Tekosyysi mikset syö kotimaista järvikalaa?
Sitä tulee hoitokalastuksen sivutuotteena ja menisi muuten kaatopaikalle.
Kommentit (87)
Kovinpa vähän kotimaista vaaleaa kalaa löytyy kalatiskistä. Usein on tarjolla virolaista siikaa, lahnaa jne. No hyvää nekin ovat.
Kotimaista Leppäsavukalaa löysin purkkikalana ja se on todella hyvää. Teen ruisleivän ja salaatin kanssa nautittavan seoksen, jonka ohjeen löysin Yhteishyvä-lehdestä. Muistaakseni tuohon tuli kurkkumajoneesia, tomaattia, tilliä, keitettyjä kananmunia ja taisin laittaa vähän maustekurkkuakin.
Syön kun teini sitä kotiin kantaa, nyt ei talvella ole pilkistä innostunut. Vähän tympeältä maistuu hauki ihan vaan haukena. joten vähän pitää nähdä vaivaa kun fileoi, jauhaa, pullat pyöräyttää ja voissa paistaa. Ei aina jaksa. Ahvenet on hyviä fileenä ja voissa paistettuna kyllä.Ja kuha. Lahna savustettuna. Ja muikut nyt maistuu aina.
Työlästä on. Se on minun syy. Ei edes tekosyy. Eikä varsinkaan paskavammmanen sellainen.
Kovin on kallista tuo kotimainen järvikala kun ei satu itse kalastamaan. Lohi lisäksi maistuu paljon paremmalta.
Ei löydy pikku lähikaupasta, muuta kuin jonain säilykkeinä. Enkä ala paria kilometriä kävelemään ylihintaisen ahvenen takia.
Kalastusta pitäisi helpottaa, niin ihmiset kävisivät ihan itse hakemassa ne roskakalat pikkujärvistä pois. Esim. kalastuslupasysteemi on täysin järjetön, kun kalastajia ei todellakaan ole liikaa vaan liian vähän. Myös esim. sähkökalastus pitäisi sallia ja verkko- ja nuottakalastuksen sääntöjä vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Kalastusta pitäisi helpottaa, niin ihmiset kävisivät ihan itse hakemassa ne roskakalat pikkujärvistä pois. Esim. kalastuslupasysteemi on täysin järjetön, kun kalastajia ei todellakaan ole liikaa vaan liian vähän. Myös esim. sähkökalastus pitäisi sallia ja verkko- ja nuottakalastuksen sääntöjä vähentää.
Saimaannorpan takia verkkokalastus pitäisi kieltää kokonaan norpan elinalueella!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan mene kaatopaikalle yksikään kala.
Tai no järvikala on roskakalan maineessa eikä sitä syödä nykyään.
Niin sen kalliin hinnan takia.
Kuhaa on harvoin saatavilla ja pienistä kaloista en tykkää ruokana (esim ahven).
Olen paska kalamies, harvoin tärppää.
Olen aivan rakastunut muikkuihin muutettuamme Pohjois-Karjalaan. Muikkuja saa tuoreena aina.
Tänä amun kävin verkoi lävithe ja tul kuusi kuhaa ja neljä ahventa, kyllähän nämä nyt ruokakaloiksi menee.
Vierailija kirjoitti:
Me syödään tosi paljon kalaa. Muikut on suosikkini. Niitä saa valmiiksi perattuina, joten helpompaa ruokaa ei juuri ole. Pannulla voissa paistettuna, tai uunissa, tai savustettuna, grillattuna, keittoon, rantakalana...
Miksi maksaa ylimääräistä muikun perkuusta? Maailman yksinkertaisin homma, tarttuu päähän ja nykäisee. Jos tykkää muikuista päineen, yksinkertaista puhkaisu on silloinkin. Onnistuu sormin, ei tarvita teräaseita.
Vierailija kirjoitti:
Kovin on kallista tuo kotimainen järvikala kun ei satu itse kalastamaan. Lohi lisäksi maistuu paljon paremmalta.
