Oululainen suomalainen kahvilayrittäjä haukkui suomalaiset moukiksi Hesarissa
On asunut 10 vuotta Italiassa matkaoppaana, sittemmin eronnut ja yrittää pyörittää kahvilaa Oulussa, tosin epäonnistuneesti taloustietojen mukaan.
Nyt katkera nainen on haukkunut kaikki suomalaiset Hesarissa moukiksi. Ei taida olla kovin älykäs veto kahvilanpitäjältä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjältä tällaiset purkaukset kertoo paineista mitkä taas johtuu siitä että bisneksellä ei mene hyvin. Konkka tulossa (jos ei jo ole)?
Tuon kahvilan sijainti on huono. Eihän se kaukana ydinkeskustasta ole. Mutta Oulussa on keskimäärin aina niin kylmä tuuli, ettei yhtäkään korttelia tee mieli kävellä.
Etenkin mereltä rautielle päin kulkevilla kaduilla tuuli oikein voimistuu. Kesällä ne ovat siedettäviä, mutta talvella niissä jäätyy pystyyn. Se kylmyys karkottaa asiakkaita, vaikka kahvila olisi kuinka ihana hyvänsä.
Kahvilan pitäminen on todella rankkaa. Vaikka muuta luullaan.
Voi tuosta oppiakkin muutamia käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei voida kyllä väittää että me oltaisiin joku superhyvä-käytöksinen kansa.
Näkeehän sen kaupassakin. Tungetaan väliin, tukitaan kärryillä käytävä.Suurkaupungeissa on pakko osata käyttäytyä. Muuten niissä ruuhkissa ei pärjää.
Minä taas olen tykännyt Suomessa siitä, että täällä osataan jonottaa ja antaa muillekin tilaa. Ei tungeta kyynärpäät viuhuen ohitse ja edelle. Koskaan ei ole edes kukaan työntänyt kaksin käsin pois jonosta kun on halunnut ottaa paikkani.
Kyllähän siihen kiilailuun tottui. Sitä oppi seisomaan kyynärpäät levällään eikä tullut enää työnnetyksi pois jonosta. Niillä kyynärpäillä sai osan etuilijoistakin perääntymään. Sellainen jatkuva oman paikan ja tilan puolustaminen oli kuitenkin raskasta. En pitänyt siitä.
Englannissa ja Japanissa ovat kuitenkin vielä huomaavaisenpia jonotuskukttuurissaan kuin mihin Suomessa on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarilla on näemmä joku agenda suomalaisia vastaan.
Miksi kukaan maksaa yhtään mitään tuollaisen julkaisun tilaamisesta. Kun ei näemmä sama haukkumisartikkeli kerasta mennyt perille, niin tottahan se piti sitten julkaista uusin kuvituskuvin uudestaan.
Eikö me nyt ymmärretä että ollaan moukkia ja alhaisempaa kastia kuin etelän vetelät
Tämän kaltaiset avaukset kiinnittävät aina mun huomion johtuen mun puolalaisvenäläisestä taustasta. Koska olen mun työni takia paljon tekemisissä etenkin puolalaisten kanssa, mulle on tullut hyvin selväksi, mitä he suomalaisista ajattelevat. Eräskin yritysjohtaja, jonka tulkkina toimin, totesi suomalaisten olevan läpeensä rehellistä ja suoraselkäistä kansaa. Kun jotain luvataan, se myöskin pidetään.
Näissä Hesarin jutuissa ja tämänkin palstan kommenteissa tosiaan korostuu se, että vaikka väitetään että puhutaan ulkomaalaisten mielipiteistä, niin yhdeltäkään ulkomaalaiselta ei olla kysytty mitään. Vaan kaikki on vain sitä, että suomalaiset haukkuvat toisia suomalaisia. Todella lapsellista ja typerää. Ulkomaalaisilla on erittäin korkea arvostus suomalaisia kohtaan. Siksi varmaan heiltä ei kysyttykään koska olisi tullut myönteisiä kommentteja ja haluttiin vain negatiivisia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Voi tuosta oppiakkin muutamia käytöstapoja.
