IL: Kotihoito asensi Tinderin 80-vuotiaan asiakkaan tabletille
Ilmeisesti daamilla oli ollut suosiota siellä, kun omainen kertoo jutussa, että oli joutunut laittamaan ilmoitukset siitä pois päältä.
Eihän siinä mitään väärää ole, että ikäihmisetkin deittailee, mutta jutun mukaan kyseinen asiakas ei edes osannut käyttää tekstiviestejä. Vanhuksilla ei välttämättä myöskään ole riittävästi tietoa nykynetin vaaroista, rakkaushuijauksista, indentiteettivarkauksista, haittaohjelmista jne.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fe4fb85c-3526-4288-bc97-61b39eb93f85
Kommentit (59)
Äitini on 82-vuotias ja sallii kaikki ystäviksi pyrkivät FB:ssa. Olen tolkuttanut hänelle, että tuo komeannäköisenä pitämäsi mies voi olla vaikka nigerialainen huijari. Eivät kaikki vanhukset ole niin skarppeja, että tajuaisivat, miten monella tavalla heitä voidaan yrittää vetää höplästä.
Olen torpannut turhia remontteja. Omakotitalon katto on uusittu isäni vielä eläessä neljä vuotta sitten. Sama koskee keittiötä, saunaa ja pesuhuonetta. Ne on uusittu ja laitettu kuntoon. Pesuhuoneesta löytyvät esimerkiksi tukikahvat ja -kaiteet. Lisäksi lattiamateriaali on valittu niin, ettei se ole turhan liukas. Mutta kun seinälaattojen väri ei enää miellytä.
Jos häntä lähestyisi joku Tinderin kautta ehdottaen tapaamista, äiti kutsuisi heti kahville mukavalta tuntuneen henkilön.
Kyllä hänellä ystäviä on, mutta ilmeisesti kaipaa jotain säpinää. Vanhusten tanssit tai jotkin kerhot eivät kelpaa, kun siellä on vain niitä vanhoja ihmisiä.
En ole minkään perinnön perässä, olen riittävän varakas itse. Huoleni kohdistuu hyväksikäyttöön. Äitini tarvitsee rahansa erilaisiin palveluihin eikä lähetettäväksi "hätää kärsivän" henkilön X tilille.
"heidän pitää itse kyetä asentamaan sovellus ja hallinnoimaan ja käyttämään sitä"
Pisti silmään tämä omaisen määritelmä, milloin ihminen saa mennä Tinderiin. Olisi kiva tietää, missä muissa asioissa on kielletty pyytämästä apua vai pitääkö ihan kaikkeen elämässä kyetä itse ennen kuin niihin on oikeus. Ja koskeeko tämä vain vanhuksia, vai myös esim. sokeita? Sokealle sukulaiselleni on kotihoito asentanut Facebookin, ja käyttää sitä sukulaisen puolesta (lukee uutisvirtaa ja kirjoittaa sukulaiseni sanelun mukaan). Ilmeisesti tämä on väärin ylläolevan määritelmän mukaan.
Outoja sallivia kommentteja, varmaankin trolleilta. Odottakaahan kun omaa vanhempaanne käyttää joku auervaara netin kautta hyväksi tai joku parikymppinen nettituttu tekeytyy 90-v äitinne kaveriksi. Onhan uutisia aiheesta paljonkin. Annatte varmasti asian vaan olla.. Tinder ja muut sovellukset mahdollistaa hyväksikäytön jos ihmisellä ei ole enää täysin järkeä päässä.
Vierailija kirjoitti:
Outoja sallivia kommentteja, varmaankin trolleilta. Odottakaahan kun omaa vanhempaanne käyttää joku auervaara netin kautta hyväksi tai joku parikymppinen nettituttu tekeytyy 90-v äitinne kaveriksi. Onhan uutisia aiheesta paljonkin. Annatte varmasti asian vaan olla.. Tinder ja muut sovellukset mahdollistaa hyväksikäytön jos ihmisellä ei ole enää täysin järkeä päässä.
Lukiko jossain, että tällä kyseisellä rouvalla ei ole järkeä päässä? Miten musta tuntuu, että sulla ei ole..
Rakkaus on kaikille. Myös vanhoille.
Voi olla mukavaa ajankulua.
Tuskin on nettipankkia.
Saahan sen lapsiltakin pois, ettei pysty käyttämään netissä rahaa.
No eikös se ole pelkästään hyvä että on virikkeitä ja tuurillaan löytyy myös seuraa. Ihmeen tiukkapipoista sakkia.
Minkälaisella moraalilla kotihoidon hlökunta toimii? Kuinka kehtaavat?
Huoh. Ei kyllä kuulu nyt tyttärelle pätkääkään äitinsä seuraelämä.
Ja jos hän äitinsä etua on valvomassa (joka olisi ainoa syy, miksi hänellä olisi joku tinder pitänyt hyväksyttää) niin sitten hänen olisi kyllä pitänyt se sovellus jo pikaisesti sieltä poistaa, jos huijauksia pelkää.
Kaikkein rasittavimpia omaisia tyypillisesti ovat nämä minä oon itse sairaanhoitaja- omaiset, jotka soittaa kelloa että voisko hoitaja tulla auttamaan äidin vessaan. 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30-vuotiaana miehenä minun ei tarvinnut laittaa puhelinta äänettömälle tinderin piippailun vuoksi, kun en saanut 2 vuodessa yhtään matchia. Itse en ollut nirso.
