Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Aamutorkku voi eheytyä aamuvirkuksi heräämällä aikaisemmin. Laittakaas ne herätyskellot pirisemään aikaisemmin.

Vierailija
22.01.2024 |

"Heini Tirkkonen oli väsynyt aamuisin ja ryhtyi heräämään vieläkin aikaisemmin unilääkäri kertoo, miksi siinä on järkeä."

"Lääkärin mukaan kaikkien kannattaisi lopettaa heräämisajasta lipsuminen."

https://yle.fi/a/74-20069438

Aamutorkkuisuus onkin siis vain ihmisen ryhdittömyyttä ja selkärangattomuutta eikä mikään geenijuttu toisin kuin jotkut vielä luulevat.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita, vaan käännän kylkeäni ihanan lämpöisessä ja pehmeässä sängyssäni.

Vierailija
42/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluisa luetun ymmärtäminen. Tuon artikkelin tarkoitus on auttaa iltavirkkuja

"Perimä vaikuttaa uneemme 3040 prosenttia, mutta loppu on mahdollista muovata omilla valinnoilla. Iltavirkku voi muuttaa tapansa ja miettiä, voisiko jokin toinen vuorokausirytmi palvella häntä paremmin"

Ja aloituksessa ap. laittaa mutkia suoriksi, ei iltavirkku muutu aamuvirkuksi, vaikka kuinka niitä kelloja laittaisi aikaisin soimaan, mutta tapoja voi yrittää muuttaa, joka saattaisi palvella häntä paremmin, jos pitää lähteä aikaisin töihin tai kouluun. 

Yritä sinä aamuvirkku ymmärtää, että iltavirkkua _ei auta_ se, että pitää herätä liian aikaisin myös viikonloppuna ja lomilla. Tuon artikkelin äidin elämä tulee helpottamaan vasta, kun lapset kasvavat. Tiedän tämän kokemuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vuodessa tapahdu edistystä aamujen sietämisessä niin saako luovuttaa? Itse heräsin joka arkiaamu viideltä ja menin kuudeksi töihin, vapaillakin heräsin aikaisin, ulkoilin ja liikuin, söin terveellisesti ja pistin ruudut kiinni ajoissa. Olin ihan hilkulla joutua sairaslomalle, nukahtelin istualleen ja olin varmaan vaarallinen kuski. Vaihdoin vuorotyöhön niin saan enimmät aamut nukkua pitkään, muutuin taas ihmiseksi.

Vierailija
44/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisyys on kaiken a ja o. En ole käyttänyt enää herätystä moneen vuoteen, koska herään ilmankin vartin tarkkuudella joka päivä samaan aikaan. 

Vierailija
45/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä varmaan kuolisin rytmihäiriöihini, jos en saisi edes viikonloppuisin nukkua oman tarpeeni ja rytmini mukaan. Arkena joudun virka-aikaa tekevänä heräämään nelisen tuntia aiemmin kuin mikä tuntuu hyvältä. Yksikään puoskari ei saa minua elämään univajeessa vielä viikonloppunakin."

Pointti on siinä että kun elät viikot ja viikonloput eri rytmissä niin oikeastaan sinulla ei mitään rytmiä edes ole ja niillä viikonlopun pitkillä unilla vain todennäköisesti ruokit niitä rytmihäiriöitä että kroonista univajetta vaikka kuvittelet päinvastaista.

Rytmini on iltavirkun rytmi jota voin noudattaa vain viikonloppuisin, sehän se ongelma onkin. En ole virkistynyt herättyäni kuudelta vaikka menisin mihin aikaan nukkumaan. Univajeen saan korjattua viikonloppuisin, arkena taas velkaa kertyy.

Harhaluulo että saisit viikonloppuna univajeesi korvattua. Elimistösi on ihan sekaisin viikosta toiseen kroonisen univajeen takia ja lisäksi varmistat sillä että se vähäkin uni arkisin on todella huonolaatuista eli univaje vain kertaantuu.  

Vierailija
46/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoijista siis ehkä kaksi luki ja sisäisti artikkelin? 

Vierailija
47/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni koetti tätä eheyttämistä. Meni nukkumaan kello 20 ja vaati minutkin viereen,sitten hermostui kun katsoin kännykkää tai halusin seksiä tai menin tupakalle. Hänen mielestään olisin kyllä nukahtanut jos olisin tahtonut! Saatan alkaa siivota kaappeja tai leipoa mokkapaloja klo 2 yöllä mikä exäni mielestä  oli täysin luonnotonta ja epänormaalia. Kerran menimme yhdessä kylpylään ja riitelyksihän se meni kun ex halusi aamupalalle heti kun aukesi ja sitten uimaan,minä taas aamupalalle viimeisten joukossa (muistaakseni klo 8-11 tarjottiin) ja sen jälkeen vielä torkkumaan hetkeksi.

Vierailija
48/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut ärsyyntyvät siitä tosiasta, että aamuväsymyksessä voi olla kysymys ihan huonosta unirytmistä eli illalla vaan valvotaan liian myöhään? Pelataan, selataan kännykkää tai katsellaan telkkaria yömyöhään?

