Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taidan lopettaa kaiken vapaaehtoistyön

Vierailija
21.01.2024 |

Olen tehnyt erilaisia vapaaehtoishommia vuodesta 2015 saakka. Välillä toki ollut joitakin taukoja, mutta sitten aloittanut uudestaan. Nyt olen sen verran väsähtänyt kaikkiin vaatimuksiin, että taidan lopettaa vapaaehtoishommat kokonaan. Vapaaehtoistyöntekijää pidetään pahimmillaan kuin palvelijana, joka ei saa sairastaa, ei saa määritellä itse miten paljon vapaaehtoistyötä tekee, milloin tekee jne. Mielestäni tuollainen ei ole enää vapaaehtoistyötä. Palkkiot ovat vastuullisistakin hommista naurettavia. Ennemmin perustan oman toiminimen. Millaisia kokemuksia teillä on vapaaehtoistöistä?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai urheiluseurassa tehdyn työn voi vapaaehtoistyöksi laskea? En palanut loppuun, mutta kyllästyin, kun iso osa ei osallistunut millään tavalla, vaan "vaan harrasti". Kalusto kun ei itsekseen pysy kunnossa, kulkeudu tapahtuma-/kisapaikoille jne., jne. En oleta, että kaikkia tekisivät yhtä paljon, mutta kyllä jokaisen pitäisi joskus johonkin osallistua. Joissain seuroissa on sitten ihan talkoo- ym. velvoitteet, mikä on sitten se taas mielestäni turhaakin sääntelyä eikä huomioi eri ihmisten erilaisia tilanteita.

Vierailija
42/49 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani jäi varhaiseläkkeelle parturi-kampaaja-kosmetologin työstä ja ajatteli käydä pari kertaa kuukaudessa kohentelemassa vanhainkodin asukkaiden hiuksia. Hän jaksoi vuoden, mutta lopetti kokonaan henkilökunnan jatkuvan painostuksen vuoksi: olisi pitänyt tehdä paljon enemmän ja paljon muutakin kuin sitä, mihin oli oma-aloitteisesti hakeutunut.

Oikeesti?! Ihan älytöntä, että oikeesti kehtasivat!

Kyllähän köyhät kehtaa mitä vaan saadakseen hyötyä toisista ihmisistä.

Pahimpia ovat yksinhuoltajat vaikka he saavatkin lastensa isältä aina puolet lasten kuluista ja usein jopa enemmänkin. Lisäksi valtio maksaa heille hyvät korvaukset lasten osalta joten rahasta se ei heidän kohdaltaan ole kiinni vaan pelkästä ahneudesta.

Älä yleistä. Mun lapsen isä ei maksanut elatusapuja. Kela maksoi ne. Tosin aluksi olin monta vuotta ilman, mutta sitten mieheni asianajaja (!) kehotti hakemaan niitä kelalta. Ilmeisesti mies suututti hänetkin. Hyvät korvaukset oli sitten peräti vähän yli satasen niinä kuukausina, kun ne sattuivat tulemaan. Päivähoitomaksut nousivat, kun jäin yksinhuoltajaksi, koska mulla oli isommat palkkatulot kuin eksällä, ja perheen koko pieneni yhdellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin tehnyt vapaaehtoistyötä kohta neljä vuotta, ja se alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää. Motiivini on alusta asti ollut löytää sen parista tyttöystävä, enkä ole onnistunut etenemään asian suhteen lainkaan.

Sinun motiivisi ovat väärät.

Mies joka juoksee pillun perässä ei ole se naisten ykkös valinta.

Mene parturiin ja oikeisiin TÖIHIN!

Pyydät kauniin naisen treffeille ja tarjoat hänelle ikimuistoisen illan kyselemättä haluaako hän maksaa puolet taikka edes osan. Äläkä kaikkia pyydä, pyydä vain se jonka oikeasti haluat. Kyläpyö rät sarjatreffailija naiset täytyy nyt unohtaa.

Olet aika pahasti irtaantunut todellisuudesta, jos luulet, että tuo riittää nykyaikana alkuunkaan.

Jep. Nyt on muotia Providerit. Me vanhemmat tasa-arvoa kannattaneet naiset ollaan todellakin pudottu kelkasta. Mutta toisaalta nämä providereita vaativat tytöt on ehkä niitä lama-ajan lapsukaisia, jotka näkivät isien liukenevan täysin vastuistaan. Niin tämä tulee sitten vastaiskuna. Eli kiittäkää miehet ysärin ja nollarin vastuuttomia isiä.

Vierailija
44/49 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän ihmisiä auttaa, sitä avuttomammiksi he tulevat .

Kuinka monen työttömänä kotona laiskottelevan olette ikinä kuulleet osallistuneen esimerkiksi vapaaehtoisena auttamassa ruokajaossa? Kyllä he käsi pitkänä sieltä ovat hakemassa ja vaatimassa, mutta ei heille tule pieneen mieleenkään edes tarjoutua auttamaan saati kysymään voisiko auttaa. 

Heistä ei hyvyyttä löydy, se on raaka totuus. Heti mulle, kaikki tänne ja NYT. On heidän tapansa olla ja elää.

Mitä enemmän he saavat ilmaiseksi ja tekemättä yhtään mitään, sitä avuttomampia heistä tulee.

De Facto.

Ruokajaossa on nimenomaan pitkäaikaistyöttömiä ja eläkeläisiä auttamassa! Ei siellä ihmisellä lue rintapielessä, että työtön vuodesta 2015 alkaen. Työssä käyviä on hyvin, hyvin vähän toiminnassa mukana.