Savustettu kampela on vasta poikaa. Osta vaan kasvatettua lohta ja kannata maailman pilaantumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mudan maku on itselle se suurin syy olla syömättä mitään järvikalaa. Sisämaan allaslohetkin jää syömättä samasta syystä. Paistamalla ja runsaalla maustamisella sen saa pois mutta uuniruokiin jää aina se mudan maku. Norjan lohi on halpaa ja hyvänmakuista.
Tuota suomalaista järvikalaa on yritetty aina kaupitella mutta koskaan se ei ole lyönyt läpi koska kalliina ja mauttomana se ei pärjää jäämeren kalalle.
Häiritseekö sinua että Norjan lohi on valtava ympäristöongelma?
Ei ole varaa siihen että häiritsisi. Muuten minulla ei olisi varaa kuin kalapuikkoihin ja tonnikalasäilykkeisiin.
Kotimainen kala on hinnoiteltu ulos minun lompakostani.
Meillä syödään paljon järvikalaa. Mies käsittelee ne ruodottomiksi fileiksi, joten niistä saa helposti hyvää ruokaa.
Se on ainoastaan hyvä asia että suuret ihmismassat eivät syö säännöllisesti villiä kalaa. Ei ne järvet nimittäin loputtomasti kaloja tuota, vaan päinvastoin, ammattimainen kalastus troolilla tai muulla romahduttaa kalakannat erittäin tehokkaasti ja nopeasti. Ja on väärin olettaa, että kalakantojen kerran romahdettua ne nousisivat kalastuspaineen pienentyessä takaisin hyvälle tasolle. Luonto ei vain toimi niin ennustettavasti. Tästä on paljon synkkiä kokemuksia Suomessa.
Ei ole mitään "tekosyytä". Oma syyni on, etten syö lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on ainoastaan hyvä asia että suuret ihmismassat eivät syö säännöllisesti villiä kalaa. Ei ne järvet nimittäin loputtomasti kaloja tuota, vaan päinvastoin, ammattimainen kalastus troolilla tai muulla romahduttaa kalakannat erittäin tehokkaasti ja nopeasti. Ja on väärin olettaa, että kalakantojen kerran romahdettua ne nousisivat kalastuspaineen pienentyessä takaisin hyvälle tasolle. Luonto ei vain toimi niin ennustettavasti. Tästä on paljon synkkiä kokemuksia Suomessa.
Ne synkät kokemukset ovat siltä ajalta, kun kalastus oli yleistä. Silloin oli rannikot ja sisävedet täynnä ammattikalastajia ja ihan normaalit ihmiset suorastaan parvelivat esim. jäillä pilkkimässä.
Nykypäivänä kalastus on ammattina todella harvinainen, ja esimerkiksi suurimmalla osalla järvistä ei kalasta kukaan. Myös kalastajien keski-ikä alkaa olla helposti 60 vuoden luokkaa jos niitä harvoja kalastajia katsoo.
Kalastus ei kerta kaikkiaan enää ole sellainen asia jota olisi merkittävästi tarve rajoittaa. Enemmänkin tulisi keksiä keinoja millä ihmisiä voitaisiin rohkaista siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne synkät kokemukset ovat siltä ajalta, kun kalastus oli yleistä. Silloin oli rannikot ja sisävedet täynnä ammattikalastajia ja ihan normaalit ihmiset suorastaan parvelivat esim. jäillä pilkkimässä.
Nykypäivänä kalastus on ammattina todella harvinainen, ja esimerkiksi suurimmalla osalla järvistä ei kalasta kukaan. Myös kalastajien keski-ikä alkaa olla helposti 60 vuoden luokkaa jos niitä harvoj
No joo, tarkoitinkin ainoastaan sitä, että luonnon kalakannat eivät kestäisi sitä jos ihmiset siirtyisivät massoittain syömään järvikalaa kasvatetun sijasta. Suomen järvet kun eivät tuota läheskään tarpeeksi kalaa kattaakseen koko kansan kalan kulutuksen.
Mietitkö myös, mitä sika tai nauta ovat ennen kuolemaansa tehneet? Niihin pumpataan ihmisen toimestakin kaikenlaista.