Ihan toinen asia sitten ovat ne, jotka ovat luontaisesti hyvin iltavirkkuja ja joille pienestä pitäen aikaiset aamut ovat olleet vaikeita, vaikka yöunta olisi saatu ihan riittävästi.

Tähän liittyy muutakin. Syö liian myöhään, harrastaa raskasta liikuntaa liian myöhään, älylaitteiden käyttö. Jos alkuyön unenlaatu on heikkoa, herääminen on vaikeaa.

Vierailija
49/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä varmaan kuolisin rytmihäiriöihini, jos en saisi edes viikonloppuisin nukkua oman tarpeeni ja rytmini mukaan. Arkena joudun virka-aikaa tekevänä heräämään nelisen tuntia aiemmin kuin mikä tuntuu hyvältä. Yksikään puoskari ei saa minua elämään univajeessa vielä viikonloppunakin."

Pointti on siinä että kun elät viikot ja viikonloput eri rytmissä niin oikeastaan sinulla ei mitään rytmiä edes ole ja niillä viikonlopun pitkillä unilla vain todennäköisesti ruokit niitä rytmihäiriöitä että kroonista univajetta vaikka kuvittelet päinvastaista.

Rytmini on iltavirkun rytmi jota voin noudattaa vain viikonloppuisin, sehän se ongelma onkin. En ole virkistynyt herättyäni kuudelta vaikka menisin mihin aikaan nukkumaan. Univajeen saan korjattua viikonloppuisin, arkena taas velkaa kertyy

Kiitos kun kerroit, uskon kuitenkin tuntevani itseni ja tarpeen paremmin kuin random aamuihminen vauvapalstalla.

Aamuvirkut on kuin jotain sketsihahmoja yllättävän usein.

Vierailija
50/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exäni koetti tätä eheyttämistä. Meni nukkumaan kello 20 ja vaati minutkin viereen,sitten hermostui kun katsoin kännykkää tai halusin seksiä tai menin tupakalle. Hänen mielestään olisin kyllä nukahtanut jos olisin tahtonut! Saatan alkaa siivota kaappeja tai leipoa mokkapaloja klo 2 yöllä mikä exäni mielestä  oli täysin luonnotonta ja epänormaalia. Kerran menimme yhdessä kylpylään ja riitelyksihän se meni kun ex halusi aamupalalle heti kun aukesi ja sitten uimaan,minä taas aamupalalle viimeisten joukossa (muistaakseni klo 8-11 tarjottiin) ja sen jälkeen vielä torkkumaan hetkeksi.

No hyvä että erositte. Ei kahden noin eritahtisen elämästä mitään olisi tullut. Paitsi riitoja. 

Vierailija
51/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkun ja iltavirkun yhteiselo harvoin toimii. Olen seurannut näitä räpellyksiä läheltä.

Vierailija
52/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Kiitos kun kerroit, uskon kuitenkin tuntevani itseni ja tarpeen paremmin kuin random aamuihminen vauvapalstalla.

Aamuvirkut on kuin jotain sketsihahmoja yllättävän usein."

https://www.health.harvard.edu/blog/weekend-catch-up-sleep-wont-fix-the…

Tutkimusta löytyy pilivin pimein jos kiinnostaa faktatkin omiin harhaluuloihin takertumisen sijaan. 

Vierailija
53/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon uutisen ja aivan höpöhöpöä. Ihmiset ovat erilaisia ja jokaisella on yksilöllinen rytmi ja unen tarve. Olen herännyt vuosikausia päivätyön ja pienten lasten takia aikaisin, eikä yksikään herääminen ole tuntunut muulta kuin väkivallalta. Koko päivä mennyt rukoillessa, että pääsisi pian nukkumaan. Nyt kun työjärjestelyiden myötä voin aloittaa työt vasta kymmeneltä, niin elämänlaatu on parantunut potenssiin kymmenen. Menen samaan aikaan nukkumaan kuin ennenkin, joten unen kokonaismäärä on lisääntynyt ja sitä kautta jaksaminen kasvanut. Toki, jos aamuvirkkulaisena menee nukkumaan kahdeksalta illalla, voi saada saman vaikutuksen, mutta käytännössä tämä on mahdotonta toteuttaa..

Vierailija
54/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi lääkäri joka tietää kaikkien muiden puolesta miten heidän pitäisi nukkua. Vuosikymmeniä unettomuudesta kärsineenä olen kokeillut kymmeniä hyvää tarkoittavia neuvoja lääkäreiltä jotka itse nukkuvat kuin tukit. Kun kymmenettä kertaa kullee neuvoja tyyliin "ethän katso älyläitteita enää loppuillasta" niin alkaa tehdä mieli kiljua että mikä ihmeen puoskari sinä olet. 

Niin ne lääkärit siis tietävät, miten saa hyvät yöunet ja sinä taas et? He kun nukkuvat kuin tukit. 

