Ketä terveyskeskuksissa oikein hoidetaan, kun aikoja ei saa lainkaan?
Itselleni todettiin vain, että lääkäri aikoja ei ole. Ei edes ehdotettu esim. 2 viikon tai kuukauden päähän, pelkkää ei oota.
Kommentit (124)
Lukekaa tuo artikkeli niin ymmärrätte miksi olemme tässä suossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lääkäreitä, koska lääkäriliitolle on tärkeintä palkkojen pitäminen korkeana siten, että koulutetaan liian vähän. Kuulemma lääkärien laatu kärsii siitä niin hemmetisti, jos otetaan hakijoista sisään 10% eikä 8%. Ja jos palkkaa saat 10k€ täydellä työajalla, niin kyllähän 5k€ riittää oikein hyvin, kun tekee vain pari päivää viikossa töitä.
Miksi pitäisi kouluttaa lisää lääkeitä, kun lääkäreille voisi palkata avuksi sihteereitä, siivoojia ja muita joiden työt lääkärit joutuu nykyään tekemään?
P*skapuhetta. Lääkärit kekkuloi yksityisellä. Meidän terkkaan ei saada lääkäreitä kun kaikki työskentelee yksityisellä. Joutuvat sit ostamaan palveluita yksityiseltä puolelta; lääkäri käy terveyskeskuksessa pari kertaa viikossa. Tällainen vuokralääkäri yksityiseltä
Vielä sen verran tästä mun suolijutusta. Oli Uuden vuoden aatto kun Taysiin toimitettiin Gastro osastolle. Siis suoliosastolle. Luulisi että tällä osastolla olisi lääkäri joka tietää edes jotain suolijutuista. Mutta ainut kerta kun lääkärin tapasin, oli se 10 sekunttia kun ilmoitti että kotiutetaan. Katsoin ihan piruuttani mitä hoitokertomuksessa luki: no, hoitaja oli sanonut lääkärille, että voin hyvin kun olin puhunut jotain vierustoverille siinä kahden hengen huoneessa. Lääketokkurassa, nenämahaletkuissa olin varmaan pyytänyt apua. Että joku auttais. Röntgenkuva on vieläkin siellä tietokoneella nähtävissä mutta oli minulla ollut mukana ambulanssissa myös paperiversio lähettäneeltä lääkäriltä.
Minulla on kantokassillinen diagnooseja, lausuntoja sekä lääkärien vastauksia tapauksestani. Ne vastaukset heidän piti antaa sinne vahinkolautakuntaan.
Kukaanhan ei vastuuta ottanut, mutta Potilasvahinko lautakunta antoi kirjallisen huomautuksen jokaiselle minua hoitaneelle taholle.
Kuten joku jo tuumasi minulle ,, olet sitten Tom huoleton, Tom suoleton,,
Vierailija kirjoitti:
Hehkutetaan et Suomessa on hyvät terveydenhuoltopalvelut, nin voi olla mut kukaan ei tiedä missä ja miten sinne pääsee.
Mielestäni kiireellisessä tapaukses pitäs päästä samalle päivää ja tietysti ensiapuuun ja kiireettömissäkin kolmen päivän päästä.
Tasapuolisesti ympäri maan.
Noin oli vielä ehkä 90-luvulla, sen jälkeen pelkkää alamäkeä.
Omassa pienessä kotikaupungissani sama lääkäri työskentelee julkisella puolella ja yksityisellä. Ainoa ero, että yksityisellä ollessaan hän on jopa mukava ja hoitokin etenee jouhevammin. Sama rouva kun ottaa vastaan terkassa, niin tietää että tulee vain käsky ottaa buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa oli ettei päijäthämessää enään lähetetä hätäkeskukseen soittaneelle sairaskohtauksen saaneelle ambulanssia vaan ohjataan johonkin numeroon missä voi neuvotella parhaan kykynsä ja taitonsa mukaan että pärjäisikö vielä mahdollisesti kotona aamuun asti jolloin kuulemma olisi taksi pihalla odottamassa. Vaihtoehtona on myös ruumisauto.
Tällä säästetään kuulemma hirveän monta tuhatta euroa potilasta kohden eikä päivystysvastaanotot ruuhkaudu kun jokainen saa raahautua itse sinne jos jaksaa.
Olin kovissa tuskissa ja pyörin pitkin lattiaa. Tuli ambulanssi. Kysyivät mieheltäni synnyttääkö hän.
Ei varmaan synnytä kun on 69 vuotias ja kohtu leikattu. Olin ollut semmoisessa asennossa lattialla kun synnyttäjät yleensä ovat ponnistusvaiheessa. Eivät ottaneet kyytiin mukaan kun päivystävä lääkäri oli antanut ohjeen kivun lievitykseen. Fentanyyliä niin johan mummo tokeni. Aamulla sitten päivystykseen jos vielä kipua.
Mieheni oli kysynyt vielä, että kun nyt on pitkä aika huomiseen ja jos tulee uusi kipu, niin kuoleeko vaimo ?
No soitatte sitten uudelleen kyytiä, niin arvioidaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Terveys(arvaus)keskusten toiminta on toivottoman tehotonta, ammattitaidotonta. Tutkittaisiin potilas jo ensimmäisellä kerralla kunnolla ja annettaisiin tarkat ohjeet miten toimia. Nyt saa juosta monta kertaa saman vaivan takia eikä ketään loppujen lopuksi enää kiinnosta kun vaiva on ehtinyt kroonistua. Siinä menee yhden vaivan takia tunteja hukkaan lääkäriltä ja hoitajilta, potilaalta saattaa mennä vaivojen kanssa sitten pahimmillaan loppuelämä.
Terveyskeskusten potilaissa on niin monisairaita, mielenterveysongelmaisia, ulkomaalaisia ym, asikkaita jotka eivät mene yksityiselle puolelle, Sitten kun haukutaan vielä ammattitaidottomaksi niin osa lääkäreistä ei viitsi myydä osaamistaan halvalla tai menee mieluummin töihin sairaalaan.
Terveyskeskustten ongelmista on puhuttu vuosikymmeniä mutta eipä mitään muutosta ole saatu aikaan. Edelleen on jäljellä massiivi byrokratia, toimimattomat tietojärjestelmät tuhansine klikkauksineen ja lääkärin käyttö vaikka sosiaaliongelmien hoitoon.
Varmaan kannattaisi kokeilla vaikka listautumismallia terveyskeskuksessa tai parin lääkärin muodostamia yhteenliittymiä sekä hoitajan aktiivista käyttöä vastaanotolla. Joissain paikoissa asiat varmaan toimivat mutta kuka oikeasti haluaa mennä töihn alueelle jos juuri kukaan asiakkaista ei puhu suomen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tylterveyteen pääsee tai yksityiselle.
Tai sitten ei. Meillä ei aiempi työterveyshuollon sopimus kattanut mm. viikonloppuja vaikka sairauspoissaolosta vaaditaan lääkärintodistus. Onneksi palveluntarjoaja vaihtui ja nyt homma toimii niin kuin pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Muuten, ainakaan arvauskeskuksessa pk-seudulla suomenkielisen lääkärin vastaanotolle ei ole enää muutamaan vuoteen päässyt kuin vain siinä tapauksessa että tarvitsee esim. lääkärinlausunnon ABC-ajokorttia tms. varten. Siinähän lääkäri tekee joka kerta jonkin "vaativan" palikkatestin jossa esim. joutuu piirtämään kellotaulun numeroineen ja laittamaan osoittimet osoittamaan lääkärin mainitsemaa kellonaikaa. Tuo tai lausunnon teko ei ilmeisesti onnistu ulkkispuoskareilta kun siihen hommaan joudutaan havaintoni mukaan uhraamaan ihan kantis joka kerta. 😁
Ei ajokorttia varten ole tarvinnut moneen vuoteen enää käydä lääkärillä.
Muissa länsimaissa lääkärin puheille pääsee yleensä samantien.
Täällä saamme maksaa veroja tyhjästä. Koska veroja on mukava maksaa, kukaan ei kysy miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, sen kun tietäisi. Täällä meidänkin terveyspalveluiden käytävillä ja henkilöstöravintolassa liehuu pilvin pimein tärkeän näköisiä valkotakkisia, mutta vastaanottoaikoja ei heru.
Niiden aika kuluu lausuntojen kirjoittamiseen Kelalle, sossulle, työkkärille, sekä reseptien uusintoihin.
Eikö niihin voitaisi palkata sihteeri?
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti:
Röngtenkuvassa ohutsuolitukos, kiireellä Taysiin. Puolitoista vrk myöhemmin osastolla lekuri passitti kotiin, joo. Virus. (ei ollut katsonut röngtenkuvaa ollenkaan)
Tästä alkoi kolmen kuukauden rumba, kamalat vatsakivut, ambulanssilla joko V:koski, Tays, Vammala, paikallinen terkkarin vuodeosasto ja aina vain kivunlievitys. Syö sitä Litalgiinia kun sitä on sulle määrätty, mikä vaimollanne on kun on noin kivulias ? ( kotiin tuli taas kerran ambulanssi ja mieheni vastasi ettei hän ole lääkäri) vatsaflunssaa on liikkeellä. Paras oli terkkarin lääkärin ohje: ala joogaamaan, se tekee hyvää suolistolle. Minua oltiin jo siirtämässä pitkäaikais hoitokotiin, kyytikin jo tilattu lääkärin toimesta, mutta kävikin ilmi, että ko. hoitokoti oli remontissa. Siinä baareilla kuski kysyi, no minne viedään. Vastasin että sinne minne lääkäri käski minut toimittaa ja jätät minut lumihankeen.
Noh, jäin siihen osastolle ja k
Hirveä tarina. 😔 Surettaa sun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lääkäreitä, koska lääkäriliitolle on tärkeintä palkkojen pitäminen korkeana siten, että koulutetaan liian vähän. Kuulemma lääkärien laatu kärsii siitä niin hemmetisti, jos otetaan hakijoista sisään 10% eikä 8%. Ja jos palkkaa saat 10k€ täydellä työajalla, niin kyllähän 5k€ riittää oikein hyvin, kun tekee vain pari päivää viikossa töitä.
