Onko iso keittio luxusta?
Kommentit (21)
En sanoisi että keittiön koko on se määrittävä tekijä, vaan se, kuinka käytännöllinen se tarpeisiin nähden on. Mulle on yhdessä asunnossa ollut luksusta, kun pienen ja ehkä hivenen puutteellisesti varustellun keittiön oven on voinut tarvittaessa sulkea. Toisessa asunnossa luksusta oli nimenomaan se, että keittiö oli suuri, ja nykyisessä luksus tulee siitä, että keittiö on juuri minun tarpeisiini sopivan kokoinen ja riittävästi varusteltu.
Mulle on arjen luksusta. Meillä on nyt 3.itselle suunniteltu ja rakennettu talo joissa kaikissa ollut isot keittiöt.
Nykyisessäkin kaapistot 3 seinällä ja saareke jota ilman en tule toimeen.
Lähivuosina muutto rivariin ja kauhistuttaa etsiä asuntoa missä ei olisi kapeaa putkikeittiötä. Omalla asuntoalueella vain 1 vähän uudempi (80-90 luku) as oy missä on vähän tilavampi ja mahdollisuus yhdistää muihin tiloihin. Vaihtoehtoina sille 60 luvun yhtiöitä mihin en halua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla koko olohuone on keittiö! 😆
Näinhän se nykyään on.
Mulla on ollut kaiken kokoisia keittiöitä. Pääasia aina on ollut toimivuus ja riittävästi kaappitilaa. Nykyään asutaan rintamamiestalossa, missä on tehty keittiöremontti ja keittiötä laajennettiin. Ei se edelleenkään oo suurensuuri, mutta riittää meidän tarpeisiin. Laskutilaakin on. En kaipaa isoa keittiötä.
Ammattikokit osaavat laittaa ruokaa ja siivota jälkiään yhtaikaa niin, että työskentely on sujuvaa pienessäkin tilassa. Tavoitteena on, että keitiö on siisti samaan aikaan kuin ruoka on valmista. Pöytätilaa varataan 60 cm x 100 cm per kokki.
Itsekin pystyn samaan tilankäyttöön. Luksuskeittiössäni kotona on nopeasti käveltävä kolmio hellan, jääkaapin ja tiskialtaan/astianpesukoneen välillä. Jokainen ylimääräinen askel suuressa keittössä harmittaisi.
Luksus tarkoittaa ylellisyyttä. Iso keittiö voi olla ylellinen, tai sitten ei. Se voi olla hankalalla tavalla iso, niin että siellä pitää ravata ees-taas kun kaikki on kaukana.
Jos on taipumuksiltaan keittäjä, niin varmaan on hienoa jos on iso keittiö. Ja onhan se totta, että keittiössä vietetään pakostakin joka päivä jonkin verran aikaa. Toisin kuin esimerkiksi kirjastossa tai kattoterassilla.
Silti mieluiten otan näppärän keittön, jossa on hiljaiset koneet ja kauniit maisemat. Ja joka on mielellään yhteydessä muuhun huoneistoon sillä tavalla, että keittiössä puuhaillessa ei ole täysin eristyksissä siitä mitä muualla tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikokit osaavat laittaa ruokaa ja siivota jälkiään yhtaikaa niin, että työskentely on sujuvaa pienessäkin tilassa. Tavoitteena on, että keitiö on siisti samaan aikaan kuin ruoka on valmista. Pöytätilaa varataan 60 cm x 100 cm per kokki.
Itsekin pystyn samaan tilankäyttöön. Luksuskeittiössäni kotona on nopeasti käveltävä kolmio hellan, jääkaapin ja tiskialtaan/astianpesukoneen välillä. Jokainen ylimääräinen askel suuressa keittössä harmittaisi.
Yhtään ei muutama lisäaskel harmita! Päinvastoin nykymammat ei liiku yhtään joten edes 10 askelta hyötyliikuntaa olisi terveellistä!
Mulla on iso keittiö mutta aina siisti, siivoan sitämukaa kun työ etenee. Kun ruoka on valmis hautumaan uusissa/hellalla se astia on ainoa näkösällä. Kaikki muu tiskattu, koneessa tai kaapeissa paikoillaan ja tasot ja altaat puhtaina.
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään ei muutama lisäaskel harmita! Päinvastoin nykymammat ei liiku yhtään joten edes 10 askelta hyötyliikuntaa olisi terveellistä!
Mulla on iso keittiö mutta aina siisti, siivoan sitämukaa kun työ etenee. Kun ruoka on valmis hautumaan uusissa/hellalla se astia on ainoa näkösällä. Kaikki muu tiskattu, koneessa tai kaapeissa paikoillaan ja tasot ja altaat puhtaina.