Vierailija
55/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuon uutisen ja aivan höpöhöpöä. Ihmiset ovat erilaisia ja jokaisella on yksilöllinen rytmi ja unen tarve. Olen herännyt vuosikausia päivätyön ja pienten lasten takia aikaisin, eikä yksikään herääminen ole tuntunut muulta kuin väkivallalta. Koko päivä mennyt rukoillessa, että pääsisi pian nukkumaan. Nyt kun työjärjestelyiden myötä voin aloittaa työt vasta kymmeneltä, niin elämänlaatu on parantunut potenssiin kymmenen. Menen samaan aikaan nukkumaan kuin ennenkin, joten unen kokonaismäärä on lisääntynyt ja sitä kautta jaksaminen kasvanut. Toki, jos aamuvirkkulaisena menee nukkumaan kahdeksalta illalla, voi saada saman vaikutuksen, mutta käytännössä tämä on mahdotonta toteuttaa..

tl;dr;

jos nukkuu yöllä liian vähän, seuraavana päivänä väsyttää.

Vierailija
56/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu- ja iltarytmin lisäksi yksi huomioitava asia on ihmisen yksilöllinen unentarve. Itse esimerkiksi kuormitun helposti varsinkin sosiaalisesta kanssakäymisestä ja tarvitsen usein "tauon" eli pienet unet päivälläkin. Kaikkiaan tarvitsen unta n. 8,5h - 9,5h vuorokaudessa että tunnen oloni virkeäksi. Mieheni optimaalinen unimäärä vuorokaudessa on n. 7,5h. Hän ei voi ymmärtää päikkäreitäni eikä sitä miten nopeasti ja helposti niille nukahdan. Olen nyt 35v ja ollut tällainen koko ikäni. Muutoin en ole erityisen iltavirkku enkä aamuvirkku vaan molemmat menee. Pitäisi olla enemmän joustoa järjestää oma levon tarve ja erilaiset unentarpeet pitäisi normalisoida. Ei vaan se aamuvirkkujen päiväunettomien perusrytmi.

Vierailija
57/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en torkuta.

Vierailija
58/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ehdottomasti iltavirkku, mutta olen nyt itsepäisesti "kääntänyt" unirytmini niin, että herään joka aamu klo 6, oli sitten maanantai tai lauantai. "Kääntänyt" heittomerkeissä siksi, ettei unirytmini vielä kuukausienkaan jälkeen ole "korjaantunut" luontaiseksi aamuheräämiseksi, vaan joudun edelleen turvautumaan herätyskelloon.

Ja olen ihan yhtä väsynyt kellon soidessa, olin sitten nukkunut klo 24-06, 21-06, tai jopa 18-06. En tunnu koskaan saavan tarpeeksi unta, kun nukun ns. luonnollisen rytmini ulkopuolella. Sängystä ylös pääsemiseen minulla menee 30min-2h joka päivä, mutta lasken senkin voitoksi jos olen ylhäällä *jo* klo 8.

Vierailija
59/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse entinen iltavirkku, mutta lasten saannin jälkeen opin aamuvirkuksi. Uskon, että tähän liittyy jotain geneettistä, mutta suuri osa on tottumusta. Torkuttaminen on myös aivan turhaa, ei siitä ensimmäisen herätyksen jälkeisestä pätkänukkumisesta ole mitään hyötyä vaan tavallaan sitä heräämisen kivuliaisuutta vain pitkittää. Jostain syystä myös minusta seitsemältä herääminen on ihan kamalaa, mutta viideltä pystyn herätä ongelmitta. Sama juttu päiväunissa; vartin jälkeen on ihan kiva herätä, mutta tunnin tai pidempin päiväunien jälkeen on aivan "pöhnässä". Univaiheistahan se kai johtuu.

Vierailija
60/98 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te valitsette itsellenne sellaisen ammatin ja työpaikan, johon mennään aikaisin? Eräs ystäväni hakkasi vuosia päätään seinään kunnes luovutti ja tekee nyt 2-vuorotyötä, jossa saa joka toinen viikko elää oman luontaisen rytminsä mukaan. Yksi toinen tekee pelkkää yövuoroa, nukkuu aamupäivän ja elää illat. On niitä vaihtoehtoja, jos "8-16" ei sovi.

Toisekseen ihmettelen oman kokemukseni kautta tätä väitettä, että eletään aamuvirkkujen rytmin mukaan. Itse olisin tehokkaimmillani heti aamulla työpäivän alettua, mutta pari ekaa tuntia roikutaan iltavirkkujen pöhnäisyyden takia kahvikuppien äärellä aamupalaveria pitäen. Tuo on ihan todella turhauttavaa ja nollaa omatkin työtehot. Sitten kun yhdeksältä lopulta pääsee töiden äärelle, on jo parin tunnin päästä ruokatauko. Iltavirkut alkaa heräillä vasta tässä vaiheessa.

Välillä kun sanon, että haluan nyt jättää palaverin väliin, kun olen tekemässä jotain itsenäisesti ja tiedän miten jatkaa eikä muiden hommat vaikuta siihen mitä teen, niin saan kuittailua yli-innokkuudesta. Mulla menee siis lähes joka päivä pari tehokasta työtuntia hukkaan ihmisten takia, jotka eivät tajua hakeutua töihin, joita ei aloiteta aamuseitsemältä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä