Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulin raskaaksi vuoden mittaisen määräaikaisen työsuhteeni aikana,

Vierailija
23.01.2024 |

enkä ollut päivääkään sairaana ja poissa, ennen kuin jäin lakisääteisestä pakosta  vanhempainvapaalle kuukautta ennen laskettua aikaa. Eivät sitten vakinaistaneet työsuhdettani. Miksi eivät ymmärtäneet pitää kiinni työntekijästä, joka on hyvin harvoin sairas ja poissa?

ei saikuttaja

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nousee keskusteluun aikaajoin. Mietippä asia niin että olisit itse yrittäjä, yksin tai muutaman ihmisen firmassa, kenet itse palkkaisit tässä tilanteessa? Niimpä!

Vierailija
22/55 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisesta työstä ei aina siirrytä vakituiseksi. Vakituinen palaa takaisin töihin, projekti päättyy eikä uuteen saada rahoitusta, tulee organisaatiouudistusta jne. Pitää olla onnea että saa vakkaripaikan, ei riitä että pelkästään on ollut työssään hyvä ja ahkera.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon että moni firma kaatuu nyt kun on huutava pula työvoimasta. Siinäpä pyörittävät puljujaan vaikka eläkeläisten voimin.

Hieno asenne.

Vierailija
24/55 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisesta työstä ei aina siirrytä vakituiseksi. Vakituinen palaa takaisin töihin, projekti päättyy eikä uuteen saada rahoitusta, tulee organisaatiouudistusta jne. Pitää olla onnea että saa vakkaripaikan, ei riitä että pelkästään on ollut työssään hyvä ja ahkera.

Minulla on pitkä määräaikainen työsopimus, mutta tulossa olevan organisaatiouudistuksen takia en todennäköisesti tule saamaan vakituista työtä täältä. Paikkojen määrää luultavasti karsitaan, kun joku eläköityy. Siksi olen suuntaamassa töihin muualle, koska todennäköisyys saada vakituinen työ on toisessa paikassa suurempi.

Vierailija
25/55 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Ensin olet kotona kolme vuotta kakaran kanssa, sen jälkeen alkaa jatkuvat poissaolot kakaran sairastamisen takia. Kukaan täysipäinen työnantaja ei halua noin selvällä epävarmuustekijällä varustettua työntekijää riesakseen.

Jep. Ja onneksi Suomi yhteiskuntana ei tarvitse lapsia. Parempi kun ei kukaan enää saisi yhtään lasta. Ihan vaan on yksilötason asia. Ei liity työnantajiin ja muuhun yhteiskuntaan isossa kuvassa millään tavalla syntyykö tänne lapsia? Kaikkia asioita kannattaa tarkastella mahdollisimman pienellä luupilla ja mahdollisimman kapealta alueelta, niin sillä tavalla pysyy asiat riittävän pieninä ja ymmärrettävinä niillekin, jotka on käyneet pelkän peruskoulun.

Toinen asia on sitten se, että määräaikainen työsuhde on määräaikainen, eikä sitä tarvitse vakinaistaa. Ellei ole laittomasti ketjutettu liian kauan.

Vierailija
26/55 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Ensin olet kotona kolme vuotta kakaran kanssa, sen jälkeen alkaa jatkuvat poissaolot kakaran sairastamisen takia. Kukaan täysipäinen työnantaja ei halua noin selvällä epävarmuustekijällä varustettua työntekijää riesakseen.

Jep. Ja onneksi Suomi yhteiskuntana ei tarvitse lapsia. Parempi kun ei kukaan enää saisi yhtään lasta. Ihan vaan on yksilötason asia. Ei liity työnantajiin ja muuhun yhteiskuntaan isossa kuvassa millään tavalla syntyykö tänne lapsia? Kaikkia asioita kannattaa tarkastella mahdollisimman pienellä luupilla ja mahdollisimman kapealta alueelta, niin sillä tavalla pysyy asiat riittävän pieninä ja ymmärrettävinä niillekin, jotka on käyneet pelkän peruskoulun.

Toinen asia on sitten se, että määräaikainen työsuhde on määräaikainen, eikä sitä tarvitse vakinaistaa. Ellei ole laittomasti ketjutettu liian kauan.

Suomi ei tarvitse juuri sinun lasta, yksilön kannalta on toki eri asia onko hänellä 0 tai 5 lasta, mutta Suomen kannalta yksi hailee. Niitä jotka lisääntyvät riittää kyllä, vaikka juuri sina et lisääntyisi. Ja jos satuit katselemaan uutisia joku viikko sitten, niin aidan takana on kyllä tulijoita, ihan hemmetisti liikaakin. Maailmasta kun ei ole ihmiset ihan heti loppumassa, niin mitä useampi jäättää lisäntymättä, sitä parempi.

Vierailija
27/55 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia on sitten se, että määräaikainen työsuhde on määräaikainen, eikä sitä tarvitse vakinaistaa. Ellei ole laittomasti ket

Eli et kaipaa ketään vaihtamaan vaippojasi ja juttelemaan sinulle suomeksi, kun olet vanha ja sairas?

Vierailija
28/55 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun olisi aika palata töihin niin käyt ovella kääntymässä ja astelet uuteen työpaikkaan, jonka hohmmasit mammaloman aikana.

Joo, näitä sarjaporsija-paikanroikottajia on vuosien varrella tullut nähtyä.

Vierailija
29/55 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun olisi aika palata töihin niin käyt ovella kääntymässä ja astelet uuteen työpaikkaan, jonka hohmmasit mammaloman aikana.

Noinko puhut äidillesi?

Vierailija
30/55 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset asiat pitää hoitaa strategisesti. Ensin pysyvä paikka, ja sitten vasta raskaaksi.

Mistä nykyään nuori aikuinen vakipaikan saa, paitsi hoitoalalta?

Vierailija
31/55 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinko puhut äidillesi?

Miksi puhuisin? Minulla ei ole sisaruksia ja vanhempani ovat yrittäjiä jotka ovat perustaneet yli 50 vuotta sitten edelleen toiminnassa olevan yrityksen jonka työntekijät olivat ainakin minun lapsuudessani ja muistikuvieni mukaan kaikki miehiä, kyse oli työskentelystä isojen teollisuuskoneiden kanssa.

Vierailija
32/55 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olisivat vakinaistaneet ihmisen jolla ei enää ole heille työsopimusta, joka ei ole käytettävissä töihin ainakaan 10 kuukauteen, luultavasti vuoteen tai kahteen ja siinä kohti kun olisi käytettävissä niin kotona on pieni, juuri päiväkodin aloittanut lapsi, joka on suurella todennäköisyydellä jatkuvasti kipeänä? Tarjolla on myös työntekijöitä jotka ovat vapaat tulemaan töihin heti ja jotka eivät myöskään saikuta. Ei ole mitenkään tavallista olla saikuttaja etkä sinä ole korvaamaton, noilla sinun spekseillä nimenomaan päinvastoin, olet helposti korvattavissa paremmalla vaihtoehdolla.

Vierailija
33/55 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö yhtään kuinka paljon lapset sairastaa sen jälkeen, kun menevät hoitoon? t. vähintään joka toinen viikko pois kun lapsi kipeä

Vierailija
34/55 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuo on käynyt kahdesti. Toisaalta eipä ole ollut vakipaikkojakaan, joita tarjota. Tottakai harmittaa, että työsuhde päättyy samaan aikaan, kun vanhempainvapaat alkaa mutta jos hankerahaa on vuodeksi, niin ymmärrän hyvin, että minua ei valita siihen, jos olen todennäköisesti koko hankekauden poissa. 

Olen myös päässyt samaan työpaikkaan vanhempainvapaiden jälkeen, kun on työnantaja on toivonut juuri minun työpanostani. 

Vierailija
35/55 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö yhtään kuinka paljon lapset sairastaa sen jälkeen, kun menevät hoitoon? t. vähintään joka toinen viikko pois kun lapsi kipeä

Olen ollut lapsen takia töistä pois kolmesti vuoden aikana sen jälkeen, kun lapsi meni päiväkotiin. On sillä lapsella yleensä toinenkin vanhempi, joka voi hoitaa osan sairastumisista. Sen kyllä tunnustan, että siinä missä ennen lasta en ollut ikinä kipeänä itse, niin nyt lapselta tulee niitä pöpöjä, että olen kahdesti ollut itse kipeänä vuoden aikana.

Vierailija
36/55 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sut olis pitänyt vakinaistaa ja sille, jota sijaistit, olisi pitänyt antaa perhevapaan jälkeen potkut?

Vierailija
37/55 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan töissä ennemminkin sääntö kuin poikkeus että heti kun vakipaikan sai, alkoi useiden vuosien lapsentekokierre. Nykyään tilanne on se että toiseksi suurin syy töistä poissaolemiselle on nimenomaan lasten jatkuva sairastaminen, ensimmäinen on työntekijän omat sairastamiset (moninaisia syitä mm. työn kuormittavuus). Tervetuloa töihin matalapalkkaiselle naisvaltaiselle alalle.

Vierailija
38/55 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuttunut tai sitten mä en muista... Ei 20 vuotta sitten ollut mitään lakisäätöä, että pitää jäädä töistä pois kuukautta ennen laskettua aikaa.

Mä nimittäin jäin viikkoa aikaisemmin joka kerta. Se oli kaikille ok, eikä tullut mitään jälkiseuraamuksia. Silloinkin vielä lojuin sen kahdesta viikosta kolmeen kotona, kun meidän lapset tykkäs syntyä yliaikaisena.

Joo, ei varsinaisesti liity mihinkään. Sorry, kuha ihmettelee.

Vierailija
39/55 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia on sitten se, että määräaikainen työsuhde on määräaikainen, eikä s

En, kun tunnen kuoleman lähestyvän, menen metsään ja nautin jotain rentouttavaa ja jään sinne kuolemaan. En halua mihinkään ankeaan laitokseen hiipumaan pahojen hajujen keskelle.

Vierailija
40/55 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska alat saikuttaa  lapsen syntymän jälkeen