman koiran. Ruokavirasto on se joka vaatii sirutuksen ei Kennelliitto. Ilmeisesti et edes tiedä mikä on koko sirutus.
Kaikki koirat sirutetaan nykyään.. Ennen ei ollut edes siruja Sitten ne tulivat ja olivat vapaaehtoisua ja nykyään koirat on sirutettu jo pitkään Ruokavirasto vaatii sen sijana myös tiedot omistajuudesta.
Onpas joka tapauksessa mielenkiintoinen aihe! Mielipiteitä puolesta ja vastaan, ja hyviä pointteja noussut esille. Pitää selvitellä asiaa vielä ajan kanssa näemmä, kun ei ihan yksiselitteistä vastausta tähän taida ollakaan :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjumala tätä jankkauksen, väärinymmärtämisen ja lillukanvarsiin takertumisen määrää. Yksinkertaistettuna ja ratakiskosta väännettynä ap ja jokunen muukin: et saa koirasi tietoja pois Kennelliiton rekisteristä. Jos et ole omia tietojasi koskaan ilmoittanutkaan, mitään poistettavaa ei ole.
Onko Kennellitto viranomaistaho vai miten he voi ylläpitää tällaista pakko-rekisteriä?
Mitä täydellisempi jalostusrekisteri on, sen parempi vastuullisille kasvattajille. Jos haluaa koiran tiedot poistamalla levittää epäluuloa, se tuskin vastuuttomia kasvattajia estää jatkamasta toimintaansa.
https://tietosuoja.fi/mika-on-henkilotieto
Kun nuo sivut lukee läpi niin pitäisi olla kenelle tahansa selvää, että tiedot täytyy olla mahdollista poistaa.
Vierailija kirjoitti:
https://tietosuoja.fi/mika-on-henkilotieto
Kun nuo sivut lukee läpi niin pitäisi olla kenelle tahansa selvää, että tiedot täytyy olla mahdollista poistaa.
Kuten ketjussa on jo sanottu, niin koira on lain mukaan verrattavissa esineeseen. Ilmeisesti näin ollen koiran tiedot on ja pysyy rekisterissä, mutta omistajan tiedot voi halutessaan poistattaa (mikäli tiedot Kennellittoon on itse alunperin antanut).
Ap
Koira on Suomen laissa esine, ei henkilö.. Ja rekisterin ylläpidon ja tietojen oikeellisuuden kannalta, rekisterinpitäjällä ei ole tarvetta poistaa koiraa rekisteristä. Rekisteröinti on tehty omasta tahdosta (kasvattaja) ja ostaja on ollut tästä tietoinen. Sopimusteksteissä on lukenut, että kasvattaja on rekisteröinnyt pennun. Ostaja on täst tietoinen ja tehnyt päätöksen ostaa pennun.