Ketä terveyskeskuksissa oikein hoidetaan, kun aikoja ei saa lainkaan?
Itselleni todettiin vain, että lääkäri aikoja ei ole. Ei edes ehdotettu esim. 2 viikon tai kuukauden päähän, pelkkää ei oota.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aika apuväline varastolle. Se sijaitsee terveyskeskuksen kiireettömän ajanvarauksen tiloissa. Olin kaverin kyydillä ja hän heitti minut etuajassa sinne, koska hänellä toisaalla oma meno. Odotin 20 min, eikä siellä ollut ketään muita koko aikana. Kun pääsin itse lähtemään saatuani apuvälineeni, odotusaula oli edelleen autio. Odotin kaveriani ovella ja ohi meni hoitaja, jolle tokaisin, että onpa täällä hiljaista. Hoitaja sanoi, että kaikki on päivystyksen puolella, siellä ei ole hiljaista.
Taitaa olla erikoisläkäritkin päivystyksessä. Hirveän vakea on saada aikoja. Mutta sitten kun saa ajan ja menee paikalle, niin kaikkialla on autiota. Hyvä jos näkee 1-2 potilasta koko osastolla. Aikaisemmin oli aina odotusaulassa penkit täynnä aikaansa odottavia potilaita. Tilanne muuttui rajusti vuoden 2020 aikana, eikä ole sen jälkeen palautunut entiselleen.
Kyseessä on yliopistossiraala. Ei niissä noin hiljaista pitäisi olla.
Järjestelmä tarvitsee täysremontin!
Kannaa katsoa mallia Alankomaista, jossa tehtiin 2006 uudistus : julkinen ja yksityinen yhdistettiin siten että kaikki on yksityistä terveydenhuoltoa, pieniä klinikoita joissa 1-4 lääkäriä pääsääntöisesti. Kaikilla on vakuutus, joka kilpailutetaan kerran vuodessa, jokainen etsii omalääkärin jostain kinikalta, pitää kysyä onko vapaata poitilaspaikkaa. Omalääkärille pääsee yleensä samana päivänä, jos omalääkäri on lomalla , sairaana tms niin hänen kolleegansa tuuraa. Mutta hoitotiimi on pieni ja tulee tutuksi, siihen kuuluu yleensä myös sairaanhoitaja tai pari.
Omalääkäri laittaa tarvittaessa lähetteen sairaalaan erikoissairaanhoitoon. Sairaalat ovat myös yksityisiä.
Kaikki toimii loistavasti. Jos ihmisellä ei ole varaa vakuutukseen, toki sosiaalitoimi auttaa sielläkin...
Onko Suomessa oikeasti asiat hyvin? Oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään , palvelut on teoriassa ja diginä pilvissä .
Hienoa, että kaikkia vaivoja on lähdetty hoitamaan lääkekannabiksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa miettinyt. Mitä ne lääkärit siellä oikein tekee kun eivät ota potilaita vastaan.
Jpka viikko yksi päivä uhrautuu lääkefirmojen lääke esittelyihin. Näin kertoi lääkäri mulle! en ollu uskoa korviani!!
Toinen paljon aikaa vievä homma on lausuntojen kirjoittaminen kelalle. Osalla lääkäreistä siihen menee enemmän aikaa kuin potilastyöhön.
Sitten kun lausunto menee kelalle, hylkää joku kelalääkäri sen ja "tietää" paremmin potilaan oireilun vaikka ei ole koskaan edes nähnyt potilasta. Ihan turhaa pelleilyä koko touhu. Senkin ajan lääkärit voisivat käyttää potilastyöhön.
Mullekin on käynyt noin, että sanottu vaan eioota. Ei meillä ole mitään aikoja. Tosi absurdi ja outo keskustelu oli, kun soitti terveyskeskukseen.
Itsekin ihmettelen mitä siellä oikein rampataan. En ole terveyskeskuksessa edes käynyt 20 vuoteen.
Iso osa lääkäreiden työajasta kuluu sihteerien työhön, kun säästöjä on haettu potkimalla sihteerit pihalle.
Lapselle kun yrittää varata aikaa niin ensimmäisenä kysytään eikö lapsella ole vakuutusta.
Mua hoidettiin juuri pari viikkoa sitten, poistivat tikun sormesta. Sitä kun ei voi poistaa digitaalisesti etänä.
Teilläpä outo terveyskeskus on. Meillä kyllä saa aina avun kun tarvitsee ja lääkärille pääsee aina kun on oikea tarve.
Tervetuloa sairaalaan hoitajaksi töihin. Työterveys ei hoida yhtään mitään vaivojasi jos ne eivät 100 prosenttisesti liity työhösi. Eli aina oli paikka mikä tahansa sinut käsketään seuraavalle luukulle. Työterveys käskee terveyskeskukseen, joskus terveyskeskus käskee mennä vaikka työterveyteen. Kun opiskelin töiden ohessa ja maksoin YTHS-maksun, niin yths käski mennä terveyskeskukseen, terveyskeskus käski kysyä yths ja sitten taas käskettiin työterveyteen soittelemaan.
Eli ei kaikilla ei-sikarikkailla työssäkäyvilläkään ole asiat sen paremmin, sitten ihmetellään miksi terkkarit ja yths on niin ylikuormittuneita.
