Rintamamiestalo jatkuvien flunssien lähteenä?
Asun 70-luvulla remontoidussa rintamamiestalossa, josta löytyy muovimatot ja ajalle tyypillisiä rakenteita. Voiko rintamamiestalo aiheuttaa sairastelua? Kokemuksia kenelläkään?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleistä.
Pilalle remontoitu eli väärin remontoitu talo voi olla jopa purkukunnossa.
Mistä sen tietää ja mitkä on merkit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvata. En tajua miksi ihmiset haluavat elää noissa homeloukoissa. Rintamamiestalot pitäisi polttaa ja rakentaa uusi talo tilalle.
oliskin niin helppoo suomessa :D olen kans miettiny mikä tekninen ikä näillä on vaikka kuinka remppais
0 vuotta
on mulla pihaa ihan hyvin ja oma tontti, rakennusoikeutta minitalon verran. minkä arvonen se on sun silmissä ja muitten tää on pitäny arvonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvata. En tajua miksi ihmiset haluavat elää noissa homeloukoissa. Rintamamiestalot pitäisi polttaa ja rakentaa uusi talo tilalle.
oliskin niin helppoo suomessa :D olen kans miettiny mikä tekninen ikä näillä on vaikka kuinka remppais
0 vuotta
on mulla pihaa ihan hyvin ja oma tontti, rakennusoikeutta minitalon verran. minkä arvonen se on sun silmissä ja muitten tää on pitäny arvonsa.
5000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
30- luvulla rakennettu , 80- luvulla - oikein - remontoitu " rintamamiestalo" heittämällä läpi kuntotarkastuksesta. Homekoirakaan ei löytänyt valittamista. Korjaus suositukset liittyi normi kulumiseen.
Rintamamies talon ilmanvaihto perustuu painovoimaan ja tulipesien käyttöön. Myös rakenteet hengittävät mikäli ei ole maalattu lateksilla ja laitettu muovia höyrynsuluksi ja mattoihin lattiaan ja tapetteihin.
Jos sauna on rakennettu kellariin se aiheuttaa kosteutta rakenteisiin samoin kuin jossain vaiheessa rakennetut vesi- ja viemärijohdotkin. Alkuperäiset pikieristeiset sähköjohdot on toivottavasti jo vaihdettu.
Mikäli seiniin on ruiskutettu polyuretaania eristeeksi 60 ja 70 luvuilla se on luultavasti haihtunut pois. Niissä oli aikoinaan laatuongelmia paljon. Alkuperäinen purueriste on laskeutunut ja tiivistynyt.
Oikeaoppinen rakennusteknisesti oikein tehty remontointi on haastavaa kun nykyajan raksatyypit ei tiedä tai välitä remontoida vanhaan tapaan oikein. Talon julkisivu rakenne voidaan pilata jo väärällä maalilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi aiheuttaa. Asun 60-luvulla rakennetussa talossa ja olen kaikki talvet kipeänä, asuin välillä muualla ja silloin olin terve. Ei kyse välttämättä ole homeesta vaan vedosta.
Miten veto aiheuttaa flunssia?
Ai miten jatkuva kylmän ilman virtaus aiheuttaa flunssia. Siinäpä vasta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Rintamamies talon ilmanvaihto perustuu painovoimaan ja tulipesien käyttöön. Myös rakenteet hengittävät mikäli ei ole maalattu lateksilla ja laitettu muovia höyrynsuluksi ja mattoihin lattiaan ja tapetteihin.
Jos sauna on rakennettu kellariin se aiheuttaa kosteutta rakenteisiin samoin kuin jossain vaiheessa rakennetut vesi- ja viemärijohdotkin. Alkuperäiset pikieristeiset sähköjohdot on toivottavasti jo vaihdettu.
Mikäli seiniin on ruiskutettu polyuretaania eristeeksi 60 ja 70 luvuilla se on luultavasti haihtunut pois. Niissä oli aikoinaan laatuongelmia paljon. Alkuperäinen purueriste on laskeutunut ja tiivistynyt.
Oikeaoppinen rakennusteknisesti oikein tehty remontointi on haastavaa kun nykyajan raksatyypit ei tiedä tai välitä remontoida vanhaan tapaan oikein. Talon julkisivu rakenne voidaan pilata jo väärällä maalilla.
Eli muovimatot ja lateksimali kertovat että rakenteet on pilalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi aiheuttaa. Asun 60-luvulla rakennetussa talossa ja olen kaikki talvet kipeänä, asuin välillä muualla ja silloin olin terve. Ei kyse välttämättä ole homeesta vaan vedosta.
Ai miten jatkuva kylmän ilman virtaus aiheuttaa flunssia. Siinäpä vasta kysymys.
Jos pitää lämmintä päällä ja lämmittää taloa niin mitä se veto haittaa
Nuo talot ei kestä nykyajan veden käyttöä ja pyykinkuivausta sisällä kosteutta joka siirtyy sisäilmaan. Ennen pyykit pestiin saunassa ja kuivattiin ulkona, niissä oli pihasauna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro?
