Sopisiko Alankomaiden terveydenhuoltomalli Suomeen?
Suomen terveydenhuolto tarvitsee täysremontin!
Voisi katsoa mallia Alankomaista, jossa tehtiin 2006 uudistus : julkinen ja yksityinen yhdistettiin siten että kaikki on yksityistä terveydenhuoltoa, pieniä klinikoita joissa 1-4 lääkäriä pääsääntöisesti. Kaikilla on vakuutus, joka kilpailutetaan kerran vuodessa, jokainen etsii omalääkärin jostain kinikalta, pitää kysyä onko vapaata poitilaspaikkaa. Omalääkärille pääsee yleensä samana päivänä, jos omalääkäri on lomalla , sairaana tms niin hänen kolleegansa tuuraa. Mutta hoitotiimi on pieni ja tulee tutuksi, siihen kuuluu yleensä myös sairaanhoitaja tai pari.
Omalääkäri laittaa tarvittaessa lähetteen sairaalaan erikoissairaanhoitoon. Sairaalat ovat myös yksityisiä.
Kaikki toimii loistavasti. Jos ihmisellä ei ole varaa vakuutukseen, toki sosiaalitoimi auttaa sielläkin...
Voisiko joskus ottaa mallia maailmalta ?
Kommentit (22)
Terveyskuluvakuutukseni maksaa yli 800 euroa vuodessa ja omavastuu on kerran vuodessa 170 euroa, joten kallista on vakuutuksen ylläpito Suomessakin. Ja lisäksi, kun ikää tulee tarpeeksi, lakkaa vakuutuksen voimassaolo.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskuluvakuutukseni maksaa yli 800 euroa vuodessa ja omavastuu on kerran vuodessa 170 euroa, joten kallista on vakuutuksen ylläpito Suomessakin. Ja lisäksi, kun ikää tulee tarpeeksi, lakkaa vakuutuksen voimassaolo.
Olen asunut Amsterdamissa 2013-2014, silloin mulla oli vakuutus joku 110e/kk. Se kattaa terveydenhuollon ja lääkkeet apteekista. Omavastuu Eigen Risico oli 360e (tämä on siis sekä lääkekatto että hoitokatto!!) sen jälkeen kaikki maksutta.
t.AP
Vierailija kirjoitti:
Huh, onpas kallis. Minulla 350e/vuosi. Mutta tosi asiahan täällä on, että yksityisellä on vaivansa hoidatettava. Julkiselle ei pääse, ja jos pääsee, ei oteta vakavasti/tosissaan. Ja sitten menet uudelleen...ja uudelleen..ja uudelleen. Sehän ei syö kenenkään resursseja. Yksityisellä yksi käynti riittää, asia etenee ja hommat toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Amsterdamissa 2013-2014, silloin mulla oli vakuutus joku 110e/kk. Se kattaa terveydenhuollon ja lääkkeet apteekista. Omavastuu Eigen Risico oli 360e (tämä on siis sekä lääkekatto että hoitokatto!!) sen jälkeen kaikki maksutta.
t.AP
TÄMÄ. Haloo päättäjät! Nyt on mistä ottaa mallia
Vierailija kirjoitti:
Tanskan malli on parempi.
miten se eroaa Hollannin mallista?
Ei Suomessa ole tarpeeksi lääkäreitä tuohon 🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻🤦🏻.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, onpas kallis. Minulla 350e/vuosi. Mutta tosi asiahan täällä on, että yksityisellä on vaivansa hoidatettava. Julkiselle ei pääse, ja jos pääsee, ei oteta vakavasti/tosissaan. Ja sitten menet uudelleen...ja uudelleen..ja uudelleen. Sehän ei syö kenenkään resursseja. Yksityisellä yksi käynti riittää, asia etenee ja hommat toimii.