Voisihan se Merja tosiaan yrittää oppia edes joitakin käytöstapoja. Ehkä sitten kaikki eivät inhoaisi sitä eikä sen tarvitsisi olla niin katkera.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on erittäin vaikea harjoittaa kannattavaa ravintola- ja kahvilatoimintaa. Vaikka ruoan laadussa säästetään, henkilökunnaksi palkataan opiskelijoita ja veroja kierretään, edes korkeat hinnat eivät riitä kattamaan toiminnasta syntyviä kuluja.
Suomi ei ole ravintola- ja kahvilakulttuurin maa.
Totta. Vanhemmat ihmiset kehittelee omat kahvinsa moccamasterilla ennemmin kuin maksavat vitosen kupullisesta hautunutta juhla mokka. Nuoriso kyllä tykkää venyä caffeehousesa ym. Ulkomaisissa puljuissa ryystämässä pahaa kahvia ja törkykaalliita crousantteja, mutta heillä on harvoin riittävän paljon ostovoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen kaupassakin. Tungetaan väliin, tukitaan kärryillä käytävä.Suurkaupungeissa on pakko osata käyttäytyä. Muuten niissä ruuhkissa ei pärjää.
Ei väittäisi tätä myöskään italialaisista.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei väittäisi tätä myöskään italialaisista.
-ohis
Kuka edes väittää yhtään mitään mistään "kansoista" vuonna 2024? Kuulostaa ihan joltain 1930-luvun Saksan tietyn puolueen menolta. Tuollaiset yleistykset kuten tuossa Hesarin jutussa. että "kansa Y sitä ..." ja "kansa X tätä ...." ovat ihan silkan r *sistisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjältä tällaiset purkaukset kertoo paineista mitkä taas johtuu siitä että bisneksellä ei mene hyvin. Konkka tulossa (jos ei jo ole)?
Tuon kahvilan sijainti on huono. Eihän se kaukana ydinkeskustasta ole. Mutta Oulussa on keskimäärin aina niin kylmä tuuli, ettei yhtäkään korttelia tee mieli kävellä.
Etenkin mereltä rautielle päin kulkevilla kaduilla tuuli oikein voimistuu. Kesällä ne ovat siedettäviä, mutta talvella niissä jäätyy pystyyn. Se kylmyys karkottaa asiakkaita, vaikka kahvila olisi kuinka ihana hyvänsä.
Varmaan myös tällaiset asiat vaikuttivat toiminnan epäonnistumiseen: "Toisin kuin monessa muussa paikassa, tässä kahvilassa ei ole turhan tarkkoja lounasaikoja."
https://www.kaleva.fi/kahavilla-roomassa-pitkaan-asuneen-merja-niinisal…
Vähän vaikea mennä lounaalle kun ei tiedä milloin sitä saa ja mitä edes on tarjolla. Jutusta saa myös kuvan, että Merja on kahvilanpitäjänä voinut olla melkoisen ahdisteleva ja käyttänyt asiakkaita terapeutteinaan, jutellen näille loputtomasti omista vuosistaan Italiassa. Yleensä ihmiset menevät kahvillaan jutellakseen siellä omien tuttaviensa kanssa, eivät kuullakseen kahvilanpitäjän monologia.
Sydämellistä asiakaspalvelua suomalaisille moukille.
Tämän kaltaiset avaukset kiinnittävät aina mun huomion johtuen mun puolalaisvenäläisestä taustasta. Koska olen mun työni takia paljon tekemisissä etenkin puolalaisten kanssa, mulle on tullut hyvin selväksi, mitä he suomalaisista ajattelevat. Eräskin yritysjohtaja, jonka tulkkina toimin, totesi suomalaisten olevan läpeensä rehellistä ja suoraselkäistä kansaa. Kun jotain luvataan, se myöskin pidetään.