Kylmä ilma ärsyttää enemmän limakalvoja ja laskee vastustuskykyä. Jollet ole huomanut niin talvella ihmiset tulevat helpommin kipeiksi
Voi aiheuttaa tai sitten ei. Jos ei talon kuntoa ole tutkittu niin kannattaahan se. Tai käydä itse tutkimuksissa, tosin sekään ei autuaaksi tee.
Kaverin perhe oli usein kipeänä ja vaatteet haisi, talo tutkittiin mutta ainoa ongelma oli ilmanvaihdon puute. Kaikki ongelmat loppui kun laittoivat ilmanvaihtoasiat kuntoon.
Meidän talossa taas oli pistävä "homeen haju". Kun täällä vain kävikin niin vaatteisiin, lakanoihin ym tuli kauhea haju ja ne piti pestä 90 asteessa. Tuli tukkoinen olokin. Kaikki rakenteet avattiin ja löytyi hometta joo, puolen neliömetrin alueelta lattian alta, johon oli tulisijassa ollut vesisäiliö joskus vuotanut. Ei missään muualla. Haju tuli vanhoista lastulevyseinistä. Kun ne poistettiin ym pinnat uusittiin niin siihen loppui hajut ja oireilut. Myös ilmanvaihtoa parannettiin.
Vierailija kirjoitti:
Nuo talot ei kestä nykyajan veden käyttöä ja pyykinkuivausta sisällä kosteutta joka siirtyy sisäilmaan. Ennen pyykit pestiin saunassa ja kuivattiin ulkona, niissä oli pihasauna.
Tässä on paljon totuutta. Esim. se kellariin tehty sauna ilman ilmanvaihtoa on tosi paha juttu talolle. Se ei alunperin ole kuulunut sinne. Sauna on ollut joko erillinen pihasauna tai navetan yhteydessä. Ja sinne se edelleen kuuluisi, ellei taloon ole tehty nykyaikaista laajennusta pesutiloja ja kodinhoitoa varten. Kosteus on suuri, kun mietitään nykyajan veden käyttöä sisätiloissa.
Muovimatot ja lateksimaalit. Eivät välttämättä heti pilaa taloa. Kyse on kastepisteen paikasta rakenteissa vai pääseekö se haihtumaan rakenteiden läpi vai jääkö kostuttamaan pitkänajan kuluessa rakenteita.
Vierailija kirjoitti:
Muovimatot ja lateksimaalit. Eivät välttämättä heti pilaa taloa. Kyse on kastepisteen paikasta rakenteissa vai pääseekö se haihtumaan rakenteiden läpi vai jääkö kostuttamaan pitkänajan kuluessa rakenteita.
Mitä oireita voi aiheutua
Työpaikalle tuli kokolattiamatot lattioille ja osittain seiniin myös.ilmastointi puhaltaa että tukka lähtee päästä.Olen kokoajan sairas ja henki kulkee huonosti.Työsuojelun ja pomon mielestä mun pitää ottaa positiivinen asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on paljon totuutta. Esim. se kellariin tehty sauna ilman ilmanvaihtoa on tosi paha juttu talolle. Se ei alunperin ole kuulunut sinne. Sauna on ollut joko erillinen pihasauna tai navetan yhteydessä. Ja sinne se edelleen kuuluisi, ellei taloon ole tehty nykyaikaista laajennusta pesutiloja ja kodinhoitoa varten. Kosteus on suuri, kun mietitään nykyajan veden käyttöä sisätiloissa.
Kyllä jälleenrakennuskauden taloissa on aivan alkuperäisiä kellariin rakennettuja saunoja. Olen asunut vuokralla talossa, jossa oli tällainen peruskuntoinen sauna, ja käyttänyt sitä. Myös isovanhemmillani oli tällainen sauna. Nämä saunat tietenkin olivat karmeita homepommeja, mutta toisaalta samassa kunnossa oli myös toisten isovanhempieni pihasauna.
Kaikkina aikoina on tehty rakennusvirheitä ja toimimattomia ratkaisuja, ainoastaan eri syistä. Sodan jälkeen syynä oli usein pula ja köyhyys, myöhemmin säännöt ja keksinnöt.
Useimmat rintamamies talot on tehty nopeasti, heikolla/olemattomalla ammattitaidolla, vähäisistä ja huonolaatuisista materiaaleista. Kun ei saanut betonia ja siitäkin vielä rak mestari vaati osansa niin rossipohjan ryömintätilat todella matalia ja perustukset ulottuu hädin tuskin maan pinnan alle. Ei salaojituksia eikä juuri mitään käsitystä kosteuden noususta. Ainoa pelastus että harvat rakenteet vaativat runsasta lämmitystä joka samalla tuuletti ja kuivasi rakenteita. Asiansa hoitivat ns pika-asutus tiloina, nyt ovat lähinnä ongelma jätettä ja joillekin asiasta ymmärtämättömille unelmia ja katkerien riitojen kohteita, mutta terveitä taloja? Ei nykyisillä asumisen vaatimuksilla.
Pilalle remontoitu eli väärin remontoitu talo voi olla jopa purkukunnossa.