80-vuotiaskin nainen saa näköjään niin paljon matcheja ettei saa edes nukutuksi tinderin piippaillessa
Miehethän niitä tykkäyksiä jakavat holtittomasti, joten saat syyttää omaa sukupuoltasi.
Näköjään myös kirjoittelevat ja ovat kiinnostuneita 80-vuotiaasta. Epäilen, että rahan olisi tarkoitus vaihtaa omistajaa, mutta naiset tietysti uskovat, että 80-vuotias löytää rakkauden tuosta sovelluksesta. Ei ihme, että omainen on huolissaan.
Varmasti jokainen suht järjissään oleva ymmärtää, että kumppanin ja seuran hakuun liittyy riskejä. Lähtökohtaisesti kuitenkin outoa ajatella, ettei kukaan voisi olla kiinnostunut 80-vuotiaasta. Minulla on ihan lähipiirissä eläkeiässä uuden kumppanin löytäneitä. Tuossa iässä on aikaa ja moni vielä hyvässä fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa. Puoliso ehkä menehtynyt ja lapset kiireisiä omien perheiden ja elämän kanssa. Suurin osa varmaan etsii kuitenkin suht samassa iässä ja elämäntilanteessa olevaa kumppania. Tsemppiä kaikille seuran hakuun. Kotoa ei tule kukaan hakemaan ja yksinäisen täytyy yrittää.
Eikö tuon ikäinen voisi keskittyä jo omaan ja jälkeläistensä elämään ja unohtaa miessuhteet?
Vierailija kirjoitti:
Äitini on 82-vuotias ja sallii kaikki ystäviksi pyrkivät FB:ssa. Olen tolkuttanut hänelle, että tuo komeannäköisenä pitämäsi mies voi olla vaikka nigerialainen huijari. Eivät kaikki vanhukset ole niin skarppeja, että tajuaisivat, miten monella tavalla heitä voidaan yrittää vetää höplästä.
Olen torpannut turhia remontteja. Omakotitalon katto on uusittu isäni vielä eläessä neljä vuotta sitten. Sama koskee keittiötä, saunaa ja pesuhuonetta. Ne on uusittu ja laitettu kuntoon. Pesuhuoneesta löytyvät esimerkiksi tukikahvat ja -kaiteet. Lisäksi lattiamateriaali on valittu niin, ettei se ole turhan liukas. Mutta kun seinälaattojen väri ei enää miellytä.
Jos häntä lähestyisi joku Tinderin kautta ehdottaen tapaamista, äiti kutsuisi heti kahville mukavalta tuntuneen henkilön.
Kyllä hänellä ystäviä on, mutta ilmeisesti kaipaa jotain säpinää. Vanhusten tanssit tai jotkin kerhot eivät kelpaa, kun siellä on vain niitä
Jos äitisi kaipaa säpinää elämään niin eikö sitä olisi ihan hyvä järjestää, kun vielä elämää jäljellä. Mihin hän niitä rahoja säästää. Omille vanhemmille olen sanonut, että käyttäkää kaikki vain itseenne, kun elätte ja kuntoa riittää. Valtio pitää kyllä huolta omistaan, kun kunto on sellainen, ettei voi muuttaa, kuin sängyssä enää maata.
Eli tytär pelkää äitinsä löytävän uroon itsellensä, menevän naimisiin ja sitten jää tyttäreltä puolet perintörahaa saamatta, kun sen aika koittaa.
Antaisi nyt äitinsä nauttia elämästään kuten hän itse haluaa.
Leskenä moralisoin onko hlö ihan täysissä henkisissä voimissa? Jos syksyllä, puoli vuotta sitten on jäänyt leskeksi tuntuu uuden miehen haku kovin varhaiselta, ehkä pitkäkin liitto takana.
Vierailija kirjoitti:
"heidän pitää itse kyetä asentamaan sovellus ja hallinnoimaan ja käyttämään sitä"
Pisti silmään tämä omaisen määritelmä, milloin ihminen saa mennä Tinderiin. Olisi kiva tietää, missä muissa asioissa on kielletty pyytämästä apua vai pitääkö ihan kaikkeen elämässä kyetä itse ennen kuin niihin on oikeus. Ja koskeeko tämä vain vanhuksia, vai myös esim. sokeita? Sokealle sukulaiselleni on kotihoito asentanut Facebookin, ja käyttää sitä sukulaisen puolesta (lukee uutisvirtaa ja kirjoittaa sukulaiseni sanelun mukaan). Ilmeisesti tämä on väärin ylläolevan määritelmän mukaan.
Varmaan jostain yksityiseltä yritykseltä, " kunnan avustajilla" aina kova kiire ja tarkkaan määritellyt tehtävät.
Toki jokainen saa maksaa seurasta ja viihdyttävästä kotihoitajasya
Vierailija kirjoitti:
Leskenä moralisoin onko hlö ihan täysissä henkisissä voimissa? Jos syksyllä, puoli vuotta sitten on jäänyt leskeksi tuntuu uuden miehen haku kovin varhaiselta, ehkä pitkäkin liitto takana.
Liitto on voinut olla kuopattu kauan ennen puolisoa. 80-vuotiaalla ei ole varsinaisesti aikaa odotella milloin muiden mielestä sopiva suruaika on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse yli 80-vuotias ja oliko miehesi kuollessaan myös vähintään yhtä vanha?
Miksei löytyisi? Siellä voi myös pelkästään jutella tapaamatta yhtään ketään. Miksi sinäkin kuvittelet, että vanhat ihmiset on jotain täysin aivottomia tapauksia, jotka tyhjentävät pankkitilinsä samantien ensimmäisen vastaantulijan taskuun?