3
Huomasin, että kokkailutyylini ja identiteettini sopii parhaiten työskentelyyn pienessä keittiössä. Kokatessa minulla voi olla yhtaikaa "neljä rautaa tulessa" ja jos joutuisin ottamaan ylimääräisiä sivuaskeleita, saattaisin pystyä tekemään vain kolmea ruokaa yhtaikaa.
Kyllä harmittaisi tuhlata aikaa keittiössä, kun saman saisi tehtyä nopemminkin! Tahdon, että minulla on nopeasti siivottava siisti ja toimiva keittiö ja otan mieluummin vähintään 10 000 askellta päivässä muualla kuin keittiössä.
Toimiva keittiö mahdollistaa lisäajan liikunnalle kodin ulkopuolella. En tahdo olla hellan ja nyrkin välissä, vaan vapaa! Iso keittiö symboloi minulle tyhmyyttä, sillä erittäin todennäköisesti perheellä ei ole palveluskuntaa huolehtimassa kaikesta ja kyse on vain idyllistä, jonka ylläpito on aikaa vievää.
Hassua on se, että nykyisin muodin mukaan vaaditaan isoja keittiöitä ja niitä hirveän vähän käytetään ruuan laittoon, varsinkaan nuoret useinkaan.
Kyllä se kai on joillekin luksusta tai jotain hienotuta olevinaan.
Vierailija kirjoitti:
Hassua on se, että nykyisin muodin mukaan vaaditaan isoja keittiöitä ja niitä hirveän vähän käytetään ruuan laittoon, varsinkaan nuoret useinkaan.
Kyllä se kai on joillekin luksusta tai jotain hienotuta olevinaan.
Kiinnostus ruuanlaittoon herää yleensä lasten syntymän jälkeen. Viimeistään silloin on pakko ruveta kokkaamaan.
Määrittele iso? Meillä on 21m2 keittiö, eikä se mielestäni ole suuri. Keittiössä on arkiruokapöytä ja keittiön vieressä on 22m2 ruokasali, jonka toivoisin olevan suuremman, tai ainakin pidemmän.
Mulle se on välttämätöntä arjen luksusta.
Meillä on taloissamme olleet isot avoimet keittiöt 20-30m2. Nykyisessäkin vaikka talo on pieni (120m2) keittiö on lähes 25m2. Kaapistot 3 sivulla ja iso saareke keskellä. Tilaa avartaa myös se että keittiö avautuu olo- ja ruokailuhuoneeseen. Kakkoskodissakin 25m2
Tärkeintä kuitenkin itse omien tarpeiden ja toiveitten mukaan suunniteltu kokonaisuus.
Ei pitäisi olla luksusta. Vaan jokaisessa kaksiota isommassa asunnossa pitäisi löytyä kunnon keittiö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Iso keittiö on itseasiassa helpompi pitää siistinä, kun pieni keittiö. Kaapeista löytyy tilaa ja sinne saa nopeasti kaiken, mitä ei käytä piiloon muun muuassa.
Vierailija kirjoitti:
On se ainakin köyhää jos on vain pieni keittokomero.
Kuinkahan moni luxuxkeittiö on pankin omaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on iso keittiö mutta aina siisti, siivoan sitämukaa kun työ etenee. Kun ruoka on valmis hautumaan uusissa/hellalla se astia on ainoa näkösällä. Kaikki muu tiskattu, koneessa tai kaapeissa paikoillaan ja
Muutama lisäaskel keittiössä nyt ei ketään haittaa. Aika keittiössä ei ole mitään ajan tuhlausta. Mitä oikein höpiset hellasta ja nyrkistä? Minulla ei ole yhtään nyrkkiä keittiössä, mutta on liesi ja puuhella kaksi sähköllä toimivaa paistinuunia plus puuhellan paistinuuni. Neljän hengen ruokapöytä keittiössä ja paljon laskutilaa, isohko ruokakomero ja komea ikkuna josta näkee kauniin maiseman pitkälle. Keittiöni on aina siisti koska siivoan koko ajan kypsentäessäni ruokaa ja vien biojätteet puutarhan kompostiin samantien. Kotoisa keittiö jossa vietän mielelläni aikaa ja kokkailen sekä säilön. Keittiön on koko talon sydän vaikka on minulla ruokahuonekin mutta harvemmin käytössä eli vain kun kutsun vieraita syömään.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla luksusta. Vaan jokaisessa kaksiota isommassa asunnossa pitäisi löytyä kunnon keittiö!
Keittiö on monille todellakin kodin sydän. Uudenaikaisia olohuoneen seinustalla sijaitsevia surkeita kaappirivistöjä ei hyvällä tahdollakaan pysty mieltämään keittiöiksi.
Ihan normaalia meille, ei luksusta.