Sinä olet varmasti minua nuorempi. Vakuutukseni on kallistunut melkein joka vuosi, kun ikääkin on tullut lisää. Alussa oli jotain alle 300 euroa ja omavastuu oli pieni. Alkaa olla yhtä kallis kuin maissa, joissa terveydenhoito järjestetään vain vakuutusten kautta.
Ei toimi. Yleensä jompi kumpi prakaa pahimmassa tapauksessa ja tarvitaan vaihtoehto, se itse valittu. Julkisella ei auta juoksutus (osalla jonotus), olisi järkevää päästä erikoislääkärille helpommin tai pientoimenpiteet. On rajattu aika rajusti sitä. Osa ei saa kunnon hammaslääkäriapua. Osalla ei ole varaa vakuutuksiin todellakaan. Mikään manipuloiva systeemi ei ole hyvä. Työterveys on haukannut suuren palan.
Ihmiset eivät halua hoitotiimejä, ellei ole vakavampaa tyyliin iso leikkaus. Ihan erikoislääkäri riittää jos on pätevä, eikä valelääkäri. Tai labra. Muu on juoksutusta tai hörhötiimi joka on turha, ellei joku välttämättä halua ne kaikki. Terkkarillakaan ei tarvitse irrottaa tikkejä ihosta, jos ne ovat itsesulavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.AP
Ei tuollainen summa mitenkään kata koko sairaanhoidon kuluja, tuleeko loput varat valtion budjetista? Saksassa samankaltainen malli, kohtuullisesti itsenäisesti tienaava maksaa noin 1000€/kk tai jos palkkatöissä niin puolet tuosta. Eikä sekään riitä, valtio silti pistää budjetista päälle.
Joten ihan varma että ollaan ennemmin tuollaisissa luvuissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskan malli on parempi.
miten se eroaa Hollannin mallista?
En nyt jostain syystä saanut linkattua Lääkärilehden artikkelia tähän, mutta googlaa Tanskan terveydenhuolto.
Alankomaiden malli on ihan ok ja erikoissairaanhoito hyvää. Jonot ovat lyhyitä. Ongelma on, että omalääkärit ei mielellään anna lähetettä sairaalaan. Jostain ihmeen syystä. Tyypillistä on, että oireita saa liioitella ja suoranaisesti valehdella, jos hoitoa haluaa. Muussa tapauksessa olet omalääkärin armoilla, joka yleensä suosittelee parasetamolia joka vaivaan. Jos on tosi paha selkäkipu esimerkiksi niin saattaa suositella myös kuumavesipulloa. Jos oma lääkäri sanoo, ettet tarvitse verikokeita niin sitten et niitä saa. Vaivoja hoidetaan kun niitä tulee, ennalta ehkäisyä ei tunneta. Jos onnistuu suostuttelemaan omalääkärin antamaan lähetteen niin hoito on ensiluokkaista.
Saako siellä Alankomaissa jokainen vakuutuksen, vai miten kohdellaan valmiiksi sairaita? Nimim. en saa Suomessa yksityistä terveysvakuutusta mistään perussairauksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on hyvä malli
Ei voi toimia, koska liikaa korruptiota ja suomalaiset ei uskalla avata suutaan mistään.
Ei kun työterveyspuoli syö jo nyt julkisen kuormasta ja ei ne halua ahneet muutosta!:
Ei suomalainen saa vaivoihinsa apua. On se ihme homma. Miten nuo lääkärit kehtaa olla hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.AP
Sairausvakuutus pitää olla ja tosiaan oli meilläkin noin satasen kuukaudessa. Mutta puoliso ei koskaan sairastanut, silti piti maksaa. Kerran sai muutaman satasen takaisin, mutta muuten kymmenen vuoden aikana jäi ns häviöpuolelle.
Niin ja mehän maksetaan nyt veroja, joilla rahoitetaan terveydenhuoltoa, joka ei toimi tehokkaasti Suomessa. Sitten tuloveroprosentteja voitaisiin alentaa, säästyneellä rahalla ihminen maksaisi vakuutuksen.