Yksi syy Pisa-tulosten laskulle, ehkä jopa merkittävin syy, on se, että opettajilta edellytetään muutakin työtä kuin opettamista.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010132168.html
Helsingin 18 000 kadonneen it-laitteen mysteeri selvisi: tavalliset opettajat on laitettu it-asiantuntijoiksi! Kun ei viitsitä palkata oikeita it-asiantuntijoita, vaikka nyt datanomeja, niin pistetään vaan opettajat tekemään tämäkin homma, kun osaavat sen opetuksen ja ohjaamisenkin niin hienosti. Opettajalla ei ole tietotekniikan alan koulutusta, joten miten voidaan olettaa, että opettajat hoitavat tämän? Koska tämä oikein loppuu? Edellinen opetusministeri Andersson edellytti opettajilta sosiaalialan toimintaa, kun piti "tarkistaa, että oppilailla on kaikki hyvin" koronan jälkeen.
Tämän on loputtava.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Aika vahva lausunto
Pisa-tulokset eivät lähde nousuun, ellei:
1) opettajille annetaan työrauha
2) opettajan työ on opetus ja ohjaaminen
3) kännykät ym. hilavitkuttimet parkkiin oppitunnin ajaksi
4) inkluusiosta luovuttava
5) suomen kielen valmistava opetus otettava käyttöön
Pitäisi olla myös sitä muuta henkilökuntaa enemmän. Miksi opettajan pätevyyttä tarvitsee esim. välituntien tai jälki-istuntojen valvomiseen? Eikö sellaiseen kävisi esim. nuorisotyöntekijä tai koulunkäynninohjaaja?
Kaikki poissaoloseurannatkin yms. vois hoitaa joku muu kuin ope.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla myös sitä muuta henkilökuntaa enemmän. Miksi opettajan pätevyyttä tarvitsee esim. välituntien tai jälki-istuntojen valvomiseen? Eikö sellaiseen kävisi esim. nuorisotyöntekijä tai koulunkäynninohjaaja?
Tätä ihmettelen itsekin. Miksi kaikenlaisia avustavia tehtäviä laitetaan akateemisille osaajille, joiden ydinosaaminen on muualla? Samaa nykyään lääkäreillä ja juristeilla.
Hyvinvointiohjaaja on uusi ammattiryhmä kouluissa. Niitä voisi palkata enemmänkin? Tähän mennessä vasta muutamissa kunnissa.
"Hyvinvointiohjaaja on koulun arjessa läsnä oleva aikuinen. Hyvinvointiohjaajan tehtävä on auttaa lasta ja nuorta voimaan paremmin, jotta tämä voisi oppia. Hyvinvointiohjaaja tukee oppilaiden kasvua ja kehitystä, arjessa selviämisen taitoja sekä hyvinvointia. Hyvinvointiohjaajan tehtäviin kuuluu myös oppilaiden varhaisen tuen prosessien sekä kouluhyvinvoinnin kehittäminen"
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla myös sitä muuta henkilökuntaa enemmän. Miksi opettajan pätevyyttä tarvitsee esim. välituntien tai jälki-istuntojen valvomiseen? Eikö sellaiseen kävisi esim. nuorisotyöntekijä tai koulunkäynninohjaaja?
Erittäin hyvä pointti. Sama juttu ruokailun valvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla myös sitä muuta henkilökuntaa enemmän. Miksi opettajan pätevyyttä tarvitsee esim. välituntien tai jälki-istuntojen valvomiseen? Eikö sellaiseen kävisi esim. nuorisotyöntekijä tai koulunkäynninohjaaja?
Tätä ihmettelen itsekin. Miksi kaikenlaisia avustavia tehtäviä laitetaan akateemisille osaajille, joiden ydinosaaminen on muualla? Samaa nykyään lääkäreillä ja juristeilla.
Minulla ei esimerkiksi ole minkäänlaista koulutusta nuorten mielenterveysongelmien suhteen. Silti niidenkin kanssa pitäisi luovia. Onneksi olen nykyään kunnassa jonka kouluissa kiertää psyk. sairaanhoitaja ja koulupsykologillekin pääsee.
Ope
Aika vahva lausunto