Miksi pitäisi kouluttaa lisää lääkeitä, kun lääkäreille voisi palkata avuksi sihteereitä, siivoojia ja muita joiden työt lääkärit joutuu nykyään tekemään?
Eikö ne sh:t väitä tekevänsä lääkärien työt? Tekeekö siivoojat ja sihteerit sitten hoitajien työt? Pitäisikö kaikkien palata ruotuunsa, niin alkaisi homma hoitua?
Ne harvat kerrat kun olen tk:ssa asioinut (puhelimitse kirjoitettuja todistuksia hakemassa) niin hyvin eläkevoittoista kansaa siellä aina on.
Mummoja jotka hakevat lääkäriltä juttuseuraa samalla tavalla kun apteekissa ja kaikkialla muuallakin kun o han lääkärit ja muut vastaavat järjestetty vain mummoille juttuseuraksi ja koko lääkäri asema on mummojen kokoontumis paikka
Vierailija kirjoitti:
Mummoja jotka hakevat lääkäriltä juttuseuraa samalla tavalla kun apteekissa ja kaikkialla muuallakin kun o han lääkärit ja muut vastaavat järjestetty vain mummoille juttuseuraksi ja koko lääkäri asema on mummojen kokoontumis paikka
Mummuille pitäisi jonkun pitää päiväkerhoa.
Terveyskeskuksessa kokeneena erikoislääkärinä saa pienempää palkkaa kuin vastavalmistunut keikkalainen viereisessä huoneessa. Viereisessä huoneessa on keikkalaisen, jota joutuu jokaisessa asiassa opastamaan. Sitten kun hänen lyhyt työpätkä on ohi, tulee jälkipyykki vakituisten hoidettavaksi, jos ei ole asiat sujuneet. Jatkuvasti menee 10% ylityöajalle, josta ei makseta ylityökorvausta. Liian vähäinen resursointi. Virkoja ei ole auki ja nyt alueiden myötä rekrytointi loppunut, koska hallinto keskittynyt. Pomot eivät edes tiedä näistä "pikkuisista" toimipisteistä.
Se jorina, että julkisella sama lääkäri on nyrpeä ja yksityisellä kiva, johtuu siitä, että esim. kiirevastastaanotolle annetaan 20min ajat ja sen lisäksi tulee ihmisiä suoraan ja ambulanssilla. Koita siinä sitten 0.5-1 päivää lyhyillä tauoilla jaksaa, kun aikaa per potilas kirjauksineen on alle 10min. Pelkästään hidas kirjaaminen vie useita minuutteja. Yksityisellä on rajattu määrä aikoja eikä anneta päällekkäin aikoja.
Kiitokseksi sitten vielä haukutaan "arvauskeskukseksi". Mistähän johtuu,että lääkäreitä "ei riitä" terveyskeskukseen? = surkea hallinto, rekrytoinnin puute, liika kiire, vakituisien palkkaus laahaa keikkalaisista kaukana, arvostus heikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehkutetaan et Suomessa on hyvät terveydenhuoltopalvelut, nin voi olla mut kukaan ei tiedä missä ja miten sinne pääsee.
Mielestäni kiireellisessä tapaukses pitäs päästä samalle päivää ja tietysti ensiapuuun ja kiireettömissäkin kolmen päivän päästä.
Tasapuolisesti ympäri maan.
Noin oli vielä ehkä 90-luvulla, sen jälkeen pelkkää alamäkeä.
Jep. Tämä oli hyvä maa. Mitä ihmettä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, sen kun tietäisi. Täällä meidänkin terveyspalveluiden käytävillä ja henkilöstöravintolassa liehuu pilvin pimein tärkeän näköisiä valkotakkisia, mutta vastaanottoaikoja ei heru.
Niiden aika kuluu lausuntojen kirjoittamiseen Kelalle, sossulle, työkkärille, sekä reseptien uusintoihin.
Eikö niihin voitaisi palkata sihteeri?
Nykyään ajatellaan, että on tehokkaampaa ja halvempaa jos lääkärit kirjoittavat tekstinsä itse. Sama ajattelu on valloillaan myös muilla aloilla. Ajatellaan että on kustannustehokkaampaa jos suuripalkkainen asiantuntija kirjoittaa itse tekstiensä, varaa itse matkansa ja laatii matkalaskunsa. Sitten itketään työvoimapulaa.
Eikö olisi kustannustehokkaampaa antaa lääkäreiden ja muiden korkeasti koulutettujen käyttää työaikansa heidän varsinaiseen työhön ja palkata sihteereitä kirjoittamaan ja tekemään hallinnollisia töitä.
Työvoimapulakin helpottuisi jos lääkärit eivät joutuisi tekemään sihteerien töitä.
Näinhän se on. Lääkäreistä pitää olla pulaa, jotta palkat pysyy pilvissä. Miten yksi liitto voi olla näin ahne ja sanella miten asiat hoidetaan. Pitäisi jokin rangaistus olla liitolle tämän tilanteen aiheuttamisesta.