Pääkaupunkiseudulla asuva Olli on tehnyt vapaaehtoistyötä ruoka-apua tarjoavassa yhdistyksessä alkuvuodesta 2019 alkaen. Nyt Kela uhkaa periä häneltä palkkatuen loppumisen jälkeiseltä ajanjaksolta lähes 26 000 euroa takaisin "perusteettomasti maksettujen etujen vuoksi", joiden varassa hän on elänyt. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kela-uhkaa-peria-tyottomalta-ollilt…

Vierailija
45/49 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai urheiluseurassa tehdyn työn voi vapaaehtoistyöksi laskea? En palanut loppuun, mutta kyllästyin, kun iso osa ei osallistunut millään tavalla, vaan "vaan harrasti". Kalusto kun ei itsekseen pysy kunnossa, kulkeudu tapahtuma-/kisapaikoille jne., jne. En oleta, että kaikkia tekisivät yhtä paljon, mutta kyllä jokaisen pitäisi joskus johonkin osallistua. Joissain seuroissa on sitten ihan talkoo- ym. velvoitteet, mikä on sitten se taas mielestäni turhaakin sääntelyä eikä huomioi eri ihmisten erilaisia tilanteita.

Kyllä urheiluseuroissa tehtävä työ on mitä suuremmissa määrin vapaaehtoistyötä, koska verottajan mukaan näihin talkoisiin osallistumisesta ei voida maksaa palkkaa/palkkiota. Samalla tavalla ei ole verottajan näkökulmasta mahdollista velvoittaa tai pakottaa huoltajia talkoilemaan, vaikkakin näin monissa seuroissa toimitaan.

Olen vuosikymmenen tehnyt erilaisia talkoohommia lapsieni urheiluseuran eri tapahtumissa, kilpailuissa jne ja kyllähän se, että meidän seuramme haluaa toimia läpinäkyvästi myös verottajan silmissä, aiheuttaa sen, että samat ihmiset talkoilevat ja monesti on vaikea saada riittävästi käsipareja esim. kisajärjestelyihin. Huoltajia täytyy yrittää motivoida muuten kuin rahalla, välillä se onnistuu paremmin, välillä heikommin.

Vierailija
46/49 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoistöissä halvimmalla tekevä ja saatavilla oleva yleensä tekee. Sama voi päteä myös palkkatöissä, jos muille annetaan mahdollisuus delegoida. "Sihteeri tehköön." Halvin ja alin voi olla tottelevaisin.

"Ei korkealla palkalla voi tehdä käytännön töitä." "Vapaaehtoinen/harjoittelija saa kokemusta sisältötöistä, kun hoitaa ne."

Jos saatavilla on vapaaehtoisia, suurikin määrä töitä voi ajautua heille. Yhdistyksen keikkatyöt, postitustalkoot ja kampanjat ovat pientä yliopistotutkimukseen verrattuna. Satoja ellei tuhansia vapaaehtoisia per yliopisto. 

Esikuvien vuoksi moni jaksaa, vaikka ei itse olisi saamassa palkkaa eikä töitä delegoineen asemaa.

Kun tekijät eivät uhkaa asemissa olevia, töiden teettämiseen muilla on lähinnä moraalisia esteitä, jos niitäkään.

Vierailija
47/49 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni meni maku vapaaehtoistyöhön, kun paikkaa pyörittävä hemmo alkoi arvostelemaan juomaani energiajuomaa jonka olin napannut evääksi. 

Tiedän kyllä, että eivät ole mitään terveysjuomia, mutta tuntui kummalliselta että menin tekemään heille ilmaista työtä aikani kuluksi ja sitten palkaksi saan arvostelua ja ylimielistä kommenttia "tiiätkö mitä noi juomat sisältää?!? Ootko koskaan yrittäny olla ilman niitä?"

Arvaatte varmaan kiinnostiko jatkossa enää mennä 😂

Vierailija
48/49 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en oo palkatta työtä tehny enkä tuu tekemään. Jos joku työ on tarpeen tulla tehdyksi niin kyllä siitä palkka on saatava. 

Vapaaehtoiset siis vie jonkun työpaikan.

Eivät vie koska usein ministeriötkin tarjoavat tukea nimenomaan sen perusteella, että paikka hyödyntää vapaaehtoisia. Yksittäiset saavat palkkaa jostain työstä mutta suuri osa on palkattomia.

Erästä yhdistystä arvioidessaan ministeriö kritisoi, ettei toiminta ollut tarpeeksi vapaaehtoisten aktiivisuuteen perustuvaa.

Vierailija
49/49 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän ihmisiä auttaa, sitä avuttomammiksi he tulevat .

Kuinka monen työttömänä kotona laiskottelevan olette ikinä kuulleet osallistuneen esimerkiksi vapaaehtoisena auttamassa ruokajaossa? Kyllä he käsi pitkänä sieltä ovat hakemassa ja vaatimassa, mutta ei heille tule pieneen mieleenkään edes tarjoutua auttamaan saati kysymään voisiko auttaa. 

Heistä ei hyvyyttä löydy, se on raaka totuus. Heti mulle, kaikki tänne ja NYT. On heidän tapansa olla ja elää.

Mitä enemmän he saavat ilmaiseksi ja tekemättä yhtään mitään, sitä avuttomampia heistä tulee.

De Facto.

Ruokajaossa on nimenomaan pitkäaikaistyöttömiä ja eläkeläisiä auttamassa! Ei siellä ihmisellä lue rintapielessä, että työtön vuodesta 2015 alkaen. Työssä käyviä on hyvin, hyvin vähän toiminnassa mukana.

Esimerkin Olli ei ole hakenut palkkatöihin vaan on jatkanut työssä vapaaehtoisena. Ei reilua mutta saanut tukea Kelalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme