Ystäväni sisarukset eivät välitä hänestä
Ystävälläni on erittäin suurella todennäköisyydellä mt-ongelmia. Hoitoon häntä ei saa eikä myöskään ole itsetuhoinen tms. eli mitään edellytyksiä/tarvetta pakkohoidolle ei ole.
Olen kuitenkin nyt todella pitkään yrittänyt ohjata häntä hakemaan apua. Ei suostu. Olen myös kysynyt ystävältäni, voisinko ottaa hänen siskoonsa tai veljeensä yhteyttä, jos he voisivat auttaa. Ystäväni on kieltänyt tämän jyrkästi. Nyt kuitenkin lopulta laitoin viime viikolla ystäväni siskolle viestiä ja pyysin, että voisimmeko soitella. Sisko ei vastannut mitään. Tiedän, että ystäväni on varmasti kieltänyt vastaamasta minulle (miksi?). En itse oikein ymmärrä, kun jos joku minun siskoni ystävä ottaisi minuun yhteyttä (joka ei olisi sitä koskaan aiemmin tehnyt) niin minä ainakin tietysti kuuntelisin mitä asiaa ja samalla muutenkin ihmettelisin miksi siskoni niin vahvasti kieltäisi vastaamasta ystävän puheluun.
Neuvoja miten edetä/muilla kokemusta vastaavasta?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Hoitoon?
Ainakin ap on selvästi sen tarpeessa, sen verran sekavaa settiä solkottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jees, hirveää nähdä kun läheinen kärsii eikä kukaan voi auttaa. Mutta näkemys tuli selväksi, minä puutuin asioihin, jotka minulle eivät kuulu. Ikävää, etten enää sitten voi olla ko. Ihmisen kanssa tekemisissä ja hänestä tulee entistäkin yksinäisempi. Mutta niin kait tämä maailma sitten toimii.
ap
Se toimii niin jos sinä valitset hylätä ystäväsi. Pakko ei ole, mutta lakkaa leikkimästä pelastajaa kun et voi tehdä asialle yhtään mitään. Aikuinen ihminen hakeutuu ihan itse hoitoon jos kokee sen tarpeelliseksi. Sekään ei ole pakollista.
Kuten kommenteistakin kävi selväksi, minä olen kaikkeni tehnyt tai jopa puuttunut asioihin, jotka minulle ei kuulu. Olisi alunperin pitänyt olla itsekkäämpi ja keskittyä mukaviin asioihin elämässä.
ap
Juurikin näin. Anna ystäväsi elää omaa elämäänsä äläkä sotke hänen sisarussuhteitaan enää yhtään enempää.
Kyllä munkin siskoni kieltäytyisi juoruamasta sinun kanssasi minusta minun selkäni takana. Ja tekisi sen siksi, että välittää minusta.
Sulla on ap ihan väärät käsitykset siitä, miten psykiatrista hoitoa edes saa.
Ap, jokasella ihmisellä on ainakin Suomessa, perusoikeudet.
Jos henkilö ei ole holhottavana, SIIS EI OLE EDUSNVALVONNASSA,
hän saa itse päättää omasta elåmäsän ja valinnoistaan, täysin itse.
Mistä ap tiedät,että ystävällesi on niin vaikeita mielenterveys ongelmua, että hän tarvitsee jopa osastohoitoa ?
Olepa hyvä ja kerro se meille kaikille? Kiitos.
Toisekseen sinä ap, et ole lääkäri, kaikkein viimeisimmimäksi psykiatrian alan osaaja.
Ihmiset itse nimittäin juttelevat usein mitä sattuu, toisilla on hyvin laaja huumorintaju, jolla he vetävät asioita överiksi. Sinä ap vaikutat umpi uteliaalta, juorunhalhiselta, toisten asioihin sekaantuvalta puheripuli sairastuvalta tyypiltä.
Jos minulle joku täysin outo ihminen soittaisi tai kirjoittelisi minulle sukulaiseni voinnista ja tilasta, ilmoittaisin yhteydenotoista poliisikoirat, häirintänä.
Jokainen täysi-ikäinen ihminen ap, kuten tää ystäväsikin, vastaa omasta elämästään täysin itse. Ja saa päättää täysin itse, meneekö lääkäriin hakemaan apua vaivoihinsa. Olivatpa ne vaivat psyykkisiä tai fyysisiä.
Edunvalvonnassa olevat iäkkäät, vanhukset, k-vammaiset ja totaalisesti psyykkiset sairaat, niin heidän asioistaan huolehtii edunvalvojat.
So sorru ap, mutta vaikutat täydelliseltä kusipäältä. Ehkä sinulla on joku suurisharha itsestäsi, jossa kuvittelet olevasi oikeassa kaikissa asioissa. Ja tietäväsi ja osaavasi kaikki asiat, paremmin kuin muut.
Väheksyt jopa ihmistä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Oma siskoni aiheutti minulle niin paljon ahdistusta ja mielipahaa, että olen poistanut hänet elämästäni.
Niin, tota noin, mitä tuo kommenttisi tähän kuuluu?
On tunnettua sisarusten välinen voimakas kateus toisiaan kohtaan. Sekä voimakas kilpailu sisarusten kesken perheessä, ji nuoruudesta alkaen.
Eikä tuo kilpailu ja kateus kuulu vain siskosten tai veljesten kesken. Vaan yleensä sisarusten kesken.
Toisaalta taas on sisaruksia, joilla menee hyvin, he kannustavat toisiaan ja nauttivat ovat hyvillään, jos joku sisaruksista menestyy hyvin esim. yrittäjänä, ammatinharjoittajina, tai on hyvän ja vaativan, pitkän ja harjoittelun ja kokemuksen kautta, päässyt korkeapalkkaisern työhön. Tämä on ollut normaalia, ainakin ennen. Yhden menestys ilmaisee ja tarkoittaa sitä, että KOKO SUVUSSA on henkilöitä, joilla sisukkuutta, pitkäjännitteisyyttä ja ennenkaikkea ÄLYÄ.
Ja kateus, piikittely, halveksunta, piikittely ja muu pahantahtoisuyslun tulee GEENEISTÄ, aikojen takaa, Tatkoitaa sitä, jotta suvussa on jo sukupolvien takaa, pirullisia, ilkeitä, kateellisia ja muita huonosti kohteleva yksiköitä.
Kukaan ei käske hyläkäämäön ystävää vaan olla säätämättä hänen selkänsä takana, kun ystäväsi ei selkeästi sitä toivo. Mielenterveysongelmien kanssa on vähän sama kuin alkoholismin, henkilön pitää olla valmis vastaanottamaan apua jotta siitä on hyötyä.
Et kertonut minkälainen haaste tässä tapauksessa on kyseessä, epäilisin masennusta joka kuitenkin on melkoisen yleistä. Se ei ole yleensä tappavaa ennen kuin on vaikea-asteista ja menee monilla ohi. Jos taas epäilet vaikkapa skitsofreniaa voi tilanne olla vakavampi. Mutta silti et voi tehdä muuta, kuin olla tavoitettavissa jos ystäväsi sinua tarvitsee.
Olen itse sairastanut vaikea-asteisen psykoottisen masennuksen ja ystäväni yrittivät auttaa. Siltikään en pystynyt ottamaan apua vastaan ennen kuin olin psykoosissa. Ja vieläkin koen tavallaan loukkaavana sen, että he ovat viestitelleet minusta selkäni takana, vaikkakin vain hyvää tarkoittaen.