Masennuslääke joka ei lihota
Kommentit (33)
Jaa-a. Omalla kohdallani niitä käytettiin uniongelmiin, ei masennukseen joten määrät olivat hiiren annoksia. Aloitin mirtatsapiinilla. Lihoin 10 kg puolessa vuodessa. Koko ajan söin, ja makeaa meni paljon. Olin väsynyt enkä jaksanut muuta kuin syödä.
Triptyl. No, paino pysyi. Ehkä tuli vähän lisääkin.
Ketipinor. - 10 kg. Meni ruokahalu täysin.
Onneksi uniongelmani ovat nyt taaksejäänyttä elämää enkä enää syö mitään mömmöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on masennukseen vähintään yhtä tehokas kuin lääkitys. Ei ole helppoa aloittaa masentuneena, mutta se todellakin auttaa jo lyhyessä ajassa. Kokemusta on.
Se nyt riippuu täysin masennuksen vaikeusasteesta. Lievään tai lyhytaikaiseen masennukseen pelkkä liikunta voi olla riittävä lääke, vaikeammissakin tapauksissa hyvä muun hoidon lisä. Ne lehtijutut, joiden mukaan liikunta olisi tehokkain lääke,ovat olleet lähinnä haitallisia, koska ihmiset ymmärtävät ne täysin väärin.
En lue höpöartikkeleita. Tiedejulkaisuja on aiheesta runsaasti, mutta ne ovat usein maksumuurin tai yliopiston käyttöoikeuden päässä.
Vakavan masennuksen kanssa ongelma on, että ei tule lähdettyä liikkumaan. Nimenomaan masennuslääke tarvitaan alkuun, jotta pääsee jaloilleen aloittamaan fyysinen aktiivisuus. Liikunta ei ole pelkkä muun hoidon lisä, vaan konkreettinen osa prosessia jossa koko kehon ja aivojen toiminta toipuu. Liikunnan ensimmäinen ja nopein vaikutus on ahdistusoireiden ja nukahtamisongelmien väheneminen.
En ollut vain lievästi masentunut, vaan makasin sängyssä työkyvyttömänä ja oli pari kertaa psykoottisiakin oireita. Hyvä jos vessassa jaksoin käydä. Kaupassa tai ulkona en käynyt viikkoihin. Tuollaisesta tilasta pystyy oikeasti parantumaan, mutta se vaatii lääkityksen lisäksi hyvää tukea toisilta ihmisiltä. Olin onnekas, että minulla oli tällainen ihminen elämässä. Lääkitys oli vain pieni murto-osa paranemisen prosessia.
Liikuntaa lääkkeenä vähätellään vaarallisen paljon. Se saattaa kuulostaa kettuilulta, että mene lenkille kun ei jaksa edes kenkiä laittaa jalkaan. Minulle on ihan turha tulla selittelemään mitään jostain lievästä masennuksesta. Tiedän oikein hyvin, miten mahdottomalta ajatus liikunnasta aluksi voi tuntua.
Ei niissä lääkkeissä kaloreita ole.
Mullakin on huomenna työterveyslääkäri. Olo on tasaisesti pahentunut koko syksyn. Nyt itken monta kertaa päivässä. Essitalopraamia olen joskus syönyt. Mikä auttaisi akuuttiin ahdistukseen? Liikuntaa ei tarvi mainita. Vesijuoksen, hiihdän, käyn avannossa. Ei auta.
Voxra. LDN eli matala-annoksinen naltreksoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että pilleri hoitaa elämäsi kuntoon? Ei hoida. Se on tehtävä ihan itse ja yksin. Nyt varmaan pelottaa ja ahdistaa. Kaikki mieliala lääkkeet ovat paskaa.
No sitä tässä yritän, mutta ennen kuin pääsen pahimman yli ja saan levättyä tarpeeksi, lääkäri edellyttää pillereiden syömistä sairauslomaa vastaan. Ajattelin kyllä jättää kokonaan väliin, mutta jos on pakko syödä niin ajattelin kysyä mikä ei lihota. Ap
Hyi olkoon, lääkäri edellyttää pillereiden syömistä sairauslomaa vastaan?! Tekisin sinuna valituksen enkä todellakaan koskisi moisiin mömmöihin.
Voxra oli ainakin minulle ihan hirveää. Teki niin järkyttävät henkisen tuskan ettei mitään rajaa.
Olin aiemmin pahasti masentunut vaikka olin nuori, hoikka, liikuin ja söin terveellisesti. Eipä auttanut.
Nyt olen yli nelikymppinen. En liiku, on reilusti ylipainoa ja elän epäterveellisesti. Silti olen hyvässä kunnossa.
Vaikeat elämäntilanteet ja kriisit aiheuttaa masennuksen. Voihan sitä liikkua jos kokee että auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että pilleri hoitaa elämäsi kuntoon? Ei hoida. Se on tehtävä ihan itse ja yksin. Nyt varmaan pelottaa ja ahdistaa. Kaikki mieliala lääkkeet ovat paskaa.
No sitä tässä yritän, mutta ennen kuin pääsen pahimman yli ja saan levättyä tarpeeksi, lääkäri edellyttää pillereiden syömistä sairauslomaa vastaan. Ajattelin kyllä jättää kokonaan väliin, mutta jos on pakko syödä niin ajattelin kysyä mikä ei lihota. Ap
Hyi olkoon, lääkäri edellyttää pillereiden syömistä sairauslomaa vastaan?! Tekisin sinuna valituksen enkä todellakaan koskisi moisiin mömmöihin.
Sairausloma ei tahdo yksinään auttaa. Kun olin itse masentunut niin pidin säännöllisesti pitkiä omia lomia ja yritin saada tilannetta hallintaan. Kun työt jatkuivat niin olin hetkessä taas yhtä uupunut.Tämä oikeastaan pahensi vain kun pitkitin hoitoon hakeutumista.
Liikunta, unirytmi, terveellinen ruokavalio...
Escitalopram on toiminut itselläni hyvin, eikä ole lihottanut. Päin vastoin, olen onnistunut pudottamaan painoa kun olen ollut energisempi!
Mirtazapin taas väsytti niin vietävästi, että varmasti olisi lihottanut ajan kanssa, en olisi jaksanut tehdä mitään. En ole koskaan ollut makean perään, mutta sitä käyttäessä oli usein makeanhimo sen väsyneen olotilan takia.