Ystäväni on pienituloinen duunari, joka käyttää paljon rahaa ja vapaa-aikaansa työpaikalle matkustamiseen. Miksi tämä on niin epäreilua?
Itse teen tietysti etätöitä ja käyn työpaikalla muutaman kerran kesäisin, kun sovimme työkaverien kanssa lounaritreffit. Sen jälkeen kun aloitin etätyöt, rahaa on jäänyt elämiseen enemmän ja vielä enemmän aikaa ja jaksamista.
Ystäväni on duunari, joka käyttää joka kuukausi ison summan rahaa ja vapaa-aikaansa työpaikalleen ja takaisin ajamiseen. Aikaisesta alkamisajasta johtuen hänen täytyy kulkea omalla autolla mikä on vuosi vuodelta kalliimpaa. Se on ihan tolkuton määrä rahaa ja oman vapaa-ajan ja jaksamisen tuhlaamista tuollainen ajelu. Aikaisin lähtee ja myöhään illalla palaa rättiväsyneenä. Ja tästä syystä hänelle ei jää aikaa lepäämiseen ja vieläpä maksaa tästä "huvista".
Saahan matkalulut vähentää verotuksessa, mutta vähennysoikeus on pienentynyt vuosi vuodelta ja vähennyksen voi tehdä, vaikka työskentelisi etänä. Samalla autoilun hinta on noussut.
En iki maailmassa suostuisi siihen, että työnanataja ajattaisi minua omalla kustannuksellani ja vapaa-ajallani 400 kertaa vuodessa! En kyllä edes hakisi tällaista paikkaa, jos joskus sattuisikin tulemaan vastaan. Ikävästi ne pienipalkkaisimmat saavat kokea tämän epäreiluuden ja maksavat sellaisesta mistä parempipalkkaisten ei tarvitse maksaa.
Milloin Suomen työelämästä tuli näin epäreilua?
Kommentit (63)
Kiitos sympatiasta meitä pienipalkkaisia kohtaan. Meillä ei vaan ole vaihtoehtona jättää se duuni ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Esim. lääkärit ovat kyllä varsin hyväpalkkaisia ja joutuvat myös matkustamaan. Ammatinvalintakysymys.
Aika moni lääkäri tekee töitä etänä. On digipalvelut yms.
tunti suuntaansa on 400 tuntia vuodessa eli 10 viikon työtuntien verran menee pelkästään autossa istumiseen josta ei saa palkkaa vaan josta maksaa itse omasta pussistaan!!!
noista pitäisi yhteiskunnan maksaa palkkaa ja kertyä ylimääräistä vapaata...
Niin... Kun lähden tekemään 4 tunnin vuoron ja kuljen töihin bussilla niin olen kotona töistä 7 tuntia myöhemmin, eli 3 tuntia ajasta menee siirtymiin. Onhan se. 8 tunnin vuoron kesto on oikeasti vähintään 11 tuntia. Koska vuoroja ei kulje voi joutua odottaamaan työnsä alkamista tunnin jossain ennen kuin voi mennä kohteeseen. Mutta sitä se on. Ilta vuorosta kun kotiudun odotan tunnin pakkasessa bussia kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lääkärit ovat kyllä varsin hyväpalkkaisia ja joutuvat myös matkustamaan. Ammatinvalintakysymys.
Esim. oma lääkärimieheni lähti tänä aamuna 70 kilometrin päähän töihin, kuten tekee kolme kertaa viikossa joka ikinen viikko. Jonkun on pikkukunnissakin oltava töissä, eikä kaikissa niissä asu riittävästi lääkäreitä. Kaikkia vaivoja ei voi hoitaa etänä.
Vierailija kirjoitti:
tunti suuntaansa on 400 tuntia vuodessa eli 10 viikon työtuntien verran menee pelkästään autossa istumiseen josta ei saa palkkaa vaan josta maksaa itse omasta pussistaan!!!
noista pitäisi yhteiskunnan maksaa palkkaa ja kertyä ylimääräistä vapaata...
Tunti pääkaupunkiseudulla työmatkaliikenteessä on aika vakio.
Verovähennyksetkin on siinä mielessä epäreiluja, että niistä hyötyy sitä enemmän mitä paremmin tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös pitää etävastaanottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kaikista kovapalkkaisimmat eivät tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös pitää etävastaanottoa.
Yksikään lääkäri ei sitä 100% päivätyönä tee. Suurin osa etävastaanotoista pidetään kyllä työpaikalta käsin, ei kotoa.
Jokainen saa itse valita missä asuu, sikäli kun rahkeet asumiseen riittävät. Se sitten vaikuttaa työmatkan pituuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kaikista kovapalkkaisimmat eivät tee.
No siinähän se korvaus liikkumisesta tulee palkan muodossa.
Nykytyöelämä on tällaista. Iso osa töistä on tehtävissä etänä. On kuitenkin paljon töitä, jotka vastivat läsnäoloa.
Siispä koulutus- ja ammatinvalintaa kannattaa miettiä myös tästä näkökulmasta: voiko työtä tehdä etänä. Etätyö on valtava mahdollisuus helpottaa työpäivää. Vapaa-aikaa jää useita tunteja enemmän. Siisti sisätyö. Hoksaavatkohan kaikki nuoret tämän näkökulman ammatinvalintaan. Itse aikoinani opiskelin opettajaksi. Jos nyt olisin aloittamassa koulutuspolkua, valinnoissa painaisi tosi paljon etätyön mahdollisuus. Siihen luontuvia koulutuksia minulle olisivat vaikkapa oikeustiede ja kauppatieteet.
Lääkäreiden korvaus työstä on jotain muuta kuin pari tonnia kuukaudessa. Kyllä niillä summilla jo ajeleekin mihin suuntaan tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa itse valita missä asuu, sikäli kun rahkeet asumiseen riittävät. Se sitten vaikuttaa työmatkan pituuteen.
Esim rakennusala jossa kohteet saattaa vaihtua päivittäin. Mahtais pitää kiirettä muuttojen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Nykytyöelämä on tällaista. Iso osa töistä on tehtävissä etänä. On kuitenkin paljon töitä, jotka vastivat läsnäoloa.
Siispä koulutus- ja ammatinvalintaa kannattaa miettiä myös tästä näkökulmasta: voiko työtä tehdä etänä. Etätyö on valtava mahdollisuus helpottaa työpäivää. Vapaa-aikaa jää useita tunteja enemmän. Siisti sisätyö. Hoksaavatkohan kaikki nuoret tämän näkökulman ammatinvalintaan. Itse aikoinani opiskelin opettajaksi. Jos nyt olisin aloittamassa koulutuspolkua, valinnoissa painaisi tosi paljon etätyön mahdollisuus. Siihen luontuvia koulutuksia minulle olisivat vaikkapa oikeustiede ja kauppatieteet.
Mullekin luvattiin edellisessä työssä etätyömahdollisuus, mutta sepä ei todellisuudessa sitten pitänytkään paikkaansa. Olin tehnyt ennenkin samaa työtä täysin etänä. Lopetin ne työt.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei varmasti mieti aamuisin, onko varaa ostaa bensaa parillakympillä, jotta pääsee ajamaan päivän 150 km työmatkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. oma lääkärimieheni lähti tänä aamuna 70 kilometrin päähän töihin, kuten tekee kolme kertaa viikossa joka ikinen viikko. Jonkun on pikkukunnissakin oltava töissä, eikä kaikissa niissä asu riittävästi lääkäreitä. Kaikkia vaivoja ei voi hoitaa etänä.
Voivoi, ihan kolme kertaa viikossa täytyy työpaikalle vääntäytyä. On se raskasta ja ihna duunarin työpäivään tai työrytmiin verrattavissa. Kuukausipalkka ukolla kuitenkin vähintään 7000e vai mitä? Kyllä sillä rahalla voi jo vähän autossa istuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei varmasti mieti aamuisin, onko varaa ostaa bensaa parillakympillä, jotta pääsee ajamaan päivän 150 km työmatkan.
Niin ja joku vuokralääkäri saa ehkä firmalta laskutettua matkakulut, joita tulee syrjäseudun kuntiin ajelusta. Kilometrikorvausten kanssa autoilu on siedettävää, toisin kuin valtiolla jossa korvataan vain bussilipun hinta, vaikka yhteyksiä menisi päivän aikana vain muutama.