Ketä terveyskeskuksissa oikein hoidetaan, kun aikoja ei saa lainkaan?
Itselleni todettiin vain, että lääkäri aikoja ei ole. Ei edes ehdotettu esim. 2 viikon tai kuukauden päähän, pelkkää ei oota.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia?
Itse en päässyt lääkäriin kun oli toistuvia halvausoireita raajassa. Sanottiin että mene päivystykseen tai soita ambulanssi jos pahenee. Yritin myöhemmin uudelleen ja siellä päässä tiuskittiin miksi en ollut mennyt lääkäriin aiemmin vakavan oireen takia. Öö.. Mutta sainpahan lopulta kiireellisen ajan kuukauden päähän.
"Miten keksitte tänne tähän aikaan lauantai-iltana soittaa", kysyttiin taannoin yhdeltä omaiselta kun tämä soitti hiljan jo kertaalleen operoidun raajan kiputilanteesta ja aiemmin operoineen lääkärin ohje oli että välittömästi päivystykseen (iltaisin ja vkl 80 kilsan päässä) jos jotain oiretta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreille on nyt tärkeintä vapaa-aika ja itseensä panostaminen. Muutama päivä keikkalääkärinä varakkaiden asiakkaiden parissa mahdollistaa sen ettei tarvitse inhottavien tavallisten ihmisten elämään sotkeutua kaiken maailman terveyskeskuksissa. Sori siitä!
Terveyskeskuksssa on kylläkin lääkäreillä virka- aika. Siellä on aina lääkäreitä 8-16. Ja ainakin yksi lääkäreistä ottaa vastaan vain ns. kiireellisiä, päivystyspotilaita, 8-10.Osa terkkarilääkäreiden päivästä menee, lääkärintidistusten ja lausuntojen kirjoittamiseen.
Lähetteiden kirjoittamiseen poliklinikoille. Ja soittoihin potilaille.
Etukäteen lääkäri ei voi tietää, miten kauan aikaa, menee kuhunkin potilaan puheluun. Puhelinkin on sitä etävastaanotto
Meillä on tk:ssa viikoittain päiviä jolloin siellä ei ole lääkäriä ollenkaan.
Satuin yli vuosi sitten saamaan lääkärille ajan, aamulla chatissa hoitaja pisti jonoon, kolme kuukautta jonotin. Ja vaikka olen itse jo yli 50 vuotias, niin tunsin itseni nuoreksi siellä muiden ajan saaneiden kanssa.
Samana päivänä pääsin teinin kanssa. Olikin sitten ihan oikeaa vikaakin ja saatiin lääkkeet ja lähetteet.
Asun Vantaalla ja täällä on Maisa-digipalvelu terveyskeskukseen.
Olen saanut jo ainakin viisi eri vaivaa hoidettua Maisan kautta ja saanut reseptin pelkästään kuvailemalla oloani, oireita ja tehnyt oman diagnoosin.
Kestänyt noin vuorokauden kun tullut viesti kirjoitetusta reseptistä.
Virtsatieinfektioon olen saanut reseptin soittamalla terveyskeskukseen.
Etätoimintaa mutta ihan ok.
Eihän niitä aikoja ole kunnallisella suun terveyden (siis hampilekuri/suuhygienisti) hoidossakaan ollut juurikaan tarjolla.
Ja ihmisethän voivat saada vakavia muita terveyshaittoja mätänevän purukalustonsa takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreille on nyt tärkeintä vapaa-aika ja itseensä panostaminen. Muutama päivä keikkalääkärinä varakkaiden asiakkaiden parissa mahdollistaa sen ettei tarvitse inhottavien tavallisten ihmisten elämään sotkeutua kaiken maailman terveyskeskuksissa. Sori siitä!
Terveyskeskuksssa on kylläkin lääkäreillä virka- aika. Siellä on aina lääkäreitä 8-16. Ja ainakin yksi lääkäreistä ottaa vastaan vain ns. kiireellisiä, päivystyspotilaita, 8-10.Osa terkkarilääkäreiden päivästä menee, lääkärintidistusten ja lausuntojen kirjoittamiseen.
Etukäteen lääkäri ei voi tietää, miten kauan aikaa, menee kuhunkin potilaan puheluun. Puhelinkin on sitä etävastaanotto
Totta muuten. Kaikkein epäystävällisimpiä ja toisinaan jopa tylyjä, tiuskiviakin, ovat keski-ikäiset ja sitä vanhemmat tk-naislääkärit.
Saman ikäiset mieslääkärit terveyskeskuksessa, ovat ystävällisempiä, asiallisia, eivätkä näytä pahantuukisuutta JS mahdollista kyllästymistään potilaalle.
Olen itse vanhempi naisihminen, parisen vuotta sitten eläkkeelle jäänyt. Ennen kävin ain työterveyslääkärillä. Vasta nyt olen kroonisten, fyysisten sairauksien takia, joutunut käymään terveyskeskusläärissä.
Ja nuoret lääkärit se vasta huippuja ovatkin. Ei näy vähäisintäkään ikärasismia heidän vastaanotollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lääkärit vain sanelevat, ja osastosihteeri purkavat sanelut. Lähetteet sun muut lääkäri kirjoittaa vastaanoton yhteydessä.
Lääkäripula on tietysti tosiasia, mutta vain kunnallisella puolella. Yksityisillä lääkäriasemilla tohtoreita riittää ja hyvin saa aikoja vaikka samalle päivälle, jos on varaa maksaa. Toimistokulut pelkästään ovat jo 20€, naurettavaa! Siihen sitten vielä taksi kyydit normihinnoin päälle. Siinä saa tarvis eläkeläinen jäädä kotiin kärvistelemään.
Muuten, ainakaan arvauskeskuksessa pk-seudulla suomenkielisen lääkärin vastaanotolle ei ole enää muutamaan vuoteen päässyt kuin vain siinä tapauksessa että tarvitsee esim. lääkärinlausunnon ABC-ajokorttia tms. varten. Siinähän lääkäri tekee joka kerta jonkin "vaativan" palikkatestin jossa esim. joutuu piirtämään kellotaulun numeroineen ja laittamaan osoittimet osoittamaan lääkärin mainitsemaa kellonaikaa. Tuo tai lausunnon teko ei ilmeisesti onnistu ulkkispuoskareilta kun siihen hommaan joudutaan havaintoni mukaan uhraamaan ihan kantis joka kerta. 😁
Vierailija kirjoitti:
Puoliso soitti aamupäivällä terveyskeskukseen, jätti takaisinsoittopyynnön ja puhelu tuli noin tunnin kuluttua, tuloksena lääkärin soittoaika (asia täysin hoidettavissa puhelimitse) huomiselle.
Takaisinsoittopalvelu on varmasti kauhein keksintö koskaan. Olen marraskuusta asti yrittänyt tavoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliso soitti aamupäivällä terveyskeskukseen, jätti takaisinsoittopyynnön ja puhelu tuli noin tunnin kuluttua, tuloksena lääkärin soittoaika (asia täysin hoidettavissa puhelimitse) huomiselle.
Takaisinsoittopalvelu on varmasti kauhein keksintö koskaan. Olen marraskuusta asti yrittänyt tavoittaa.
Meillä ei ole valittamista, aina on soitto tullut samana päivänä kun pyynnön on jättänyt.
Terveyskeskuksissa istuu paljon porukkaa, joka on tullut sinne mittauttamaan verenpainettaan ja ihan yksinäisyyttään.
Perussairauden seurantaan annettiin ensin labralähete, kävin siellä pari kuukautta sitten. Viime viikolla tuli lääkäriaika helmikuulle.
Yksi vastaaja oli tuolla aiemmin jo oikeassa eli erilaisten lääkärinlausuntojen ja todistusten täyttämiseen kuluu ihan luokattoman paljon aikaa ja se on kyllä ihan poliittinen tahtotila. Yhteen Kelan lausuntoon varataan esim. omassa työpaikassa 1h, ja sillä 1h ajalla voitaisiin hoitaa vähän oireesta ja tilanteesta riippuen 2-3 potilasta. Akuuttiajoilla jopa 4 potilasta. Yhtenä esimerkkinä tästä älyttömyydestä voidaan ottaa vaikkapa se, että vammaisikäisellä lapsella jolla on vaikka synnynnäinen näkövamma ja on täysin näkökyvytön (eli sokea), pitää vuosittain toimittaa uusi lausunto vammaistukia varten siitä ettei lapselle ole ihmeenomaisesti palannut näkökyky.
Jos olisi tahtoa, voitaisiin tämä lainsäädännöllä muuttaa. Ei vain ole tullut yhtään ehdokasta vielä vastaan joka tästä viitsisi puhua edes. eduskuntavaaleja edeltävästi.
Tässäpä esim. keskellä mielenterveyskriisiä hyvä artikkeli siitä, mihin psykiatrien työaika Suomessa menee vaikka Suomessa on keskimäärin enemmän psykiatreja kuin muissa verrokkimaissa. https://kuntalehti.fi/uutiset/sote/psykiatrit-haluavat-eroon-runsaasta-…
Kyllä kai kiirettä on, kun pitää saman asian takia käydä 4x ennen kuin pääsee verikokeisiin esim. Ja soitella teis kuinka monta kertaa.
Viimeisimpänä yritin vrata puhelinpalvdlussa aikaa, sinne piti sanella asiat äänimerkin jälkeen. Puhuin selkeästi ja rauhallisesti. Olen itsekin puhelinaspassa töissä, ja tiedän miten pitää puhua. Sain viestin, että ääniviestistäni ei saa selvää ja pyydettiin soittamaan uudestaan. Eivät viitsineet soitttaa minulle sitten. Saa nähdä, montako kertaa pitää soittaa ja saada näitä en saa selvää vastauksia, ennen kuin asia etenee.
Vierailija kirjoitti:
Muuten, ainakaan arvauskeskuksessa pk-seudulla suomenkielisen lääkärin vastaanotolle ei ole enää muutamaan vuoteen päässyt kuin vain siinä tapauksessa että tarvitsee esim. lääkärinlausunnon ABC-ajokorttia tms. varten. Siinähän lääkäri tekee joka kerta jonkin "vaativan" palikkatestin jossa esim. joutuu piirtämään kellotaulun numeroineen ja laittamaan osoittimet osoittamaan lääkärin mainitsemaa kellonaikaa. Tuo tai lausunnon teko ei ilmeisesti onnistu ulkkispuoskareilta kun siihen hommaan joudutaan havaintoni mukaan uhraamaan ihan kantis joka kerta. 😁
Huomioi että sitten kun iskee dementia tai muu älyllisiin kykyihin vaikuttava sairaus/vamma, niin ne "yksinkertaiset palikkatestit" ei ole enää yksinkertaisia suorittaa. Hämmentävää nähdä 7-kymppisen piirtävän kellotaulun, jossa viisarit ja numerot sijaitsee kellotaulun ulkopuolelle piirrettynä sikin sokin.
Minä olen aina saanut samalle päivälle tunnin parin viiveellä. Pikkukaupungissa asumisen iloja.
Ihan samaa miettinyt. Mitä ne lääkärit siellä oikein tekee kun eivät ota potilaita vastaan.
Terveyskeskuksssa on kylläkin lääkäreillä virka- aika. Siellä on aina lääkäreitä 8-16. Ja ainakin yksi lääkäreistä ottaa vastaan vain ns. kiireellisiä, päivystyspotilaita, 8-10.
Osa terkkarilääkäreiden päivästä menee, lääkärintidistusten ja lausuntojen kirjoittamiseen.
Etukäteen lääkäri ei voi tietää, miten kauan aikaa, menee kuhunkin potilaan puheluun. Puhelinkin on sitä etävastaanottoa.
Ja mitä nuorempi lääkäri, sitä kauemmin käynti kestää, vastavalmistuneet ovat pikkasen epävarmoja ja aivan uskomattoman tarkkoja. Siksi hitaampia, kuin kokenut ja jo vähän kyyninen ja kyllästynyt keski-ikäinen lääkäri.
Joten kyllä siellä duunia tehdään, siellä vastaanotolla koko ajan.