Vierailija kirjoitti:
Kannaa katsoa mallia Alankomaista, jossa tehtiin 2006 uudistus : julkinen ja yksityinen yhdistettiin siten että kaikki on yksityistä terveydenhuoltoa, pieniä klinikoita joissa 1-4 lääkäriä pääsääntöisesti. Kaikilla on vakuutus, joka kilpailutetaan kerran vuodessa, jokainen etsii omalääkärin jostain kinikalta, pitää kysyä onko vapaata poitilaspaikkaa. Omalääkärille pääsee yleensä samana päivänä, jos omalääkäri on lomalla , sairaana tms niin hänen kolleegansa tuuraa. Mutta hoitotiimi on pieni ja tulee tutuksi, siihen kuuluu yleensä myös sairaanhoitaja tai pari.
Omalääkäri laittaa tarvittaessa lähetteen sairaalaan erikoissairaanhoitoon. Sairaalat ovat myös yksityisiä.
Kaikki toimii loistavasti. Jos ihmisellä ei ole varaa vakuutukseen, toki sosiaalitoimi auttaa sielläkin...
Onko Suomessa oikeasti asiat hyvin? Oikeasti?
Saksassahan on ollut tämä systeemi iät ja ajat eikä sekään toimi nykyään enää. Kauhujuttuja kuuluu sieltäkin. Lisäksi erillinen vakuutus eriarvoistaa. Pääasiassa parasta hoitoa saavat kuitenkin vain maksukykyiset työssäkäyvät ihmiset.
Suomessahan terveydenhuollossa turvaudutaan entistä useammin henkilöstöyrityksen vuokratyövoimaan. Eli aletaan olemaan riippuvaisia henkilöstöyrityksistä. Sittenhän ollaan tavallaan jo yksityisen sektorin pyörittämää toimintaa..
Mutta se hallinto ja byrokratia. Miksi tarvitaan hyvinvointialueita ja byrokratiaa?
Lääkärit ja muut terveydenhuollon ammattilaiset voivat perustaa omia klinikoita , toki ketjujakin. He ovat ihan omia terveydenhuollon yksiköitä.
Ehkä erikoissairaanhoito voitaisiin pitää jukisena.
Miksette sitten mee yksityiselle lääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa oikeasti asiat hyv
Tämä sama systeemi on suurimmassa osassa Euroopan maita.
Suomen systeemi on poikkeava, mutta sille jostain syystä löytyy arvovaltaisia kannattajia. Taitaa olla viimeisiä suomettumisen ajan jäänteitä. Sitä usein puolustellaan tasa-arvon nimissä, vaikka se on käytännössä yksi Euroopan epätasa-arvoisimpia ja loppukäyttäjälle kalleimpia terveydenhoitojärjestelmiä.
Minulla uusitaan reseptit Kannassa. En ole saanut aikaa terveysasemalle moneen vuoteen.
Aina kun minä olen käynyt kuntani terveyskeskuksen päivystyksessä tai isomman yliopistollisen keskussairaalan päivystyksessä, koko paikka on ollut vanhuksia täynnä. Tämä hetkinä, kun minulla tai lapsellani on ollut akuutti asia eikä työterveys tai yksityinen palvele enää.
Varmaan se näkyy, ettei niitä vanhuksia saada sinne erikoissairaanhoitoon. Sen sijaan makaavat päivystyksessä. Ja sitten työikäiset, lapset ja nuoret odottavat hoitoa, kun pitää monisairaita elämän ehtoolla olevia auttaa.
Uutisissa oli ettei päijäthämessää enään lähetetä hätäkeskukseen soittaneelle sairaskohtauksen saaneelle ambulanssia vaan ohjataan johonkin numeroon missä voi neuvotella parhaan kykynsä ja taitonsa mukaan että pärjäisikö vielä mahdollisesti kotona aamuun asti jolloin kuulemma olisi taksi pihalla odottamassa. Vaihtoehtona on myös ruumisauto.
Tällä säästetään kuulemma hirveän monta tuhatta euroa potilasta kohden eikä päivystysvastaanotot ruuhkaudu kun jokainen saa raahautua itse sinne jos jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskukset on tarkoitettu köyhille, työttömille ja ulkomaalaisille. Ne on vähävaraisten paikkoja. Normaali väestö käyttää yksityisiä lääkäriasemia.
Ulkomaalaisilla on maksusitoomus yksityiselle. Esim ukrainalaiset asioi Mehiläisessä. Lasta vakuutuksen turvkn viety sinne ja heitä on yleensä aina myös aulassa. Ymmärrän, että edes heille nopea ja laadukas hoito, kun voivat joutua taas palaamaan Ukrainaan ja muutenkin traumoja yms.
Tämähän on sitten niin keksittyä sontaa kuin mahdollista. Olen sodan alusta asti auttanut näitä ukrainan pakolaisia ja heitä ei ota vastaan muu kuin julkinen terveydenhuolto. Työterveys on sitten asia erikseen, se heille toki kuuluu kuten muillekin.
Näin se erikoissairaanhoitokin on onnistuttu pilaamaan. Minulla sama kokemus. Emme me suomalaiset saa oikeutta omassa maassamme.